تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,761 |
بازنمایی اصول انگاره ی نیشن و مک آلیستر در برنامه های درسی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اردیبهشت 1392، صفحه 5-36 اصل مقاله (673.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضامراد صحرایی1؛ امیررضا وکیلی فرد2؛ مریم سلطانی3 | ||
1استادیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار آموزشکاوی زبان فارسی- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
3کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1391، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1392، تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1392 | ||
چکیده | ||
برنامهی آموزشی، به مسائل مرتبط با یادگیری زبان، تجربه و هدف یادگیری، ارزشیابی و اهمیت روابط معلم و زبانآموز میپردازد. داشتن برنامهی آموزشی علمی، میتواند ضامن موفقیت هر دورهی آموزش زبان باشد. هدف پژوهش حاضر، معرفی انگارهای سازمانیافته (نیشن و مکآلیستر، 2010)، برای طراحی برنامهی آموزشیِ زبانی است. در این پژوهش، ابتدا مراحل طراحی برنامهی آموزشی بر پایهی این انگاره معرفی شده و سپس، میزان بهکارگیری اصول آن انگاره در برنامهی درسی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، به عنوان نمونهای از مراکز آموزش زبان فارسی، مورد تحلیل قرار گرفته است. برای این منظور، 20 اصل موجود در این انگاره، با در نظر گرفتن دانش مورد نیاز برای پاسخگویی، در قالب سه پرسشنامه (معلم، زبانآموز، و پژوهشگر) پیاده شد. زبانآموزان و معلمان، با توجه به تجربهی خود در کلاسهای زبان فارسیِ مرکز آموزش زبان فارسی به پرسشها پاسخ دادند و پژوهشگر، پرسشنامهی خود را بر اساس تحلیل محتوای آموزشی سطح پیشرفته تکمیل کرد. آزمودنیهای پژوهش، 15 مدرّس آموزش زبان فارسی و 64 زبانآموز سطح پیشدانشگاهی همان مرکز بودند. تحلیل پاسخها نشان داد که برنامهی درسی این مرکز، در سطح پیشرفته، بهجز سه اصل بسامد، ادامهی پیشرفت، و آموزشپذیری، از دیگر اصول این انگاره پیروی مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ی آموزشی؛ برنامه ی درسی؛ نیازکاوی؛ انگاره ی نیشن و مک آلیستر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Language Curriculum Design: Analyzing and evaluating the Syllabi of Teaching Persian to Non-Persian Speakers Based on the Nation and Macalister Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Rezamorad Sahraei1؛ Amirreza Vakilifard2؛ Maryam Soltani3 | ||
چکیده [English] | ||
A Curriculum deals with all the aspects of language learning including experience and purpose of learning, evaluation, and teacher-student relationship. An accurately planned curriculum for instruction can basically guarantee the success of an educational course. The present study is aimed at introducing Nation & Macalister language curriculum design (2010). Doing so, the stages and principles for designing a language curriculum were explained and then the extent to which the principles are employed in the curriculum of Persian in Language Center of Imam Khomeini International University was analyzed. To do so, 20 principles of Nation and Macalister language curriculum were implemented in the form of three questionnaires (including teacher, learner and researcher). Applicants included 15 Persian teachers and 64 learners studying in pre-university at the Persian Language Center. Receiving the data from learners and teachers, the questionnaires were analyzed with regard to the content of advanced level. Findings showed that the curriculum of Persian Language Center met all principles of Nation and Macalister Design except frequency, keep moving forward, and teachability. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Curriculum, Syllabus, Need Analysis, Nation & Macalister Model | ||
مراجع | ||
صحرایی، ر. (1391). انگاره ی زایشی فراگیری زبان (تأمّلی در ماهیت دستور کانونی و روند بازنمایی آن در زبان کودک). فصلنامه ی زبانپژوهی دانشگاه الزّهرا. سال چهارم، شمارهی 7، صص: 145- 176. گلّهداری، م. (1387). درک مطلب شنیداری (ویژهی زبانآموزان غیرایرانی) سطح مبتدی تا پیشرفته. تهران: انتشارات مهرآفرین. گلّهداری، م. (1388). نگارش و دستور زبان فارسی (ویژهی زبانآموزان غیرایرانی) سطح پیشرفته. قزوین: انتشارات دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره). میرزایی حصاریان، م. (1390). خواندن و درک مطلب متون فارسی برای فارسیآموزان (سطح پیشرفته). قزوین: انتشارات دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره). نعمتزاده، ش. (1379). شناسایی واژگان پایهی دانشآموزان ایرانی در دورهی پیش دبستانی و ابتدایی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
Krahnke, K. (1987). Approaches to Syllabus Design for Foreign Language Teaching. New Jersey: Prentice Hall Regents
Nation, I. S. P. (2003). Vocabulary.In D. Nunan (Ed.), Practical English Language Teaching. New York:McGraw-Hill.
Nation, I. S. P. & Macalister, J. (2010). Language Curriculum Design. New York: Routledge.
Richards, J. C. (2001). Curriculum Development in Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
منابعی برای مطالعهی بیشتر: Craik, F. I. M. & Lockhart, R. S. (1972). Levels of Processing: A Framework for Memory Research.Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11: 671- 684.
Davis, P. & Pearse, E. (2000). Success in English Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Elley, W. & Mangubhai, F. (1981). The Impact of a Book Flood in Fiji Primary Schools. Wellington: NZCER.
George, H. V. (1962). On Teaching and "Unteaching.". ELT Journal,17(1): 16-20.
Higa, M. (1963). Interference Effects of Intralist Word Relationships in Verbal Learning. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 2: 170-175
Kachroo, J. N. (1962). Report on an Investigation into the Teaching of Vocabulary in the First Year of English. Bulletin of the Central Institute of English, 2: 67-72.
Lado, R. (1957). Linguistic across Cultures. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Naiman, N. et al. (1996). The Good Language Learner.Montreal: Ontario Institute for Studies in Education.
Nation, I. S. P. (2000). Learning Vocabulary in Lexical Sets: Dangers and Guidelines. TESOL Journal, 9)2(: 6- 10.
Nord, J. (1980). Developing Listening Fluency before Speaking: An Alternative Paradigm. System, 8(1):1-22.
Pienemann, M. & Johnston, M. (1987). Factors Affecting the Development of Language Proficiency. In D. Nunan (Ed.), Applying Second Language Acquisition Research. AMEP, Sydney: National Curriculum Resource Centre.
Ringbom, H. (1987). The Role of the First Language Learning.Clevedon: Multilingual Matters.
Saragi, T., Nation, I. S. P. & Meister, G.F. (1978). Vocabulary Learning and Reading. System, 6(2): 72-78.
Wong Fillmore, L. (1982).Instructional Language as Linguistic Input: Second Language Learning in Classrooms. In L. C. Wilkinson (Ed.), Communicating in the Classroom: Language, Thought and Culture.(Advances in the Study of Cognition Series). New York: Academic Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,346 |