تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,426 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,846 |
بررسی کیفیت سواد و سوادآموزی سنتی در روستاهای منطقه دشتی (دوره قاجار و پهلوی) | ||
فصلنامه تاریخ روستا و روستانشینی در ایران و اسلام | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، دی 1402، صفحه 53-82 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hvri.2024.19909.1022 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا زائری* | ||
دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 27 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 01 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
دشتی بهعنوان یک گستره سیاسی- اداری در طول تاریخ تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از سال 1359ش به این طرف این عنوان بر شهرستانی در میانه استان بوشهر اطلاق شده است، اما پیش از آن، عنوان یادشده گاهی بر ماندستان تاریخی منطبق شده و گاهی آنقدر وسعت یافته که ماندستان یکی از بلوکات پنجگانه آن بهشمار آمده است. این ناحیه در تمام مفاهیم خود، تا روزگار نزدیک به ما فاقد نقطه شهری بوده است. روستاهای پرشمار اما کمجمعیت آن که با فاصله ناچیزی از یکدیگر قرار داشتند، یکی از مشخصههای مهم این منطقه را تشکیل میداد. انزوای جغرافیایی این مجموعه روستایی به علت محصور بودن در یک ناحیه بیابانی و دوری از راههای مواصلاتی عمده، زمینهای فراهم کرده بود تا سنتهای تاریخی آن از تأثیرات دیگر نقاط تا اندازه زیادی محفوظ بماند. با توجه به ظهور علما و ادبای برجسته از این منطقه، سنن سوادآموزی آن، یکی از ویژگیهای قابل مطالعه روستاهای این منطقه محسوب میشود. واکاوی کیفیت سوادآموزی همگانی با هدف روشن ساختن چگونگی آموزش سواد خواندن و نوشتن، سطوح سواد روستاییان، شناخت منابع آموزشی و نوع و کاربرد تربیت علمی در روستاهای منطقه دشتی، مسئله پژوهش حاضر است. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش در چند سطح انجام میشده، خواندن بر نوشتن ارجحیت داشته و متون مذهبی و ادبی تنها منابع آموزشی مردم این منطقه بودهاند؛ زیرا هدف اهالی از سوادآموزی، درک بهتر مفاهیم مذهبی و رفع مشکلات فقهی در زندگی شخصی و اجتماعی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجار؛ پهلوی؛ دشتی؛ روستا؛ سنت؛ سوادآموزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Literacy and Traditional Education in Dashti Region's Villages (Qajar and Pahlavi Eras) | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza Zaeri | ||
PhD in history of Iran after Islam, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Dashti, a region with political and administrative importance, has seen many changes over time. Since 1979, this name refers to a county in the middle of Bushehr Province. Earlier, it sometimes meant the historical area of Mandistan, and at other times, it included Mandistan as one of its five parts. This area, in all its forms, had no cities until recently. Its numerous yet small villages, close to each other, were a key feature of this region. The geographical isolation of this rural cluster, due to being surrounded by a desert area and distant from major transport routes, helped preserve its historical traditions. The area is known for producing famous scholars and writers, making its traditional education and literacy practices important topics for study. The purpose of this research is to explore the quality of general literacy education, aiming to clarify how literacy, reading, and writing were taught, understand the literacy levels of the villagers, recognize educational resources, and the nature and application of scientific training in the villages of the Dashti region. This research was conducted using a descriptive-analytical method and based on written sources. The results showed that education was conducted at multiple levels, with reading being prioritized over writing, and religious and literary texts being the only educational resources for the people in this region. This was because the main goal of literacy education for residents was to better understand religious concepts and address jurisprudential issues in their personal and social lives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qajar, Pahlavid, Dashti, Village, Literacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |