تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,224 |
ارزشیابی برنامهی درسی مراکز آموزش زبان فارسی از منظر فارسی آموزان غیرایرانی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آبان 1394، صفحه 65-87 اصل مقاله (763.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهره سادات سجادی* 1؛ رضا مراد صحرایی2 | ||
1عضو هسته ی پژوهشهای بنیادی برای توسعه ی آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
2مدیر هسته ی پژوهشهای بنیادی برای توسعه ی آموزش زبان فارسی به خارجیان، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 06 بهمن 1394، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 30 اردیبهشت 1395 | ||
چکیده | ||
پیششرط طراحی یک برنامهی درسی کارآمد و موفق، تحلیل محیط یادگیری/ آموزش، تحلیل نیازهای زبانآموزان و شناخت اهداف آنها است. در حقیقت، نتایج این تحلیلها میتواند مبنای تولید محتوای منابع آموزشی و تعیینکنندهی رویهها و روندهای آموزشی باشد. در بسیاری از مراکز زبانآموزی، معمولاً فرصت لازم برای انجام این تحلیلها پیش نمیآید. در این شرایط، بهترین کار ارزشیابیهای دورهای است. ارزشیابی خود ابعاد گوناگونی دارد که یکی از مهمترین آنها، سنجش میزان رضایت زبانآموزان است. در پژوهش حاضر، تلاش شده است میزان رضایتمندی فارسیآموزان دو مرکز دهخدا (وابسته به دانشگاه تهران) و المهدی (وابسته به جامعهالمصطفی العالمیهی قم) از محتوا و برنامهی درسی این دو مؤسسه بررسی شود. برای همین منظور، یک پرسشنامهی محققساخته بر اساس معیارهای بیلی (2009) و مجموعهای از معیارهای متداول در روانشناسی تربیتی طراحی شد. در پرسشنامهی طراحیشده که 80 فارسیآموز خارجی به آن پاسخ دادند، معیارهایی از قبیل قابل فهم بودن مواد درسی، توجه به ارزشیابی تکوینی، توجه به زبان بومی زبانآموزان، انعطافپذیری برنامهی درسی، تطابق برنامهی درسی با شرایط زبانآموزان، لذتبخش بودن مواد درسی، توجه به نیازهای حال و آیندهی زبانآموزان و تطابق برنامهی درسی با سن آنها مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل دادهها نشان داد که میزان رضایت کلیِ فارسیآموزان این دو مؤسسه از محتوا و برنامهی درسی ارائه شده، حدود 50 درصد است. در این مقاله، ضمن معرفی انگارهی برنامهریزی نیشن و مکالیستر (2010)، چند راهکار برای ارتقای برنامهی آموزشی این مؤسسهها پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی؛ برنامهی درسی؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ مراکز آموزش زبان؛ رضایت زبانآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Curricula of Centers of Teaching Persian to non-Persian Speakers from the Learners' Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Shohrehsadat Sajadi1؛ Rezamorad Sahraei2 | ||
1--- | ||
چکیده [English] | ||
A prerequisite for designing an efficient and successful curriculum is the analysis of learning/teaching environment and the analysis of the learner’s needs and goals. The results of these analyses are vital for determining the content of instructional resources and adopting appropriate instructional procedures and processes. In many language teaching centers, there is usually no opportunity to carry out such analyses. In such conditions, the best option is to conduct periodic curriculum evaluation. Curriculum evaluation has various dimensions of which evaluation of the learner satisfaction is of special importance. In the present study, we tried to evaluate learner satisfaction in two Persian language teaching centers: Dehkhoda (affiliated to Tehran University) and Almahdi (affiliated to Almostafa Open University). For this purpose, a questionnaire was designed which drew on Bailey's (2009) criteria and some other criteria developed in educational psychology. The criteria included the understandability of learning materials, attention to formative assessment, attention to L1 of the learners, the curriculum flexibility, appropriateness of the curriculum to learner conditions, enjoyability of learning materials, attention to learners' present and future needs, and apprpriatenes of the curriculum to the learners' age. 80 Persian learners answered the questionnaire. Results indicated that, in the two centers, the learners' satisfaction of content and curriculum was nearly 50 percent. Nation and Macalister's (2010) curriculum development model was consulted to offer suggestions for the improvement of curricula of Persian language teaching centers | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation, Curriculum, teaching Persian to non-Persian speakers, language teaching centers, learner satisfaction | ||
مراجع | ||
اریسی، م . (1377). بررسی وضعیت آموزش زبان فارسی به خارجیان در ایران، پایاننامهی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. سیف،ع. (1375). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. ویرایش ششم. تهران: نشر دوران. ملکی،ح . (1380). برنامه ریزی درسی (تالیف). تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. ملکی،ح . (1387). کتاب درسی ( طراحی و تالیف). ویرایش دوم. مشهد: پیام اندیشه. صحرایی، ر. ، وکیلیفرد، ا. و سلطانی، م. (1392). بازنمایی اصول انگارهی نیشن و مک آلیستر در برنامههای درسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، سال دوم، شمارهی نخست. Alduais, A. M. S. (2012). Analysis of ESP Syllabus: Analysing the Book Basic English for Computing as a Sample and Testing its Suitability for ESP Learners in Public and Private Yemeni and Saudi Arabian Universities.International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 2(11), 247. Bailey, K. M. (2009). "Issues in Language Teacher Evaluation." In M. Long, and C. Doughty (eds.) the Handbook of Language Teaching. Blackwell:pp 706-725. Edit Beretta, A. (1986). Toward a methodology of ESL program evaluation. TESOL Quarterly, 20(1), 144-55.(http://tesol.aua.am/tqd_2000/tqd_2000/Tq_d2000/VOL_20_1.PDF#page=143) Demir, Y., & Ertas, A. (2014). A Suggested Eclectic Checklist for ELT Coursebook Evaluation. Reading, 14(2). Jones, S. (2009). A retrospective evaluation of a ELT coursebook for a Korean university conversation course. MA TESOL/TEFL, 3. Gay, L. R. (1980). Educational Evaluation & Measurement: Competencies for analysis and application, CE Merrill Publishing Company. Graves, K. (2014). “syllabus and curriculum design for second language teaching” in Teaching English as a Second or Foreign Language: pp46-62. Krashen, S. D. (1985). The input hypothesis: Issues and implications. Addison-Wesley Longman Ltd. Krashen, S. D. (1987). Applications of psycholinguistic research to the classroom. Ed. Long, Michael H., and Jack C. Richards. Methodology in TESOL: Book of Reading. New York: Newbury House, 33-44. Lawrence, W. P. W. (2011). Textbook evaluation: A framework for evaluating the fitness of the Hong Kong new secondary school (NSS) curriculum (Doctoral dissertation, City University of Hong Kong). Long, M. H. (1984). "Process and Product in ESL Program Evaluation" In TESOL Quarterly 18(3): pp 409-425. Murray, D. E., & Christison, M. (2010). What English Language Teachers Need to Know II: Facilitating Learning. Routledge. Nation, and Macalister.J. (2010). Language Curriculum Design: Routledge Nunan, D. (2003). “Practical English Language Teaching”. McGraw-Hill/contemporary. Polit, D. F., & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health, 29(5), 489-497. Richards, J. C. (2001). Curriculum development in language teaching, Ernst Klett Sprachen. Richards, J. C. and D. Nunan (1990). Second language teacher education, Cambridge University Press. Richards, J. C. and R Schimit (1985). Dictionary Of Language Teaching& Applied Linguistics (third edition 2002). British library Cataloguing in Publication Data Rodrigues, E. N. (2015). Curriculum Design and Language Learning: An Analysis of English Textbooks in Brazil. Ross, S. J. (2009). "Program Evaluation" in The Handbook of Language Teaching: pp 756-778. Van Ek, J.A. and Alexander L. G. (1975). Threshold Level English. Oxford: pergamon Press. White, A. (2015). Evaluation of a ELT Coursebook Based on Criteria Designed by McDonough and Shaw. R etrieved from http://www. birmingham. ac. uk/Documents/college. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 994 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 717 |