تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,829 |
تحلیل ریخت شناسی مدرسه دارالفنون با استفاده از تکنیک چیدمان فضا | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 17، دوره 5، شماره 9، فروردین 1400، صفحه 263-276 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.11702.1330 | ||
نویسندگان | ||
ساهره مهرابیان1؛ حسین صفری* 2؛ جمال الدین سهیلی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
2استادیار گروه معماری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
3استادیار گروه معماری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 22 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 23 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: مدارس از جمله فضاهای مهم برای آموزش و تربیت کودکان محسوب میشوند و توجه به ویژگیهایکالبدی و روابط فضایی در آنها از جمله مباحث مهم در کیفیت آموزش و یادگیری کودکان است که میتواند زمینهساز رشد شخصیتی، آموزشی و تربیتی کودکان در آینده باشد. با توجه به اهمیت روابط فضایی در مدارس و تأثیر آن بر یادگیری دانشآموزان و همچنین با توجه به کمرنگشدن مؤلفههای شکلدهنده پیکرهبندی فضایی معماری گذشته در بناهای عصر جدید در این پژوهش از روش تکنیک چیدمان فضا جهت تحلیل روابط فضایی و چگونگی پیکرهبندی فضایی در مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه موفق به سبک نوین استفاده شده است. سؤال تحقیق: سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که چه رابطهای میان چگونگی سازماندهی فضایی و شاخص همپیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت)، وضوح در الگوی شکلی پلان مدرسه دارالفنون وجود دارد؟ اهداف تحقیق: هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل ویژگی پیکرهبندی فضایی و شناسایی روابط فضایی و اجتماعی در فضاهای آموزشی گذشته جهت دستیابی به چیدمان مطلوب فضایی در آنها و الگوبرداری برای ساخت مدارس جدید بوده است. روش تحقیق: روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی در نمونه موردی و در نهایت استدلال منطقی برای اثبات فرضیهها میباشد ابزار مورد در استفاده پژوهش، شامل مطالعات کتابخانهای، مشاهده و برداشت میدانی، و در نهایت شبیهسازی با استفاده از نرمافزار است. مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: یافتههای پژوهش نشان داد که میان نوع سازماندهی فضایی و میزان همپیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت) و وضوح در مدرسه دارالفنون رابطه معنادار وجود دارد؛ و با توجه به اینکه الگوی سازماندهی و آرایش فضایی در مدرسه دارالفنون ترکیب سازماندهی مرکزی و خطی میباشد فضای حیاط مرکزی دارای بیشترین میزان همپیوندی، اتصال (نفوذپذیری) و قابلیت اتصال بصری (شفافیت) با مقدار عددی 28/82، 7461، 3967 و کمترین میزان عمق با مقدار عددی 1/37 در مدرسه میباشد. همچنین چیدمان مرکزی در پلان مدرسه باعث ایجاد وضوح بالا با مقدار عددی 0/91 در مدرسه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنیک چیدمان فضا؛ مدرسه دارالفنون؛ ریخت شناسی؛ دپس مپ؛ تحلیل ریخت شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Morphological Analysis Of Dar al-Fonoon School Using Space Syntax | ||
نویسندگان [English] | ||
sahereh mehrabian1؛ Hossein safari2؛ Jamaldin Soheili3 | ||
1PhD student, Department Of Architecture, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht , Iran | ||
2Assistant professor, Architecture Department, Azad university,Guilan,Iran | ||
3Assistant professor, Department of Architecture, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Statement of the problem: Schools are one of the most important spaces for children's education and attention to physical features and spatial relationships and achieving optimal design patterns in contemporary schools are among the important issues in the quality of children's education and learning. Which can pave the way for the development of children's personality, education and upbringing in the future. According The importance of spatial relationships in schools and Its impact on student learning And also due to the diminishing components of the spatial configuration of the past architecture in modern buildings, In this study spce syntax has been used to analyze spatial relationships and how spatial configuration. In this regard, Dar ul-Funun school of Qajar Period was selected as the first successful modern-style school in the contemporary era for analysis. Research questions: The main question of this research is that what is the relationship between how the spatial organization is organized and the index of integration, depth, connectivity, visual connectivity (Transparency), Intelligibility in the form pattern of Dar ul-Funun school plan? A hypothesis that answers the main question of the research we are trying to test is that there seems to be a significant relationship between spatial organization and the degree of integration, depth, connectivity, transparency (visual connectivity), Intelligibility in the form pattern of Dar ul-Funun school plan and type of space syntax and arrangement is effective on the mentioned indexes in Dar al fonoon school. Research purposes: The aim of this study was to analyze the characteristics of spatial configuration and identify spatial and social relationships in the past educational spaces to achieve the desired spatial syntax and modeling for the construction of new schools. Research Methodology:The research method used in the research is descriptive-analytical in the case sample and, ultimately, logical reasoning to prove the hypotheses. The tool used in research include library studies, field observation, and finally The simulation using The software Space Syntax(deph map). In the process of doing research first the theoretical foundations using library studies and first-hand references and documents, were collected and edited. Then, field observation was made from the selected sample and after simulating the case sample using specialized space syntax software (Deph map), the maps were analyzed and evaluated and finally by analyzing the selected sample using the logical reasoning method, the findings were discussed and finally conclusions were discussed. The most important findings and conclusions of the research: The findings of the study showed that there is significant relationship between the type of spatial organization and the degree of integration, depth, connectivity, visual connectivity (transparency) and Intelligibility in the Dar ul-Funun school And central organization is positively correlated with integration,connectivity, visual connectivity (transparency) indices and Intelligibility and negatively correlated with depth indic. and given that the organization pattern and spatial arrangement in the Dar ul-Funun school is as a central courtyard, this space (central courtyard) has maximum integration, connection and visual connectivity (transparency) with numeric value 28.82, 7461 and 3967 and minimum depth of 1.37 in the Dar al fonoon school. Also the central syntax of the Dar al fonoon school plan creates high resolution with the numerical value of 0.91 in the Dar al fonoon school. Therefore, the use of a central model in school s plan has been one of the important factors in creating spatial cohesion and integration among the school spaces. And the use of central layout in the school space is one way to create spatial cohesion and integration among school components | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Space Syntax, Dar al fonoon School, Morphology, Deph map, Morphology analyze | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بانی مسعود، امیر، 1388، معماری معاصر ایران، تهران، انتشارات هنر معماری قرن کامل نیا، حامد،1388، دستور زبان طراحی محیطهای یادگیری، تهران، انتشارات سبحان نور Hillier, B. & Hanson, J. (1984), The Social Logic Of Space, Cambridge University Press, London
https://www.cambridge.org/core/books/social-logic-of-space/6B0A078C79A74F0CC615ACD8B250A985
Hillier, Bill and Honson, Juilian (1989) The Social Logic Of Space, 5th Edition, Cambrige University Press, Cambrige
-Karimi, Kayvan, (2012), A configurational approach to analytical urban design:‘Space syntax’ methodology, URBAN DESIGN International advance online publication, 26 September 2012; doi:10.1057/udi.2012.19, https://link.springer.com/article/10.1057/udi.2012.19
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,222 |