تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,184 |
نقش فعالیتهای سپاه دانش در گسترش آموزش و توسعه عمران روستاها | ||
فصلنامه تاریخ روستا و روستانشینی در ایران و اسلام | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 4، فروردین 1403، صفحه 97-124 اصل مقاله (761.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/hvri.2024.20130.1030 | ||
نویسندگان | ||
رحیم روح بخش اله آباد* 1؛ سیده فاطمه زارع حسینی2 | ||
1کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی، مسئول واحد اسناد شورای عالی آموزش و پرورش | ||
2استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 01 فروردین 1403، تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1403، تاریخ پذیرش: 19 شهریور 1403 | ||
چکیده | ||
تحولات دهه چهل ایران در حوزههای مختلف از جمله آموزشوپرورش مبتنی بر اصول انقلاب سفید بود. در این راستا با تشکیل سپاه دانش براساس اصل ششم اصول انقلاب سفید، گسترش سوادآموزی در روستاهای کشور در دستور کار مشترک وزارت فرهنگ و جنگ قرار گرفت. طبق این اصل، افراد دیپلمه میتوانستند خدمت سربازی و نظام وظیفه خود را بعد از یک دوره کوتاه آموزش نظامی و روش تدریس، در روستاها به آموزش و سوادآموزی روستاییان بپردازند. البته بعد از مدتی کوتاه حوزه مأموریتی سپاهیان دانش گسترش یافت و فعالیتهای عمرانی در روستاها را نیز شامل شد. به اقتضای این مأموریتها، مراکز و نهادهای چندی برای تقویت سپاهیان دانش اعم از علمی، نظاری، تدارکاتی و ... تأسیس شد. این مقاله با بهرهبرداری از منابع کتابخانهای با محوریت اسناد، بهویژه صورت مذاکرات و مصوبات شورایعالی فرهنگ/ آموزشوپرورش و به روش توصیفی ـ تحلیلی حاکی است که سپاهیان دانش در طی یکدههونیم فعالیت خود در روستاهای کشور موفق شدند نهتنها در سوادآموزی روستاییان، بلکه در عرصه تحولات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی دستاوردهای مفیدی داشته باشند | ||
کلیدواژهها | ||
سپاه دانش؛ روستا؛ آموزش؛ عمران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Knowledge Corps Activities on the Expansion of Education and Rural Development | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Roohbakhsh Allah Abad1؛ Seyyedeh Fatemeh Zare Hosseini2 | ||
1Graduated with a master's degree in the history of Islamic Iran, Responsible for the documents unit of the Supreme Council of Education, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism, Ferdowsi University, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The developments of the forties in Iran in various fields, including education, were based on the principles of the White Revolution. In this regard, with the formation of the Knowledge Corps based on the sixth principle of the principles of the White Revolution, the expansion of literacy in the country's villages was placed on the joint agenda of the Ministry of Culture and War. According to this principle, people with diplomas could do their military service and conscription after a short period of military training and teaching methods in the villages to teach and educate the villagers. Of course, after a short period of time, the field of mission of Sepahian Danesh expanded and included construction activities in villages. According to these missions, several centers and institutions were established to strengthen the knowledge corps, including scientific, supervisory, procurement, etc. This article, using library resources focusing on documents, especially the minutes of negotiations and approvals of the Supreme Council of Culture/Education and Education, and using a descriptive-analytical method, indicates that the knowledge corps succeeded not only in the literacy of the villagers, but also in the field of developments during their one and a half decade of activity in the country's villages. have useful cultural, social and even economic achievements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge corps, Village, Education, Construction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |