تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,018 |
تأثیر استفاده از تصویر در افزایش دانش واژگانی فارسی آموزان خارجی؛ مطالعه ی موردی فارسی آموزان کره ای | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، تیر 1392، صفحه 119-138 اصل مقاله (671.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه قپانداری بیدگلی* 1؛ سیّد محمد ضیاحسینی2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه آموزش زبان فارسی- دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
2استاد آموزشزبان- دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
امروزه در زبانآموزی، آموزش واژه به عنوان یک مهارت زبانی در کنار سایر مهارتهای زبانی مطرح میشود و باید در برنامههای زبانآموزی به واژهآموزی توجه بیشتری کرد. دانش واژگانی بخش مهمی از زبان است و گستردگی دایرهی واژگانی زبانآموز، بر تمامی مهارتهای زبانآموزی او همچون صحبتکردن، درک شنیداری، خواندن و نوشتن تاثیر میگذارد. بنابراین، در امر آموزش زبان، معلم باید برای آموزش واژهها روش مناسبی را انتخاب نماید. برای آموزش واژه، روشهای مختلفی به کار میرود و یکی از روشهای متداول در این زمینه، روش ارائهی تصویر است. در پژوهش حاضر تلاش شده است روش ارائهی تصویر در آموزش واژههای زبان فارسی به غیر فارسیزبانان در سطح پایه بررسی و ارزیابی گردد. برای اجرای این پژوهش، به صورت تصادفی ۳۰ نفر زبانآموز سطح پایه که همگی کرهای بودند و در رشتههای ایرانشناسی و زبان فارسی تحصیل میکردند، انتخاب شدند. ابتدا آزمونی برای تعیین واژههای جدید انجام شد. سپس زبانآموزان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و در پیشآزمون شرکت نمودند. عملکرد دو گروه در پیشآزمون، تقریباً یکسان بود. بعد از انجام پیشآزمون، به هر دو گروه، متنهایی داده شد. گروه کنترل، واژههای جدید متن را بدون کمک تصویر دریافت کرد و آموزش واژه در این گروه، بدون استفاده از تصویر بود، اما در گروه آزمایش، از تصویر برای آموزش واژه استفاده شد. سپس یک آزمون واژهمحور برگزار شد و با استفاده از روشهای آماری، نتایج عملکرد دو گروه بررسی و مقایسه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که گروه آزمایش، عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است که این تأییدی بر کارآیی روش تصویر در آموزش واژه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه؛ روش های آموزش واژه؛ روش ارائه ی تصویر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Using Pictures on Enhancing Vocabulary Knowledge of Foreign Persian Learners: Case Study of Korean Persian Learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahime Ghapandari Bidgoli1؛ Seyed Mohammad Zia Hoseini2 | ||
چکیده [English] | ||
Teaching words is nowadays considered as a language skill which is necessary to be brought into sharper focus. Also, vocabulary plays an important role in language which enhances learners’ knowledge of language and considerably impacts all skills including speaking, listening, reading and writing. That is why teachers should adopt an appropriate method for teaching the words. To do so, different methods are introduced which among them pictorial method is one of the most popular ones. The paper study aims to examine the effectiveness of the pictorial method in teaching words to Persian learners of elementary level. The sample of research included 30 Korean speaking Persian learners who were studying in Persian language or Iranian studies language. They were randomly selected and divided into control and experimental groups. At first, a test was given to applicants to determine new words; then a pretest was conducted, based on the results of which it was revealed that both groups performed almost identically. Afterwards, experimental groups received the treatment in which passages were taught through pictures, whereas the control group received passages without any pictures. Having implemented the posttest, the scores of both groups were compared using statistical analysis. Results of t-test showed that experimental group outperformed the control group. It could be concluded that using pictures in teaching words would considerably improve the Persian knowledge of learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Word, Word-teaching methods, Pictorial method | ||
مراجع | ||
حیاتی، ع. و باویزاده، خ. (١۳۸۸). تأثیر استفاده از تصویر بر یادآوری اصطلاحات زبان انگلیسی به وسیلهی زبانآموزان ایرانی. اولین همایش زبان، گفتمان و منظورشناسی. اهواز: دانشگاه شهید چمران. رحمانیزاده، م. (١۳۸۰). نقش راهکارهای دیداری (تصویر) در درک خواندن.رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. ضیاءحسینی، م. (١۳۸۵). روش تدریس زبان خارجی/دوم. تهران: انتشارات رهنما. ظهرابی، م. (١۳۸۶).نقش تصویر و متن در یادگیری. مجلهی فلسفه و کلام، شماره ١۳، صص: ۲۴۹-۲۶۰. عظیمیفرد، ف. (١۳۸۲). تأثیر استفاده از تصویر در کمک به یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. داوری اردکانی، ن. و فارسی، آ. (١۳۹۲). گرافیک در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان: نقش ارتباطی و کارکرد آثار گرافیک در رویدادهای آموزشی. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، سال دوم، شماره ١، صص: ۶۹-۹۷. قپانداری بیدگلی، ف. (١۳۷۸). بررسی روشهای آموزش واژه در زبان فارسی به عنوان زبان اول. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. گلّهداری، م. (١٣٩٠). آموزش واژگان فارسی به زبانآموزان غیر فارسیزبان. مجموعه مقالات هفتمین مجمع بینالمللی استادان زبان و ادبیات فارسی. تهران: ستاد گسترش زبان و ادبیات فارسی، صص: ٨63-٨81. لطفیپور، خ. و ذوفن، ش. (١۳۷۶). تولید و کاربرد مواد آموزشی. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی. مرصوص، ف. (١۳۸۹). تأثیر حوزههای معنایی و تصویر بر آموزش واژهها. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. نبوی، ص. (١۳۸۵). بررسی انواع نشانههای دیداری در انتقال معنای متن نوشتاری براساس کتابهای «بخوانیم و بنویسیم» دورهی ابتدایی. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. اِلس، ت. و همکاران. (١۳۷۲). زبانشناسی کاربردی: یادگیری و آموزش زبانهای خارجی. ترجمهی محمود الیاسی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
Abdolmanafirokni, J. & Karimi, N. (2013).A Comparative Study of the Effects of Pictorial Method and Translation Method on EFL Learners' Vocabulary Knowledge. RJELAL, 1(4). Reterived from:http://www.rjelal.com.
Carter, R. & McCarthy, M. (1988). Vocabulary and Language Teaching. London: Longman.
Celce-Murica M. (1988). Teaching English as a Second or Foreign Language. New York: Harcourt Brace Jovanvich.
Firdaus, H. A. (2010). The Use of Pictorial Story to Improve the Students' Understanding on English Vocabulary. Reterived from:http://library.walisongo.ac.id.
Gairns, R. & Redman, S. (1986). Working with Words: A Guide To Teaching and Learning Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
Hatch, E. & Brown, C. (1995). Vocabulary, Semantics and Language Education. Cambridge: Cambridge University Press.
Kang, S. (1995). The Effects of a Context-Embeded Approach to Second Language Vocabulary Learning. System, 23(1):43-55.
Lado, R. (1964). Language Teaching: A Sientific Approach. NewYork: McGrow-Hill Inc.
Linh, H. K. (2011). The Exploitation of Pictures in Teaching Vocabulary According to Communicative Approach for First Year Students at Vietnam National University. Reterived from: http://www.ebookspdf.org.
Nattinger, J. (1988). Some current trends in vocabulary teaching. In R. Carter & M. McCarthy (Eds.), Vocabulary and Language Teaching (pp. 60-82). London: Longman.
Sanaoi, R. (1995). Adult Learners’ Approaches to Learning Vocabulary in Second Languages. The Modern Language Journal, 79: 15-28.
Tavakoli, M. & Gerami, E. (2012).The Effect of Keyword and Pictorial Methods on EFL Learners’ Vocabulary Learning and Retention. Porta Linguarum, 19: 299-316. Reterived from: http://www.ugr.es.
Nunan, D. (2001).Second Language Teaching & Learning. Tehran: Ma'refat & Zabanamuz.
Wilkins, D. A. (1974). Second Language Learning and Teaching. London: Edward Arnold Publication Ltd.
Wright, A. (1989). Pictures for Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Zarei, A. & Salimi, A. (2012). The Comparative Effects of Song, Picture and the Keyword Method on L2 Vocabulary Recognition and Production. Applied Research on English Language, 1(1): 43-56.
Zarei,G. et al. (2013). Does It Make a Difference? L2 Vocabulary Learning via Mobile and Conventional Mode. 1(1): Reterived from: http://www.Scholink.org.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,512 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,858 |