تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,221 |
مولفه های ایمان گرایی ویتگنشتاین | ||
فلسفه غرب | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18944.1045 | ||
نویسنده | ||
یداله رستمی* | ||
استادیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور. تهران. ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 16 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 19 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
در این نوشته به بررسی و ارزیابی نظریه ایمان گرایی ویتگنشتاین می پردازیم. گفته خواهد شد که ایمان گرایی ویتگنشتاین مبتنی بر این است که ایمان با فقدان دلیل سازگار است، یعنی انسان می تواند دلیل نداشته باشد اما ایمان داشته باشد. به عبارت دیگر، نوعی تقدم ایمان بر تعقل و استدلال قایل است . در ایمان گرایی ویتگنشتاین بحث در این است که اصلاً ایمان ابتدا باید حاصل بیاید تا بعد انسان بتواند تعقل کند. او با طرح بازی های زبانی می گوید که ایمان آوردن یک بازی زبانی خاص و عملی است که در متن حیات دینی می روید. همچنین به نظر او، مؤمنان تصاویر دینی در پیش زمینه خود دارند که حیات دینی آنها را میسر می سازد. البته این تصویر، حاصل ورزه و فعالیت است نه استدلال و دلیل.در این نوشته به بررسی و ارزیابی نظریه ایمان گرایی ویتگنشتاین می پردازیم. گفته خواهد شد که ایمان گرایی ویتگنشتاین مبتنی بر این است که ایمان با فقدان دلیل سازگار است، یعنی انسان می تواند دلیل نداشته باشد اما ایمان داشته باشد. به عبارت دیگر، نوعی تقدم ایمان بر تعقل و استدلال قایل است . در ایمان گرایی ویتگنشتاین بحث در این است که اصلاً ایمان ابتدا باید حاصل بیاید تا بعد انسان بتواند تعقل کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایمان گرایی؛ ایمان؛ استدلال؛ خدا؛ ویتگنشتاین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مولفه های ایمان گرایی ویتگنشتاین | ||
نویسندگان [English] | ||
Yadollah rostami | ||
Assistant professor department philosophy university of paym nor | ||
چکیده [English] | ||
در این نوشته به بررسی و ارزیابی نظریه ایمان گرایی ویتگنشتاین می پردازیم. گفته خواهد شد که ایمان گرایی ویتگنشتاین مبتنی بر این است که ایمان با فقدان دلیل سازگار است، یعنی انسان می تواند دلیل نداشته باشد اما ایمان داشته باشد. به عبارت دیگر، نوعی تقدم ایمان بر تعقل و استدلال قایل است . در ایمان گرایی ویتگنشتاین بحث در این است که اصلاً ایمان ابتدا باید حاصل بیاید تا بعد انسان بتواند تعقل کند. او با طرح بازی های زبانی می گوید که ایمان آوردن یک بازی زبانی خاص و عملی است که در متن حیات دینی می روید. همچنین به نظر او، مؤمنان تصاویر دینی در پیش زمینه خود دارند که حیات دینی آنها را میسر می سازد. البته این تصویر، حاصل ورزه و فعالیت است نه استدلال و دلیل.در این نوشته به بررسی و ارزیابی نظریه ایمان گرایی ویتگنشتاین می پردازیم. گفته خواهد شد که ایمان گرایی ویتگنشتاین مبتنی بر این است که ایمان با فقدان دلیل سازگار است، یعنی انسان می تواند دلیل نداشته باشد اما ایمان داشته باشد. به عبارت دیگر، نوعی تقدم ایمان بر تعقل و استدلال قایل است . در ایمان گرایی ویتگنشتاین بحث در این است که اصلاً ایمان ابتدا باید حاصل بیاید تا بعد انسان بتواند تعقل کند. را میسر می سازد. البته این تصویر، حاصل ورزه و فعالیت است نه استدلال و دلیل. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ایمان گرایی, ایمان, استدلال, خدا, ویتگنشتاین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |