تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,054 |
واکاوی حکمرانی متعالی: مدلی برای جهان اسلام و تبیین مولفه های آن از منظر قرآن و سنت پیامبر(ص) | ||
مطالعات سیاسی جهان اسلام | ||
دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، شهریور 1403، صفحه 149-177 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/psiw.2024.19819.3301 | ||
نویسندگان | ||
نازنین مرزبان* 1؛ محمد رحیم عیوضی2 | ||
1دانشجوی دکتری، سیاست گذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2استاد، علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 دی 1402، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 26 خرداد 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: حکمرانی خوب از جمله موضوعات پر بحث در خصوص شیوه اداره و راهبری جوامع است؛ و روایتهای گوناگون در رابطه با الگوها و مؤلفههای آن وجود دارد، که به دلایل کمالگرایی مادی و گرایش انسان محور بودن آن، قادر به اجرایی شدن در جوامع اسلامی را ندارد. اسلام بارها به حکمرانی از حیث مهمترین و ضروریترین اقدام برای پیادهسازی دین خدا در قرآن، سیره و سنت پیامبر(ص) تاکید کرده است و بی توجهی به منابع اسلامی همان زنجیره مفقوده حکمرانی در جهان اسلام است . به جهت تفاوت ماهوی میان مؤلفه های حکمرانی غربی و اسلامی، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای قرآنی و سیره پیامبر در حکمرانی قرار گرفت. روش: روش توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیلی محتوا که علاوه بر چیستی مفهوم حکمرانی خوب و مؤلفههایش به واکاوی حکمرانی از منظر قرآن، سیره و سنت پیامبر (ص) پرداخته و مدلی را برای جهان اسلام ارائه کرده است. یافته ها: حکمرانی متعالی بدنبال دستیابی به قرب الهی است. مدل مذکور، حکایت از همگرایی و هم تکاملی مؤلفههای پاسخگویی، شفافیت، مشارکت ، حاکمیت قانون ، کارآمدی و عدالت در کنار مؤلفههای بیشتر دارد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که در حکمرانی متعالی تامین عدالت بزرگ ترین هدف و دغدغه بعد از توحید بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی خوب؛ حکمرانی متعالی؛ جهان اسلام؛ قرآن؛ سنت پیامبر(ص)؛ عدالت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of supreme governance: A model for the Islamic world and the explanation of its components from the perspective of the Qur'an and the Sunnah of the Prophet (PBUH) | ||
نویسندگان [English] | ||
Nazanin Marzban1؛ Mohammad rahim Eivazi2 | ||
1P.hd Student of Public Policy, Islamic Azad University of Central Tehran Branch | ||
2Professor, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Good governance is one of the most debated issues regarding the way of managing societies and there are various narrations regarding its patterns and components which is not able to be implemented in Islamic societies due to its materialistic perfectionism and human-centered tendency. Islam has repeatedly emphasized governance as the most important and necessary measure to implement God's religion in the Qur'an, the Prophet's (PBUH) way of life and the Sunnah and neglecting Islamic sources is the missing chain of governance in the Islamic world. Due to the substantive difference between the components of Western and Islamic governance, the main goal of the current research was to examine the Quranic components and the Prophet's life in governance. Method: Descriptive-analytical method of the content analytical type, which, in addition to what is the concept of good governance and its components, analyzes governance from the perspective of the Qur'an, the Prophet's (PBUH) way of life, and the Sunnah and has presented a model for the Islamic world Findings: Sublime governance seeks to achieve closeness to God. The mentioned model indicates the convergence and co-evolution of the components of accountability, transparency, participation, rule of law, efficiency and justice along with other components Conclusion: The results of the research show that in supreme governance, providing justice was the biggest goal and concern after monotheism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Good Governance, Supreme Governance, Islamic World, Quran, Sunnah of the Prophet (PBUH), Justice | ||
مراجع | ||
آهنی، مونا، موسی خانی، مرتضی، نجف بیگی، رضا، افشارکاظمی، محمدعلی،(1398)، تحلیل خوشه ای جایگاه ایران در جهان و روندهای آتی مبتنی بر مولفه های حکمرانی خوب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اسلامی: آینده پژوهی مدیریت،(116): 99-118.
آل داود، سید علی، ابن اسحاق(1396)، دائرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی، جلد سوم.
آیتی، محمد ابراهیم، (1369)، تاریخ پیامبر اسلام، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.
ابن ابی الحدید، بد الحمید بن هبه الله، (1404 ق) ، شرح نهج البلاغه، به تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم، قم: مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی (ره)، چاپ اول.
ابن هشام،(بی تا)، السیره انبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران، بیروت:دار المعرفه.
ابوعبید، قاسم بن سلام،(۱۳۸۸ ق) ، الاموال، تحقیق محمد خلیل هراس، قاهره: مکتبه الکلیات الازهریه.
بغدادی، محمد بن سعد، (1374)، الطبقات الکبری، دکتر محمود مهدوی دامغانی، قم: انتشارات فرهنگ و اندیشه، جلداول
توکلی نیا، جمیله، محمدکاظم شمس پویا،(1395)، قدرت و حکمرانی شهری، تهران، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
تهامی، سیدمجتبی، (1390)، امنیت ملی، داکترین، سیاست های دفاعی و امنیتی، تهران: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، معاونت فرهنگی (نشرآجا)، جلد اول، چاپ دوم،
درخشه، جلال،شجاعی،جبار،(1394)، شاخص های حکمرانی خوب در اندیشه و عمل امام علی(ع)، تهران: پژوهش های علم و دین، (11): 17-36.
درخشه، جلال، موسوی نیا، سیدمهدی، (1397)، مؤلفه های حکمرانی شایسته در سیرۀ حکومتی پیامبر اسلام(ص)،تهران: پژوهش های علم ودین پژوهشگاه علومانسانی و مطالعاتفرهنگی، 9(1): 1-28.
زرگری نژاد، غلام حسین،(1374)، رسائل مشروطیت، تهران : کویر، چاپ اول.
سبحانی، آیت ا... جعفر،(1383)، فروغ ابدیت تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم (ص)، قم: موسسه بوستان کتاب، مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
شیرودی، مرتضی، (1393)،اندیشه های سیاسی در اسلام(1)، قم: انتشارات زمزم هدایت، چاپ دوم،
صالحی، مطهره، قاسمی،محمد،(1402)،تبیین مسئله ضرورت حکمرانی خوب از منظر قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام (ص)، شیراز: فصلنامه مطالعات توسعه و مدیریت منابع،(4): 129-142.
طبری، محمد بن جریر،(1398)، تاریخ طبری، مترجم ابوالقاسم پاینده، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ 11
قالیباف، محمدباقر،(1391)، حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ ششم،
قاضی، ابوالفضل، (1370)، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، جلد اول،
قرآن کریم، (1389)، ترجمه مهدی الهی قمشه ای، چاپ اول، زمستان، قم:انتشارات همگرا.
قرشی، سیدعلیاکبر،(1380)،از هجرت تا رحلت، تهران: داراالکتب الاسلامیه
قلی پور، رحمت الله، (1383)، نقش دولت در حکمرانی خوب، رساله دکتری، مدیریت و حسابداری و دانشگاه علامه طباطبایی.
کمیجانی، علی،(1398)، آینده پژوهی راهبردی حکمرانی مطلوب، رساله دکتری آینده پژوهی دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
جدید بناب، علی، (1389)، تحلیلی بر عملکرد یهود در عصر نبوی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
جوادی آملی، عبدالله،(1390)، فلسفه و اهداف حکومت اسلامی؛ درآمدی بر دولت اسلامی،قم: پاسدار اسلام.
حسنی، عبدالمحمد، حجتی کرمانی، علی، (1376)، حکومت اسلامی، قم: مرکز مطالعات نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی، جلد1، چاپ 1.
حسینی تاش، علی، واثق، قادرعلی، (1393)، حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته بررسی و شاخص های این دو از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع)، قم، اسلام و پژوهشهای مدیریتی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)3(2): 7-28.
عیوضی، محمدرحیم و مرزبان، نازنین ،(1395)، بررسی مؤلفههای حکمرانی خوب از منظر امام خمینی (ره)، قزوین، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، 5 (19) : 117-137.
غفاری، هادی،(1386)، نظام اقتصادی صدر اسلام، تهران: دانشگاه پیام نور، چاپ اول.
مالک، محمد رضا،(۱۳۸۲)، وظایف و مسئولیت های دولت اسلامی در اقتصاد، فصلنامه تخصصی اقتصاد اسلامی، 3(12): 37-68.
مبارک، اصغر، آذرپیوند، زیبا، (1387)، نگاهی به شاخص های حکمرانی خوب از منظر اسلام و تاثیر آن بر رشد اقتصادی، قم: فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، 9(36): 179-208.
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی،(1394)، بحارالانوار، ترجمه سید محمد صالحی و شیخ مهدی مسلم، تهران : دارالکتب الاسلامیه، جلد22.
مصباح یزدی، محمدتقی،(1391)، نظریه سیاسی اسلام، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ 6، جلد1 .
منتظرالقائم، اصغر، (1386)، تاریخ زندگانی پیامبراعظم، اصفهان: حدیث راه عشق، چاپ اول،
نیشابوری، محمد بن عبدالله،( 373ق)، المستدرک علی الصحیحین، دارالمعرفه، بیروت، بیتا.
واقدی، محمدبن عمر،(1389)، المغازی تاریخ جنگهای پیامبر(ص)، ترجمه محمودمهدوی دامغانی، تهران: مرکزنشر دانشگاهی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |