تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,994 |
مقایسه تطبیقی تأثیرات اندیشه فلاسفه وجود گرای شرق و غرب بر اصول زیباییشناسی معماری با رویکرد بررسی اندیشههای ملاصدرا و هایدگر | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، مهر 1396، صفحه 68-80 اصل مقاله (775.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرزو محتشم* 1؛ مهدی حمزه نژاد2 | ||
1دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) | ||
2دانشگاه علم و صنعت | ||
تاریخ دریافت: 10 آبان 1396، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 25 اسفند 1396 | ||
چکیده | ||
معماری با ساختارهای فکری و اندیشه های افراد بسیاری در طول تاریخ عجین بوده است. زیبایی شناسی یکی از تأثیرگذارترین ارکان هویت ساز جامعه دارای ماهیت علمی و کاربردی است که تـأثیرات زیادی نیز از فلاسفه گوناگون پذیرفته است، این تفاوتها در فلسفه، دیدگاههای افراد را در حوزههای مختلف در شرق و غرب تحتتأثیر قراردادهاست. بحث از وجود موضوعی در فلسفه است که هستی شناسی را بر معرفت شناسی مقدم می داند. اگزیستانسیالیسمها در صدد نشاندادن تفاوت میان وجود یا بودن انسان در این دنیا با سایر اشکال هستیاند، درحالیکه اصالت وجودی که ملاصدرا در نظر دارد، انسان را به عنوان مرکزیت نمیشناسد و خداوند را مرکز تمام هستی دانسته و همهچیز را از او وجود میکند. این مبحث با استفاده از هستیشناسی ملاصدرا به عنوان فیلسوف شرقی و هایدگر یک فیلسوق غربی در صدد است تعریفی از زیباییشناسی را به طور کلی از این دو فیلسوف به نمایش گذارد و تأثیرات این نگاه را در زیبایی شناسی معماری بیان کند. این پژوهش که با مطالعات کتابخانهای جمعآوری شدهاست، سعی دارد با بیانی استنتاجی ـ تحلیلی، تفاوتها و شباهتهای احتمالی تأثیرگذاری این فلسفه را در زیباییشناسی معماری و چگونگی تفسیر معیارهای زیبایی وجودی در معماری را مشخص کند. | ||
کلیدواژهها | ||
وجود؛ هایدگر؛ ملاصدرا؛ معماری؛ زیبایی شناسی؛ اگزیستانسیالیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Effects of East and West Philosophers of Ontology on the Principles of Architectural Aesthetics (Molasadra and Heidegger’s) | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezo Mohtasham1؛ Mahdi Hamzenejad2 | ||
1MA Student in Islamic Architecture, Department of Arts and Islamic Architecture, Imam Reza International University, Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor, Assistant Professor Department of Architecture and Urbanism, University of Science and Technology, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Throughout history, architecture has been intertwined with the intellectual structures and thoughts of many people. Aesthetics as one of the most influential pillars of giving identity in society has a scientific and applicable nature. These differences in philosophy has affected the worldviews of many thinkers in various fields in East and West. In terms of subject in philosophy ontology is preferred over epistemology. Existentialists intend to show the differences between the presence of man with other forms of being. Molasadra’s existential ideas sees God as the center not man. This article employs Mollasadra’s ontology, as an Eastern philosopher, and Heidegger’s, as a western philosopher, to give a general definition of aesthetics and trace their worldviews in aesthetics of architecture. This article is achieved through library research and aims to consider the similarities and differences of this philosophy in aesthetics of architecture and to determine interpretation of aesthetics criteria in architecture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Being, Heidegger, Mollasadra, Architecture, Aesthetics, Existentialism | ||
مراجع | ||
آندو، تادائو (1381). شعر فضا، ترجمۀ محمدرضا شیرازی، تهران: غزال اکبری، رضا (1384). «ارتباط وجودشناسی و زیباییشناسی در فلسفۀ ملاصدرا»، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه قم، ش 1. امامی جمعه، سید مهدی (1388). فلسفۀ هنر در عشقشناسی ملاصدرا، تهران: فرهنگستان هنر. حسنزاده آملی، حسن (1387). شرح فارسی الاسفارالاربعه، قم: بوستان کتاب. شار، آدام (1389). هایدگر برای معماران (تأملی بر سنّت معماری مدرن)، ترجمۀ روزبه احمدینژاد، تهران: طحان. الشیرازی، صدرالدین محمدبنابراهیم (1366). الشواهرالربوبیه فی المنافعالسلوکیه، ترجمۀ جواد مصلح، تهران: سروش. الشیرازی، صدرالدین محمدبنابراهیم (1379). الاسفارالاربعه، ترجمۀ محمود خواجوی، تهران: مولی. جوادی آملی، عبدالله (1387). تحریر تمهید القواعد، ج 1 و 3،به کوشش حمید پارسانیا، قم: صدرا. صفویمقدم، ناژین (1390). «زمینهها و پیشینة فلسفههای اگزیستانس و برخی برداشتهای ناصواب»، غربشناسیبنیادی، ش 1. کورت گروتر، یورگ (1389). زیباییشناسی در معماری، ترجمۀ مجتبی دولتخواه و سلماز همتی، تهران: دولتمند. کولکمانس، یوزف (1382). هیدگر و هنر، ترجمۀ محمدجواد صافیان، آبادان: پرسش. هاشمنژاد، حسین؛ و سید جواد نعمتی (1390). «زیباییشناسی در فلسفۀ صدرالمتألهین»، نشریۀفلسفه، ش 2. یانگ، جولیان (1384). فلسفۀ هنر هایدگر، ترجمۀ امیر مازیار، تهران: گام نو. Heidegger, Martin (1966). Being and Time, Translated by John Macquarrie and Edward Robinson, Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,424 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,968 |