تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,169 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,052 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,936,388 |
متن بهمثابه گفتمان و عمل و گزارههای کنشـگفتار؛ بررسی آرای پل ریکور و جان سرل | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آذر 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (561.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2023.18286.1033 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر ایمانی* 1؛ علی نقی باقرشاهی2 | ||
1دانشآموختة کارشناسی ارشد رشته فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 دی 1401، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 15 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی آرای دو فیلسوف قارهای و تحلیلی غرب، پل ریکور و جان سرل، دربارة ماهیت متن و گزارهها است. ریکور در دورة دوم تفکر خود، افقی جدید در هرمنوتیک فلسفی گشود و بر اساس آن، بررسی ماهیت متن و معناشناسی را هدف اصلی هرمنوتیک خود قرار داد. از نظر او، متن نهتنها شامل نوشتار و گفتار است، بلکه کنش و فعالیتهای بشری و حتی کل علومانسانی را نیز دربرمیگیرد. او با گسترش معنای متن، میکوشد علاوه بر سازش میان تبیین و تفهم، بهنحوی میان علومانسانی و علوم طبیعی نیز سازش ایجاد کند. جان سرل نیز در مقام یک فیلسوف تحلیلی، با بسط معنای گزارهها و ارائة نظریه کنشـگفتار، تا حدی از چهارچوب فلسفة تحلیلی فراتر رفته و به فلسفههای قارهای نزدیکتر میشود. سرل نقش بنیادی زبان را توان انجام کنشهای گوناگون معرفی میکند. به باور او، گزارهها و جملات، علاوه بر جنبة نظری، از جنبة عملی نیز برخوردارند و با افعال مضمون در خود (فعل مضمون در سخن) معنا پیدا میکنند. ریکور درصدد رمزگشایی معانی پنهان در متن است، همچنانکه در نظریة سرل، این فعل مضمون در سخن است که معنای غیرمستقیم گفتار را دربردارد. ریکور به این نکته اشاره میکند که در جریان شکلگیری سخن، ابتدا مکالمهای میان فرد با خودش برقرار میشود و کنشها در واقع قصد گوینده را نشان میدهند؛ همچنانکه سرل به قصدی که گوینده در گفتار خود دارد، بها میدهد و ارجاع کنشـگفتار را در مقصود گوینده میبیند. تکیة ریکور در کنش معنادار مانند تکیة سرل در کنش گفتاری بر فعل مضمون در سخن است. با بررسی انجام شده در این تحقیق، میتوان شباهت تفکر ایندو فیلسوف را در چهار محور دانست: «مفهوم فهم»، «تأویل»، «معناشناسی»، «ارتباط زبانی» و «کنش». | ||
کلیدواژهها | ||
متن؛ گفتمان؛ معنا؛ پل ریکور؛ جان سرل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Text as Act, Discourse, and Speech-Act Propositions: A Study of Paul Ricoeur and John Searle's Views | ||
نویسندگان [English] | ||
Niloofar Imani1؛ Ali Naqi Baqershahi2 | ||
1M.A. Student of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present paper aims to explore the views of two great continental and analytic philosophers, Paul Ricoeur and John Searle concerning the nature of text and propositions. Ricoeur first aimed to examine the nature of text and semantics in his hermeneutic study. To do this, he expanded the meaning of the text, which included writing, speaking, human acts, and even human sciences. By expanding the meaning of the text, in addition to a compromise between explanation and understanding, he tries to make a compromise between humanities and natural sciences. John Searle too as an analytic philosopher expanded the meaning of the propositions by proposing his theory of speech-act propositions. In this way, he parted himself from classic analytic philosophy and approached continental philosophy. Searle sees the fundamental role of language as the function of performing various actions. According to him, propositions and sentences have a practical aspect as well as a theoretical aspect and they have meaning with illocutionary acts. Ricoeur is trying to decode the hidden meaning in the text, as in Searle’s theory, it is the illocutionary act in the speech that includes the indirect meaning of the speech. Ricoeur points out that during the formation of speech, a conversation is first established between the person and himself and acts show the intention of the speaker, as Searle values the speaker’s intention in his speech. Ricoeur’s reliance like Searle’s reliance is on the illocutionary act. The present paper is an attempt to highlight the common points of these two philosophers: 'The concept of understanding and interpretation’, ‘semantics’, ‘linguistic communication’, and act. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
text, discourse, meaning, Paul Ricoeur, John Searle | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1380) ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.##
دادخواه، میثم (1397) شأن روش و گرامر مفاهیم هستیشناسانه، پایاننامه دکتری فلسفه، بهراهنمایی دکتر علینقی باقرشاهی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین.##
داونهاور، برنارد؛ پلاور، دیوید (1394) پل ریکور، از دانشنامه فلسفه استنفورد، ترجمة ابوالفضل توکلی شاندیز، تهران: ققنوس.##
ریکور، پل (1373) زندگی در دنیای متن؛ شش گفتوگو، یک بحث، ترجمة بابک احمدی، تهران: نشر مرکز.##
ریکور، پل (1386) درباره ترجمه (اندیشه در عمل)، ترجمة مرتضی بحرانی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.##
ریکور، پل (1397) زمان و حکایت، ترجمة مهشید نونهالی، تهران: نشر نی.##
سرل، جان آر. (1380) «فلسفه تحلیلی»، ترجمۀ محمد سعیدیمهر، در نگرشهای نوین در فلسفه، قم: طه.##
سرل، جان آر. (1382) ذهن، مغز و علم، ترجمه و تحشیۀ امیر دیوانی، قم: بوستان کتاب.##
سرل، جان آر. (1387) افعال گفتاری، جستاری در فلسفۀ زبان، ترجمۀ محمدعلی عبداللهی، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.##
سرل، جان آر. (1395) ساخت واقعیت اجتماعی، ترجمۀ میثم محمدامینی، تهران: فرهنگ نو.##
عبداللهی، محمدعلی (1384) «طبقهبندی افعال زبانی در فلسفة تحلیلی و علم اصول»، مجله نقد و نظر، سال دهم، شمارۀ سوم و چهارم.##
لاکوست، ژان (1375) فلسفه در قرن بیستم، ترجمة رضا داوری اردکانی، تهران: سمت.##
مگی، برایان (1374) مردان اندیشه، پدیدآورندگان فلسفه معاصر، ترجمۀ عزتالله فولادوند، تهران: خوارزمی.##
مور، هنریتا (1378) «پل ریکور: کنش، معنا و متن»، اقتباس و تلخیص نسیم مجیدی قهرودی، نامه فرهنگ، شمارة 34، ص165ـ161.##
واعظی، احمد (1384) درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.##
واینسهایمر، جوئل (1389) هرمنوتیک فلسفی و نظریه ادبی، ترجمة مسعود علیا، تهران: ققنوس.##
Ricoeur, Paul (1978) The Rule of Metaphor, trans. by Robert Czerny, London: Routledge.##
Ricoeur, Paul (1992) Oneself as Another, trans. by Kathleen Blamey, Chicago: University of Chicago Press.##
Ricoeur, Paul (1994) “Imagination in Discourse and Action”, in Rethinking Imagination, ed. by Gillian Robinson and John Rundell, London: Routledge.##
Ricoeur, Paul (2004) The Conflict of Interpretations, trans. by Kathleen McLaughlin, London: Continuum International Publishing Group.##
Ricoeur, Paul (2016) Hermeneutics and Human Sciences, ed. & trans. by John B. Thompson, Cambridge University Press. ##
Rosenberg, J. F. (1971) Reading in The Philosophy of Language, New Jersey: Prentice Hall.##
Searle, John R. (1968) “Austin on Locutionary and Illocutionary Acts”, The Philosophical Review, vol. 77, no 40, Cornell University.##
Searle, John R. (1983) Intentionality; An Essay in The Philosophy of Mind, Cambridge University Press.##
Valdés, Mario J. (1991) A Ricoeur Reader: Reflection and Imagination, Toronto: University of Toronto Press.##
Wittgenstein, Ludwig (1953) Philosophical Investigation, New York: Wiley Blackwell.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 58 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |