تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,994 |
تبیین خاستگاه همگانی های زبانی و کاربردهای آن در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اردیبهشت 1392، صفحه 117-134 اصل مقاله (304.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ضیا تاج الدین | ||
دانشیار زبانشناسی کاربردی- دانشگاه علامه طباطبائی | ||
تاریخ دریافت: 04 آبان 1391، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1392، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1393 | ||
چکیده | ||
تفکر رایج در میان شمار چشمگیری از زبانشناسان و روانشناسان زبان این است که راه حل مسئلهی فراگیری زبان که مسئلهی فرافکنی یا مسئلهی افلاطونی نیز خوانده میشود، در دانش پیشین نهفته است. فرضیهای که شالودهی این تفکر را تشکیل میدهد این است که شکاف بین دادههای موجود برای کودک (دادههای اولیه) و نظام زبانیای (توانش زبانی) که در او ایجاد میشود، به قدری عظیم است که فراگیری زبان را میتوان فقط بر اساس دانش زبانی پیشین تبیین کرد. فرضیهی دیگری که شالودهی این تفکر را تشکیل میدهد، این است که یگانه خاستگاه همگانیهای زبانی، دانش فطری است. در این مقاله تلاش شده است تا این تفکر رایج از سه جنبهی کثرتگرا به چالش طلبیده شود: 1) خصیصههای بنیادین دستور همگانی، 2) راههای دستیابی به دستور همگانی، و 3) خاستگاههای همگانیهای زبانی. سپس پیامدهای آموزشی این رویکرد کثرتگرا برای آموزش فارسی به غیر فارسیزبانان به تفصیل بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دستور همگانی؛ همگانی های زبانی؛ خِردگرایی؛ معناشناسی؛ گفتمان؛ منظورشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining the Origins of Language Universals and Their Implications in Teaching Persian to Speakers of Other Languages | ||
نویسندگان [English] | ||
Zia Tajeddin | ||
چکیده [English] | ||
The common belief among a great number of linguists and psycholinguists is that the solution to the problem of language acquisition, also called the projection problem or Plato’s problem, lies within the prior knowledge. One hypothesis that constitutes the foundation of this belief is that the gap between the child-exposed input (primary data) and the linguistic system (linguistic competence) is so vast that the first language acquisition can be explained only in terms of the prior knowledge. Another hypothesis that underpins this belief is that innate knowledge is the only source of language universals. This paper challenges this common belief from three perspectives: (a) the main features of universal grammar, (b) routes to universal grammar, and (c) the origins of language universals. In addition, it discusses this pluralistic perspective in teaching Persian to speakers of other languages. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Universal Grammar, Language Universals, Rationalism, semantics, Discourse, Pragmatics | ||
مراجع | ||
References: Adjemian, C. (1976). On the Nature of Interlanguage Systems. Language Learning, 26: 297-320.
Axelrod, R. (2003). Advancing the Art of Simulation in the Social Science. Japanese Journal for Management Information Systems, 12(3) (Special Issue on Agent-Based Modeling).
Berlin, B. & Kay, P. (1969). Basic Color Terms: Their Universality and Evolution. Berkeley, Calif: University of California Press.
Bever, T. G. (1970). The Cognitive Basis for Linguistic Structures. In J. R. Hayes (Ed.), Cognition and the Development of Language. New York: John Willey.
Bohannon, J. N. & Stanowicz, L. (1988). The Issue of Negative Evidence: Adult Response to Children’s Language Errors. Developmental Psychology, 24: 684-689.
Bowerman, M. (1992). The ‘No Negative’ Problem: How do Children Avoid Constructing an Overly General Grammar? In J. A. Hawkins (Ed.), Explaining Language Universals (pp. 73-101). Oxford: Blackwell.
Chomsky, N. (1965). Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Chomsky, N. (1976). Reflections on Language. London: Temple Smith.
Chomsky, N. (1986a). Knowledge of Language: Its Nature, Origin, and Use. New York: Praeger.
Chomsky, N. (1986b). Barriers. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Chomsky, N. (1992). On the Nature, Use, and Acquisition of Language. In W. G. Lycan (Ed.), Mind and Cognition (pp. 627-646). Oxford: Blackwell.
Chomsky, N. (2012). Poverty of Stimulus: Unfinished Business. Studies in Chinese Linguistics, 33(1): 3-16.
Chomsky, N. & Halle, M. (1968). The Sound Pattern of English. New York: Harper and Row.
Clark, H. H. & Clark, E. V. (1977). Psychology and Language: An Introduction to Psycholinguistics. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Faltz, L. M. (1985). Reflexivization: A Study in Universal Syntax. New York: Garland.
Goodluck, H. (1992). Language Acquisition: A Linguistic Introduction. Oxford: Blackwell.
Greenberg, J. H. (1966). Universals of Language (2nd edition). Cambridge, Mass.: MIT Press.
Hawkins, J. A. (1992). Explaining Language Universals. In J. A. Hawkins (Ed.), Explaining Language Universals (pp. 3-28). Oxford: Blackwell.
Hornstein, N. & Lightfoot, D. (Eds.). (1981). Explanations in Linguistics: The Logical Problem of Language Acquisition. London: Longman.
Kant, I. (1953). Critique of Pure Reason (translated by Norman Kemp Smith). London: MacMillan.
Kay, P. (1975). Synchronic Variability and Diachronic Change in Basic Color Terms. Language in Society, 4: 257-270.
Kay, P. & McDaniel, C. (1978). The Linguistic Significance of the Meaning of Basic Color Terms. Language, 54: 610-646.
Kaye, J. (1980). Why We Don’t Talk Baby Talk to Babies. Journal of Child Language, 7: 489-507.
Keenan, E. L. (1979). On Surface Form and Logical Form. Studies in the Linguistic Sciences, 8:(2). Department of Linguistics, University of Illinois.
Keenan, E. L. (1987). Universal Grammar: 15 Essays. London: Croom Helm.
Kuno, S. (1973). Constraints on Internal Clauses and Sentential Subjects. Linguistic Inquiry, 4: 363-85.
Lantolf, J. P. & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford: Oxford University Press.
Lee, M. (1992). Language, Perception, and the World. In J. A. Hawkins (Ed.), Explaining Language Universals (pp. 211-246). Oxford: Blackwell.
McDaniel, C. K. (1974). Basic Color Terms: Their Neuro-Physiological Bases. Paper presented at the Annual Meeting of the American Anthropological Association, Mexico City.
McLaughlin, B. (1989). Theories of Second-Language Learning. London: Edward Arnold.
Nowak, M. A., Komarova, N. & Niyogi, P. (2001). Evolution of Universal Grammar. Science, 291: 114-118.
O’Grady, W. (2012). Three factors in the design and acquisition of language. WIREs Cognitive Science, 3: 493-499.
Peters, S. (1972). The Projection Problem: How Is a Grammar to be Selected? In S. Peters (Ed.), Goals of Linguistic Theory. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-hall.
Slobin, D. I. (1973). Cognitive Prerequisites for the Development of Language. In C. A. Ferguson & D. I. Slobin (Eds.), Studies of Child Language Development (pp. 175-208). New York: Holt, Rinehart and Winston.
Snow, C. E. (1977). Mothers’ Speech Research: From Input to Interaction. In C. E. Snow & C.A. Ferguson (Eds.), Talking to Children: Language Input and Acquisition (pp. 31-49). Cambridge: Cambridge University Press.
Snow, C. E. & Ferguson, C. A. (Eds.). (1977). Talking to Children: Language Input and Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Tarone, E. (1983). On the Variability of Interlanguage System. Applied Linguistics, 4: 742-763.
Vygotsky, L. (1978). Mind and Society. Cambridge, MA: Harvard University Press.
White, L. )1989(. Universal Grammar and Second Language Acquisition. Amsterdam: John Benjamins. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,712 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |