تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,444 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,859,284 |
میزان به کارگیری راهکارهای درک مطلب شنیداری: مطالعه ی موردی فارسی آموزان دوره ی پیش دانشگاهی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 7، مرداد 1393، صفحه 69-102 اصل مقاله (722.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اعظم کریمی* | ||
استادیار گروه مترجمی انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) | ||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1394، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر مهارتِ شنیداری 59 فارسیآموز دختر و پسرِ غیرایرانی را در زمینهی درک مطالب دانشگاهی بررسی می کند. این فارسیآموزان که از لحاظ یادگیری زبان فارسی در سطوح متوسط و متوسط به بالا و از ملیت های مختلف بودند، کلاس های پیش دانشگاهی مرکز زبان فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین را در زمستان 1390 گذرانده بودند. موضوعات مورد بحث در مقاله شامل «بررسی ماهیت راهکارهای درک مطلب شنیداری» و «تنوع استفاده از راهکارها» و «میزان پیشبینی راهکارها بهعنوان شاخص مهارت شنیداریِ» فارسی آموزان غیرایرانی است. براساس یافته های یک پژوهش پیمایشیِ سهبخشی مشخص شد که در کلاس های یکسان، زبان آموزان قویتر، بهواسطه ی توانایی شنیداری بیشتر، بهتر از همپاهای ضعیفتر خود عمل می کنند. همچنین مشخص شد که با وجود این که همه ی زبان آموزان از انواع راهکارها استفاده می کردند، زبانآموزان مسلّط تر، مهارت بیشتری را در به کارگیری چهار راهکار شنیداری مورد نظر به نمایش گذاشتند؛ با این حال، در مورد مهارت فراشناختی، عملکرد ضعیفتری داشتند. از طرفی، زبان آموزان قویتر در استفاده از راهکارهایی مثل یادداشت برداری، خلاصه برداری از نکات مهم سخنرانی های کلاسی و درک نکات کلیدی که در کسب موفقیت دانشگاهی بسیار مهم هستند، ضعیفتر از انتظار عمل کردند. علاوه بر این، طبق یافته ها، راهکارهای شناختی، اجتماعی-عاطفی، فراشناختی و حافظه، به ترتیب از قابلیت پیشبینی بیشتری برخوردار بودند. در پایان، با تکیه بر یافته های به دست آمده، علاوه بر ارائه ی پیشنهادهایی در زمینهی آموزش زبان فارسی، بر ضرورت اتخاذ راهکارهای مطلوب در مراکز آموزش زبان فارسی در خصوص تقویت مهارت شنیداریِ دانشگاهی فارسیآموزان غیرایرانی نیز تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتِ شنیدن؛ درک مطلب شنیداریِ دانشگاهی؛ راهکارهای درک مطلب شنیداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Applying Listening Comprehension Strategies: A Case Study of Pre-university Learners Persian Language Learners | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Karimi | ||
چکیده [English] | ||
The present research examines the academic Listening Comprehension Strategies (LCS) among a total number of 59 intermediate and upper-intermediate Persian learners who were taking pre-university courses in 2011 in Persian Language Centre in Imam Khomeini International University, Qazvin. The study examined nature of LCS, the variety of applying LCS, and finally predictability of strategies as an index for listening skill. Results of three-part survey showed that Persian learners in the advanced level had better performance in listening compared to their peers. Moreover, it was revealed that learners with more proficiency demonstrated more mastery in all four types of strategies; however, they had less proficiency in metacognitive strategy. Furthermore, more skillful learners were reported weaker in applying taking notes, summarizing lectures, and understanding the main ideas. Findings, also, showed that cognitive, socio-affective, metacognitive, and memory strategies were reported of more predictability, respectively. It could be concluded that Persian teachers would require employing appropriate strategies in enhancing learners’ listening skill. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Listening skill, Academic listening comprehension, Listening Comprehension Strategies (LCS) | ||
مراجع | ||
Abdalhamid, F. (2012). Listening Comprehension Strategies of Arabic-Speaking ESL Learners (Unpublished master’s Thesis). Colorado State University, Fort Collins.
Bacon, S. (1992). The Relationship between Gender, Comprehension, Processing Strategies, and Cognitive and Affective Response in Second-Language Listening. Modern Language Journal, 76: 160-178.
Benson, P. & Voller, P. (1997). Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman.
Berne, J. E. (2004). Listening Comprehension Strategies: A Review of the Literature. Foreign Language Annals, 37: 521–531.
Brown, G. (2008). Selective Listening. System, 36: 10-21.
Buck, F. (2001). Assessing Listening. New York: Cambridge University Press.
Chahal, K. (2014). How is IELTS marked? Retrieved from: http://www.successcds.net/ielts/ielts-band-score.html.
Chamot, A. U. (2005). Language Learning Strategy Instruction: Current Issues and Research. Annual Review of Applied Linguistics, 25: 98–111.
Chamot, A. U. & Kupper, L. (1989). Learning Strategies in Foreign Language Instruction. Foreign Language Annals, 22: 13-24.
Chao, J. Y. (2006). Effects of Reading Vocabulary Aloud on the English Learning and Attitudes of EFL Elementary School Low Achievers (Unpublished Master’s thesis). National Cheng Kung University, Taiwan.
Chapelle, C. A. et al. (Eds.) (2008). Building a Validity Argument for the Test of English as a Foreign Language. New York: Routledge.
Derry, S. J. & Murphy, D. A. (1986). Designing Systems That Train Learning Ability: From Theory to Practice. Review of Educational Research, 56: 1-9.
Dooey, P. (2006). Identifying the Listening and Speaking Needs of International Students. Retrieved from: http://otl.curtin.edu.au/professional_development /conferences/tlf/tlf2006/refereed/dooey.html.
Farragher-Paras, K. (2004). Teaching Language Learning Strategies to English Language Learners. A Reflection. Southern New Hampshire University.
Ferris, D. (1998). Students' Views of Academic Aural/Oral Skills: A Comparative Needs Analysis. TESOL Quarterly, 32: 289-318.
Ferris, D. & Tagg, T. (1996). Academic Listening/Speaking Tasks for ESL Students: Problems, Suggestions, and Implications. TESOL Quarterly, 30: 297-320.
Flowerdew, J. & Miller, L. (2005). Second Language Listening: Theory and Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Goh, C. (2000). A Cognitive Perspective on Language Listening Comprehension Problems. System, 28(1): 55-75.
Graham, S. (2011). Self-Efficacy and Academic Listening. Journal of English for Academic Purposes, 10(2): 113-117. ISSN 1475-1585 doi: 10.1016/-eap.2011.04.001. Available at http://centaur.reading.ac.uk/20903/.
Hauck, M. (2005). Metacognitive knowledge, metacognitive strategies and CALL. In J. Egbert & G. Petrie (Eds.), CALL Research Perspectives (pp. 65–86). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Hayati, A. (2010). The Effect of Speech Rate on Listening Comprehension of EFL Learners. Creative Education, 2: 107-114.
Hayati, A. & Mohmedi, F. (2011). The Effect of Films With and Without Subtitles on Listening Comprehension of EFL Learners. British Journal of Educational Technology, 42:181–192.
Henner-Stanchina, C. (1987). Autonomy As Metacognitive Awareness: Suggestions for Training Self-Monitoring on Listening Comprehension. M’elanges P’edagogiques 17. Universite de Nancy 2: CRAPEL.
Hinkel, E. (2006). Current Perspectives on Teaching the Four Skills. TESOL Quarterly, 40(1): 109-131.
Holden, W. R. (2004). Facilitating Listening Comprehension: Acquiring Successful Strategies. Bulletin of Hokuriku University, 28: 257-266.
Jia, X-Y. & Fu, G-R. (2011), Strategies to Overcome Listening Obstacles and Improve the Listening Abilities. US-China Foreign Language, 9(5): 315-323.
Kearsley, G. (1995). The Nature and Value of Interaction Distance Learning. Paper prepared for the 3rd Distance Education Research Symposium, May 18-21, 1995.
Liu, Y. C. (2009). The Utilization of Listening Strategies in the Development of Listening Comprehension Among Skilled and Less-Skilled Non-Native English Speakers at the College Level (Unpublished master’s Thesis). A & M University, Texas.
Mason, A. (1995). By Dint of: Student and Lecturer Perceptions of Lecture Comprehension Strategies in First-Term Graduate Study. In J. Flowerdew (Ed.), Academic Listening: Research Perspectives (pp. 199-218). Cambridge: Cambridge University Press.
Mulligan, D. & Kirkpatrick, A. (2000). How Much Do They Understand? Lectures, Students and Comprehension. Higher Education Research and Development, 19(3): 311-335.
O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1987). The Cognitive Academic Language Learning Approach: A Bridge to Mainstream. TESOL Quarterly, 21: 227-249.
O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning Strategies in Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
O’Malley, J. M. et al. (1989). Listening Comprehension Strategies in Second Language Acquisition. Applied Linguistics, 10(4): 418-437.
O’Malley, J. M. et al. (1985). Learning Strategies Used By Beginning and Intermediate ESL Students. Language learning, 35(1): 21-46.
Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. New York: Newbury House.
Oxford, R. (1994). Language Learning Strategies: An Update. Retrieved from: http://www.cal.org/ericcll/digest/oxford01.html (26 Feb. 1999).
Richards, J. C. (1983).Listening comprehension: approach, design, procedure. In M. H. Long & J. C. Richards (Eds.), Methodology in TESOL (pp. 161-176). Rowley, Mass.: Newbury House
Rost, M. (2002). Teaching and Researching Listening. London: Longman.
Rubin, J. (1994). A Review of Second Language Listening Comprehension Research. Modern Language Journal, 78: 199-221.
Shang, H. (2008). Listening Strategy Use and Linguistic Patterns in Listening Comprehension by EFL Learners. The International Journal of Listening, 22(1): 29–45.
Vandergrift, L. (1996). Listening Strategies of Core French High School Students. Canadian Modern Language Review, 52(2): 200-223.
Vandergrift, L. (2003). Orchestrating Strategy Use: Towards a Model of the Skilled L2 Listener. Language Learning, 53: 461- 491. doi: 10.1111/1467-9922.00232.
Vandergrift, L. (2007). Recent Developments in Second and Foreign Language Listening Comprehension Research. Language Teaching, 40: 191-210.
Vandergrift, L. & Tafaghodtari, M. H. (2010). Teaching L2 Learners How to Listen Does Make a Difference: An Empirical Study. Language Learning, 60: 470-497.
Yang, J. (2006). Learners and Users of English in China. English Today, 86(22): 6-7.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 941 |