تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,861,206 |
دیرند، حافظه و همبودی گذشته و حال در فلسفه برگسون | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، اردیبهشت 1403، صفحه 85-98 اصل مقاله (427.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2024.20545.1091 | ||
نویسندگان | ||
گودرز شاطری* 1؛ سید سجاد ساداتی زاده2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 تیر 1403، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
در فلسفة برگسون، «دیرند» بهعنوان یک مفهوم بنیادی، جریانی سیال و پیوسته است که همواره در حال شدن است. در این جریان سیال، گذشته، حال و آینده بهطور جداییناپذیر در هم تنیدهاند. حافظه در تجربة زمان حقیقی یا دیرند، نقش کلیدی دارد؛ بهگونهای که نهتنها گذشته را ذخیره میکند، بلکه آن را به زمان حال میآورد و با آن درمیآمیزد. این فرایند منجر به حضور همزمان گذشته و حال، در تجربههای ما میشود. برگسون برای توضیح رابطة میان گذشته و حال از مفهوم «همبودی» استفاده کرده است. همبودی بهمعنای حضور همزمان تمام لحظات زندگی در ذهن ما است. بهعبارت دیگر، تمام تجربیات ما از گذشته تا حال، در حافظه ذخیره شدهاند و بهطور همزمان، در ذهن ما حضور دارند. این حضور همزمان به این معنا است که گذشته بهصورت بالقوه و نهفته در حافظه موجود است و بهطور فعال، بر افکار، احساسات و اعمال ما در حال تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر، به بررسی نقش حافظه در تداوم زمان و همبودی گذشته و حال میپردازد و نشان میدهد چگونه لحظات مختلف زمان در تجربة انسانی بههمپیوسته و درهمتنیدهاند، بهطوریکه هیچگاه نمیتوان آنها را مستقل از یکدیگر در نظر گرفت. با توجه به دیدگاه برگسون، این تحقیق تلاش میکند ارتباط پیچیده و پویا میان زمان، حافظه و تجربه انسانی را تحلیل و تبیین نماید. فهم عمیقتر از نقش حافظه و همبودی در فلسفة برگسون، میتواند به درک بهتر از ماهیت زمان و تجربة انسانی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
برگسون؛ دیرند؛ حافظه؛ همبودی؛ بالقوه؛ گذشته؛ حال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Duration, Memory, and Coexistence Past and Present in Bergson's Philosophy | ||
نویسندگان [English] | ||
Goodarz Shateri1؛ Seyed Sajad Sadatizadeh2 | ||
1Assistant Professor of Philosophy, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Islamic Studies, University of Medical Science, Dezful, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Bergson's philosophy, "duration" (durée) is a fundamental concept, representing a fluid and continuous flow that is always in the process of becoming. Within this fluid flow, the past, present, and future are inextricably intertwined. Memory plays a crucial role in the experience of real-time, or durée, by not only storing the past but also bringing it into the present and merging it with current experiences. This process results in the simultaneous presence of the past and present in our experiences. To elucidate the relationship between the past and the present, Bergson employs the concept of "coexistence". Coexistence signifies the simultaneous presence of all moments of our lives in our minds. In other words, all our experiences, from the past to the present, are stored in memory and are simultaneously present in our minds. This simultaneous presence implies that the past exists Virtually in memory, actively influencing our thoughts, feelings, and actions in the present. This study examines the role of memory in the continuity of time and the coexistence of the past and present, demonstrating how different moments of time are interconnected and interwoven in human experience, to the extent that they cannot be considered independently. Considering Bergson's perspective, this research aims to analyze and elucidate the complex and dynamic relationship between time, memory, and human experience. The final conclusion of this study is that a deeper understanding of the roles of memory and coexistence in Bergson's philosophy can contribute to a better comprehension of the nature of time and human experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bergson, Duration, Memory, coexistence, virtual, Past, Present | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 111 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |