
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 404 |
تعداد مقالات | 3,303 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,706,447 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,189,827 |
طراحی الگوی فرهنگ ایرانی در آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بر پایه سلسلهمراتب نیازهای مزلو از دیدگاه مدرسان | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.21589.1689 | ||
نویسندگان | ||
طاهره عبداللهی پارسا1؛ بهزاد رهبر* 2 | ||
1دانشجوی دکترای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی وزبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1403، تاریخ بازنگری: 25 اسفند 1403، تاریخ پذیرش: 12 فروردین 1404 | ||
چکیده | ||
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان فراتر از یادگیری ساختارهای زبانی است و مستلزم درک عمیق از فرهنگ ایرانی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عناصر فرهنگی در یادگیری زبان فارسی، الگویی فرهنگی را براساس سلسلهمراتب نیازهای مزلو (1970) طراحی کرده است. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شده است. این مصاحبه شامل ۸ پرسش اصلی بود که پس از طراحی اولیه جهت ارزیابی و اصلاح در اختیار ۵ مدرس حرفهای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان قرار گرفت و با اعمال نظرات آنها نهایی شد. سپس، مصاحبهها با ۲۳ مدرس باتجربۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان انجام شد و دادههای بهدستآمده از طریق روش تحلیل کیفی بررسی گردید. نتایج نشان داد که هر یک از سطوح نیازهای انسانی در هرم مزلو تأثیر مستقیمی بر یادگیری زبان فارسی دارند و توجه به این ابعاد میتواند روند آموزش را بهبود بخشد. یکی از دستاوردهای قابل توجه این پژوهش، افزودن لایه «هویت» به هرم مزلو است. این پژوهش نشان داد زبانآموزانی که هویت فرهنگی ایران را درک میکنند، ارتباط بهتری با جامعه هدف برقرار کرده و فرآیند یادگیری را مؤثرتر طی میکنند. بنابراین، ادغام عناصر فرهنگی در آموزش زبان نهتنها باعث تسهیل یادگیری میشود، بلکه به درک عمیقتر زبانآموزان از بافت اجتماعی و فرهنگی نیز کمک میکند. بر همین اساس، این مدل برای مدرسان زبان فارسی، طراحان برنامههای درسی، نویسندگان کتابهای آموزشی و سیاستگذاران حوزه آموزش زبان فارسی مفید است و میتواند به بهبود روشهای تدریس و تولید محتوای آموزشی منطبق بر فرهنگ ایرانی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان؛ الگوی فرهنگ ایرانی؛ فرهنگ؛ هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Persian Cultural Model for Teaching Persian to Non-Persian Speakers Based on Maslow's Hierarchy of Needs:Teachers' Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Abdollahi Parsa1؛ Behzad Rahbar2 | ||
1PhD Candidate of Linguistics-Teaching Persian to Speakers of Other Languages, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2, Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i Univrsity, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Teaching Persian to non-Persian speakers goes beyond merely learning linguistic structures; it requires a profound understanding of Iranian culture. This study aims to investigate the role of cultural elements in Persian language acquisition and develop a cultural model based on Maslow’s hierarchy of needs (1970). Data for this research were collected through semi-structured interviews. The interview included eight main questions, which were initially designed and then reviewed by five professional Persian language instructors for non-Persian speakers. After incorporating their feedback, the finalized questions were used in interviews with 23 experienced Persian language teachers. The obtained data were analyzed using an qualitative analysis method. The findings indicate that each level of human needs in Maslow's hierarchy has a direct impact on Persian language learning, and attention to these dimensions can improve the teaching process. A significant achievement of this research is the addition of the "identity" layer to Maslow's pyramid. This research demonstrated that language learners who understand Iranian cultural identity establish better connections with the target community and experience a more effective learning process. Therefore, integrating cultural elements into language education not only facilitates learning but also contributes to a deeper understanding of the social and cultural context. Accordingly, this model is valuable for Persian language teachers, curriculum designers, textbook authors, and policymakers in the field of Persian language education, and it can help improve teaching methods and the production of educational content aligned with Iranian culture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Culture, teaching Persian to speakers of other languages, Iranian cultural method, Maslow'؛ s hierarchy of needs | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 |