تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,979 |
تربیت مبتنی بر عقلانیت پسامدرن؛ با تأکید بر اندیشههای میشل فوکو | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 19-41 اصل مقاله (447.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.19464.1052 | ||
نویسندگان | ||
جابر افتخاری1؛ رضاعلی نوروزی2؛ مهین حصاری* 3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 04 فروردین 1403، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
پرورش قوای عقلانی، بهعنوان صفت ممیزه انسان از سایر موجودات، از زوایای مختلف مورد توجه اندیشمندان و فلاسفه بوده است. یکی از موضوعات چالشبرانگیز در نظام فکری و فلسفی میشل فوکو نیز همین موضوع است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی عقلانیت در اندیشة فوکو است. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفیـتحلیلی استفاده شده است. در این راستا، اسناد و منابع مرتبط با پستمدرنیسم و آراء فوکو، بهصورت هدفمند و گزینشی تا رسیدن به اشباع نظری، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر ایناست که فوکو عقلانیت و دانش را برآمده از قدرت میداند، از عقلانیتهای جزئی، سطحی و محلی سخن میگوید، و با عقلانیت و حقیقت کلی و جهانشمول بهمخالفت برخاسته است. او همچنین فضای آموزشی، نهادها و سازمانها را بازتولیدکننده و پژواکی از قدرت میداند. بر این اساس، میتوان گفت از منظر فوکو، غایت تربیت، پرورش دانشآموزانی نقاد، فعال و خلاق است که با ساختشکنی و تحلیل متون و کردارهای اجتماعی، روابط قدرت را شناسایی، و معانی و تفاسیر جدید را کشف نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیموتربیت؛ پستمدرنیسم؛ عقلانیت؛ دانش؛ فوکو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Education Based on Postmodern Rationality with Emphasis on the Thoughts of Michel Foucault | ||
نویسندگان [English] | ||
Jaber Eftekhari1؛ RezaAli Nowrozi2؛ Mahin Hesari3 | ||
1Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
3Ph.D. Student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The development of rational faculties that distinguish humans from other living beings is a topic of interest to scientists and philosophers from various perspectives. It is also a challenging topic in Foucault's intellectual and philosophical system. Therefore, this study examines the rationality in Foucault's thought using a descriptive-analytical method. In this context, relevant documents and sources related to postmodernism and Foucault's views were specifically selected and analyzed to achieve theoretical saturation. The research suggests that Foucault views rationality and knowledge as products of power. He criticizes partial, superficial, and local rationalities and instead focuses on comprehensive and universal rationality and truth. In addition, he views educational spaces, institutions, and organizations as reproductions and instruments of power. Based on this perspective, it can be said that, from Foucault's point of view, the ultimate goal of education is to cultivate critical, active, and creative students who can recognize power relations through deconstruction and analysis of texts and social practices and discover new meanings and interpretations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ducation, postmodernism, rationality, Foucault, knowledge | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |