تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,974 |
تأثیر پذیری اشعار لامعی از معلّقهی امرؤالقیس | ||
لسان مبین | ||
مقاله 11، دوره 3، شماره 6، اسفند 1390، صفحه 218-239 اصل مقاله (256.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدرضا نجاریان | ||
استادیار دانشگاه یزد | ||
تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1390، تاریخ بازنگری: 20 آبان 1390، تاریخ پذیرش: 20 آبان 1390 | ||
چکیده | ||
ابوالحسن محمّدبن اسماعیل لامعی گرگانی ، از شعرای بنام اواسط قرن پنجم هجری است که در اشعارش تابع همان سبک و روش شاعران دورهی اول غزنوی است و گاه بعضی از قصاید آنان را جواب گفته است. اشعار لامعى در وصف طبیعت و مدح بزرگان عصر خویش را بحقیقت می توان گلچینی از سه دیوان فرخی و عنصری و منوچهری دانست. تشبیهات گوناگون و اوصاف او از بیابان و اسب و رسوم و مظاهر مختلف طبیعت ،خواننده را به یاد منوچهری می اندازد؛ اما جرات او در به کاربردن لغات مهجور عربی در برخی از قصاید از منوچهری نیز بیشتر است. او در مدح ابوالحسن علی بن محمد لامیه ای 56 بیتی سروده که تا حدی شبیه لامیهی معلقهی امرؤالقیس با 82 بیت است. ساختار کلى قصیدهی لامعی؛ همچون شاعر جاهلى با ایستادن بر اطلال و آثار خانهی محبوب و گریستن شروع شده و پس از تغنی به یاد روزگاران خوش و گریستن بر رنج فراق و حسرت ایّام وصال، قصد رحیل می کند و در نهایت، به مدح ممدوح می پردازد. از آنجا که معلقهی امرؤالقیس دارای سه بخش اساسی است: توقف شاعر بر اطلال و آثار خانهی محبوب و یاد ایام وصال و گریستن او، وصف ماجراهای عاشقانهی خود مخصوصاً در روز دارة جلجل و وصف آنچه به هنگام آوارگی و بی خانمانی دیده است ،نگارنده سعی دارد تا در این مقاله اشعار لامعی را از نظر ساختار و مضمون و تصویر با معلقهی امرؤالقیس مقایسه نماید و وجوه تشابه و تفارق آنها را تبیین کند. | ||
کلیدواژهها | ||
لامعی؛ امرؤالقیس؛ ادبیات تطبیقی؛ قصیده؛ ساختار؛ مضمون؛ تصویر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Emra-al-Qeys's Moallaqeh on Lameie's poems | ||
نویسندگان [English] | ||
. . | ||
چکیده [English] | ||
Abol-Hasan Mohammad Ibn Ismail Lameie Gorgani, who lived in the mid-5th century, is one of well-known poets that his works are based on the style practiced in early Ghaznavid dynasty. Some of his poems are a response to the odes of that period. His poems describe nature or eulogize the elite of his time may be, indeed, considered as an imitated amalgam of Farrokhi, Onsori and Manouchehri's anthologies. The reader reminds Manouchehri's works by his metaphorical descriptions of deserts, horses and other manifestations of nature. However, he outdared Manouchehri in using obsolete Arabic words in some of his odes. Lameie has composed 56 couplets in the honor of Abol-Hasan Ali-Ibn Mohammd Lamiehi. These verses are somewhat like Emra-al-Qeys's Moallaqheh with 82 couplets. Structure of his odes like a vulgar poet who moaning over the relics of his beloved's deserted home, goes on by singing in the memory of good old days while shedding tears of regret for missing his beloved and ends in taking a leave with a final eulogy. Emra-al-Qeys's Moallaqheh being composed of these three basic parts too, namely standing on the relics of the beloved's home while wailing, telling love stories especially on Darat Joljol day and describing his experience of vagrancy. The present article aims at the structure, theme and imagery of Lamei's poems in comparison and contrast with Emra-al-Qeys's Moallaqheh. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Lameie, Emra-al-Qeys, Comparative Literature, Odes, Structure, Theme, Images | ||
مراجع | ||
قرآن کریم . (1385). ترجمه: آیت الله مشکینى، چاپ دوم، قم: انتشارات الهادى. 1- آذر بیگدلی، لطف علی بیگ.(1336). «آتشکدهی آذر»؛ تصحیح: حسن سادات ناصری، تهران : امیرکبیر. 2- آذرنوش، آذرتاش. «امرؤالقیس» ، دائره المعارف اسلامی، ج 10 3- التونجی، محمّد.(1993). «المعجم المفصّل فی الأدب» 2 / 474، نشر دارالکتب العلمیّة، بیروت 4- جان محمّد، عبدالجلیل .(1381). «تاریخادبیّاتعرب»، ترجمه: آذرتاش آذرنوش، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم. 5- الخطیب التبریزی.( 1418). «شرح المعلقات العشر»، دمشق،دارالفکر 6- دهخدا، علی اکبر.(1377). «لغتنامه» ، چ2 ، تهران : دانشگاه تهران ، 7- رازی، امین احمد.(1378). «هفت اقلیم»، تصحیح: محمدرضا طاهری، تهران : سروش. 8- زوزنى، حسین بن احمد.(1997م). «شرحالمعلّقاتالسّبعالطّوال»، تعلیق و حواشى: عمر فاروق الطّباع، چاپ دوم، بیروت: نشر شرکت دارالارقم بن ابى الارقم. 9- سجادی، سیدجعفر.(1369). «نقدتطبیقی ادبیات ایران و عرب»، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران 10-شفیعی کدکنی، محمدرضا.(1366). «صور خیال در شعر فارسی»، تهران: آگاه، چاپ سوم. 11-الشنقیطی، احمدالامین.(1426). «شرح المعلقات العشر و اخبار شعرائها»، بیروت: صیدا، المکتبه المصریه 12-صفا، ذبیح الله. (1373). «تاریخ ادبیات در ایران» (ج دوم)، تهران، فردوس، چاپ سیزدهم. 13-ضیف، شوقى .(1381).«تاریخادبىعرب )العصرالجاهلى(» ترجمه: علیرضا ذکاوتى قراگزلو،چاپ سوم، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر. 14-الغنیم، یوسف، عبدالله(۱۹۸۵).« شعراء المعلقات»، دار المشرق العربی، بیروت، چاپ سال میلادی 15-الفاخورى، حنّا. (1368). «تاریخادبیاتزبانعربى»،ترجمه: عبدالمحمد آیتى، تهران: انتشارات توس. 16-فشارکی، محمد.(1379). «نقد بدیع»، تهران، سمت. 17-لامعی گرگانی،ابوالحسن.(1353). «دیوان»، به کوشش دکتر محمد دبیر سیاقی، تهران،کتابخانه خیام. 18-محجوب، محمّدجعفر .(1372). «سبکخراسانىدرشعرفارسى»، چاپ اول، تهران: انتشارات فردوس. 19-هدایت، رضا قلی خان.( 1295). «مجمع الفصحا»، (جلد 1، 2)تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 993 |