تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,093,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,731,650 |
رهیافت زندگی اخلاقی در فلسفة ایمانوئل لویناس | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، فروردین 1402، صفحه 65-92 اصل مقاله (838.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18858.1043 | ||
نویسندگان | ||
محمود عباسی* 1؛ احمد فاضلی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه اخلاق، الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران | ||
تاریخ دریافت: 08 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
ایمانوئل لویناس را یکی از مهمترین فیلسوفان عصر جدید میشمارند. اهمیت فلسفة او بیشتر در اخلاق نمایان میشود. فلسفة اخلاق لویناس بر محور «دیگری» میچرخد. در ساختار فلسفة اخلاق وی سوژهمحوری از اولویت خارج میشود و دیگری اولویت پیدا میکند. دیگری برای لویناس یک انسان منفعل نیست، بلکه انسانی فعال است که چهرة او بر پیامها و فرامین اخلاقی دلالت میکند و سوژه نیز با دریافت این پیامها و فرامین اخلاقی، در خود احساس وظیفه میکند که خود را در برابر دیگری پاسخگو و مسئولیتپذیر بداند. استمرار این پاسخگویی و مسئولیتپذیری به زندگی اخلاقی منتهی میشود. اما مسئله این است که رهیافت زندگی اخلاقی در ساختار فلسفة اخلاق لویناس بر چه مبنایی استوار است؟ به تعبیر دیگرک مؤلفههای یک زندگی اخلاقی در ساختار فلسفة اخلاق لویناس کداماند؟ لویناس بر این باور است که سوژه هنگام مواجهه با چهرة دیگری، میل و کششی درونی نسبت به دیگری پیدا میکند. این میل و کشش درونی نسبت به دیگری که از میل سوژه به نامتناهی و کمال سرچشمه میگیرد، یک میل بنیادین و متافیزیکی است و به رابطه و تعامل اخلاقی سوژه با دیگری و در نهایت، به زندگی اخلاقی منجر میشود. سوژه در درون زندگی اخلاقی، هویت حقیقی خود را که یک هویت اخلاقی است، پیدا میکند و با پرورش استعدادهای اخلاقی خود، در مسیر نامتناهی شدن و دستیابی به کمالات گام بر میدارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ چهره؛ دیگری؛ زندگی اخلاقی؛ احساس وظیفه؛ مسئولیت نامتناهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Moral Life Approach in the Philosophy of Immanuel Levinas | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Abbasi1؛ Ahmad Fazeli2 | ||
1PhD student in Ethics, University of Qom , Qom, Iran | ||
2Associate Professor, Departmet of Ethics, University of Qom, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Immanuel Levinas is considered one of the most important philosophers of the new age. The importance of his philosophy is more apparent in the field of ethics. Levinas's moral philosophy revolves around the "other". In the structure of Levinas's moral philosophy, one central subject is out of priority and another is given priority. For Levinas, the other is not a passive person, but an active person whose face indicates messages and moral commands, and the subject, by receiving these messages and moral commands, feels the duty to be accountable and responsible to the other. to know The continuity of this accountability and responsibility leads to a moral life. But the problem is that the approach to moral life in the structure of Levinas's moral philosophy is based on what basis? And in other words; What are the components of a moral life in the structure of Levinas's moral philosophy? Levinas believes that the subject finds an inner desire and pull towards the other when facing another's face. This internal desire and tension towards the other, which originates from the subject's desire for infinity and perfection, is a fundamental and metaphysical desire and leads to the subject's moral relationship and interaction with the other and ultimately to moral life. Within the moral life, the subject finds his true identity, which is a moral identity, and by cultivating his moral talents, he steps on the path of becoming infinite and achieving perfection. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Subject, face, other, moral life, sense of duty, infinite responsibility | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |