تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,054 |
استراتژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی با تاکید بر تاثیر بیش اعتمادی مدیر | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1402، صفحه 1-40 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2022.15459.2859 | ||
نویسندگان | ||
مهدی مرادی* 1؛ ابوالفضل سلیمانی2؛ اعظم پوریوسف3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 10 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مطالعه بررسی تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی شرکت و همچنین بررسی اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران بر این موضوع است. روش: در این پژوهش 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1392-1398 مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از روش مقایسه دو جامعه (شرکتهای تدافعی و شرکتهای تهاجمی) و از آزمونt (آزمون جمعی - رتبه ای ویلکاکسون) استفاده شد. یافته ها: نتایج اصلی پژوهش نشان می دهد که سودآوری معاملات داخلی در شرکتهای تهاجمی بیشتر از شرکتهای تدافعی است ولی در شرکتهای با بیش اعتمادی مدیران، سودآوری معاملات داخلی در شرکتهای تدافعی بیشتر از شرکتهای تهاجمی است. آزمونهای اضافی نشان می دهند که رابطه استرانژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی در فروش داخلی، معاملات داخلی توسط مردان (نسبت به زنان)، شرکتهای که مشمول ماده 141 قانون تجارت نیستند و تحت کنترل خانوادگی و دارای تحریفهای بااهمیت در گزارشگری و سطح بالای عدم تقارن اطلاعاتی می باشند، برجسته تر است. نتیجهگیری: این پژوهش به طور تجربی نشان میدهد که استراتژی کسب و کار میتواند بر سودآوری معاملات داخلی مؤثر باشد و بیش اعتمادی مدیران نیز شاخصی موثر در تعدیل این رابطه است. درک تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی می تواند به سرمایه گذاران خارجی در تخصیص منابع به طور محتاطانه در میان شرکتهای با استراتژی کسب و کار متمایز، کمک کند. دانش افزایی: این مطالعه شواهد جالبی از تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی و همچنین اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران به عنوان یکی از تورشهای رفتاری بر رابطه ی استراتژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی ارایه می دهد. این موارد تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است و نتایج این بررسی، ادبیات نظری در این خصوص را توسعه میدهد. همچنین یافته ها میتواند در درک ویژگیهای شرکتهایی که در پی سودآوری از طریق معاملات داخلی میباشند و نیز برای کسانی که به دنبال کاهش مزایای معاملات داخلی هستند (به عنوان مثال، قانونگذاران)، مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی کسب و کار؛ معاملات داخلی؛ بیش اعتمادی مدیران؛ مشکل نمایندگی؛ اطلاعات خصوصی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Business strategy and profitability of internal transactions with emphasis on the manager's overconfidence effect | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Moradi1؛ Abolfazl Soleimani2؛ Azam Pouryousof3 | ||
1Professor of Accounting, College of Administrative and Economic Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
2MSc. Of Auditing, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3The Faculty member, accounting department, Payame Noor University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this study is to investigate the impact of business strategy and profitability of the firm's internal transactions and also to investigate the moderating effect of managers' overconfidence on this relationship. Method: Bentley et al.'s (2013) combined scoring system has been used to determine the strategy of each firm. In this research, 74 of the firms listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2014-2020 have been examined. To test the hypotheses, were used the test of comparing two independent societies (defensive firms and aggressive firms) and t-test (Wilcoxon rank-sum tests). Results: The main results of the study show that the profitability of internal transactions in offensive firms is higher than defensive firms, but in firms with overconfidence of managers, the profitability of internal transactions in defensive firms is higher than offensive firms. Additional tests show that the relationship between business strategy and the profitability of internal transactions is more pronounced in these cases: domestic sales, internal transactions by men (relative to women), firms that are not covered by Act 141 of the Commercial Code in Iran, and are under family control and have significant distortions in reporting and the high level of information asymmetry. Conclusion: This study empirically shows that business strategy can affect the profitability of internal transactions and managers' overconfidence is an effective indicator in adjusting this relationship. Understanding the impact of business strategy on the profitability of internal transactions can help foreign investors cautiously allocate resources among firms with a distinct business strategy. Contribution: This study provides interesting evidence of the impact of business strategy on the profitability of internal transactions as well as the moderating effect of managers' overconfidence as one of the behavioral biases on the relationship between business strategy and profitability of internal transactions. These cases have not been studied so far and the results of this study develop the theoretical literature in this regard.mThe findings can also be useful in understanding the characteristics of firms that seek profitability through internal transactions, and also useful for those seeking to reduce the benefits of internal transactions (e.g., legislators). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Business Strategy, Internal Transactions, Managers' Overconfidence, Agency Problem, Private Information | ||
مراجع | ||
آقایی، محمد علی.، امری اسرمی، محمد. (1400). تاثیر بیش اعتمادی مدیریت بر رابطه بین نگهداشت وجه نقد با بازده مازاد . مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18(72): 57-77.
برزگر، قدرت اله.، فولادی سوادکوهی، فاطمه.، یعقوبی، سوسن.، مهرپویافر، ندا. (1398). تاثیر استراتژیهای تجاری بر افشای فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکتها. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(19): 121-145.
برزیده، فرخ.، جوانی قلندری، موسی.، عظیمی، عابد. (1397). تأثیر استراتژیهای تجاری بر کارایی سرمایهگذاری. دانش حسابداری، 9(4): 153-184.
تنانی، محسن.، محب خواه، محمد. (1393). بررسی رابطه بین استراتژی کسب و کار با کیفیت سود و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پزوهشهای تجربی حسابداری، 4(13): 105-127.
توکلنیا، اسماعیل. (1392). بررسی ارتباط استراتژی تجاری و گزارشگری سرمایه انسانی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته. پژوهش حسابداری. 3(10): 109-127.
حساسیگانه، یحیی.، حسنیالقار، مسعود.، مرفوع، محمد. (1394). بیش اعتمادی مدیران و حق الزحمه حسابرسی، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 22(3): 363-384.
حسنی، محمد.، ذیقمی، الناز. (1394). شواهدی تجربی از رابطه بین بیش اطمینانی و بیش سرمایهگذاری، فصلنامه بورس اوراق بهادار، 8(32): 73-97.
حیدرزاده هنزائی, علیرضا.، حسین زاده ظروفچی, غزل. (1398). بررسی تاثیر استراتژی تجاری و بیشارزشیابی بر ریسک سقوط قیمت سهام. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار, 12(44): 11-22.
دارابی، رویا. زارعی، علی. (1396). تاثیر بیش اطمینانی مدیریت بر ریسک سقوط قیمت سهام: با تاکید بر نقش تعدیلکنندگی محافظهکاری حسابداری. دانش حسابداری مالی، 4(1)12: 121-139.
دستگیر، محسن.، میرکی، فواد.، کاظمی نوری، سپیده. (1393). تاثیر اعتمادبه نفس بیش از حد مدیران بر آشفتگی مالی. بررسیهای حسابداری، 1(2): 37-51.
دیانتی دیلمی، زهرا.، بنی مهد، بهمن.، روستایی دره میانه، الهام. (1394). رابطه بین استراتژی تجاری شرکت و سطح اجتناب مالیاتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشنامه مالیات، 23(25): 123-156.
رستمی، وهاب.، رضائی, لیلا.، بازرگانی، زینب. (1400). تأثیر رقابت در بازار محصول و چرخه عمر بر استراتژی کسب و کار شرکتها با تاکید بر شرکتهای جدید. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 9(36): 157-182.
رضائی پیته نوئی، یاسر.، غلامرضاپور، محمد.، امیرنیا، نرجس.، کاظمی، سید پوریا. (1400). راهبرد تجاری و افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت. مجله دانش حسابداری، 12(2): 67-86.
شریفی، احمد .(1396). تاثیر استراتژی شرکت بر واکنش بازار به صورت سود در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران. دانشکده اقتصاد و مدیریت.
شیخی گرجان، مینا.، نوروش، ایرج.، محمدی ملقرنی، عطاالله. (1398). بررسی نقش استراتژی تجاری در ارزیابی قدرت کنترل های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی. بورس اوراق بهادار، 12(46): 57-81.
صفیپور افشار، مجتبی. پورحیدری، امید. بهارمقدم، مهدی. (1397). بررسی تاثیر مدیریت حسابرسی توسط مدیران بر کشف تحریفات توسط حسابرسان با لحاظ ویژگی تردید حرفهای حسابرس، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(25): 67-80.
فروغی، داریوش. قاسمزاد، پیمان. (1394). تاثیر اطمینان بیش از حد مدیریت بر ریسک سقوط آتی قیمت سهام. دانش حسابداری مالی، 2(2)5: 55-71.
فروغی، داریوش. موذنی، نرگس. (1396). تاثیر اطمینان بیش از حد مدیریتی بر ارزش شرکت. دانش حسابداری مالی، 4(4)15: 65-83.
فیروزیاننژاد، محمد. رمضان احمدی، محمد. جرجرزاده، علیرضا. کعبعمیر، احمد. (1398). استراتژی شرکتها در انتخاب رویکردهای مدیریت سود: کاهش ریسک یا افزایش ارزش سهام. دانش حسابداری مالی، 6(3)22: 189-213.
کاشانیپور، محمد.، قنبری، علیمحمد.، بایزدی، انور. (1398). بررسی پیامدهای اقتصادی بیش اعتمادی مدیران در شرکتهای بورسی. پیشرفتهای حسابداری، 11(1): 261-290.
کردستانی، غلامرضا. خاتمی، زینت. (1395). بررسی ارتباط بین کیفیت اطلاعات حسابداری و حسابداری محافظهکارانه با ریسک سقوط قیمت سهام. دانش حسابداری مالی، 3(2)9: 109-130.
کردستانی، غلامرضا. تیموری، سندسی، سیده طاهره. (1396). تاثیر اطلاعات محرمانه بر خط و مشی سرمایهگذاری و سیاست تقسیم سود. راهبرد مدیریت مالی، 5(17): 27-53.
کردستانی، غلامرضا، الهیاری، الهه. (1395). انگیزههای مدیریت و عدم تقارن در رفتار هزینه دستمزد. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 8(30): 52-69.
کردستانی، غلامرضا. رحیم خانی، محمد باقر. (1394). بررسی تاثیر شدت نظارت بر رابطهی بین عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود. دانش حسابداری، 6(23): 33-53.
کردستانی، غلامرضا. بهرامفر، نقی. امیری، علی. (1398). تاثیر کیفیت افشا بر عدم تقارن اطلاعاتی. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 11(42): 159-178.
مداح، هدیه.، شاهی، ساناز. (1394). استراتژی کسب و کار در شرکتهای بورسی و محافظهکاری حسابداری. کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت و مهندسی صنایع. انجمن اقتصاد انرژی، 1: 1-10.
مرفوع, محمد, شاکری, رباب. (1397). استراتژیهای کسبوکار و رابطه آن با عملکرد مالی شرکتها. پژوهشهای تجربی حسابداری، 8(3): 157-184.
مهرگان، محمدرضا. دلشاد، افسانه. (1396). بررسی تاثیر تغییر نگرش مدیریت از بیش اطمینانی به مدیریت منطقی بر بازده سهام. دانش حسابداری مالی، 4(2)13: 1-26.
نیک بخت، محمدرضا.، عمرانی، حامد.، آخوندی، امید. (1398). استراتژی تجاری صاحبکار و حق الزحمه حسابرسی. پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 8(1): 97-118.
هاشمی، سید عباس. طباطبایی، سیده زهرا. (1395). تاثیر معیارهای منتخب بر رابطه بین اطمینان بیش از حد مدیریتی و دقت پیشبینی سود. دانش حسابداری مالی، 3(4)11: 1-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 481 |