
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,400,969 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,978,384 |
گفتگو با دکتر نائینی رئیس دانشگاه | ||
لباب، نشریه روابط عمومی دانشگاه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1393، صفحه 2-2 | ||
نوع مقاله: مصاحبه | ||
تاریخ دریافت: 31 خرداد 1393، تاریخ پذیرش: 31 خرداد 1393 | ||
چکیده | ||
با دکتر نائینی در سمت ریاست جدید دانشگاه در خصوص برنامه ها، اقدامات و تحولات جدید در دانشگاه به گفتگو نشستیم : | ||
اصل مقاله | ||
معرفی دکتر سید ابوالحسن نائینی، رئیس دانشگاه:
دکتر سید ابوالحسن نائینی رئیس جدید دانشگاه متولد سال 1333، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه دارای مرتبه علمی دانشیار و فارغ التحصیل مقاطع کارشناسی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه ایالتی نیوجرسی آمریکا،دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه ایالتی نیوجرسی آمریکا و دوره دکتری مهندسی عمران – مکانیک خاک و پی از دانشگاه علم و صنعت ایران.
دارای سوابق علمی و پژوهشی از جمله انتشار 10 مقاله در مجلات علمی – بین المللی ( …,SCOPUS - ISI)،انتشار 4 مقاله در مجلات علمی پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC)،انتشار 40 مقاله در کنفرانسهای داخلی و بین المللی،انتشار 5 مقاله علمی – پژوهشی، داوری 6 مجلات علمی بین المللی ISI) …,SCOPUS- ترجمه ی کتاب «دینامیک خاک» و دارای سوابق مدیریتی و اجرایی مشاور عالی رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1385 تا سال 1391، سرپرست دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1383 تا سال ،1385 ،معاون عمرانی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1372 تا 1374 و از سال 1377 تا 1383،ریاست دانشکده فنی مهندسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1375 تا سال 1377، مدیر گروه مهندسی عمران دانشکده فنی مهندسی از سال 1369 تا سال 1374و از سال 1386 تا 1392، مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1371 تا سال 1372، ریاست دانشکده عمران دانشگاه امام حسین(ع) از سال 1365 تا سال 1369، ریاست آزمایشگاه مکانیک خاک دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) از سال 1370 تا کنون و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از سال 1380 تا سال 1384 می باشد.
با دکتر نائینی در سمت ریاست جدید دانشگاه در خصوص برنامه ها، اقدامات و تحولات جدید در دانشگاه به گفتگو نشستیم :
آقای دکتر در ابتدا در خصوص برنامه ها و سیاست های مدیریتی خود به عنوان رئیس جدید دانشگاه و نیز سیاست های کلی وزارت علوم و به تبع آن دانشگاه توضیحاتی را بفرمائید؟ همواره اندیشه و رهنمودهای حضرت امام (ره) در مورد دانشگاه و دانشگاهیان سرلوحه سیاست گذاری و برنامه ریزی های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است رهنمودهای برگرفته از بیانات ایشان در مورد دانشگاه چون "دانشگاه کارخانه آدم سازی"؛ "دانشگاه مبدا همه تحولات است "؛ همگی ترسیم کننده راهبردها، برنامه ها و اهداف آموزش عالی کشور بوده است، سیاست های فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت جدید نیز علاوه بر رویکردهای آینده نگر و منعطف و بر اساس اسناد بالادستی چون بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، سیاست های کلی برنامه پنج توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بهره مندی ازدیدگاه ها و انتظارات نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و در قالب کارگروه آموزش عالی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی و کارگروه تدوین برنامه وزارت اخذ گردیده و بر آن اساس، چارچوب برنامه وزارت متبوع احصاء و برنامه تدوین شده است در تدوین این برنامه علاوه تبعیت از اسناد و قوانین بالادستی،مشی اعتدال و خرد جمعی حاکم است که در اجرای آن با کمک، همفکری و همکاری جامعه دانشگاهی ، پیگیری نقشه راه ترسیمی بر مبنای آرمان های حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در جهت تداوم پیشرفت علمی کشور مبنای عمل خواهد شد و حرکت و نهضت علمی کشور که از دانشگاه ها منشا می گیرد باید با شتاب بیشتر ادامه یابد که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوان دارند، در دوره مدیریتی جدید تلاش بنده و سایر روسای دانشگاه ها نیز در راستای همین اهداف و سیاست گذاری های فعلی یعنی حرکت در مسیر و چارچوب قوانین و ضوابط و سیاست ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید و اهداف تعریف شده در وزارت علوم است که امیدواریم در مدتی که در خدمت هستیم با همیاری اعضای هیئت علمی، دانشجویان و همکاران در خدمت رشد و تعالی دانشگاه و کشور قدم های موثر و مفیدی برداریم. یکی از رئوس اصلی سیاست ها و برنامه ها در کشور، بحث فرهنگ است که با نام گذاری امسال به نام اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است. ما نیز باید در راستای پیشرفت اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی حرکت کنیم؛ پس مسیر حرکت مشخص است. سیاستی که دولت دارد نیز بر همین مبناست. سیاست بنده و دوستان نیز در این دانشگاه حرکت در مسیرهای ذکر شده است.
یکی از رئوس اصلی سیاست ها و برنامه ها در کشور، بحث فرهنگ است که با نام گذاری امسال به نام اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است. ما نیز باید در راستای پیشرفت اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی حرکت کنیم.
وضعیت موجود دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنید ؟ این دانشگاه دانشگاه بینالمللی است که به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی مزین است. ماموریت ها و اهداف والایی هم دارد. حدود سه دهه است که از تاسیس این دانشگاه میگذرد و در این سه دهه مسئولان مختلفی در این دانشگاه مشغول فعالیت بودهاند تا دانشگاه را به جایگاهی که براساس اهداف تاسیس و اساسنامه آن است نزدیک شود هر کدام از مسئولان دانشگاه در این مدت تلاش ها و اقداماتی در این راستا داشته و حرکت کرده اند و تلاش کردهاند تا دانشگاه را به سمت اهدافی که در زمینههای مختلف دارد، سوق دهند. روسای پیشین دانشگاه، آقای دکتر آل بویه و آقای دکتر غفوری فرد در مدت مسئولیت خود در این دانشگاه حرکتهای را صورت دادند که هدف شان هم عمل در راستای اهداف و سیاستگزاری های کلان این دانشگاه بوده است و تلاش همگی بر این بوده که دانشگاه را به سمت اهداف از پیش تعیین شده پیش ببرند که در این بین روشها و سلیقه ها متفاوت بوده که طبیعی است. شاید اختلاف نظر در روش های اعمال شده وجود داشته باشد. یکی از مهمترین اهداف این دانشگاه بینالمللی شدن و پذیرش دانشجویان خارجی است؛ به طوری که طبق اساسنامه تاسیس باید 50 درصد دانشجویان ما باید بینالمللی باشند که الان چیزی حدود 13 در صد است چیزی که مد نظر ماست و به آن دست نیافته ایم و ما تلاش میکنیم در راستای آن حرکت کنیم البته در برخی بخش های حرکت های ارزنده ای داشته ایم بطور مثال رشد تحصیلات تکمیلی، راه اندازی رشته آینده پژوهی برای اولین بار در دانشگاه و رشته معماری گرایش طراحی نیروگاه های هسته ای ولیکن طی 30 سال گذشته متأسفانه دانشگاه حرکت شایسته و بایسته ای به سمت بینالمللی شدن نداشته و نتوانسته به آن اهداف برسد. در این زمینه هم نمیتوانیم صرفاً مسئولان دانشگاه را سرزنش کنیم و مقصر بدانیم و بگوییم نتوانسته یا نخواسته اند، زیرا این مهم میطلبد که همه عزیزان در سطح کشور با نگاه ویژه ای به این دانشگاه بنگرند تا ما بتوانیم به اهداف تدوین شده برسیم؛ ولی در حال حاضر من میتوانم بگویم که از آن اهداف دور هستیم و راه طولانی جهت دستیابی به آن در پیش دارییم مگر دید و سیاست های مسئولان عزیز در سطح کشور نسبت به بین المللی شدن این دانشگاه جدی و تاثیر گذار باشد. چشم انداز شما از وضعیت آینده دانشگاه چیست؟ دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) هم ماموریت منطقه ای و هم بین المللی دارد بررسی و چشم انداز دانشگاه از جنبه های منطقه ای و بین المللی و توجه به نیازهای این دو بعد و چگونگی و نحوه پاسخگویی به نیازهای منطقه ای و بین المللی از وظایف ما در راستای حرکت در بعد بین المللی است و اینکه ما بایستی به تقویت و شناسایی ابزارها و مولفه های توسعه منطقه ای و بین المللی پیش برویم ، بررسی اینکه استان قزوین به چه رشتههایی نیاز دارد و یا خواهد داشت و در چه زمینههایی میشود در این استان کار کرد که در این زمینه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی زیادی در این منطقه مورد نیاز است. باید در این زمینه قدم برداریم که خوشبختانه آقای استاندار هم دید مثبتی نسبت به آموزش عالی و بحثهای پژوهشی در سطح استان دارد و میتوانیم در این زمینهها همکاری خوبی داشته باشیم. همچنین در بعد بین المللی نیز اهدافی داریم که بیشتر مسئله افزایش جذب دانشجویان غیر ایرانی و اصلاح ساختار های آن است که 2 برنامه تدوین شده در دستور کار هست برای دستیابی به آینده مطلوب دانشگاه و جایگاه مناسبش که این برنامه دو برنامه چشم انداز 5 ساله برای دانشگاه است که در آن برنامه ها و دستورالعمل هایی است که دانشگاه به چه صورت بتواند در تا 5 سال آینده با توجه به آن به اهداف اصلیاش که در اساسنامه اش وجود دارد، به سمت اهدافش پیش برود. در واقع در صورتی که دانشگاه بتواند با همیاری و کمک همه عزیزان به اهداف اساسنامه تاسیس خود نزدیک شده و جایگاهی مناسب در منطقه و برآوردن نیازهای منطقه و در مسیر تقویت پذیرش دانشجویان کیفی و دانشجویان غیر ایرانی پیدا کند جایگاه مطلوبی در آینده خواهد داشت. به نظر شما چه چالش ها و موانعی در جهت دستیابی به اهداف دانشگاه وجود دارد؟ موانع و مشکلات به هرحال در دست یابی به هر هدفی وجود دارد و اگر آن اهداف، اهداف والاتری باشد بطور قطع مشکلات پیش رو نیز بیشتر است در خصوص دست یابی به اهداف تاسیس دانشگاه یکی از عوامل مهم دید ویژه ای است که باید تمامی مسئولان چه کشوری و استانی به این دانشگاه داشته باشند. بالاخره دانشگاه نمیتواند صرفاً به اسم بینالمللی شود. امکانات و سیاستگزاری های خودش را میخواهد. پذیرش دانشجویان غیر ایرانی به دلیل اینکه ما اینجا بینالمللی هستیم، بایستی بر اساس ضوابط و مقرراتی باشد تا بتوانیم انگیزه ایجاد کنیم تا جذب دانشجو از خارج کشور بیشتر شود و استقبال ایجاد شود تا در دانشگاه بینالمللی حضرت امام (ره) تحصیل بکند. تغییربرخی ساختارها و سازوکارها و شناسایی و اصلاح ضعف هایی که وجود داشته و باعث ضعف در این بخش شده از وظایف دانشگاه است تا راه کارهای رفع این موانع و چالش ها نیز پیشنهاد شود در مرحله بعدی همکاری و همیاری مسئولان در سطح استان و کشور را برای اجرایی کردن این پیشنهادات می طلبد. اهداف، برنامه ها و سیاست های جنابعالی برای ارتقای بهبود کیفیت دانشگاه چیست؟ یکی از ماموریت های ما ماموریتی است که در منطقه بر حسب نیازهای محلی و بومی داریم. استان قزوین یکی از محل های هنرخیز در زمینههای مختلف هنری بوده است؛ از موسیقی و خطاطی بگیرید که استان ما، در واقع مهد خوشنویسی و موسیقی است تا هنر معماری و تعزیه و نمایش و... برای همین هم در دانشکده معماری که فعلاً داریم، یک سری رشتهها باید از آنجا جوشش یابند تا بتوانند تبدیل به یک دانشکده بشوند، چون میدانید که ایجاد هر دانشکده ای منوط بر این است که حداقل 3 رشته داشته باشد، چیزی که الان مد نظر است که دانشکده هنر راه اندازی شود. مجوز رشتهها گرفته شده و هر چه سریعتر دانشکده هنر فعال شود. ایجاد دانشکده کشاورزی یکی از اولویت های مهم دیگر است. الان یکی دو رشته در نظر است که در آیندهای نزدیک به دانشکده تبدیل شود چون یکی از نیازهای دشت حاصلخیز قزوین دانشکده کشاورزی است که به مدیران و کشاورزان دانش و مشاوره های روز را ارائه دهد و در مقابل مشکلات و مسائلی که برای کشاورزی دشت قزوین پیش میآید، پشتیبانی علمی درخوری برای استان داشته باشد. همچنین تلاش در ایجاد دو پژوهشکده فنی و مهندسی و علوم انسانی علاوه بر پژوهشکده آینده پژوهشی در دستور کار است تا در آن زمینه هم بتوان از پژوهشگران خوب دانشگاه استفاده نمود. تقویت حوزه ارتباط با صنعت بدلیل اینکه در قزوین شهر صنعتی بوده و مراکز صنعتی زیادی در این شهر فعال هستند که می توانیم از این ظرفیت ها استفاده بهینه کرده و روی این بخش کار شود، البته این یک بخش دوجانبه است. یعنی لازمه همکاری بیشتر مسئولان صنایع و همکاری های آنها را می طلبد همانطور که ما مشتاقیم تا در صنعت کاری انجام بدهیم صنعت هم باید آن اشتیاق را نشان بدهد تا با دانشگاه هماهنگ باشد. همچنین بنابر نظر مقام معظم رهبری که تأکید فراوان بر فعال شدن کرسی های آزاداندیشی دارند، سعی می کنیم حرکت کنیم که انشاالله بتوانیم این مقوله را هم در دانشگاه فعال کنیم. بحث دیگری که باز هم مقام معظم رهبری روی آن تأکید دارند نشاط علمی است. تمام تلاش بر این است که نشاط علمی ایجاد شود و دانشگاه به اندازهای نشاط داشته باشد که دانشجو واقعاً برای تحصیل وارد دانشگاه بشود و نه صرفاً برای مدرک! اینها رئوسی از آن برنامه هاست که باید در راستای آنها حرکت کنیم. ایجاد فضا و نشاط فرهنگی با تأکید ویژه بر ارتقاءکیفی و گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی توجه به توسعه و گسترش کرسی های آزاد اندیشی، همچنین سروسامان دادن مسائل و مشکلات دانشجویان غیر ایرانی از موارد مورد تاکید است.
همه عزیزان در سطح کشور با نگاه ویژه ای به این دانشگاه بنگرند تا ما بتوانیم به اهداف تدوین شده برسیم؛ ولی در حال حاضر من میتوانم بگویم که از آن اهداف دور هستیم و راه طولانی جهت دستیابی به آن در پیش دارییم مگر دید و سیاست های مسئولان عزیز در سطح کشور نسبت به بین المللی شدن این دانشگاه جدی و تاثیر گذار باشد. با توجه به بعد بین المللی دانشگاه، چه برنامه ها و سیاست های مشخصی در این زمینه ترسیم شده است؟ در دانشگاهی که به اسم بنیانگذار جمهوری اسلامی است، شخصیتی که در سطح دنیا شناخته شده است و بعد بین المللی نیز دارد تلاش بر این است که دانشگاه ما نیز که به این نام مزین است واقعا در کشور و در جهان بدرخشد که لازمه آن این است که بعد بین المللی دانشگاه تقویت شده بطوری که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سراسر دنیا به عنوان یک دانشگاه معتبر بینالمللی خوش بدرخشد و شناخته شده باشد. باید بتوانیم از ایدهها و فکرهایی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی و پژوهشگران دارند استفاده و تقویت کنیم. ایجاد معاونت بین الملل در دانشگاه نیز در راستای تقویت بعد بین المللی دانشگاه است که این معاونت نیز برنامه ای را تدوین کرده تا در این راستا قدم بردارد همکاری و انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر، تبادل استاد و دانشجو، ایجاد اداره شناسایی و جذب دانشجویان غیر ایرانی، تقویت و توسعه مراکز رشد، کارآفرینی و پژوهشکده در جهت رونق فعالیت های علمی و پژوهشی، اینها مواردی است که در دستور کار است و امیدواریم با کمک مسئولان و پشتیبانی که صورت خواهد گرفت با شتاب بهتری به حرکت ادامه دهیم. همچنین در خصوص پذیرش دانشجوی غیر ایرانی باید زیرساخت ها اصلاح و امکانات مناسب فراهم شود تا ورود آنها به دانشگاه تسهیل شود. در رشتههایی که دانشجویان غیر ایرانی جذب می شوند باید سمتی برویم که مورد تقاضای دانشجوی غیر ایرانی باشد. بحث فرهنگی در داخل دانشگاه، به هر حال اینجا دانشگاهی است که به نام حضرت امام مزین است و باید از نظر فرهنگی هم این موارد رعایت شود.
در خصوص پذیرش دانشجوی غیر ایرانی باید زیرساخت ها اصلاح و امکانات مناسب فراهم شود تا ورود آنها به دانشگاه تسهیل شود. در رشتههایی که دانشجویان غیر ایرانی جذب می شوند باید سمتی برویم که مورد تقاضای دانشجوی غیر ایرانی باشد.
از برنامه ها و اقدامات دانشگاه در جهت جلب حمایت و همکاری مسئولان کشور و استان در بعد ملی و نیز مشارکت و همکاری های فراملی در بعد بین المللی توضیحاتی را بفرمایید؟ همانطور که گفته شد دستیابی به اهداف دانشگاه در بعد ملی و بین المللی الزاماتی را می طلبد که این الزامات از سطح دانشگاه تا سطح کشوری می باشد تلاش مدیریت دانشگاه و سایر معاونان و مسئولان در شناسایی ضعف ها و موانع و مشکلات و رفع آنها، همچنین تقویت فرصت ها و جلب همکاری و نگاه ویژه مسئولان استان و کشوری؛ استاندار محترم، نمایندگان محترم قزوین در مجلس ، وزیر محترم علوم و بسیاری از مسئولان ما را در دستیابی به اهداف و چشم انداز آینده موفق تر و توانمند تر می سازد لطفا از مهمترین اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در شش ماهه مدیریت جدید دانشگاه توضیحاتی را بفرمایید؟ در این مدت که حدودا شش ماه می باشد سعی شده تا فعالیت ها و اقداماتی در راستای بهبود و بهینه سازی در حوزه های مختلف دانشگاه با همیاری و همکاری هیئت رئیسه و مدیران و مسئولان دانشگاه صورت گیرد در بخش اداری و تشکیلاتی،نوسازی کادر معاونان دانشگاه و مدیران ستادی مربوط،تغییر رییسان دانشکده ها و معاونان و مدیران گروه های آموزشی مربوط،اصلاح ترکیب شوراها و هیئت های دانشگاه بر اساس آیین نامه ی جامع مدیریت دانشگاه ها ،اصلاح ساختار پست های مدیریتی بر اساس نمودار سازمانی مصوب دانشگاه،فعال نمودن شورای مدیریت راهبردی،آغاز تدوین سند چشم انداز دانشگاه،اجرای آیین نامه ی استخدامی اعضای غیرهیئت علمی مصوب هیئت امنای دانشگاه و ترمیم حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی همچنین در بعد بین المللی افزایش سطح همکاری های دانشگاه از آسیای جنوب شرقی به اروپا، تأکید بر برقراری همکاری فقط با دانشگاه های معتبر در بخش مالی شفاف سازی عملکرد مالی حوزه ها،تغییر شیوه ی اختصاص بودجه و اعتبارت به حوزه ها بر اساس گزارش دهی در بخش آموزشی تأکید بر برگزاری امتحانات پایان نیمسال در نهایت نظم و دقت وتصویب 3 آیین نامه و شیوه نامهی آموزشی در هیئت رییسه در بخش پژوهشی تصویب 4 آیین نامه و شیوه نامه ی پژوهشی در هیئت رییسه در بخش عمرانی راه اندازی مجدد احداث سالن غذاخوری مرکزی، دانشکده معماری و شهرسازی، احداث کلاس های ضروری و تعمیرات اساسی در خوابگاه ها؛ در بخش فرهنگی / دانشجویی،برگزاری نشست های هیئت رییسه با دانشجویان، اعضای هیئت علمی و ایثارگران ،برگزاری جشن دانش آموختگان وبرگزاری بیش از ده عنوان همایش از جمله این اقدامات بوده است. چه توصیه و پیشنهادی برای مدیران، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان به عنوان اعضای بدنه دانشگاه در راستای پیشبرد و دستیابی به اهداف متعالی و آینده مطلوب دانشگاه دارید؟ موفقیت ها و توفیقاتی که برای دانشگاه حاصل می شود بطور حتم مرهون تلاش همه عوامل و اعضای جامعه دانشگاهی اعم از اعضای محترم هیئت علمی، دانشجویان عزیز و کارمندان زحمتکش دانشگاه است که تلاش های علمی و پژوهشی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در کنار بحث آموزشی بی شک دانشگاه را در مسیر تعالی و ارتقاء کیفی و علمی در کشور توانمند تر کرده همچنین در این راستا باید مدیریت دانشگاه و مسئولان از تمام توان و تلاش خود در پشتیبانی و حمایت و تشویق این عزیزان دریغ نکنند همچنین کارمندان خدوم دانشگاه نیز با تلاش های خود در بخش ها و حوزه های مختلف فرقی نمی کند در تمامی بخش ها حتی پرسنل زحمتکش خدمه با انجام وظایف خود به شکل دقیق، با رعایت نظم، اخلاق اسلامی و اخلاق اداری و تکریم ارباب رجوع در محیط مقدس دانشگاه بخصوص این دانشگاه ما را دلگرم تر و راسخ تر می سازید.در پایان آرزوی توفیق روز افزون و سلامتی برای همه همکاران عزیز را دارم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,103 |