تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,153 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,304,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,897,211 |
حق زندانیان بر تحصیل در قلمرو سیاست جنایی تقنینی سازمان ملل متحد و ایران | ||
پژوهش های حقوق کیفری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، بهمن 1394، صفحه 19-34 اصل مقاله (177.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امیرحسن نیازپور* | ||
استادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
تاریخ دریافت: 18 آبان 1394، تاریخ بازنگری: 11 آذر 1394، تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
بازپروری بزهکاران از جمله هدفهای بنیادی عدالت کیفری است که در پرتو آن نظام شخصیت این دسته بازسازی شده و امکان دوباره هنجارمند شدن و بازگشت آنان به جامعه تقویت میشود. زندان که هنوز مورد توجهترین کیفر است، اصلیترین بستر برای دسترسی به این هدف به شمار میرود. زیرا، در محیط زندان برنامههای متعددی برای اصلاح و درمان بزهکاران تدوین شده و به اجراء در میآیند که تحصیل زندانیان از اساسیترین برنامههای بازپرورانه است.در پرتو آن بزهکاران، از یک سو به یکی از مصادیق برجسته حق های بشری ( حق بر تحصیل) دست مییابند و از سوی دیگر، به سمت هنجارمندی پیش میروند. در قلمرو سیاست جنایی سازمان ملل متحد به جهت اهمیت این حق اسناد متعدد الزام آور و ارشادگر آموزش و پرورش زندانیان را در شمار تعهدات دولت ها و یا توصیه های بین المللی قرار داده اند.هم چنین،در پهنه سیاست جنایی ایران حق بر بازپروری بزه کاران و در راستای آن تحصیل زندانیان در بالا ترین سطح سیاست گذاری شناسایی شده است.چنان که،می توان از اساسی سازی،فراگیر سازی و حقوقی سازی سخن گفت. در این نوشتار، ضمن شناسایی ابعاد بازپرورانه حق زندانیان بر تحصیل، رویکرد سیاست جنایی سازمان ملل متحد(الف) و سیاست جنایی ایران(ب) در این زمینه مورد بررسی قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حق بر تحصیل؛ زندانیان؛ بازپروری بزهکاران؛ جرمشناسی بالینی؛ سیاست جنایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Prisoners Rights to Education in Legislative Criminal Policy of UN and Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hassan Niazpour | ||
چکیده [English] | ||
Rehabilitation constitutes one of the most fundamental aims of criminal justice in the light of which the system personality and character of offenders will be rehabilitation and return to the society will be increased. Prison, which at present is one of the most frequently used and widely recognized punishment constitutes the most principal means for achieving this purpose. The reason is that in prison environment various programs are managed and implemented for the correction and treatment of offender among which education of prisoners can be counted as the most important rehabilitative programs. It is in this manner that offenders, in one hand, succeed to obtain one of the most outstanding instances of human rights (right to education) and, on the other, go forward in the direction of normality. Because of the importance of this right, in the sphere of criminal policy of UN a number of binding and proselytizing instruments, education of prisoners has been declared as a part of obligation of states and in some other the policy of education have been recommended. Similarly, in the scope of criminal policy of Iran the right of offenders to rehabilitation and, in this direction, their right to education in the highest level of policy- making has been recognized, in such a manner that it is possible to allege from constitutionalzation, generalization and legalization. In the present- study, in addition to the recognition of rehabilitative aspects of the right of prisoners to education, the approach of the UN criminal policy (A) and criminal policy of Iran (B) in this respect will be analysed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Right to education, prisoners, regabilitation, clinical criminology, criminal policy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,377 |