تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,938,181 |
واکاوی اثرپذیری شروح الکافی از یکدیگر در عصر صفوی؛ مطالعه موردی مرآة العقول و حاشیه میرزا رفیعا نائینی | ||
مطالعات فهم حدیث | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 21، مهر 1403، صفحه 283-306 اصل مقاله (457.59 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/mfh.2024.19911.2342 | ||
نویسنده | ||
محمدمهدی فرهی* | ||
دانش آموخته دکتری علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران. | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 02 آذر 1403، تاریخ پذیرش: 17 مهر 1403 | ||
چکیده | ||
هر متنی متأثر از منابع گوناگونی است. شناخت این منابع و اثرگذاریهای آنها فواید خاصی دارد. ازینرو میخواهیم با کشف و بررسی تأثیر و تأثرات دو شرح کتاب الکافیبر روی یکدیگر که در عصر صفوی نگاشته شدهاند، به شناخت بهتر این دو اثر یاری رسانیم. نتیجه اینکه مرآهالعقول فراوان از حاشیه میرزا رفیعا بهره برده است. مجلسی در زمینههای گوناگون همچون تبیین معنای واژگان، بحثهای صرفی، نحوی و بلاغی، اختلاف نسخهها و تحلیل روایات از حاشیه میرزا استفاده کرده است. نقل گسترده مجلسی نشان از جایگاه والای حاشیه میرزا در نزد مجلسی دارد. از دیگر دلایل این نقل گسترده میتوان به اموری همچون نقلگرایی و احتیاطگرایی مجلسی و گرایش وی به نقل اقوال گوناگون، کثرت اشتغال مجلسی، مختصر بودنِ حاشیه میرزا، از مشایخ مجلسی و علمای برجسته عصر صفوی بودنِ میرزا و نزدیکی فکری مجلسی به میرزا اشاره کرد. هرچند مجلسی در برخی موارد به نقل کلام میرزا اکتفا کرده اما وی به دیگر وجوه و اقوال نیز توجه بسیار داشته است. همچنین مجلسی در برخی موارد اظهارنظر کرده و برخی از وجوه را ترجیح داده و در برخی موارد به میرزا اشکال کرده است، این امور نشانگر آن است که مجلسی نقال محض نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
محمدباقر مجلسی؛ میرزا رفیعا نائینی؛ مرآة العقول؛ الحاشیه علی اصول الکافی؛ بینامتنیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Effectiveness of al-Kafi Commentaries on each other in the Safavid Era; Case Study of Miraat al-Uqool and al-Hashia of Mirza Rafiaa Naeeni | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadmahdi Farrahi | ||
Ph.D student of Quran and Hadith Sciences, Farabi School, University of Tehran. | ||
چکیده [English] | ||
Every text is influenced by various sources. Knowing these sources and their effects has special benefits. Therefore, we would like to help to better understand these two works by discovering and examining the influence of two commentaries of Kitab al-Kafi, which were written in the Safavid era. The result is that Miraat al-Uqool has benefited a lot from Mirza Rafiaa's margin. Majlesi has used Mirzaa's al-Hashia in various fields such as explaining the meaning of words, morphological, syntactic and rhetorical discussions, differences in versions and analysis of traditions. Majlisi's extensive quotation shows the high status of Mirza's al-Hashia in Majlisi's eyes. Other reasons for this extensive citation can be attributed to things such as Majlisi's narrativeism and prudence and his tendency to quote various sayings, Majlisi's multiplicity of work, The brevity of Mirza's al-Hashia , Mirza's being one of Majlisi sheikhs and prominent scholars of the Safavid era, and Majlisi's intellectual closeness to Mirza pointed out. Although in some cases Majlisi has limited himself to quoting Mirza's words, he has also paid much attention to other aspects and sayings. Also, in some cases, Majlisi has expressed his opinion and preferred some funds and in some cases he has given problems to Mirza. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mohammad Baqer Majlisi, Mirzaa Rafiaa Naeeni, Miraat al-Uqool, al-Hashia alaa Usul al-Kafi, Intertextuality | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
استرآبادی، ملا محمدامین، الحاشیه علی اصول الکافی، تصحیح: مولی خلیل قزوینی و علی فاضلی، قم، دارالحدیث، 1430ق.
جوهری، اسماعیلبنحماد، الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، تصحیح: احمد عبدالغفور عطار، بیروت، دارالعلم للملایین، 1407ق.
جیلانی، رفیعالدین محمدبنمحمدمؤمن، الذریعه الی حافظ الشریعه، تصحیح:محمدحسین درایتی، قم، دارالحدیث، 1429ق.
ربانی، محمدحسن، اصول و قواعد فقه الحدیث، قم، مؤسسه بوستان کتاب، 1383ش.
شریف شیرازى، محمدهادى بن معینالدین محمد(آصف شیرازى)، الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی، تصحیح: علی فاضلی، قم، دارالحدیث، 1430ق.
فیض کاشانى، محمدمحسن، الوافی، اصفهان، کتابخانه امام أمیرالمؤمنین على (ع)، 1406ق.
قزوینی، ملاخلیل بن غازی، صافی در شرح کافی، تصحیح: محمدحسین درایتی و حمید احمدی جلفایی، قم، دارالحدیث، 1429ق.
قزوینی، ملاخلیلبنغازی، الشافی فی شرح الکافی، تصحیح:محمدحسین درایتی، قم، دارالحدیث، 1429ق.
کلینی، محمدبنیعقوب،الکافی، تصحیح: علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1407ق.
مازندرانی، محمدصالحبناحمد، شرح الکافی، تصحیح: ابوالحسن شعرانی، تهران، المکتبه الاسلامیه، 1382ق.
مجذوب تبریزی، محمد، الهدایا لشیعة أئمة الهدى، تصحیح: محمدحسین درایتی و غلامحسین قیصریهها، قم، دارالحدیث، 1387ش.
مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
____________، مرآة العقول، تصحیح: هاشم رسولی محلاتی، تهران، دارالکتب الإسلامیة، 1404ق.
مسعودی، عبدالهادی، روش فهم حدیث، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) و دانشکده علوم حدیث، 1384ش.
ملاصدرا، محمدبنابراهیم، شرح أصول الکافی، تصحیح: محمد خواجوی، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1383ش.
میرداماد، محمدباقربنمحمد، التعلیقه علی اصول الکافی، تصحیح: مهدی رجائی، قم، الخیام، 1403ق.
نائینی، رفیعالدین محمدبنحیدر (میرزا رفیعا)، الحاشیة علی اصول الکافی، تصحیح: محمدحسین درایتی، قم، دارالحدیث، 1382ش. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |