
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,400,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,978,375 |
آشنایی با کارگاه خلاقیت | ||
لباب، نشریه روابط عمومی دانشگاه | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، آبان 1393، صفحه 3-3 | ||
نوع مقاله: معرفی بخش های مختلف دانشگاه | ||
تاریخ دریافت: 21 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 21 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
به منظور حمایت از دانشجویان مبتکر، تشویق دانشجویان به انجام کارهای عملی و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در کنار تحصیل، ((کارگاه خلاقیت)) در سال82 پایه گذاری گردید | ||
اصل مقاله | ||
به منظور حمایت از دانشجویان مبتکر، تشویق دانشجویان به انجام کارهای عملی و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در کنار تحصیل، ((کارگاه خلاقیت)) در سال 82 پایه گذاری گردید و در سال 83 به بهره برداری رسید.این کارگاه به صورت فوق برنامه فعالیت می کند. هدف کارگاه این است که به دانشجویان کمک کند تا طرح هایی که در ذهن خود دارند را عملی نموده و نمونه ای از ایده های ذهنی خود را بسازند.دانشجویان می توانند در هر سه مرحله انجام یک کار عملی یعنی مرحله مطالعاتی، مرحله طراحی و مرحله نمونه سازی از مشاوره ها،ابزارها و امکانات این کارگاه استفاده نمایند. کارگاه خلاقیت از دو بخش طراحی و ساخت تشکیل شده و در هر دو بخش امکانات طراحی و ساخت چه در حوزه الکترونیک و چه حوزه مکانیک (ابزارهای متداول کارگاه های نمونه سازی) فراهم می باشد. درکنار فعالیت های عملی دانشجویان علاوه بر مشاوره های فنی، در صورت نیاز، مشاوره های مربوط به نحوه ثبت اختراعات و ابتکارات، چگونگی شرکت در جشنواره خوارزمی و نیز نحوه ثبت شرکت ها و چگونگی تولید انبوه طرح هایی که در کارگاه نمونه سازی شده است ارائه داده می شود. برای نمونه می توان به فعالیت دانشجویان در زمینه طراحی و ساخت پروژه های هوا و فضا در این کارگاه اشاره کرد. فعالیت ها و پروژه های مرکز هوا و فضای دانشگاه در کارگاه خلاقیت با اولین پروژه هواپیمایی دانشگاه تحت عنوان سرد ١ به صورت جدی آغاز شد. پروژه مذکور در نهایت موفق به کسب عنوان دومی در دومین دوره مسابقات طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین در دانشگاه شریف شد. این فعالیت ها با پروژه های بعدی در قالب پروژه های سرد ٢ و سرد ٣ ادامه یافت. پروژه سرد ٢ با هدف بهینه سازی پرنده قبل و با تاکید بر افزایش قابلیت پرواز خودکار پرنده در کارگاه خلاقیت، آغاز به کار کرد. هم زمان با آن، پروژه سرد ٣ با هدف ساخت اولین هواپیمای بدون سرنشین با بدنه تمام کامپوزیتی فعالیت خود را شروع نمود. در این پروژه دانشجویان به طور مستقیم و برای اولین بار وارد حوزه ساخت پرنده های کامپوزیتی با بدنه های متشکل از فایبرگلاس و فیبرکربن شدند. امور مربوط به آماده سازی نقشه های بدنه و همچنین ساخت نمونه Prototype در این مکان صورت گرفت. در ادامه، فعالیت های این مجموعه با ورود به حوزه پرنده های عمود پرواز با محوریت مولتی روتورها توسعه یافت. در گام اول طراحی اولین مولتی روتور دانشگاه در قالب کوادروتور در این کارگاه انجام گرفت. در ادامه و با گسترش فعالیت های حوزه عمود پرواز، طراحی اولین هـگزا روتور دانشگاه در این مرکز صورت پذیرفت. پرنده مذکور در مسابقات بین المللی طراحی پرنده های عمود پرواز در دانشگاه شریف حائز رتبه پنجم شد. آخرین پروژه هوا فضا در کارگاه خلاقیت در حالی انجام شد که تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست این پرنده تنها در مدت دوازده روز صورت گرفت و با این حال تبدیل به تنها پرنده ای شد که در طول مسابقات، تمامی ماموریت های مسابقات را بدون حتی یک مورد سرنگونی انجام داد. در حال حاضر فعالیت های مرکز هوافضا علاوه بر ورود بیشتر به حوزه طراحی و ساخت پرنده های بدون سرنشین، با هدف ورود به حوزه کار آفرینی و ارتباط جدی تر با صنایع مختلف در کارگاه خلاقیت، کارگاه سازه های کامپوزیتی و کارگاه برق این مجموعه در حال پیگیری است. کسب رتبه اول طراحی و رتبه چهارم مسابقات نهایی طراحی خودرو در سطح کشوری و همچنین کسب مقام دوم در مسابقات ملی طراحی هواپیماهای بدون سرنشین از موفقیت های کسب شده برای دانشجویانی که در این کارگاه فعالیت نموده اند می باشد.انجام چند اختراع و ابتکار نیز از دستاوردهای پژوهشی در این مرکز می باشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 968 |