تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,603 |
بررسی تحلیلی مرحلة ادراک حسی در پدیدارشناسی روح هگل و لوازم شکست آن برای تاریخ فلسفه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، تیر 1402، صفحه 19-41 اصل مقاله (368.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.18937.1046 | ||
نویسنده | ||
صبورا حاجی علی اورک پور* | ||
استادیار بخش فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 02 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
ادرک حسی دومین مرحله از مراحل سیر آگاهی در پدیدارشناسی روح هگل است که بر محور کلیت و ضرورت منطقی قوام یافته و بنابراین، در بستر آن برای نخستینبار در این سیر، امکان ظهور شیء بهمثابه «ذات» فراهم میگردد. اما تعارض وحدت شیء و کثرت ویژگیهای آن، معضلی بنیادین است که اندیشمندان در دورة اول تاریخ فلسفه (یا همان سنت فکری ارسطویی،) با وضع تمایز میان امر ذاتی و غیرذاتی و انتساب امر دوم به ویژگیهای متکثر شیء، درصدد حل آن برآمدهاند. در عین حال، با بهچالش کشیده شدن این راهحلِ واقعگرایی خام در پی برجسته شدن نقش فاعلشناسا در فرآیند شناخت در فلسفه متجدد، بازاندیشی این معضل، برای معرفت شناسان متجدد ضرورت یافت. اما حاصل این بازاندیشی، تبدیل تعارض مورد بحث به جدالی لاینحل میان دو نحلة عقلگرایی و تجربهگرایی در مورد انتساب وجه ذاتی (وحدت) به شیء و وجه غیرذاتی (کثرت) به فاعلشناسا در نحلة اول و برعکس آن در نحلة دوم، بود؛ جدالی که انقلاب کوپرنیکی کانت با بیاعتبار ساختن تمایز سنتی ذاتی و غیرذاتی، و باز تعریف مفهوم ذات ذیل شرایط استعلایی فاعلشناسا (سوژه) برای شناخت، بنا داشت مُهر ختامی همیشگی بر آن باشد، هرچند راهحل وی نیز بار دگر، با پدیدارشناسی هگل بهچالش کشیده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
یقین حسی؛ ادراک حسی؛ شیء؛ ذات؛ هگل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analytical Study of the Stage of Perception in Hegel’s Phenomenology of Spirit and the Requirements of its Failure for the History of Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Saboura Hajiali Orakpour | ||
Assistant Professor, Department of Philosophy, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Perception is the second stage of the developmental process of consciousness in Hegel’s Phenomenology of Spirit, which consists of logical necessity and universality. It clears the ground for the possibility of the emergence of things as “essence” for the first time in this process. The conflict between the unity of the thing and plurality of its properties is, however, a fundamental problem that thinkers in the first phase of the history of philosophy (namely, the Aristotelian’s intellectual tradition) tried to solve by making the distinction between essential and non-essential aspects of the thing and ascribing the latter to it multitudinous properties. Nevertheless, when the subject’s role in achieving knowledge came to the front in Modern Philosophy, this solution of Naïve Realism was being challenged, and rethinking it was quite required. As a consequence, this rethinking at first resulted in turning this conflict into an insoluble controversy between Rationalism and Empiricism in ascribing the essential aspect (unity) to the thing (or the object) and the non-essential one (plurality) to the subject by the former and its vice-versa by the latter; the controversy which Kant’s Copernican Revolution proceeded to be its final terminator through invalidating the traditional distinction between essential and non-essential and re-defining the notion of “essence” under the subject’s transcendental conditions for knowledge; However once again his solution was put into the challenge by Hegel’s phenomenology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sensory Certainty, Perception, Thing, Essence, Hegel | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 995 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |