تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,361 |
مواجهه با عدم قطعیتهای آینده در صنعت داروسازی با استفاده از مدل هوشمندی راهبردی | ||
آینده پژوهی ایران | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 12، شهریور 1403، صفحه 335-366 اصل مقاله (726.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2024.20235.1542 | ||
نویسندگان | ||
معصومه کاظمی؛ سعید سمیعی* | ||
گروه آینده پژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 11 اردیبهشت 1403، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1403 | ||
چکیده | ||
هدف: عدم قطعیت، پیچیدگی و پویایی سه ویژگی محیطی هستند که سازمانهای قرن بیست و یکم را احاطه کردهاند و باعث بیثباتی آنها شدهاند. بهبود پیشبینی درباره فرصتها و تهدیدهای آینده و عکسالعمل سریع به آنها، به شایستگی اصلی سازمانهای موفق تبدیل شده است، سازمانهایی که به اطلاعات راهبردی دسترسی دارند، در حوزه خود پیشرو و رهبر خواهند بود. هوشمندی راهبردی مکانیسمی است که این فرصت را پدید میآورد. تحقیق حاضر سعی بر آن دارد با توجه به شرایط پیشروی شرکتهای فعال در حوزه داروسازی به ارائه مدل هوشمندی راهبردی به عنوان ابزاری جهت کاهش عدم قطعیت در این صنعت بپردازد. روششناسی: تحقیق حاضر از منظر هدف، در گروه پژوهشهای کاربردی و از منظر روش گردآوری اطلاعات، در گروه پژوهشهای کیفی قرار دارد. جامعه تحقیق حاضر شامل خبرگان حوزه مدیریت استراتژیک، بازاریابی و سیاستگذاری در حوزه صنعت داروسازی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد و در نهایت با انجام 22 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. ابزار جمعآوری داده مصاحبه بود. یافتهها: در مرحله کدگذاری باز 560 کد احصا که به 25 مقوله فرعی دستهبندی شدند. در نهایت، سه مقوله فشار فناوری، فشار بازار و عدم قطعیت به عنوان شرایط علی؛ دو مقوله مدیریت دانش و چشم اندازسازی به عنوان ابعاد پدیده محوری؛ عوامل فردی و عوامل سازمانی به عنوان مقولههای شرایط زمینهای؛ عوامل خرد و عوامل کلان به عنوان شرایط مداخلهگر؛ دو عامل سازماندهی مجدد و توانمندسازی به عنوان راهبردها؛ و پشتیبانی و بقا به عنوان پیامدها شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوشمندی؛ هوشمندی راهبردی؛ عدم قطعیت؛ صنعت داروسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Facing future uncertainties in the pharmaceutical industry using a strategic intelligence model | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Kazemi؛ Saied Samiie | ||
Department of Future Studies, Faculty of Governance, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Uncertainty, complexity, and dynamism are three characteristics of the environment that surround 21st century organizations and have caused their instability. Improving forecasting about future opportunities and threats and quickly reacting to them has become the main competence of successful organizations. Organizations that have access to strategic information will be leaders in their field. Strategic intelligence is the mechanism that creates this opportunity. The current research tries to present a strategic intelligence model as a tool to reduce uncertainty in this industry, considering the conditions faced by companies active in the field of pharmaceuticals. Method: The current research is in the qualitative research group from the point of view of objective, practical and from the point of view of data collection method. The research community included experts in the field of strategic management, marketing and policy in the pharmaceutical industry. Sampling was done in a purposeful way and finally theoretical saturation was achieved by conducting 22 interviews. The data collection tool was interview. Findings: Findings: In the open coding stage, 560 statistical codes were classified into 25 subcategories. Finally, the three categories of technology pressure, market pressure and uncertainty as causal conditions; two categories of knowledge management and perspective building as dimensions of the central phenomenon; Individual factors and organizational factors as categories of background conditions; micro factors and macro factors as intervening conditions; two factors of reorganization and empowerment as strategies; and support and survival were identified as outcomes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intelligence, Strategic Intelligence, Uncertainty, Pharmaceutical Industry | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
اسماعیلی، معصومه(1398). بررسی صنعت داروسازی ایران. تهران: مدیریت تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه.
اشتراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1391). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و روشها. ترجمه بیوک محمدی. چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دانایی فرد، حسن(1403). استراتژیهای نظریهپردازی.چاپ پنجم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)
زیادلو، آیناز و جباری، نگین. (1401). ارائه الگوی هوش استراتژیک با تاکید بر نقش مهارتهای اشتغالزا در مراکز آموزش عالی به روش نظریه داده بنیاد. مهارت آموزی، 11 (2)، 52-31
شیرازی، حسین و آلبا، کاوه(1403). شناسایی پیشرانهای توسعه صنعت پتروشیمی ایران و ترسیم سناریوهای آینده، آیندهپژوهی ایران، 9(1)، 369-238
شیروانی ناغانی، مسلم، فضلی، صفر و امین افشار، زهرا (1398). راهبردپردازی در صنعت خودرو ایران با رویکرد آیندهنگاری راهبردی و تمرکز بر حوزه علم، فناوری و نوآوری. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 9(31)، 77-95
قلیمطلق، مجید، قاسمی، حاکم، محمدحسینی، بابک، مسائلی، رضا و فضلی، صفر(1400). سناریوهای آینده صنعت (مطالعه موردی: صنعت تجهیزات پزشکی ایران)، آیندهپژوهی ایران، 6(2)، 109-79
کاظمی، معصومه، مقیمی، سیدمحمد و پورعزت، علی اصغر. (1398). شناسایی قابلیتهای پویا در صنعت داروسازی با استفاده از نظریه داده بنیاد. آینده پژوهی مدیریت، 30 (117) ، 11-1
کرسول، جان(1402). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد(روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریه دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعهموردی). ترجمه حسن دانایی فرد و حسین کاظمی. چاپ ششم، تهران: انتشارات الیاس
میری رمی، سیده فاطمه، یلدا، دلگشائی و محمودی، امیرحسین. (1399). ارائه الگوی هوش استراتژیک مدیران مناطق اموزش و پرورش شهر تهران با رویکرد نظری داده بنیاد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4 (3)، 150-139
وحدتی، حجتاله، ساعدی، عبداله و شریعت نژاد، علی. (1396). بررسی تأثیر هوشمندی استراتژیک بر سرمایههای انسانی، ساختاری و ارتباطی در صنعت بیمه. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15(3)، 686-667
هاشمی مشکینی، امیر(1403). نقدی بر جایگاه دولت در صنعت داروسازی، سلسله نشستهای خبرگان نظام دارویی کشور در مسیر الحاق به سازمان جهانی تجارت. تهران.
یزدانی، حمیدرضا(1391). تدوین مدلی برای اندازهگیری زنجیره ارزش منابع انسانی در گروه صنعتی سایپا: کاربردی از پژوهش آمیخته. پایان نامه دوره دکتری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دانشگاه تهران.
Alomian, N. R., Alsawalhah, A. A., & Almarshad, M. N. (2019). The Impact of Strategic Intelligence on Achieving Competitive Advantage: Applied Study on the Pharmaceutical Companies Sector in Jordan. International Journal of Business and Social Science, 10(4),66-74. https://doi.org/10.30845/ijbss.v10n4p8 Banerjee, T., & Siebert, R. (2017). Dynamic impact of uncertainty on R&D cooperation formation and research performance: Evidence from the bio-pharmaceutical industry. Research Policy, 46(7), 1255–1271. https://doi.org/10.1016/j.respol.2017.05.009 Bernhardt, D. (2003). Competitive Intelligence: How To Acquire & Use Strategic Intelligence & Counterintelligence, Pennsylvania State, FT Prentice Hall. Creswell, J. W. (2022). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Translated by Hassan Danaeifard and Hossein Kazemi. Sixth edition, Tehran: Elias Publications. (In Persian) Danaei Fard, H. (2023). Strategies of Theory Building. Fifth edition, Tehran: Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities (SAMT) (In Persian) De Smedt, P. (2008). Strategic Intelligence in Decision Making. In C. Cagnin, M. Keenan, R. Johnston, F. Scapolo, & R. Barré (Eds.), Future-Oriented Technology Analysis: Strategic Intelligence for an Innovative Economy (pp. 89–102). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-68811-2_7 Ejdys, J., Nazarko, J., Nazarko, Ł., & Halicka, K. (2015). Foresight application for transport sector. In M. Fiorini & J.-C. Lin (Eds.), Clean Mobility and Intelligent Transport Systems (pp. 377–400). The Institution of Engineering and Technology. https://doi.org/10.1049/PBTR001E_ch17 Esmaeili, M. (2019). Survey of Iran's Pharmaceutical Industry. Tehran: Middle East Bank Economic Research Department (In Persian) Fleisher, C. S. & Bensoussan, B. E.(2015). Business and Competitive Analysis: Effective Application of New and Classic Methods, Second Edition, Ft Pr Gattringer, R., & Wiener, M. (2020). Key factors in the start-up phase of collaborative foresight. Technological Forecasting and Social Change, 153, 119931. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.119931 Gholi Motlagh, M., Ghasemi, H., Mohammad Hosseini, B., Masaeli,, R., & Fazli, S. (2022). Future Scenarios of the Industry (Case Study: Medical Device Industry in Iran). Journal of Iran Futures Studies, 6(2), 79-109. Doi: 10.30479/jfs.2022.16157.1331 (In Persian) Gitelman, L. D., Kozhevnikov, M. V., & Chebotareva, G. S. (2021). Strategic intelligence of an organization amid uncertainty. International Journal of Energy Production and Management, 6(3), 294–305. https://doi.org/10.2495/EQ-V6-N3-294-305 Hashemi Meshkini, A. (2023). Critique of the government's position in the pharmaceutical industry, series of meetings of experts on the country's pharmaceutical system on the path to joining the World Trade Organization. Tehran (In Persian) Hitt, M. A., Ireland, R. D., & Hoskisson, R. E. (2017). Strategic Management: Competitiveness & Globalization Concepts and Cases. Jangga, R., Ali, N. M., Ismail, M., & Sahari, N. (2015). Effect of Environmental Uncertainty and Supply Chain Flexibility Towards Supply Chain Innovation: An Exploratory Study. Procedia Economics and Finance, 31(15), 262–268. https://doi.org/10.1016/s2212-5671(15)01228-9 Jung, H., Hwang, J., & Kim, E. (2023). How to leverage the impact of firm-specific uncertainty on innovation performance? Moderating effects of alliance stage and partner type in the pharmaceutical industry. Journal of Engineering and Technology Management, 70, 101781. https://doi.org/10.1016/j.jengtecman.2023.101781 Kazemi, M., Moghimi, S. M., & Pourezzat, A. A. (2019) Identifying dynamic capabilities in pharmaceutical industry by Grounded theory (GT), Journal of Iran Futures Studies, 117, 1-11 (In Persian) Kirby, J. (2012). The leadership challenge - Part 3. Paper Technology, 53(1), 10–13. Kori, B. W., Muathe, S. M. A., & Maina, S. M. (2021). Firm Performance: An Analysis of the Mediating Role of Dynamic Capabilities from Commercial Banks in Kenya. Journal of Business and Management Sciences, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.12691/jbms-9-1-1 Kouzes, J. M., & Posner, B. Z. (2017). The Leadership Challenge: How to Make Extraordinary Things Happen in Organizations (Sixth). Jossey-Bass Inc Pub Kruger, J. P. (2010). A study of strategic intelligence as a strategic management tool in the long-term insurance industry in South Africa. In WMSCI 2010 - The 14th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics, Proceedings (Vol. 3, Issue January). south Africa. Kuosa, T. (2011). Different approaches of pattern management and strategic intelligence. Technological Forecasting and Social Change, 78(3), 458–467. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2010.06.004 Levis, A. A., & Papageorgiou, L. G. (2004). A hierarchical solution approach for multi-site capacity planning under uncertainty in the pharmaceutical industry. Computers & Chemical Engineering, 28(5), 707–725. https://doi.org/10.1016/j.compchemeng.2004.02.012 Liebowitz, J. (2006). Strategic intelligence: business intelligence, competitive intelligence, and knowledge management. Auerbach Publications. López-Robles, J. R., Otegi-Olaso, J. R., Porto Gómez, I., & Cobo, M. J. (2019). 30 years of intelligence models in management and business: A bibliometric review. International Journal of Information Management, 48, 22–38. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2019.01.013 Maccoby, M., & Scudder, T. (2011). Strategic intelligence: A conceptual system of leadership for change. Performance Improvement, 50(3), 32–40. https://doi.org/10.1002/pfi.20205 Mahdi, Y., Al-Dahhan, S., Mahdi, L., & Al Dahhan, S. (2019). The Relationship Between Strategic Intelligence and the Acquisition of Teaching Skills for History Teachers Academic Perspective. Journal of Research and Opinion JRO, 6(11), 2576–2585. https://doi.org/10.15520/jro.v6i11.36 Mahmoudi Maymand, M., Shayan, A., & Kashani, M. (2015). The Effect of Strategic Intelligence on The Organizational Citizenship Behavior of The Employees of Office of Economic and Financial Affairs of Hormozgan Province. Indian Journal of Applied Business and Economic Research, 13(6), 3871–3884. Mandel, D. R., & Barnes, A. (2014). Accuracy of forecasts in strategic intelligence. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 111(30), 10984–10989. https://doi.org/10.1073/pnas.1406138111 Marchand, D., & Hykes, A. (2007). Leveraging What Your Company Really Knows: A Process View of Strategic Intelligence. In M. Xu (Ed.), Managing strategic intelligence: techniques and technologies (pp. 1–13). Information Science Reference. McDowell, D. (2009). Strategic Intelligence: A Handbook for Practitioners, Managers, and Users (J. Goldman (ed.)). Scarecrow Press. Mehta, Y., Mishra, N. & Mehta, A. (2023). Strategic Intelligence and Business Performance: A Study of Indian Pharmaceutical Industries, Eur. Chem. Bull, 12(4), 5287-5295 Miri Rami, S. F., Delgshaei, Y., & Mahmoudi, A. H. (2020). Providing a Model of Strategic Intelligence of Managers of Education Districts of Tehran with a Theoretical Data-Based Approach. Journal of Islamic Life Style Centeredon Health, 4(3), 139-150 (In Persian) Mukherji, A., & Mukherji, J. (2016). Environmental Uncertainty and Positive Performance of Small Firms: The Roles of Key Mediators. Academy of Management Proceedings, 2016(1), 10437. https://doi.org/10.5465/ambpp.2016.10437abstract Museux, N., Mattioli, J., Laudy, C., & Soubaras, H. (2006). Complex event processing approach for strategic intelligence. 2006 9th International Conference on Information Fusion, FUSION, 1–8. https://doi.org/10.1109/ICIF.2006.301635 Pellissier, R., & Kruger, J. P. (2011). A study of strategic intelligence as a strategic management tool in the long-term insurance industry in South Africa. European Business Review, 23(6), 609–631. https://doi.org/10.1108/09555341111175435 Poplavska, Z., Gregus Ml, J., Komarynets, S., & Dronyuk, I. (2019). Environment influence on organizational development. Procedia Computer Science, 160, 485–490. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.060 PurityU, N.-O., Rita Ifeoma, A., & Anigbogu, T. (2017). The Effect of Strategic Intelligence on Business Success in Selected Commercial Banks in South-East, Nigeria. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 1(6), 87–98. Rotolo, D., Rafols, I., Hopkins, M. M., & Leydesdorff, L. (2017), Strategic intelligence on emerging technologies: Scientometric overlay mapping, Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(1): 214–233. https://doi.org/10.1002/asi.23631 Santa Soriano, A., & Torres Valdés, R. M. (2021). Engaging universe 4.0: The case for forming a public relations-strategic intelligence hybrid. Public Relations Review, 47(2). https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2021.102035 Seitovirta, L. C. (2011). The role of strategic intelligence services in corporate decision making [Aalto University]. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/732 Şener, İ. (2012). Strategic Responses of Top Managers to Environmental Uncertainty. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 169–177. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.990 Shirazi, H., & Alba, K. (2024). Identifying the development drivers of Iran's petrochemical industry and drawing future scenarios. Journal of Iran Futures Studies, 9(1), 238-369. doi: 10.30479/jfs.2024.20721.1567 (In Persian) shirvani naghani, M., fazli, S., & Amin Afshar, Z. (2019). Strategic Planning for the Automotive Industry of Iran: A Strategic Foresight Approach Focusing on the Field of Science, Technology and Innovation. Strategic Studies of public policy, 9(31), 77-95. (In Persian) Silas, N. (2013). Strategic intelligence role in the management of organizations. The USV annals of economics and public administration, 13(2 (18)), 109-116. Strauss, A & Corbin, J. (2011). Principles of Qualitative Research Method: Grounded Theory, Procedures and Methods. Translated by Buyuk Mohammadi. Third edition. Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies Publications. (In Persian). Strauss, A. & Corbin, J.M. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publications, Inc. Trim, P. R. J., & Lee, Y. I. (2008). A strategic marketing intelligence and multi-organisational resilience framework. European Journal of Marketing, 42(7–8), 731–745. https://doi.org/10.1108/03090560810877123 Uçaktürk, A., Uçaktürk, T., & Yavuz, H. (2015). Possibilities of Usage of Strategic Business Intelligence Systems Based on Databases in Agile Manufacturing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207, 234–241. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.092 Vahdati, H., Saedi, A., & Shariatnejad, A. (2017). The Survey of the Effect of Strategic Intelligence on Human Capital, Structural Capital and Relational Capital in Insurance Industry. Organizational Culture Management, 15(3), 667-686. doi: 10.22059/jomc.2017.113763.1006213 (In Persian) Walsh, P. F., & Harrison MBE, M. (2021). Strategic intelligence practice in the Australian intelligence community: evolution, constraints and progress. Intelligence and National Security, 36(5), 660–675. https://doi.org/10.1080/02684527.2021.1911434 Wieteska, G. (2015). Environmental Uncertainty Accompanying Purchases in the B2B Market. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 911–917. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.504 Xu, M., & Kaye, R. (2007). The Nature of Strategic Intelligence, Current Practice and Solutions. In M. Xu (Ed.), Managing strategic intelligence: techniques and technologies (pp. 36–54). Information Science Reference Yazdani, H. (2012). Development of a Model for Measuring the Value Chain of Human Resources in Saipa Industrial Group: An Application of Mixed Research. PhD thesis, Faculty of Management, University of Tehran. (In Persian). Ziadlou, A, jabbary N. (2023). presenting a model of strategic intelligence with an emphasis on the role of employability skills in higher education centers using the foundation's data theory method. Journal of Skill Training, 11 (42), 31-52. Doi:10.52547/irtvto.11.42.31 (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |