تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 334 |
تعداد مقالات | 2,735 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,096,554 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,250,205 |
" رهیافت زندگی اخلاقی در فلسفه ایمانوئل لویناس " | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 5، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18858.1043 | ||
نویسندگان | ||
محمود عباسی* 1؛ احمد فاضلی2 | ||
1موسسه آموزشی | ||
2دانشگاه قم | ||
تاریخ دریافت: 08 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 16 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
ایمانوئل لویناس را یکی از مهم ترین فیلسوفان عصر جدید می شمارند. اهمیت فلسفه او بیشتر در اخلاق نمایان می شود. فلسفه اخلاق لویناس بر محور «دیگری» می چرخد. در ساختار فلسفه اخلاق لویناس سوژه محوری از اولویت خارج می شود و دیگری در اولویت قرار می گیرد. دیگری برای لویناس یک انسان منفعل نیست بلکه انسانی فعال است که چهره او بر پیام ها و فرامین اخلاقی دلالت می کند و سوژه نیز با دریافت این پیام ها و فرامین اخلاقی در خود احساس وظیفه می کند که خود را در برابر دیگری پاسخگو و مسئولیت پذیر بداند. استمرار این مسئولیت پذیری به زندگی اخلاقی منتهی می شود. اما مسأله این است که رهیافت زندگی اخلاقی در فلسفه اخلاق لویناس بر چه مبنایی استوار است؟ و به تعبییر دیگر؛ مؤلفه های یک زندگی اخلاقی در ساختار فلسفه اخلاق لویناس کدام اند؟ لویناس بر این باور است سوژه در هنگام مواجهه با چهره دیگری کششی درونی نسبت به دیگری پیدا می کند. این کشش درونی نسبت به دیگری که از میل سوژه به نامتناهی و کمال سرچشمه می گیرد یک میل بنیادین و متافیزیکی است و به رابطه و تعامل اخلاقی سوژه با دیگری و در نهایت به زندگی اخلاقی منجر می شود. سوژه در درون زندگی اخلاقی، هویت حقیقی خود را که یک هویت اخلاقی است، پیدا می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
"سوژه"؛ "چهره"؛ "دیگری"؛ "زندگی اخلاقی"؛ "احساس وظیفه" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Moral life approach in the philosophy of Immanuel Levinas" | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Abbasi1؛ Ahmad Fazeli2 | ||
1department | ||
2University of Qom | ||
چکیده [English] | ||
Immanuel Levinas is considered one of the most important philosophers of the new age. The importance of his philosophy is more apparent in ethics. Levinas's moral philosophy revolves around the "other". In the structure of Levinas's moral philosophy, one central subject is out of priority and another is given priority. For Levinas, the other is not a passive person, but an active person whose face indicates messages and moral commands, and the subject, by receiving these messages and moral commands, feels the duty to be accountable and responsible to the other. to know The continuity of this accountability and responsibility leads to a moral life. But the problem is that the approach to moral life in the structure of Levinas's moral philosophy is based on what basis? And in other words; What are the components of a moral life in the structure of Levinas's moral philosophy? Levinas believes that the subject finds an inner desire and pull towards the other when facing another's face. This internal desire and tension towards the other, which originates from the subject's desire for infinity and perfection, is a fundamental and metaphysical desire and leads to the subject's moral relationship and interaction with the other and ultimately to moral life. Within the moral life, the subject finds his true identity, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Subject", "face", "other", "moral life", "sense of duty" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |