تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,042 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,097,962 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,734,869 |
بررسی اثربخشی آموزشِ مبتنی بر روش تکلیف محور بر خواندن و درک مطلبِ فارسی با اهداف ویژه | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1394، صفحه 79-101 اصل مقاله (719.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره صدیقی فر* 1؛ زهرا سادات حسینی2؛ سید بهنام علویمقدم3 | ||
1عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) | ||
2دانشجوی دکتری زبانشناسی- دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3عضو هیأت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی | ||
تاریخ دریافت: 15 فروردین 1394، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1394، تاریخ پذیرش: 24 تیر 1394 | ||
چکیده | ||
خواندن و درک مطلب با اهداف ویژه یا خواندن و درک مطلب تخصصی یکی از زیر مجموعههای آموزش زبان دوم است که در دهههای اخیر مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. در این روش، نیاز افراد به استفاده از زبانِ هدف در اولویت برنامهریزی آموزشی قرار میگیرد و اهداف و محتوای آموزشی با در نظر گرفتن رشتهی تحصیلی یا حرفهی فراگیران تعیین میشود تا از این رهگذر بتوان نیاز آنان را برای مطالعهی منابع علمی به زبان اصلی بر طرف ساخت. از سوی دیگر، روش تکلیف محور یکی از روشهای معنابنیاد در فراگیری زبان دوم به شمار میرود که از تعدادی تکلیف تشکیل شده است و هدف آن درگیر ساختن زبانآموز در یادگیری خود، پردازش زبانی بیشتر و دستیابی به عمق مطالب است. این پژوهش از نوع تجربی و به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش بوده است که آموزش مبتنی بر روش تکلیفمحور چه تأثیری بر ارتقای سطح مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی با اهداف ویژه دارد؟ بهمنظور پاسخگویی به این پرسش، 22 نفر از فارسیآموزان عربزبان از مرکز زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) که داوطلب ورود به تحصیل در رشتههای فنی و مهندسی بودند، بهصورت مساوی در دو گروه گواه و تجربی قرار گرفتند. در ابتدای پژوهش، یک پیشآزمون خواندن و درک مطلب فارسی با اهداف ویژه برگزار گردید تا میزان اثرگذاری آموزش موردنظر در مقایسه با پسآزمون مشخص شود. سپس، گروه تجربی بر مبنای روش تکلیفمحور در یک دورهی آموزشی دوازده ساعتی، مداخله را دریافت کردند در حالی که آموزش گروه گواه به شیوهی سنتی و با تمرکز بر انجام تمرینها و یادگیری دستور زبان، واژگان و مطابق با برنامهی درسی مرکز زبان فارسی انجام شد؛ در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل آنهادادهها با استفاده از تحلیل همپراش، نشان داد که آموزش تکلیفمحور، تأثیر معناداری بر تقویت مهارت خواندان و درک مطلب فارسیآموزان غیرایرانی داشته و باعث پیشرفت این مهارت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خواندن و درک مطلب؛ فارسی با اهداف ویژه؛ روش تکلیفمحور؛ فارسی آموزان غیرایرانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Task – Based Language Teaching on Reading Comprehension in Farsi for Specific Purposes | ||
نویسندگان [English] | ||
Zohre Sedighifar1؛ Zahra Sadat Hoseini2؛ Seyed Behnam Alavi Moghadam3 | ||
چکیده [English] | ||
Reading comprehension in Persian for Specific purposes is one of the skills of second language teaching which has received much attention nowadays. In this method, the needs of learners in the target language is the main point in educational planning. The educational goal and content are designed according to educational or professional majors of the learners to enable them to read scientific sources in the target language. Task-based method is one of the meaning-oriented methods in the second language learning, which includes some tasks purposing learners’ involvement, more language process and deep understanding. The present research is an experimental study aiming to the effectiveness of task-based teaching on enhancing the reading comprehension in Persian for specific purposes. to do so, 22 Persian learners at Persian Center in Imam Khomeini International University were selected. The applicants were of Arab background and intended to proceed their studies at engineering for higher education in Iran. Afterwards, they took a pre-test as a placement test and then the experimental group took a course based on task-based method for 12 hours While the control group received traditional syllabus. Having done the treatment, both groups participated in a post-test. The results showed that task-based method had a significant effect on improving the reading comprehension of Persian learners in the experimental group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reading comprehension, Persian for Specific Purposes, Task-based Method, non-Iranian Persian learners | ||
مراجع | ||
برزآبادی فراهانی، د. (1386). انگلیسی برای اهداف ویژه از نگاه دانشجویان و آمار. فصلنامهی پژوهش زبانهای خارجی. شمارهی 15. پاییز و زمستان سال 1382. صص: 152-147. خواجه نوری، م. (1388). تاثیر روشهای آموزش زبان فعالیت محور، توانش محور و محتوا محور بر مهارت خوانداری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با اهداف ویژه. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. رحیمی، م. و آژغ، ح. (1389). تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خوانداری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مهندسی در درس زبان تخصصی. مجلهی فناوری آموزش، سال 1389، شمارهی 2، صص: 135-143 . ریچاردز، ج. و راجرز، ت. (2001). روشها و روش ها در آموزش زبان (علی بهرامی، مترجم)، تهران: انتشارات رهنما.(1386). زارعی، ق. (1386). نگرشفراگیرانومدرسینایرانیزبان انگلیسینسبتبهروشتکلیفمحور. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. صالحی، ا. (1388). مقایسهی تأثیر روش تدریس تکلیف محور و روش سنتی بر درک مطلب خوانداری فارسی در دانشآموزان کُرد زبان پسر پایهی دوم راهنمایی شهرستان بوکان در سال 1388. رسالهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. صحرایی، ر. (1391). انگارهی زایشی فراگیری زبان (تأمّلی در ماهیت دستور کانونی و روند بازنمایی آن در زبان کودک). فصلنامهی زبانپژوهی دانشگاه الزّهرا. سال چهارم، شمارهی 7، صص: 145- 176. فغانی، م.، مصباح، م.، ادیب، م. و سلامت، ف. (1393). تأثیر آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندان و درک مطلب زبان انگلیسی دانشجویان مامایی. مجلهی پرستاری و مامایی جامع نگر، دورهی 24، شمارهی 73، پاییز 1393. صص: 72-79. کلانتری، ر. و سعیدی، م. (1388). تأثیر روش تکلیف – محور بر درک مطلب زبانآموزان. مجلهی علوم تربیتی، سال دوم، شمارهی 6، صص: 187-175 میردهقان، م، داوری اردکانی، ن. و عبدالهی پارسا، ط.(1392). درک متون اسلامی، تاثیر رویکرد تکلیف محور و انگاره نیل اندرسون. مجلهی پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دورهی دوم، شمارهی 3 وکیلىفرد، ا. ر. و گلهداری، م. (1382). فارسى ویژهى فنی و مهندسی براى دانشجویان خارجى. تهران: دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره).
Abdolrahimzadeh, J. A.( 1998). Communicative and task-based approach to teaching major courses at the BA level ( Unpublished Master’s Thesis). The University of Shiraz. Adams, R. & Newton, J. (2009). TBLT in Asia: Constraints and opportunities. English Language Teaching,19(3): 1- 17. Allen, K. D. & Hancock, T. E. (2008). Reading comprehension improvement with individualized cognitive profiles and metacognition. Literacy Research and Instruction, 47(2): 124-139. Bretta, A. (1989). Implementation of the Bangalore Project. Applied linguistics, 11(4): 321-340. Bretta, A. & Davies, A. (1985). Evaluation of Bangalore Project. ELT Journal, 39: 121-127. Cheng. (2010). Readiness of college students in Taiwan to read to learn from texts in English.Asian EFLJournal, 41:24–49. Retrieved from http://www.asian-efl-ournal.com/pta_January_2010_tyc.p Ellis, R. (2000). Task-based research and language pedagogy. Language Teaching Research, 4(3): 193-220. Ellis, R. (2003). Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press. Hossieni, M. & Atai, M.(2005). An evaluation of writing courses for tourism in Iran. Proceedings of the first National ESP/EAP conference/ SAMT Publications,2: 167-183. Huang, S. C. (2006). Reading English for academic purposes-what situational factors may motivate learners to read? System, 34(3): 371–383. Hutchinson, T. & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press. Iranmehr, A. & Erfani, M. & Davari, H. (2011). Integrating task-based instruction as an alternative approach in teaching reading comprehension in english for special purposes: An action research. Theory and Practice in Language Studies, 1(2):142-148. Khamijani Farahani¸ A. & Khaghani Nejad M. S.(2009). The survey of task-based approach: The effect of gender and different level of language knowledge on conversational improvement ( Unpublished Master’s Thesis).The University of Tabriz. Levine, A. & Ferenz, o., & Reves, T. (2000). EFL academic reading and modern technology: How can we turn our studentsinto independent critical readers? TESL-EJ, 4(4): 1-9. Retrieved from: http://www-writing.berkely.edu/TESL-EJ/ej16/al.html. Najafi, H. (1996). The role of task-based techniques on the acquisition of English language structures by the intermediate EFL students (Master’s Thesis). Allameh Tabatabaei University at Tehran. Nunan, D. (1989). Desighning Tasks for The Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Nunan, D. (2004). Task-based Language Teaching: A comprehensively revised edition of designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Pazhakh, A. (2006). Perspectives on the integration ofreflective, contextually-task-based and strategically-oriented type of teaching in ESP reading comprehension and summary writing classes in iran: a case study of in nursing and medicine ( Unpublished Doctoral Dissertation). Islamic Azad University of Khorasgan Branch. Prabhu, N.S. (1987). Second Language Pedagogy. Oxford: Oxford University Press. Rahimi, M. & Azhegh, H. (2010). Integrating task-based language teaching in an ESP course: Mechanical engineering students’ perceptions. Paper Presented at the Second National Conference on ModernInstructional Methods, SRTTU,Tehran, Iran. Richards, J.C. & Rodgers, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Sabzavi, F. (2005). The impact of carrying out language task on the vocabulary learning of iranian intermediate EFL learners ( Unpublished Master’s Thesis). Islamic Azad University of Tehran. Shabani, M. & Ghasemi, A. (2014). The effect of task-based language teaching (TBLT)and content-based language teaching (CBLT) on the Iranian Intermediate ESP Learners' Reading Comprehension, Procedia ,Social and Behavioral Sciences, 29: 111 – 115. Widdowson, H. G. (1990). Aspects of Language Teaching. Oxford: Oxford University Press. Willis, J. (1996). A Framework for Task-based Learning. Essex: Longman. ZandMoghadam/ A. (2007). The Effect of Tasked Based Approach on the Iranian ESP Learners Reading Comprehension. MA Thesis. Allametabatabaei University.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,363 |