تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,769 |
طراحی یک بسته ی الکترونیکی برای بهبود آموزش و سنجش واژگان پایه ی زبان فارسی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، اردیبهشت 1392، صفحه 135-154 اصل مقاله (551.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زری سعیدی1؛ حسنیه شرفی نژاد2 | ||
1استادیار آموزش زبان انگلیسی- دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
تاریخ دریافت: 01 بهمن 1391، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1392، تاریخ پذیرش: 13 خرداد 1393 | ||
چکیده | ||
توسعهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، گامی موثر و مفید در برنامههای آموزشی است که توانسته در اهداف، برنامهها و روشهای آموزشی، تحوّلی چشمگیر ایجاد کند و بدین ترتیب، بر اثربخشی و سرعت آموزش بیافزاید. مقالهی حاضر تلاش نموده با معرفی «نرمافزار آموزش و سنجش واژگان پایهی فارسی به غیر فارسیزبانان» گامی در راستای تحقق نقشآفرینی فناوری در آموزش، خصوصاً آموزش زبان برداشته، به توسعهی حیطهی آموزش از طریق رایانه در کشور کمک نماید. روال ساخت و تکمیل این نرمافزار بدین صورت بود که نخست، نسخهی آزمایشی پس از طراحی و تولید در اختیار 20 نفر از زبانآموزان دبستان بینالمللی پسرانهی تهران در سال تحصیلی 92- 93 قرار گرفت. در مرحلهی بعد، تعداد 20 نفر از کارشناسانِ نرمافزارهای آموزشی، آن را مورد ارزیابی قرار دادند. پس از انجام اصلاحاتِ نسخهی آزمایشی، نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که این نرمافزار توانسته در جذب زبانآموزان به یادگیری واژگان پایه تا حد زیادی موفق باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان پایه؛ نرمافزار؛ غیر فارسی زبانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Electronic Package to Improve Teaching and Evaluation of Persian Core Vocabulary | ||
نویسندگان [English] | ||
Zari Saeidi1؛ Hosniyeh Sharafinezhad2 | ||
چکیده [English] | ||
The development of the information and communication technology is considered as an effective step that has considerably changed in the educational goals, plans, and teaching procedures and improved educational effectiveness. Introducing ‘The Software for Assessing and Teaching Core Vocabularies to non-Persian Speakers’, the present study aims to accentuate the role of technology in the educational system, especially in language teaching and to take a step forward in expanding the scope of Computer Assisted Language Learning (CALL). The software test version was given to 20 learners who studied at Tehran International Primary School in 2012-2013. Then, 20 educational software experts evaluated the developed version. Having made the modifications, results indicated that the software had been largely successful in teaching Persian core vocabulary to non-Persian speakers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Core Vocabulary, Software, non-Persian speakers | ||
مراجع | ||
ایمن، ل. (1357). فهرست پربسامدترین واژههای خردسالان (6 تا 13 سال). تهران: کمیتهی ملی پیکار جهانی با بیسوادی. بدرهای، ف. (1352). واژگان نوشتاری کودکان دبستانی ایران. تهران: فرهنگستان زبان ایران. حیدری، غ. و همکاران (1389). مقایسهی تدریس زبان انگلیسی با نرمافزار آموزشی و شیوهی سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1389، شمارهی 1، ص: 104. رضوی، س. ع. (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: دانشگاه شهید چمران. زارعی زوارکی، ا. (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. تهران: انتشارات علوم و فنون. سعادت، س. (1377).مبانی کامپیوتر. تهران: مجتمع آموزشی و فنی تهران. سعادتمند، م. (1381). مطالعهی تأثیر آموزش به کمک رایانه (CALL) بر یادگیری انگلیسی سال اول دبیرستان و مقایسهی آن با روش سنتی آموزش. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم. علوی مقدم، س. ب. (1381). نقد و بررسی مباحث دستوری در کتابهای زبان فارسی مقطع دبیرستان. رسالهی کارشناسی ارشد زبانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی. نعمتزاده، ش. و همکاران. (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی. تهران: موسسهی فرهنگی برهان (انتشارات مدرسه). وزارت آموزش و پرورش. (1392). پرسشنامهی استاندارد نرم افزارهای آموزشی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی.
Al-Kahtani, S. A. (2001). Computer-Assisted Language Learning in EFL Instruction at Selected Saudi Arabian Universities: Profiles of Faculty.Unpublished Ph.D. dissertation. Indian University of Pennsylvania.
Almekhlafi, A. (2006). The Effect of Computer-Assisted Language Learning (CALL) on United Arab Emirates EFL School Students’ Achievement and Attitude. Journal of Interactive Learning Research, 17(2): 121-142.
Dela Cal-Fasoni, L. (2001). A Technology to Enhance Teaching and Learning Dicuments: A Hands-on Approach to the Historians Craft Historical Inquiry. California State University.
McKethan, R. et al. (2001). The Effects of Multimedia Software Instruction and Lecture-Based Instruction on Learning and Teaching Cues of Manipulative Skills on Pre-service Physical Education Teachers. The Physical Educator, 58(1): 2-12.
Saeedi, Z. (2013). Care with Computer Assisted Language Learning. In D. Tafazoli, & S. Chirimbu (Eds.), Language and technology. Tehran: Khate Sefid Press.
Steffen, J. & Hansen., G. (1987). Effect of Computer-assisted Instruction on Development of Cognitive and Psychomotor Learning in Bowling. Journal of Teaching in Physical Education, 6: 183-191.
منابعی برای مطالعهی بیشتر: اسلامی، ع. (1381). چندرسانهای، نرم افزارها، ساخت و منابع. تهران: انستیتو ایز ایران. کینژاد، ح. (1384). اصول ساخت نرمافزارهای چندرسانهای. تهران: موسسهی فرهنگی هنری دیباگران تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,258 |