تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,799 |
الحاد در فلسفه غرب معاصر؛ نقد استدلال مبتنی بر اختفای الهی شلنبرگ | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 77-90 اصل مقاله (372.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20492.1086 | ||
نویسندگان | ||
رمضان مهدوی آزادبنی* 1؛ روح الله عشریه2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 خرداد 1403، تاریخ بازنگری: 03 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
ازجمله مسائل مهم در فلسفة دین، بررسی هستی خداوند و سنجش عقلانیت آن، با تکیه بر معیارهای مختلف است. فیلسوفان خداناباور و منتقد عقلانیت ایمان، همواره به دلایل مختلف تمسک میجویند. در عصر حاضر، اندیشمندانی مانند شلنبرگ، با تکیه بر ایدة اختفای الهی تلاش میکنند استدلالی علیه وجود خداوند ارائه نمایند. جوهر استدلال او مبتنی بر نوعی نگرش خداشناسی است که بر اساس آن، خداوند خالقی خیرخواه و مهربان است که از نظر علم و قدرت، بیکران است. با تکیه بر این نگرش نسبت به خداوند، استدلال شلنبرگ بیان میکند که اگر خداوند وجود دارد، پس باید خود را به ما نشان دهد، چراکه او هم بهاندازة کافی مهربان است، هم بهاندازة کافی قدرت این کار را دارد. هدف مقالة حاضر، بررسی و سنجش استدلال شلنبرگ است. پژوهش حاضر، ضمن ارائة تقریر شرطی رفع تالی از استدلال شلنبرگ، نارسایی منطقی و وجود رابطة ضروری میان مقدم و تالی را بهچالش کشیده و درنتیجه، عدم آشکارگی بصری و غیر بصری خداوند را نمیتوان قرینهای بر ضد وجود خداوند در نظر گرفت. برای تبیین عدم ارتباط منطقی میان مقدمات استدلال شلنبرگ، بر ایدة اختیارگروی ایمان تکیه شده است. روش پژوهش حاضر، توصیفیـتحلیلی، با رویکرد انتقادی است. نتیجة پژوهش نشان میدهد که اختفای الهی نمیتواند الحاد را توجیه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
خدا؛ مستوریت الهی؛ توجیه؛ استدلال؛ شلنبرگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Atheism in Contemporary Western Philosophy; A Critique o Schellenberg's Divine Hiddenness Argument | ||
نویسندگان [English] | ||
Ramezan Mahdavi Azadboni1؛ Rouhollah Oshrieh2 | ||
1Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2MA Student in Islamic Philosophy and Theology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Among the important issues in the philosophy of religion is the investigation of the existence of God and the assessment of its rationality based on various criteria. Philosophers who do not believe in God and criticize the rationality of faith always insist on different reasons. In today's age, thinkers like Schellenberg rely on the idea of divine hiddenness and try to present an argument against the existence of God. The essence of his argument is based on a kind of theistic attitude based on which God is a benevolent and merciful creator who is infinite in knowledge and power. Relying on this attitude towards God, Schellenberg's argument states that if God exists, then he must reveal himself to us because he is both kind enough and powerful enough to do so. The purpose of this article is to examine and evaluate Schellenberg's argument. In the present study, the authors, while presenting a modus tollens version of Schellenberg's argument, have challenged the logical insufficiency and the existence of a necessary relationship between the antecedent and the consequent. As a result, the lack of visual and non-visual manifestation of God cannot be considered as proof against the existence of God. To explain the lack of logical connection between the premises of Schellenberg's argument, the authors rely on the voluntarism view of faith. The present research method is descriptive-analytical with a critical approach. The result of the research showed that the hiddenness of God cannot justify atheism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
