تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,141 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,065 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,863,892 |
خطاهای نحوی تالشیزبانها در کاربرد زبان فارسی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، خرداد 1393، صفحه 117-135 اصل مقاله (476.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی منشیزاده1؛ کیومرث خانبابازاده* 2 | ||
1دانشیار زبانشناسی- دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی دکتری ادبیات فارسی- دانشگاه گیلان | ||
تاریخ دریافت: 31 تیر 1394، تاریخ پذیرش: 31 تیر 1394 | ||
چکیده | ||
در حوزهی فراگیری زبان دوم، همواره این فرضیه وجود داشته است که زبانآموزان، عناصری از زبان مادری خود را در زبان دوم بهکار میگیرند. در پی این فرضیه، نظریههای زیادی نیز مطرح شده است که این پژوهش با توجه به نظریهی «تحلیل خطا» به بررسی خطاهای نحوی 133 دانشآموز تالشیزبان مقاطع سوم، چهارم و پنجم ابتدایی روستاهای عنبران بالا و پایین شهرستان نمین استان اردبیل در نگارش به زبانِ فارسی پرداخته است. بدین منظور، انواع خطاهای دستوری از متنهای نگارش یافته توسط دانشآموزان تالشیزبان استخراج شده و سپس با بررسی خطاها، دلایل و منابع ایجاد خطا مورد تحلیل و واکاوی قرار گرفته تا مشخص شود خطاها در چه مواردی و به چه دلایلی ایجاد شدهاند. مبنای نظری این واکاوی، دستهبندی کوردر (1975) بوده است که اعتقاد دارد خطاها، بر پایهی منابع ایجاد خطا، به سه دستهی «خطاهای بینزبانی»، «خطاهای درونزبانی» و «خطاهای آموزشی» تقسیم میشوند. دادههای به دست آمده از تحلیل خطاهای دانشآموزان تالشیزبان نشان داد که انواع خطاهای نحوی در نوشتار این زبانآموزان وجود دارد، ولی تعداد «خطاهای آموزشی» نسبت به دیگر خطاها بیشتر است. در میان انواع خطاهای تفکیکشده، خطاهای «عدم مطابقت شناسهی فعل با فاعل (نهاد)»، بهویژه در میان خطاهای آموزشی، بیشتر از دیگر انواع خطاها بوده است؛ یافتههای این پژوهش علاوه بر آن که توصیفی از خطاهای تولید شده توسط دانشآموزان تالشیزبان را ارائه میدهد، میتواند بر ضرورت بهبود و اصلاح روشهای تدریس و منابع آموزشی مانند کتابهای آموزش زبان فارسی تأکید نماید تا از این طریق شاهد کاهش خطاهای آموزشی نیز باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل خطا؛ خطاهای بینزبانی؛ خطاهای درونزبانی؛ خطاهای آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Syntactic Errors of Talyshi-speaking Learners in Persian | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Monshizadeh1؛ Kyumarth Khanbabazadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Language learners tend to use their mother tongue while learning a second language Conducted in error analysis framework, this study was aimed at investigating the Persian syntactic errors in pieces of writing of a group of Talysh-speaking students in north-and south-Anbaran villages in Gilan. The Participants were third, fourth, and fifth grade elementary school students. The reasons and origins of errors were examined according to different types of errors in their pieces of writing. Regarding the origin of errors based on Corder (1975), the language learners’ errors were divided into three categories of inter-lingual errors, intra-lingual errors and educational errors. Findings showed that educational errors were more frequent than other types of errors. In addition, the subject-verb disagreement, especially in educational errors, was more frequent than other errors. The findings suggest that educational errors be paid closer attention in Persian Teaching Centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Error analysis, Interlanguage error, Intralanguage error, Educational Error | ||
مراجع | ||
احمدیان، ا. (1383). بررسی خطاهای زبانی در نوشتار دانشآموزان کُردزبان گویش مهاباد در سطح متوسط زبانآموزی. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. اکبرپور، ج. (1381). بررسی خطاهای نوشتاری زبانآموزان مازندرانی زبان پایه چهارم و پنجم شهرستان بهشهر. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. اورانسکی،آی. م. (1378). فقه اللغه ایرانی. ترجمهی کریم کشاورز. تهران: انتشارات پیام. درستکار، ر. (1387). بررسی خطاهای نحوی ترکزبانان مقطع دبیرستان در نگارش و کاربرد زبان فارسی. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. رضایتی، م. (1384). ارگیتو در گویش تالشی. مجلهی زبانشناسی، سال بیستم شماره اول، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. رضایتی،م. (1386). زبان تالشی توصیف گویش مرکزی. رشت: فرهنگ ایلیا. ستاری گلباغی، م. (1380). تحلیل خطاهای واژگانی لکزبانان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. لدو، ر. (1367). زبانشناسی در میان فرهنگها. ترجمهی علی درزی. تهران: انتشارات دانشگاهی. کاظمی، ف. (1384). بررسی خطاهای نحوی لکزبانان در یادگیری و کاربرد زبان فارسی. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
Corder,s. p. (1975). Error Analysis, Interlanguage and Second Ianguage Acquisition. Language Teaching, 8(4): 201-218.
Fries, C. C. (1945). Teaching and Learning as a Foreign Language. University of Michigan Press.
Fisiak, J. (Ed.). (1980). Theoretical Issues in Contrastive Linguistics (Vol. 12). John Benjamins Publishing.
Keshavarz, M. H. (1994). Contrastive Analysis and Error Analysis. Rahnama Publication.
Yule, G. (1994). The Study of Language. Cambridge University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 966 |