
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,401,093 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,978,414 |
با دانشجویان موفق دانشگاه | ||
لباب، نشریه روابط عمومی دانشگاه | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 3، آبان 1393، صفحه 7-7 | ||
نوع مقاله: صفحه دانشجو | ||
تاریخ دریافت: 21 آبان 1393، تاریخ پذیرش: 21 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
این شماره خانم مهسا علی جباری | ||
اصل مقاله | ||
لطفا در ابتدا خود را برای خوانندگان معرفی کنید اینکه دانشجوی چه رشته ای بودید در خصوص رشته تحصیلی تان و اینکه آیا انتخاب خوبی از نظر خودتان داشتید؟ به نام خدا مهسا علی جباری دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد رشته برق مخابرات گرایش میدان در دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) هستم که در دوره ی لیسانس در دو رشته ی فیزیک و برق مخابرات به صورت همزمان تحصیل می کردم .از آنجایی که با علاقه ی قبلی و همچنین مشورت از دانشجویان محصل و متخصصین در رشته ی خود این انتخاب را انجام داده ام از انتخاب خود راضیم، به خصوص اینکه تحصیل در رشته ی فیزیک در فهم عمیق تر و مفهومی تر دروس مهندسی برق سهم به سزایی داشته و دید فیزیکی و همچنین ریاضیاتی خوبی در مهندسی به من داد و با وجود سختی هایی که داشت اما از نتیجه ی کار خود راضی هستم. شما به عنوان یکی از استعدادهای درخشان دانشگاه از موفقیت های تحصیلی و علمی برای خوانندگان بگوئید؟ من در دوره ی لیسانس دو رشته ی فیزیک و برق مخابرات را با موفقیت به پایان رسانده و در هر دو رشته جزو دانشجویان برتر بودم و اکثر دروس دانشگاهی را با علاقه یاد گرفته و تقریبا با نمره ی ماکزیمم کلاسی گذرانده ام و همیشه سعی می کنم در کنار یادگیری دروس تجربیات درسی خود را به دانشجویان ترم های پایین تر نیز منتقل کنم و اگر کمکی از دستم برآید در انجام پروژه های درسی و... اکثر مواقع تا حد زیادی وقت و انرژی می گذارم و علاوه بر یادگیری برای دادن زکات علم خود نیز بسیار تلاش می کنم و برکت این موضوع باعث فهم عمیق تر و یادگیری بیشتر دروس دانشگاهی ام شده است و اکثر اساتیدم نیز در مورد سطح علمی من نظر مثبتی دارند که این امر باعث افتخار است.
علاوه بر یادگیری برای دادن زکات علم خود نیز بسیار تلاش می کنم و برکت این موضوع باعث فهم عمیق تر و یادگیری بیشتر دروس دانشگاهی ام شده است و اکثر اساتیدم نیز در مورد سطح علمی من نظر مثبتی دارند که این امر باعث افتخار است.
رمز دستیابی شما به این موفقیت ها چه بوده و در واقع چه عواملی در موفقیت شما موثر بوده اند و چه برنامه ریزی در راستای کسب این موفقیت ها داشتید؟ باید توجه داشت ، موفقیت یک امر نسبی است و دستیابی به اهداف و آرمان های از پیش تعیین شده توسط هر فرد می تواند به معنای موفقیت آن فرد تلقی شود. در مورد خودم من رمز موفقیتم را بیشتر تلاش و استمرار می دانم. هنگامی که آغاز به کاری می کنم سعی می کنم تا آن را به نحو احسن انجام دهم و به پایان برسانم و در این راه نیز همواره از مشورت افراد موفق و با تجربه از جمله اساتید گرامی ام کمک می گیرم . در ضمن یکی از اهداف من در رسیدن به موفقیت این است که دیگران در این موفقیت سهیم کنم و در اکثر موارد مثبت اندیش باشم که این دو نکته همیشه باعث ایجاد رضایت درونی پس از انجام هر کاری در من می شود. هر چند باور دارم راه طولانی تا رسیدن به موفقیت های اصلی در پیش دارم و انسان باید در هر مرحله از زندگی خود با در نظر گرفتن شرایط آن دوره و با انگیزه برای رسیدن به موفقیت های تحصیلی و رفتاری و ... ، هدف گذاری و برنامه ریزی مشخصی داشته و در راستای اهداف و برنامه های خود همواره تلاش کند.باید تاکید کنم که من همواره و در هر مرحله از زندگی، خود را مدیون خانواده ام به ویژه مادر گرامی ام می دانم که همیشه در کنارم بوده و نقش به سزایی در موفقیت های من داشته و دارند.
موفقیت یک امر نسبی است و دستیابی به اهداف و آرمان های از پیش تعیین شده توسط هر فرد می تواند به معنای موفقیت آن فرد تلقی شود. در مورد خودم من رمز موفقیتم را بیشتر تلاش و استمرار می دانم.
هدف دفتر دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه شناسایی، حمایت و هدایت دانشجویان ممتاز دانشگاه و فراهم نمودن امکانات رفاهی و آموزشی و اعتلا و ارتقای سطح علمی آنان می باشد.اما متاسفانه اطلاع رسانی کافی در زمینه ی ارائه ی این امکانات به دانشجویان استعداد درخشان به صورت کامل داده نمی شود و تعدادی از دانشجویان از برخی امکاناتی که دانشگاه باید در اختیار آنان بگذارد مطلع نمی شوند! اداره ی استعداد درخشان دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) امکاناتی از قبیل دادن بن کتاب، پرداخت نصف هزینه ی کلاس های آموزشی در اختیار دانشجویان ممتاز قرار می دهد و تا 3 یا 4 سال پیش طبق آیین نامه امکانات بیشتری از قبیل دادن وام دانشجویی سه برابر، دادن بن انتشارات و... نیز برای این دانشجویان در نظر گرفته می شد که در حال حاضر برخی از این امکانات به خاطر کمبود بودجه ی دانشگاه حذف شده است ! آیا فعالیت های فوق برنامه نیز در کنار فعالیت های علمی و تحصیلی نیز داشته اید و به نظر شما دانشجوی موفق چه دانشجویی است و چه تعریفی از دانشجوی موفق دارید ؟ همان طور که گفتم من همیشه سعی می کنم در کنار یادگیری دروس تجربیات درسی خود را به دانشجویان دیگر نیز منتقل کنم و در موارد درسی و پروژه ای برای دیگر دانشجویانی که نیاز به راهنمایی دارند وقت و انرژی زیادی می گذارم که این کار در بسیاری از موارد برایم مفید واقع شده است. من در دوره ی لیسانس و در حال حاضر استاد حل تمرین دروس مختلفی بوده و مدتی نیز دستیار مدیر گروه فیزیک جناب آقای دکتر مهرآمیز بودم. به دلیل علاقه ای که به تدریس دارم دروس دبیرستان یا دانشگاهی را به صورت خصوصی تدریس می کنم. به علت مشغله ی زیاد درسی اکثر فعالیت های فوق برنامه ی من علمی بوده اما معتقدم اگر دانشجویان برنامه ریزی خوبی داشته باشند میتوانند در یک خط فکری و علمی حرکت نکنند بلکه وارد زمینه های علمی دیگری که به آن علاقه دارند چون موسیقی، ادبیات، عرفان، الهیات و... بشوند، اما از آنجا که علاقه های اصلی من بیشتر محدود به رشته ی تحصیلی خود بوده، در سایر زمینه ها وقت و انرژی کمتری گذاشته ام و هم اکنون از این انتخاب خود راضی هستم.
معتقدم اگر دانشجویان برنامه ریزی خوبی داشته باشند میتوانند در یک خط فکری و علمی حرکت نکنند بلکه وارد زمینه های علمی دیگری که به آن علاقه دارند چون موسیقی، ادبیات، عرفان، الهیات و... بشوند
به نظر شما سهم خود فرد در کسب موفقت و سهم حمایت های دانشگاه به چه میزان است و نقش کدامیک مهمتر است؟ قطعا هر دو مهم هستند و حمایت های دانشگاه می تواند سرعت و کیفیت رسیدن به موفقیت دانشجو را بسیار ارتقا بخشد ولی در بین این دو عامل، نقش خود فرد مهمتر از نقش دانشگاه است چرا که چه دانشگاه پشتیبان خوبی باشد چه نباشد این به تصمیم خود فرد برای رسیدن به موفقیت بستگی دارد. در واقع بدون داشتن انگیزه و تلاش کافی از سوی خود دانشجو، رسیدن به موفقیت غیرممکن است. دانشگاه بهتر است برای دانشجویان امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی فراهم کند تا دانشجوی تلاشگر هیچگاه احساس کمبود نکند. مخصوصا اینکه به دانشجو فرصت دهد تا در محیط دانشگاه به انجام پروژه های گروهی بپردازد و زمان کاری را برای دانشجویان افزایش دهند تا دانشجویان در محیط دانشگاه با اساتید و همکلاسی های خود مبادله ی اطلاعات داشته باشند.
دانشگاه بهتر است برای دانشجویان امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی فراهم کند تا دانشجوی تلاشگر هیچگاه احساس کمبود نکند. مخصوصا اینکه به دانشجو فرصت دهد تا در محیط دانشگاه به انجام پروژه های گروهی بپردازد و زمان کاری را برای دانشجویان افزایش دهند تا دانشجویان در محیط دانشگاه با اساتید و همکلاسی های خود مبادله ی اطلاعات داشته باشند.
دستیابی به اهداف تحصیلی بالاتر، موثر و مفید بودن برای جامعه، تلاش برای ارائه ایده های نو و مفید، ابداع و اختراع در رشته تحصیلی ام.، یافتن یک موقعیت شغلی مناسب که بتوانم مفید باشم و احساس پیشرفت کنم.، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای زندگی شخصی،. آیا از تحصیل در این دانشگاه راضی بودید و چه پیشنهاد یا انتقادی در راستای کمک به دانشجویانی چون شما برای مسئولان دانشگاه دارید؟ بدون شک، دانشگاهی که بنده در حال تحصیل در آن می باشم، یکی از برجسته ترین دانشگاه های کشور و دارای اساتید مجرب می باشد. در عین حال نقاط ضعفی نیز به چشم می خورد. به عنوان مثال، متاسفانه در دانشگاه ما با وجود اینکه یکی از دانشگاه های دولتی برجسته بعد از دانشگاه های تهران است برعکس دانشگاه های تهران زمان کتابخانه، سایت و حتی دانشکده ها مخصوصا دانشکده ی آینده پژوهی که مخصوص گروه برق است بسیار کم بوده و دانشجویان در محیط دانشگاه تنها فرصت این را دارند برای شرکت در کلاس ها حضور پیدا کنند و برای انجام کارهای گروهی در داخل دانشگاه و مشاوره با اساتید فرصت کمی دارند و اگر بنا به دلایلی دانشجو مجبور شود خارج وقت تعیین شده در دانشگاه فعالیت داشته باشد با برخورد بسیار نامناسب از جانب حراست دانشگاه روبرو می شود که این برخورد نامناسب علاوه بر دانشجو حتی در مورد اساتید نیز مشاهده می شود! و این امر از بزرگترین مشکلات دانشگاه ماست که خواهشمندم تا حد امکان زمان کاری برای دانشجویان را افزایش دهند تا بتوانند بهتر کار کنند. نکته ی دیگر اینکه قسمت های اداری و پژوهشی دانشگاه وظیفه دارند کار دانشجو را در حد امکان به نحو مناسبی انجام دهند زیرا از آنجا که دانشجویان به اندازه ی کافی درگیر دغدغه های تحصیلی و درسی هستند مسلما نباید دغدغه های دیگری از طرف دانشگاه برایشان ایجاد شود و اگر این امور اصلاح شود مسلما این امر در کیفیت آموزشی دانشگاه تاثیر مثبتی خواهد داشت. همانطور که قبلا هم ذکر کردم متاسفانه در دانشگاه اطلاع رسانی کافی در زمینه ی ارائه ی امکانات رفاهی و آموزشی که طبق آیین نامه در اختیار دانشجویان استعداد درخشان قرار داده می شود، انجام نمی گیرد و خیلی از دانشجویان از برخی امکانات که دانشگاه باید در اختیار آنان بگذارد مطلع نمی شوند! البته جدیدا این اطلاع رسانی نسبت به سالهای پیش بهتر صورت می گیرد اما از نظر من هنوز در حد مطلوب نیست. اطلاع رسانی جهت استفاده از امکانات آموزشی پژوهشی از قبیل شرکت در کنفرانس ها و همایش های علمی و پژوهشی داخلی یا خارجی یا هر برنامه ی علمی و یا کلاس های آموزشی در رابطه با رشته ی تحصیلی یا زمینه های کاری دانشجو نیز که امری واجب است اکثر مواقع نادیده گرفته می شود و در ضمن اگر دانشگاه در حد امکان به برگزاری کلاسهایی جهت آمادگی دانشجویان در المپیاد دانشجویی، مسابقات علمی و... اقدام کند مطمئنا تمامی اینها تاثیر به سزایی در بالا رفتن سطح علمی دانشگاه خواهد داشت. هم چنین پرداخت نصف هزینه های کلاس های آموزشی به دانشجویان استعداد درخشان تنها محدود به کلاس هایی می باشد که مدرک معتبر از نظر دانشگاه را دارند و قوانین بسیار سخت گیرانه ای دارد که اغلب به دلایل مختلف این هزینه به دانشجو تعلق نمیگیرد و من تقاضا دارم در این مورد نیز سختگیری های کمتری انجام شود! پیشنهاد آخر من این است که اگر محیط کلاس های درس چالشی تر می بود و اساتید مباحث را به بحث و گفتگو می گذاشتند ، تاثیر بسزایی در یادگیری عمیق و درک صحیح مطالب از سوی دانشجویان داشت.
اگر محیط کلاس های درس چالشی تر می بود و اساتید مباحث را به بحث و گفتگو می گذاشتند ، تاثیر بسزایی در یادگیری عمیق و درک صحیح مطالب از سوی دانشجویان داشت.
نظر شما درباره وظیفه یک دانشجو در دانشگاه چیه و از نظر شما یک استاد چگونه می تواند در دانشگاه علاوه بر تدریس، راهنما و یاریگر خوبی در دانشگاه در بسیاری دیگر از امور و حتی شئونات زندگی برای دانشجو باشه و استادان شما چگونه به شما کمک و راهنمایی کردند؟ به نظر من یک فرد دارای سه بعد ذهنی، روحی و مادی است که در دانشگاه بعد ذهنی دانشجو پرورش داده می شود و وظیفه ی یک دانشجو این است که برای پرورش دو بعد دیگر در محیط دانشگاه تلاش کند و با بهره بردن از تمام ظرفیت دانشگاه اعم از استاد، کتاب، جزوه، مقاله، آزمایشگاه، ... در جهت ارتقای سطح علمی و اخلاقی خود و تلاش برای ارائه ایده های نو، جذاب، کارآمد و تاثیرگذار بر جامعه می باشد. من از تمامی اساتید خود چه در گروه برق و چه در گروه فیزیک راضی بوده و در دوره ی لیسانس چیزهای زیادی چه در زمینه ی علمی و چه در زمینه ی معنوی یاد گرفته ام و ایشان همواره به من لطف داشته و هر زمانی نیاز مشاره و راهنمایی داشتم برایم وقت گذاشته اند و من همواره سپاسگزار آنها می باشم. به نظر من در حالت کلی استاد با ارائه خط مشی صحیح برای دانشجو و راه و روش صحیح مطالعه، تحقیق و پژوهش می تواند تاثیر بسزایی بر روند تحصیلی و رشد دانشجو بگذارد.
به نظر من در حالت کلی استاد با ارائه خط مشی صحیح برای دانشجو و راه و روش صحیح مطالعه، تحقیق و پژوهش می تواند تاثیر بسزایی بر روند تحصیلی و رشد دانشجو بگذارد.
در پایان میخواستم مجددا از خانواده ام به ویژه مادر گرامی ام برای همراهی من در تمام مراحل زندگی تشکر ویژه ای داشته باشم و همچنین از اساتید بزرگوارم به دلیل راهنمایی های مفید و مداوم شان .در ضمنا تقاضا دارم تمامی پیشنهادات و انتقادات من رو چاپ کرده و در حد امکان مورد بررسی قرارگیرد . با تشکر
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,302 |