God, divine hiddenness, justification, Schellenberg, argument | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ##
اسدی، بهروز (1402) «نقد و بررسی برهان اختفای الهی مبتنی بر احکام ایجابی و سلبی وجود در حکمت متعالیه صدرا»، حکمت صدرایی، سال 12، شمارة 1، ص76ـ63.##
اسدی، بهروز؛ رحمتی، انشاءالله؛ عباسی، بابک (1399) «نقد و بررسی برهان اختفای الهی جان شلنبرگ، بر مبنای تناهی صفات فعلی و حکمت الهی»، پژوهشهای فلسفیـکلامی، شمارة 83، ص26ـ5.##
اشعری، ابوالحسن (1430ق) الابانة فی اصول الدیانة، قاهره: مکتبة الثقافة الدینیة.##
الهی اصل، محمدجواد؛ یزدانی، عباس (1400) «معنای زندگی، عاشقانهترین جهان ممکن و اختفای الهی»، پژوهشنامه فلسفه دین، شمارة 38، ص220ـ201. ##
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1393ق) المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الاعلمی.##
علیزمانی، امیرعباس؛ زرکنده، بتول (1393) «اختفای الهی بهمثابه مصداقی از شر بیوجه»، جستارهای فلسفه دین، سال 3، شمارة 2، ص72ـ53.##
Alston, W. P. (1991) Perceiving God: The Epistemology of Religious Experience, Ithaca: Cornell University Press. ##
Alston, W. P. (1993) Perceiving God: The Epistemology of Religious Experience, Ithaca: Cornell University Press. ##
Aristotle (1953) Metaphysics, ed. W. D. Ross, Oxford: The Clarendon Press.##
Grönlund, H. (2012) “Religiousness and Volunteering: Searching for Connections in Late Modernity”, Nordic Journal of Religion and Society, vol. 25, no. 1, pp. 47-66.##
Hick, J. (1968) “Religious Faith as Experiencing”, Royal Institute of Philosophy Lectures, vol. 2, pp. 20-35.##
Kant, I. (1997) “Moral Philosophy: Collins’s Lecture Notes”, in Immanuel Kant: Lectures on Ethics, P. Heath (ed. and trans.) and J. B. Schneewind (ed.), Cambridge: Cambridge University Press. ##
Kierkegaard, S. (1967) Journals and Papers, trans. and ed. H. V. Hong, vol. 5, Bloomington: Indiana University Press.##
Plantinga, A. (2000) Warranted Christian Belief, Oxford and New York: Oxford University Press.##
Possenti, V. (2016) “Faith and Reason: what relationship?”, Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubel-skiego, vol. 59, no. 1, pp. 3-16. ##
Rowe, W. (2004) “Evil Is Evidence against Theistic Belief”, in M. L. Peterson & R. J. Van Arragon (eds.), Contemporary Debates in the Philosophy of Religion, Malden: Blackwell.##
Russell, B. (1975) Why I am not a Christian and Other Essay on Religion and Related Subjects, London: Unwin books.##
Schellenberg J. L. (1993) Divine Hiddenness and Human Reason, New York: Cornell University Press.##
Schellenberg J. L. (2005) “The Hiddenness Argument, revisited (I)”, Religious Studies, vol. 41, pp. 201-215, Cambridge University Press.##
Schellenberg, J. L. (2004) “Does Divine Hiddenness Justify atheism?”, in M. L. Peterson & R. J. Van Arragon (eds.), Contemporary Debates in the Philosophy of Religion, Malden: Blackwell.##
Schellenberg, J. L. (2015) The Hiddenness Argument: Philosophy’s New Challenge to Belief in God, New York: Oxford University Press.##
Setiawan, C. V. (2023) “The Dialogue between Faith and Reason, according to John Paul II and Thomas Aquinas”, Forum Filsafat dan Teologi, vol. 52, no. 2, pp. 66-78.##
Westphal, M. (2011) “Kierkegaard on Faith, Reason, and Passion”, Faith and Philosophy: Journal of the Society of Christian Philosophers, vol. 28, no. 1, pp. 82-92.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |