تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,737 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,769 |
کارکرد نشانهپردازی مربع و دایره در رمان مأساة کاتب القصة القصیرة | ||
لسان مبین | ||
دوره 16، شماره 57، مهر 1403، صفحه 91-111 اصل مقاله (924.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/lm.2024.19516.3637 | ||
نویسنده | ||
فرهاد رجبی* | ||
عضو هیئت علمی و مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه گیلان | ||
تاریخ دریافت: 13 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 02 مرداد 1403 | ||
چکیده | ||
نشانهها بخش مهمی از سطح آگاهی وارتباطی انسان را شکل میدهند و با ایفای نقش معناپردازانه به طور خاص در ادبیات، علاوه بر نقش اصلی خود، باعث گسترش معنا و تلاش آگاهانة مخاطب جهت برقراری ارتباط با متن میشوند. نقش نشانهها در متونی که دارای ساختار و عناصر روایی پیچیده هستند بیشتر قابل مشاهده است. به نظر میرسد بعد از تجربة روزگار کرونا و سیطرة فضای ارتباطی مجازی، که از نشانهها به طور گسترده استفاده میکند، ادبیات عصر جدید، فرصت بهرهمندی بیشتری از این امکانات را به دست آورده باشد. از همین رو در این نوشته برآنیم با تمرکز بر دو شکل هندسی مربع و دایره، به عنوان نشانه، به خوانش رمان «مأساة کاتب القصة القصیرة» بپردازیم. در رمان حاضر، متناسب با باور عمومی، نشانة مربع به معنای زمین، سکون و نمایندة حضور انسان است در حالیکه نشانة دایره، نمایندة آسمان، معنویت و زمان است. اما در مواردی نیز شاهد تداخل معنایی این دو نشانه و تلاش نویسنده برای گسترش معنایی آنها هستیم. نتایج به دست آمده در طی تحقیق، نشان میدهد نویسنده با استفاده از ساحت معنایی این نشانهها به تبیین حوادث، شخصیتها و در مجموع حرکت روایت پرداخته و در مواقع لازم نیز مدلولهای جدیدی را به آنها اضافه میکند. کلمات کلیدی: نشانه، معنا، رمان، مربع، دایره، نصرالله. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه؛ معنا؛ رمان؛ مربع؛ دایره | ||
موضوعات | ||
نقد و تحلیل روشمند متون ادب در زبان عربی رویکرد جدید نقدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The function of square and circle symbols in the tragedy of the author of the short story | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Rajabi | ||
University Of Guilan | ||
چکیده [English] | ||
Signs form an important part of human consciousness and communication level and by playing a meaning-making role, especially in literature, in addition to their main role, they cause the expansion of meaning and the conscious effort of the audience to communicate with the text. The role of signs is more visible in texts that have a complex narrative structure and elements. It seems that after the experience of the Corona era and the dominance of the virtual communication space, which uses signs widely, the literature of the new age has gained the opportunity to benefit more from these facilities. Therefore, in this article, we are going to read the novel "The Tragedy of the Author of the Short Story" by focusing on the two geometric shapes of the square and the circle as signs. . In the present novel, in accordance with the general belief, the symbol of the square means the earth, stillness and the presence of man, while the symbol of the circle represents the sky, spirituality and time. But in some cases, we see the semantic overlap of these two signs and the author's attempt to expand their meaning. The results obtained during the research show that the author explains the events, characters and overall movement of the narrative by using the semantic field of these signs And when necessary, he adds new meanings to them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sign, meaning, novel, square, circle | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع عربی
-حج محمد، فراس.( 2023) هواجس مابعد الکتابة فی روایة مأساة کاتب القصة القصیرة، www.diwanalarab.co
-حامد ابو زید، نصر. (2006) النص والسلطة والحقیقة، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
-الحیزم، وئام. (2009) تأول اللفظ والحمل علی المعنی، تونس: جامعة تونس.
-غادامیر، هانس غیورغ. (2006) فلسفة التأویل، بیروت: منشورات الاختلاف.
-مفتاح،محمد. (2006) دینامیة النص، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
-نصرالله، ابراهیم. (2021) مأساة کاتب القصة القصیرة، بیروت: الدار العربیة للعلوم ناشرون.
منابع فارسی
-اردلان، نادر و لاله بختیار (1390) حس وحدت، ترجمه: ونداد جلیلی، تهران: علم معمار.
-بمانیان، محمدرضا و هانیه السادات اخوت (1390) کاربرد هندسه و تناسبات در معماری، تهران: نشر هله.
-رجبی، فرهاد (1402ش) تراژدی یک داستان نویس، تهران: مروارید.
-داد، سیما (1387ش) فرهنگ اصطلاحات ادبی، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
-دی کی چینگ، فرانسیس (1387) معماری: فرم، فضا و نظم، ترجمه: علیرضا تغابنی و سیده صدیقه قویدل، چاپ چهارم، تهران: کتاب آراد.
-سپهر، مسعود (1393) شرحی بر نشانهها، تهران: هرمس.
-شوالیه، ژان و آلن گربران (1388) فرهنگ نمادها، ترجمه: سودابه فضایلی، جلد سوم و پنجم، تهران: جیحون.
-صیادانی، علی و دیگران (1401) «کاربست الگوی نشانه شناسی کارکردی، دلالتی ومنطقی پیر گیرو در تحلیل شعر بشری البستانی مطالعة موردی قصیده «قصیدة العراق»؛ نشریه لسان مبین دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، شماره 48، دوره جدید ،صص 65-83.
-فیضی، محسن و مهدی خاکزند (1389) تجزیه و تحلیل 10 اثر از 50 سال معماری ایران، تهران: متین.
-لولر، رابرت (1368) هندسه مقدس؛ تمرین و فلسفه، ترجمه: هایده معیری، چاپ اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
-مکاریک، ایرنا ریما (1390) دانشنامه نظریههای ادبی معاصر، ترجمه: مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ چهارم، تهران: آگه.
منابع لاتین
- Finch, Geoffrey. (2000). Linguistic Terms and Concepts; London: Macmillan Press Ltd.
-Fromkin, Victoria and The others.(2000(. An Introduction to Language; Wadsworth: Cenage Learning.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |