
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,407 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,937,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,374,410 |
رابطه بین خودافشایی کلامی، سبک دلبستگی، تمایل به برقراری ارتباط، و مهارت گفتاری در بین فارسی آموزان خارجی | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2025.22345.1715 | ||
نویسندگان | ||
Mehdi Vaez-Dalili* 1؛ محسن محمودی دهکی2 | ||
1گروه زبان انگلیسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران | ||
تاریخ دریافت: 18 تیر 1404، تاریخ بازنگری: 24 مرداد 1404، تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1404 | ||
چکیده | ||
با در نظر گرفتن مهارت گفتاری به عنوان معیاری پرکاربرد برای سنجش مهارت زبانی و نقش کمرنگ متغیّرهای درون فردی در طراحی برنامه درسی دوره های آموزش زبان فارسی، این مطالعه به بررسی ارتباط بین خودافشایی کلامی، سبک دلبستگی (ایمن، اضطرابی، اجتنابی، و آشفته)، تمایل به برقراری ارتباط، و مهارت گفتاری در بین فراگیران عرب زبان فارسی پرداخت. با انجام یک پژوهش با طرحواره همبستگی، 120 فراگیر عرب زبان با سطح متوسّط زبان فارسی به عنوان زبان خارجی به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده های موردنیاز این مطالعه شامل پرسشنامه ی خود افشایی کلامی، پرسشنامه ی سبک دلبستگی، پرسشنامه ی تمایل به برقراری ارتباط، و همچنین آزمون استاندارد مهارت گفتاری فارسی بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که خودافشایی کلامی، تمایل به برقراری ارتباط، و سبک دلبستگی ایمن با مهارت گفتاری فراگیران عرب زبان فارسی همبستگی مثبت معناداری داشتند. اگرچه سبک دلبستگی ایمن با مهارت گفتاری همبستگی معناداری داشت، ولی سبکهای دلبستگی ناایمن (اضطرابی، اجتنابی و آشفته) با مهارت گفتاری همبستگی منفی نشان دادند. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه، تمایل به برقراری ارتباط، خود افشایی کلامی، و سبک دلبستگی ایمن به ترتیب قوی ترین متغیّرهای پیش بینی کننده ی مهارت گفتاری فارسی آموزان عرب بودند. یافته های مطالعه پیامدهایی برای حوزه های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، ارتقاء برنامه درسی زبان فارسی، و روانشناسی آموزشی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خود افشایی کلامی؛ سبک دلبستگی؛ تمایل به برقراری ارتباط؛ مهارت گفتاری؛ زبان فارسی به عنوان زبان خارجی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between Verbal Self-Disclosure, Attachment Style Willingness to Communicate (WTC), and Speaking Skill Among Foreign Learners of Persian | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Vaez-Dalili1؛ Mohsen Mahmoudi-Dehaki2 | ||
1Department of English, Isf.C., Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Department of English, Na.C., Islamic Azad University, Najafabad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Considering the speaking skill as the frequently-used yardstick for measuring L2 proficiency and the overlooked role of intrapersonal variables in designing the curriculum of Persian as a Foreign Language (PFL) courses, this study examined the relationship among verbal self-disclosure, attachment style (secure, anxious, avoidant, and disorganized), Willingness To Communicate (WTC), and the speaking skill in Arab PFL learners. Based on a correlational research design, 120 Arab intermediate PFL learners were randomly selected, and four instruments including a verbal self-disclosure questionnaire, an attachment style questionnaire, a WTC questionnaire, and a standard speaking skill test were administered to gather the required data. Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used for data analysis. The results of a set of Pearson coefficient of correlations showed that verbal self-disclosure, WTC, and secure attachment style were positively correlated with Arab PFL learners’ speaking ability at significant levels. Although the secure attachment style had a positive correlation with PFL learners’ speaking skill, the insecure attachment styles (anxious, avoidant, and disorganized) showed negative correlations with the speaking skill. Based on the results of the multiple regression analysis, the three variables of WTC, verbal self-disclosure, and secure attachment style were respectively the most potent predictors of Arab PFL learners’ speaking skill. The findings of the study have implications for PFL teaching, PFL curriculum development, and educational psychology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Verbal self-disclosure, Attachment style, Willingness to Communicate (WTC), Speaking skill, Persian as a Foreign Language (PFL) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |