تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,925 |
اثر لابیگری مدیریت بر رابطه بین احساس سرمایهگذار و رقابت بازار محصول با کیفیت عملکرد شرکت | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 38، مهر 1402، صفحه 131-150 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2023.19326.3124 | ||
نویسندگان | ||
رضا ایران بخش؛ محمد امری اسرمی* ؛ سیدکاظم ابراهیمی | ||
گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت، و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 15 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 27 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثر لابیگری مدیریت بر رابطه بین احساس سرمایهگذار و رقابت بازار محصول با کیفیت عملکرد شرکت میپردازد. روش: برای سنجش کیفیت عملکرد شرکت از یک معیار با 9 سنجه استفاده شده است که چهار مورد آنها مربوط به سودآوری، سه مورد وضعیت مالی و دو مورد کارایی عملیات میباشد، احساس سرمایهگذار از شاخص حرکت بازده تجمعی، رقابت بازار محصول از شاخص لرنر، لابیگری مدیریت از معیارهای اعضای هیئت مدیره وابسته به دولت، مجلس و سهامدار با مالکیت دولتی بیش از ده درصد دولتی است. 167 شرکت به روش غربالگری از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1391 تا 1400 انتخاب شد. برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون لجستیک و برای معناداری کل مدل از آزمون نسبت درست نمایی استفاده شده است. یافتهها: احساس سرمایهگذار بر کیفیت عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معنادار، لابیگری مدیریت بر کیفیت عملکرد شرکت تاثیر منفی و معنادار دارد، لابیگری مدیریت اثر منفی و معنادار بر رابطه بین احساس سرمایهگذار با کیفیت عملکرد است. رقابت بازار محصول بر کیفیت عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد و لابیگری مدیریت اثر منفی و معنادار بر رابطه بین رقابت بازار محصول با کیفیت عملکرد دارد. نتیجهگیری: احساس سرمایهگذار سبب بهبود کیفیت عملکرد میشود اما لابیگری مدیریت موجب تضعیف کیفیت عملکرد میشود، لابیگری مدیریت سبب تضعیف اثر احساس سرمایهگذار بر کیفیت عملکرد میشود. رقابت بازار محصول سبب بهبود کیفیت عملکرد شده است و لابیگری مدیریت سبب تضعیف رابطه رقابت بازار محصول با کیفیت عملکرد میشود. دانشافزایی: در ادبیات کنونی، لابیگری مدیریت در اداره و هدایت کیفیت عملکرد شرکت و همچنین، رقابت بازار محصول نقش مهمی ایفا میکند، سرمایه گذاران با قضاوت و نظاره بر اینگونه رفتارهای مسئولین شرکتها، واکنشهایی نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
لابیگری مدیریت؛ احساس سرمایهگذار؛ رقابت بازار محصول؛ کیفیت عملکرد شرکت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Management Lobbying on the Relation between Investor Sentiment and Product Market Competition with Firm's Performance Quality | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Iranbakhsh؛ Mohammad Amri-Asrami؛ Seyed Kazem Ebrahimi | ||
Accounting Department , Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This research examines the effect of management lobbying on the relation between investor sentiment and product market competition with the firm's performance quality (PQ). Methods: To measure firm's PQ, used a measure of nine criteria includes four of which were related to profitability, three to financial status, and two to operational efficiency, and to measure the investor sentiment used the index of the cumulative return movement, the competition of the product market used the Lerner index, and management lobbying has used the criteria of board members affiliated with the government, parliament and governmental shareholders with more than ten percent. 167 companies were selected by systematic screening from the companies listed on the TSE during 2011 to 2021. Logistic regression model and likelihood ratio test were used to check the significance of the whole model. Results: Investor sentiment has a significantly positive effect on the firm's PQ, management lobbying has a significantly negative effect on the firm's PQ, management lobbying has a negative and significant effect on the relation between investor sentiment and PQ. Product market competition has a significantly positive effect on the firm's PQ, and management lobbying has a significantly negative effect on the relation between product market competition and PQ. Conclusion: The investor sentiment improves PQ, but management lobbying weakens PQ, and also it weakens the effect of investor sentiment on PQ. Product market competition will improve PQ and management lobbying will weaken the relations between product market competition and PQ. Contribution: In the current literature, management lobbying plays an important role in managing and directing the firm's PQ, as well as product market competition, investors show reactions by judging and observing such behaviors of company officials. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Management Lobbying, Investor Sentiment, Product Market Competition, Firm's Performance Quality | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، سید کاظم؛ بهرامینسب، علی؛ حسنزاده، مهدی. (1396). واکاوی کیفیت گزارشگری مالی و اجتناب مالیاتی در پرتو مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی، مدیریت سازمانهای دولتی، 5(2): 151-161.
اکبری، محسن؛ فرخنده، مهسا؛ ایاغ، زهرا. (1398). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر عملکرد مالی با تعدیلکنندگی کیفیت افشای اطلاعات: شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تامین مالی، 7(1): 29-44.
امری اسرمی، محمد. (1402). کیفیت عملکرد، بازده سهام و نوسان خاص شرکت. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 15(59): 219-241.
انواری رستمی، علی اصغر؛ اعتمادی، حسین؛ موحدمجد، مرضیه. (1392). بررسی تاثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول بر سیاست های تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مدیریت دارایی و تامین مالی، 1(2): 1-17.
بابایی پرکوهی، زینت؛ ابراهیمی، سید کاظم؛ امری اسرمی، محمد. (1402). تاثیر مالکیت دولتی، ارتباطات سیاسی و معامله با اشخاص وابسته بر تامین مالی برون سازمانی و سرمایهگذاری. راهبرد مدیریت مالی، 11(2): 53-76.
جنت مکان، حسین؛ حمیدیان، محسن؛ حاجیها، زهره. (1400). تاثیر ارتباط سیاسی شرکت ها بر شاخص های عملکرد مدیریت مبتنی بر ارزش و کارایی عملیاتی، پژوهشهای تجربی حسابداری، 11(3): 47-78.
سالکی، نگار؛ قدیمخانی، ابراهیم؛ هادیلو، مرتضی. (1401). بررسی رابطه بین بهای تمام شده و عملکرد مالی با تاکید بر نقش تعدیلگری رقابت بازار محصول در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(21): 569-584.
مریدی پور، حمید؛ همتفر، محمود؛ جنانی، محمد حسن. (1401). تبیین نقش گرایش احساسی سرمایهگذاران بر نقدشوندگی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش سرمایهگذاری، 11(42): 435-453.
مهدی فرد، محمدرضا؛ رویایی، رمضانعلی. (1394). مدیریت سیاسی و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار: آزمون نظریه اقتصاد سیاسی، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 8(25): 19-28.
نیکبخت، محمدرضا؛ قاسمی، علی. (1397). تأثیر توانایی مدیریت بر رقابت در بازار محصول. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 10(40): 137-146.
Akbari, M., Farkhondeh, M., & Ayagh, Z. (2019). Investigating the Effect of Product Market Competition on Financial Performance by Moderating Role of Information Disclosure Quality: The Companies Listed on Tehran Stock Exchange. Journal of Asset Management and Financing. 7(1), 29–44. (In Persian). Amri-Asrami, M. (2023). Performance Quality, Stock Returns and Idiosyncratic Volatility. Financial Accounting and Auditing Research. 15(59), 219–241. (In Persian). Anderson, J. E., Lee, R. P., Tofighi, M., & Anderson, S. T. (2023). Lobbying as a potent political marketing tool for product diversification: an examination of firm-government interaction. Journal of Strategic Marketing, 31(1), 235-253. Anvary Rostamy, A. A., Etemadi, H., & Movahed Majd, M., (2013). Investigation of the Impact of Product Market Competition on Dividend Policies. Journal of Asset Management and Financing. 1(2), 1–18. (In Persian). BabaeiParkohi, Z., Ebrahimi, S. K., & Amri-Asrami, M. (2023). The Impact of Governmental Ownership, Political Connections, and Related-Party Transactions on External Financing and Investment. Financial Management Strategy, 11(2), 53–76. (In Persian). Banerjee, P., & Deb, S. G. (2017). Abnormal returns using accounting information within a value portfolio. Accounting Research Journal, 30(01), 73-88. Boubakri, N., Guedhami, O., Mishra, D., & Saffar, W. (2012). Political connections and the cost of equity capital. Journal of corporate finance, 18(3), 541-559. Chen, H., Parsley, D., & Yang, Y. W. (2015). Corporate lobbying and firm performance. Journal of Business Finance & Accounting, 42(3-4), 444-481. Coen, D., Katsaitis, A., & Vannoni, M. (2023). Regulating government affairs: Integrating lobbying research and policy concerns. Regulation & Governance. Ebrahimi, S. K., Bahraminasab, A., & Hasanzadeh, M. (2017). The Analysis of Financial Reporting Quality and Tax Avoidance According to Governmental Ownership and Political Connections. Quarterly Journal of Public Organizations Management, 5(2), 61–76. (In Persian). Fan, G. &Wang, X. (2006). Marketization index for China's provinces. China: National Economic Research Institute. He, X., & Chen, A. (2022). Impact of Chinese firms’ political connections on EVA performance: the moderating roles of connection heterogeneity and product diversification. Chinese Management Studies, 16(1), 211-230. Hill, M. D., Kelly, G. W., Lockhart, G. B., & Van Ness, R. A. (2013). Determinants and effects of corporate lobbying. Financial Management, 42(4), 931-957. Hope, O. K., & Thomas, W. B. (2008). Managerial empire building and firm disclosure. Journal of Accounting Research, 46(3), 591-626. Itani, O. S., Kassar, A. N., & Loureiro, S. M. C. (2019). Value get, value give: The relationships among perceived value, relationship quality, customer engagement, and value consciousness. International Journal of Hospitality Management, 80, 78-90. Jannatmakan, H., Hamidian, M., & Hajiha, Z. (2021). The Impact of Corporate Political Relationships on Value-Based Management Performance Indicators and Operational Efficiency. Empirical Research in Accounting, 11(3), 47–78. (In Persian). Jensen, M. C. (1986). Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers. The American economic review, 76(2), 323-329. Kim, T & Ha. A, (2010), Investor Sentiment and Market Anomalies, 23rd Australasian Finance and Banking Conference, Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=1663649, Pp. 1-24. Li, M., Sun, X., Wang, Y., & Song-Turner, H. (2019). The impact of political connections on the efficiency of China's renewable energy firms. Energy Economics, 83, 467-474. Lin, Y.-H., Hu, S.-Y., & Chen, M.-S. (2005). Managerial optimism and corporate investment: Some empirical evidence from Taiwan. Pacific-Basin Finance Journal, 13 (5), 523-546. Liston, D.P and Huerta, D, (2012). Does Investor Sentiment Affect Mexican Stock Market Returns and Volatility? The Global Journal of Finance and Economics, 9(2), 121-132. Mahdifard, M., & Royayee, R. (2015). Political management and share price of the companies listed on Tehran Stock Exchange: Test of Political Economy Theory. Financial Knowledge of Securities Analysis, 8(25), 19–28. (In Persian). Moridipour, H., Hemmatfar, M., & Janani, M. (2022). Explanation of the Role of Investors’ Emotional Inclination on the Stock Liquidity of Firms Listed on Tehran Stock Exchange. Journal of Investment Knowledge, 11(42), 435–453. (In Persian). Nikbakht, M. R. and Ghasemi, A. (2017). The effect of management ability on product market competition. Financial Accounting and Audit Research, 10(40), 137-146. (In Persian). Novy-Marx, R. (2013). The other side of value: The gross profitability premium. Journal of Financial Economics, 108(1), 1–28. Piccoli, P., & Chaudhury, M. (2018). Overreaction to extreme market events and investor sentiment. Applied Economics Letters, 25(2), 115-118. Piotroski, J. D. (2000). Value investing: The use of historical financial statement information to separate winners from losers. Journal of Accounting Research, 38, 1-41. Popov, E. V., & Simonova, V. L. (2006). Forms of opportunism between principals and agents. International Advances in Economic Research, 12, 115-123. Salaki, N., Qadimkhani, I., Hadilo, M. (2022). The relation between cost price and financial performance with emphasis on the moderating role of product market competition in companies listed on the Tehran Stock Exchange. New Research Approaches in Management and Accounting, 6(21), 569-584. (In Persian). Shakeel, J., Mardani, A., Chofreh, A. G., Goni, F. A., & Klemeš, J. J. (2020). Anatomy of sustainable business model innovation. Journal of cleaner production, 261, 121201. Sharma, V. (2011). Stock returns and product market competition: Beyond industry concentration. Review of Quantitative Finance and Accounting, 37(3), 283-299. Sheikh, S. (2018). The impact of market competition on the relation between CEO power and firm innovation. Journal of Multinational Financial Management, 44, 36-50. Tran, T. U. T & Nguyen, N.Y. T, (2013). The Effect of Investor Sentiment on Stock Returns in Norway and Vietnam, BI Norwegian Business School – Master Thesis, 141- 155. Wang, X. (2017). Will firm quality determine the relationship between stock return and idiosyncratic volatility? A new investigation of idiosyncratic volatility. Journal of Asset Management, 18(5), 388–404. Zhang, Y., & Xu, Q. (2017). Investor Sentiment, Information Disclosure and Corporate Investment Behavior. International Conference on Economics, Finance and Statistics, 71-75.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 948 |