تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,937,454 |
طرح ریچارد ولهایم درباره هستیشناسی اثر هنری بر اساس مفهوم نوع/مصداق | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اردیبهشت 1403، صفحه 51-66 اصل مقاله (394.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20687.1102 | ||
نویسندگان | ||
هدی رفاهی1؛ علی مرادخانی* 2؛ مجید پروانهپور3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار پژوهشکده هنر، فرهنگستان هنر، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 مرداد 1403، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
ریچارد ولهایم (2003-1923)، فیلسوف بریتانیایی، با رد فرضیة اثر هنری بهمثابه ابژهای مادی، و با طرح مفهوم «نوع/ مصداق»، نحوة هستی اثر هنری را تحلیل کرده تا بتواند هنرهایی همچون موسیقی یا ادبیات که فاقد ابژهای مادی هستند را نیز در حوزه نظر خود وارد کند. در این میان، دو راهبرد هستیشناسانة متمایز نیز در این بحث مطرح است؛ از سویی، آثار هنری را واجد نحوی هستی انتزاعی و کلی و از سنخ نوع تعریف میکنند، از دیگر سوی، آثار هنری را بهمثابه جزئیات ظهوریافتۀ فرهنگی و از سنخ مصادیق تفسیر مینمایند. ولهایم مدعی که میتوان چیستی آثار هنری را مبتنی بر میزان اشتراک و انتقال ویژگیها میان موجودیت و هویات کلی (نوع) و مؤلفههایشان (مصداقها) تفسیر کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
هستیشناسی اثر هنری؛ ریچارد ولهایم؛ نوع/مصداق؛ زیباییشناسی تحلیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Richard Wollheim's Project Regarding the Ontology of the Work of Art Based on the Concept of Type/Token | ||
نویسندگان [English] | ||
Hoda Refahi1؛ Ali Moradkhani2؛ Majid Parvanehpour3 | ||
1PhD Stuent, Philosophy of Art, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran , Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Art Studies, Academy of Art, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The concept of "type/token" and the understanding of an artwork based on such an ontological framework in analytical aesthetics arises from the distinction between types of artworks and their media. Richard Wollheim, by rejecting the hypothesis of the artwork as a physical object and proposing the idea of type/token, examines the mode of being of the artwork in such a way as to include arts such as music or literature, which lack a material object, within his purview. In this context, two distinct ontological strategies are presented: on the one hand, artworks are defined as having an abstract and general existence of the type category; on the other hand, artworks are interpreted as concrete cultural manifestations of the token category. Wollheim argues that the nature of artworks can be interpreted based on the degree of sharing and transmission of features between general entities (types) and their elements (tokens). This research employs a descriptive-analytical method, and data collection has been conducted through a library-based approach. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ontology of Work of Art, Richard Wollheim, Type/Token, Analytic Aesthetics | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، محمدرضا (1395) «هستیشناسی موسیقی و اثر ادبی از دیدگاه رومن اینگاردن»، حکمت و فلسفه، سال 12، شمارة 4، ص22ـ7.##
احمدی افرمجانی، علیاکبر؛ رحمانیان، احمد (1395) «نلسون گودمن؛ مسئله وجودشناسانة ارزش هنر»، حکمت و فلسفه، سال 12، شمارة 3، ص40ـ29.##
خاتمی، محمود (1385) «ابژه زیباییشناسیک»، پژوهشنامه علوم انسانی، شمارة 50، ص12ـ1.##
خوانساری، محمد (1395) دوره مختصر منطق صوری، تهران: دانشگاه تهران.##
سوانه، پیر (1388) «جستارها؛ پدیدارشناسی و هستیشناسی اثر هنری»، ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی، زیباشناخت، شمارة 20، ص280ـ261.##
لیوینگستون، پیزلی (1396) دانشنامه فلسفه استنفورد؛ تاریخ هستی شناسی هنر، ترجمة ابراهیم لطفی، تهران: ققنوش.##
مارگولیس، جوزف (1388) «خصلت غریب هستیشناسی اثر هنری»، ترجمة شهریار وقفیپور، زیباشناخت، شمارة 21، ص216ـ207.##
هنفلینگ، اسوالد (1401) چیستی هنر، ترجمة علی رامین، تهران: هرمس.##
Bachrach, Jay E. (1973) “Richard Wollheim and the Work of Art”, Journal of Aesthetics and Criticism, vol. 32, no. 1, pp. 108-111##
Budd, Malcolm (2012) “Richard Wollheim”, Aesthetics: the Key Thinkers, ed. by Alessandro Giovannelli, Continuum International Publishing Group.##
Currie, Gregory (2014) “Analytic Ontology”, Encyclopedia of Aesthetics, ed. by Michael Kelly, Oxford University Press.##
Goodman, Nelson (1976) Languages of Art; an Approach to a theory of Symbols, Hackett Publishing.##
Herwitz, Daniel (2014) “Richard Wollheim”, Encyclopedia of Aesthetics, ed. by Michael Kelly, Oxford University Press.##
Margolis, Joseph (1958) “The Mode of Existence of Work of Art”, The Review of Metaphysics, vol. 12, no.1 , pp. 26-34.##
Margolis, Joseph (1959) “The Identity of Work of Art”, Mind, New Series, vol. 68, no. 269, pp. 34-50.##
Margolis, Joseph (2014) “Ontology of Art”, Encyclopedia of Aesthetics, ed. by Michael Kelly, Oxford University Press.##
Peirce, Charles Sanders (1906) “Prolegomena to an Apology for Pragmatism”, The Monist, vol. 16, no. 4.##
Walton, Kendall (1980) Art and its Objects, Cambridge University Press. ##
Walton, Kendall (1990) Mimesis as Make-believe: On the Foundations of the Representational Arts, Harvard University Press.##
Woterstorff, Nicholas (1975) “Toward an Ontology of Work of Art”, Noûs, vol. 9, no. 2, pp. 115-142.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |