![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,396 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,773 |
تبیین جایگاه تفکر انتقادی در اندیشههای تربیتی پستمدرنیست | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1402، صفحه 45-63 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.19193.1051 | ||
نویسندگان | ||
مهین حصاری* 1؛ رضاعلی نوروزی2؛ جابر افتخاری1 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفة تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 23 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 14 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
پرورش قوای عقلانی و تقویت تفکر انتقادی از لوازم تعالی انسانها و مورد توجه اندیشمندان و سیاستگذاران جوامع مختلف بوده و هست. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه تفکر انتقادی در اندیشههای تربیتی پستمدرن است. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفیـتحلیلی استفاده شده است. قلمرو پژوهش، تمامی اسناد و منابع مرتبط با پستمدرنیسم بود و تحلیل و بررسی بهصورت هدفمند و گزینشی تا رسیدن به اشباع نظری، صورت پذیرفت و گردآوری دادهها بهصورت اسنادی انجام شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که پستمدرنیستها در اهداف آموزشی، بر تربیت شهروند نقاد و دموکراتیک، و در روش تدریس، بر گفتوگوی نقادانه تأکید دارند. از منظر آنها، یادگیری مشارکتی است و رابطۀ معلم و دانشآموز، بهصورت افقی بوده و برنامۀ درسی در بر دارندۀ مسائل مربوط به دانش و قدرت، هویت، سیاست فرهنگی و نقد اجتماعی و بازخوانی متون و روایتها است. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ تعلیم و تربیت؛ پستمدرنیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Clarifying the Place of Critical Thinking in Postmodernist Educational Ideas | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahin Hesari1؛ RezaAli Nowrozi2؛ Jaber Eftekhari1 | ||
1PhD Student in Philosophy of Education, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Cultivating intellectual powers and strengthening critical thinking are essential to human excellence and are of interest to thinkers and policymakers of different societies. Therefore, the present study aims to examine the place of critical thinking in postmodern educational ideas. A descriptive-analytical method has been used to achieve this goal. The scope of the research was all the documents and sources related to post-modernism, and the analysis and investigation were carried out in a targeted and selective manner until the theoretical saturation was reached, and the data collection was done in the form of documents. The research results show that postmodernists emphasize critical and democratic citizen training in educational goals and critical dialogue in teaching methods. From their point of view, learning is collaborative the relationship between teacher and student is horizontal, and the curriculum includes issues related to knowledge and power, identity, cultural politics, social criticism, and rereading of texts and narratives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, education, post-modernism | ||
مراجع | ||
آپیگنانسی، ریچارد (1397) پست مدرنیسم (قدم اول)، ترجمه فاطمه جلالی سعادت، تهران: شیرازه کتاب ما.##
ابراهیم، احترام؛ حیدری، محمدحسین؛ گلستانی، سیدهاشم (1400) «واکاوی صلاحیتهای حرفهای معلمی از منظر رویکرد پستمدرن بهمنظور ارائه الگو»، پژوهشهای مدیریت آموزشی، شمارة 49، ص242ـ225.##
جانسون، بورک آر.؛ کریستنس، لاری (1395) پژوهش آموزشی: رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی، ترجمه صبا حسنوندی، علیرضا کیامنش، رضا فتحی، مریم محسنپور، مریم دانایطوسی و نیلوفر اسمعیلی، تهران: علم.##
حسینی، علیرضا (1390) «تفکر انتقادی»، رهنامه پژوهش، شمارة 10، ص45ـ44.##
خدادادی، قاسم؛ رضائی، محمدهاشم (1397) «بررسی جایگاه تفکر انتقادی در دیدگاه یورگن هابرماس و ارائه دلالتهای ضمنی و تربیتی آن برای توسعة نظامهای آموزشی»، پژوهش در نظامهای آموزشی، ویژهنامة دورة 12، ص730ـ711.##
دهباشی، مهدی؛ جعفری، ابراهیم؛ محمودی، محمدتقی (1386) «تعلیم و تربیت پسامدرن از دیدگاه جیرو»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شمارة 16، ص18ـ1.##
رضائی، مهدی (1393) «نقد و جایگاه نقش معلم در اندیشة تربیتی پست مدرنیسم»، مطالعات تحول در علوم انسانی، شمارة 3، ص74ـ47.##
رورتی، ریچارد؛ لاکلائو، ارنستو؛ گریچلی، سایمون (1385) دیکانستراکشن و پراگماتیسم، ترجمه شیوا رویگریان، شانتال موفه و صالح نجفی، تهران: گام نو.##
شاتو، ژان (1398) مربیان بزرگ، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: دانشگاه تهران.##
شیرازی، علی (1392) مدیریت آموزشی (تئوری، پژوهش، کاربرد)، تهران: کتاب مهربان.##
طاهری، صفورا (1389) بررسی و نقد مسئله عقلانیت در پستمدرنیسم و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی.##
فراقی، قادر؛ فرمهینی فراهانی، محسن (1397) «بررسی مبانی فلسفی معرفتشناختی ارزشیابی در دورة پستمدرن در تعلیموتربیت»، پژوهش در برنامهریزی درسی، شمارة 32، ص130ـ115.##
قبول، احسان (1395) «تفکر انتقادی و اهمیت کاربرد آن در نظام آموزشی زبان و ادبیات فارسی»، مقالات نخستین کنگره بینالمللی تولید علم، جنبش نرمافزاری و آزاداندیشی، دانشگاه آزاد اسلامی، ص447ـ433.##
کهون، لارنست (1399) از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان و مرتضی جیریایی، تهران: نی. ##
گوتک، جرالد. ال. (1400) مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاکسرشت، تهران: سمت. ##
مایر، فردریک (1396) تاریخ اندیشههای تربیتی، ترجمه علیاصغر فیاض، ج 2، تهران: سمت.##
مهدیان، محمدجعفر (1397) مبانی و اصول تعلیم و تربیت، تهران: سالاوان. ##
مهرجو، پروانه (1399) «مطالعه و تحلیل اندیشههای تربیتی میشل فوکو با تأکید بر هدف، روش و محتوا»، مجله رویش روانشناسی، سال 9، شمارة 2، ص126ـ117.##
میریام، شاران بی.؛ تیسدل، الیزابت جی. (1398) پژوهش کیفی، راهنمای طراحی و کاربست، ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس، تهران: سمت.##
نقیبزاده، عبدالحسین (1398) نگاهی به نگرشهای فلسفی سده بیستم، تهران: طهوری. ##
Kestel, M. and Korkmaz, I. (2019). “The Impact of Modernism and Postmodernism on Teachers”, Turquoise International Journal of Educational Research and Social Studies, No. 1, pp. 28-33.##
Kivunja, C. (2015) “Using De Bono’s Six Thinking Hats Model to Teach Critical Thinking and Problem-Solving Skills Essential for Success in the 21st Century Economy”, Creative Education, vol. 6, No. 03, pp. 380-391. ##
Ku, Kelly Y. L. & Yun Au, Rachel H. (2021) “Exploring University Students’ Perceived Values of Knowledge and Critical Thinking Using Triple-response Mode Assessment”, Anatolian Journal of Education, vol. 6, No. 2, pp. 1-12.##
Kwak, D. J. (2008) “Critical Thinking, Education, and Postmodernity: Possibilities and Limitation for Moral Education”, Educational Philosophy and Theory, vol. 9, No. 2, pp. 127-135.##
Roberts, A.; Nganga, L. & James, J. (2022) Classroom Examples: Problem-Based Learning in Secondary Education, Open Access Library Journal, vol. 9, pp. 1-16.##
Shamboul, H. (2022) “The Importance of Critical Thinking on Teaching Learning Process”, Open Journal of Social Sciences, vol. 10, pp. 29-35. ## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,013 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 210 |