تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,343,743 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,939,906 |
سخن سردبیر | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
سخن سردبیر، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 15، اردیبهشت 1397، صفحه 1-1 اصل مقاله (74.12 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2018.1476 | ||
تاریخ دریافت: 01 اردیبهشت 1397، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیر، از یک سو درخواستها برای تحصیل در دانشگاههای کشور افزوده شده است. از سویی دیگر، پژوهشگران و مدرسان مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاههای کشور در پی ادغام همزمان یادگیری زبان فارسی و محتوا هستند تا بتوانند بهعنوان یک روش آموزشی کارآمد، یادگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم و نیز یاددهی موضوعات درسی در علوم گوناگون انسانی، اجتماعی، مهندسی و پزشکی را آسان سازند. همچنین پیامدهای شناختی مهم و گوناگونی در ارتباط با فرایندهای زبانی و مفهومی این رویکرد وجود دارد که هنوز در کشور ما مورد بحث و پژوهش قرار نگرفته است. برخی از اصول این رویکرد این است که زبان برای یادگیری و همچنین برقراری ارتباط استفاده میشود و این موضوع درسی است که زبان مورد نیاز برای یادگیری را تعیین میکند. در یک درس با این رویکرد عناصر زیر ترکیب میشوند: محتوا: پیشرفت در دانش، مهارتها و درک مربوط به عناصر خاص یک برنامهی درسی معین؛ ارتباط: استفاده از زبان برای یادگیری و یادگیری برای استفاده از زبان؛ شناخت: توسعهی مهارتهای تفکر که میان شکلگیری مفهوم (تجریدی و انتزاعی)، درک و زبان پیوند برقرار میکند؛ فرهنگ: در معرض دیدگاههای جایگزین و فهم مشترک قرار گرفتن که به آگاهی نسبت به دیگران و خود عمق میبخشد. بهنظر میرسد فرایندهای شناختی در کسب مفاهیم اطلاعات ویژهی محتوا، میتواند بهکارگیری زبان فارسی بهعنوان زبان دوم را در فعالیتهای آموزشی تحت تأثیر قرار دهد؛ اما هنوز چارچوبهای نظری این روش آموزش زبان فارسی برای ادغام محتوا و زبان در یک کلاس مورد بررسی قرار نگرفته است و با آنکه از نیم سدهی پیش آموزش محتوا و زبان در کلاسهای مراکز آموزش زبان فارسی بهصورت جداگانه تدریس میشود، هنوز برهمکنش این دو بر یکدیگر برای ما ناشناخته است. به همین منظور، پیشنهاد میشود پژوهشهای اصیلی در مورد روشهای اجرایی این رویکرد و چارچوب درسها در مراکز آموزش زبان فارسی انجام گیرد. بدیهی است که این نشریه از چنین پژوهشهایی با رویی گشاده استقبال میکند. امیررضا وکیلی فرد آموزشکاو زبان فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Message from the Editor-in-Chief | ||
چکیده [English] | ||
In recent years, there has been increased enrollment of foreign students at the universities of the country. Researchers and instructors of Persian language teaching centers in the universities are seeking to integrate Farsi language acquisition and content learning to arrive at an effective instructional approach which would facilitate the acquisition of Persian as a second language and the learning of content in subject areas such as humanities, social sciences, engineering, and medicine. Diverse and important cognitive influences of this instructional approach in relation to language acquisition and content learning processes have not been explored in our country. In this approach, language is used for learning as well as communication, and it is the content which determines language learning targets. In a typical lesson based on this approach, the following components are integrated: -content: improvement of knowledge, skills, and comprehension of the specific elements of a given curriculum -communication: using language to learn and learning to use language -cognition: the development of thinking skills which relate concept formation (abstract) to comprehension and language -culture: exposure to alternative perspectives and common understanding which would deepen awareness of self and others. It seems that cognitive processes which are implied in the acquisition of content-specific information could affect the use of Persian as a second language in instructional activities. However, the theoretical frameworks of this approach to teaching Persian language which seeks to integrate content and language learning have not been put to test in language classes. For the past fifty years, language and content have been addressed separately in Persian language teaching centers. Thus, there is little knowledge about the interplay of these elements of content based language learning. Therefore, it is recommended that fundamental research be conducted on the methods of implementation of this approach and the framework of the lessons in the Persian language teaching centers. As such, this journal welcomes manuscripts which report such studies. Amirreza Vakilifard Editor-in-Chief | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 459 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |