تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,083 |
آنارشی منطقیـفلسفی: چیستی پادفلسفه | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 91-112 اصل مقاله (412.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20333.1075 | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد ویسی* 1؛ علی نقی باقرشاهی2؛ عبدالرزاق حسامی فر3؛ علی فتح طاهری3 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
3استاد گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1403، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1403 | ||
چکیده | ||
بیش از یک دهه است که اصطلاح «پادفلسفه» رایج شده است؛ اصطلاحی که ژاک لکان، روانکاو فرانسوی، در یکی از سمینارهای خود بهکار برد و بعدها آلن بدیو، بهتأسی از او، این اصطلاح را بر سر زبانها انداخت و کتابهایی در اینباره نوشت. اگرچه پادفلسفه ممکن است با صِرف توجه به ظاهر لغت، امری سراسر علیه فلسفه بهنظر آید، اما این تعبیر چندان دقیق نیست. پادفلسفه عموماً علیه تندرویهای فلسفی در باب مقولۀ حقیقت است؛ علیه ادعاهایی ازایندست که حقیقتی جهانشمول وجود دارد که تنها در ید تعداد معدودی فیلسوف نخبه است. پس، پادفلسفه نخبهگرایی فلسفی را نیز برنمیتابد و بر آن است که حقیقت جهانشمول (با فرض وجود)، میتواند توسط بسیاری از افراد عادی و ذیل هر موضوع بهظاهر ناچیز، نیز یافته شود. بنابراین، و بهعنوان سومین موضوع، پادفلسفه تجربۀ زیستۀ آدمیان را مهم میشمارد. در کنار این سه، مفاهیم دیگری نیز هستند که محل توجه پادفلسفهاند؛ در این مقاله تلاش میشود به اهم این عناوین و مفاهیم پرداخته شود. همچنین، ماهیت پادفلسفه و نسبت آن با فلسفه مورد بررسی قرار میگیرد و نگاهی نه به پادفلسفه در بستر تاریخ فلسفه خواهیم انداخت و خواهیم دید کدامیک از متفکران در این بستر، اندیشههایی پادفلسفی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
پادفلسفه؛ فلسفه؛ پادهنر؛ داداییسم؛ حقیقت؛ تجربۀ زیسته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Logical-Philosophical Anarchy: What Is Antiphilosophy? | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Javad Veisi1؛ Ali Naqi Baqershahi2؛ Abdurrazzaq Hesamifar3؛ Ali Fath Taheri3 | ||
1PhD Student, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Gazvin, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Gazvin, Iran | ||
3Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Gazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
It has been more than a decade since the term antiphilosophy became popular; A term that Jacques Lacan, a French psychoanalyst, used in one of his seminars, and later Alain Badiou used this term and wrote books about it. Although antiphilosophy may seem to be completely against philosophy, this interpretation is not very accurate. Antiphilosophy is generally against philosophical claims regarding the category of truth. Against such claims that there is a universal truth and it is only in the minds of a few elite philosophers. Therefore, and as the third issue, antiphilosophy considers the lived experience. In addition to these three concepts, other concepts are the focus of antiphilosophy, and this article tries to address the most important of these concepts. Also, the nature of antiphilosophy and its relationship with philosophy are examined. We will also take a look at antiphilosophy in the context of the history of philosophy and see which of the thinkers had antiphilosophical thoughts in this context. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Antiphilosophy, Philosophy, Anti-Art, Dadaism, Truth, Lived experience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 114 |