تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,957 |
آینده نگری باز رویکردی راهبردی برای توسعه نوآوری باز : تاکید بر چارچوب ارزش های رقابتی | ||
آینده پژوهی ایران | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 7، اسفند 1398، صفحه 263-288 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2020.11334.1096 | ||
نویسندگان | ||
رضا احتشام راثی* 1؛ رسول رضایی2 | ||
1استادیارگروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 12 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 31 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف: تغییر و تحولات مستمر در فناوریها و مدلهای کسب و کار، موجب گردیده است سازمانها برای استفاده سریع از فرصتهای پیشآمده و گریز از ریسکهای مخرب آینده، به راهبردهای جدیدی روی آورند. آیندهنگری باز یکی از راهبردهای نوینی است که با تاکید توامان بر مهارتها و قابلیتهای دورنی و بیرونی، سازمانها را قادر میسازد ایدههای جدید را برای ارائه محصولات و خدمات نوآورانه شناسایی کنند و بر پیچیدگیهای محیطی کسب و کارها فائق آیند.هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آیندهنگری باز بر نوآوری باز و با تاکید بر چارچوب ارزشهای رقابتی در صنعت نساجی است. روش: روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر روش دلفی متخصصین بوده و از هماندیشی متخصصین به صورت پانل و دلفی در صنعت نساجی برای ارزیابی تأثیرگذاری دانش آیندهپژوهی بر الگوهای برنامهریزی و سیاستگذاری در دانش برنامهریزی و توسعه استفاده شده است. این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه و روش گردآوری دادهها و تحلیل آنها، توصیفی- اکتشافی و از نوع همبستگی است. یافتهها: دستاورد اصلی این مقاله تعیین حوزههای اولویتدار دستیابی به مرجعیت علمی در صنعت نساجی با مشارکت تمامی ذینفعان بوده است. این مقاله توانسته است تأثیر انواع فرهنگها بر آیندهنگری و نوآوری باز را به تصویر کشد. نتیجهگیری: تحلیل مسیر مدل ساختاری بیانگر آن است که آیندهنگری باز با ضریب 0.43 اثر مثبتی بر نوآوری باز دارد و فرهنگ انسانگرا و توسعهگرا محرکهای قوی برای آیندهنگری باز و نوآوری باز هستند و فرهنگ بروکراتیک مانعی برای موفقیت پروژههای آیندهنگری باز و بهبود نوآوری باز محسوب میشود.آیندهنگری باز بهعنوان یک رویکرد راهبردی میتواند با گسترش تفکر خلاق و استفاده از دیدگاههای مختلف، شرکتها را از وابستگی به مسیر و قفل شدن در نوآوریهای فعلی باز دارد و ریسکهای آینده صنعت نساجی را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگری باز؛ نوآوری باز؛ فرهنگ سازمانی؛ چارچوب ارزش های رقابتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Open Foresight as a Strategic Approach to Open Innovation Development: Emphasis on the Competitive Values Framework | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Ehtesham Rasi1؛ Rasool Rezaei2 | ||
1Assistant Professor in Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran, | ||
2Ph.D. Student in Industrial Management, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Constant changes in technologies and business models have led organizations to take new strategies to quickly seize opportunities and avoid future destructive risks. Open foresight is one of the new strategies that emphasize both internal and external skills and capabilities, enables organizations to identify new ideas for innovative products and services and overcome the environmental complexities of businesses. The objective of this research is to consider the impact of open futures on open innovation with emphasis on the framework of competitive values. Method: The research methodology in this paper is based on the Delphi method of experts and panelists and Delphi experts have been used to evaluate the impact of future research knowledge on planning and policy making patterns in planning and development knowledge. This paper is descriptive-explorative and correlational as to the purpose and the processing of data collection and analysis. Findings: The main achievement of this paper has been to identify priority areas for achieving scientific excellence in the textile industry with the participation of all stakeholders. This article has been able to illustrate the impact of different cultures on futurism and open innovation. Conclusion: Structural model path analysis indicates that open foresight with a factor of 0.43 has a positive effect on open innovation and that humanistic and developmental cultures are strong drivers for open foresight and open innovation and bureaucratic culture is an obstacle to the success of projects. Open futures and the promotion of open innovation are considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Open Foresight, Open Innovation, Organizational Culture, Competitive Values, Framework | ||
مراجع | ||
1.Arditi, D., Nayak, S., & Damci, A. (2017). Effect of organizational culture on delay in construction. International journal of project management, 35(2), 136-147. 2.Bingöl, D., Şener, İ., & Çevik, E. (2013). The effect of organizational culture on organizational image and identity: Evidence from a pharmaceutical company. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 222-229. 3.Boe-Lillegraven, S., & Monterde, S. (2015). Exploring the cognitive value of technology foresight: The case of the Cisco Technology Radar. Technological Forecasting and Social Change, 101, 62-82. 4.Bigliardi, B., Ivo Dormio, A., & Galati, F. (2012). The adoption of open innovation within the telecommunication industry. European Journal of Innovation Management, 15(1), 27-54. 5.Büschgens, T., Bausch, A., & Balkin, D. B. (2013). Organizational culture and innovation: A meta‐analytic review. Journal of product innovation management, 30(4), 763-781. 6.Cameron, K. S., & Quinn, R. E. (2011). Diagnosing and changing organizational culture based on the competing values framework. 3th ed., San Francisco: Jossey- Bass. 7.Chung, A., Jen Chen, R., (2010), Knowledge management an Innovativeness The role of organization climate an Structure, International Journal of Manpower, Vol.38, No.8, PP 484-870. 8.Chesbrough, H. (2006). Open innovation: a new paradigm for understanding industrial innovation. Open innovation: Researching a new paradigm, 400, 0-19. 9.Calof, J., Meissner, D., & Razheva, A. (2018). Overcoming open innovation challenges: A contribution from foresight and foresight networks. Technology Analysis & Strategic Management, 30(6), 718-733. 10. Cao, Q., Gedajlovic, E., & Zhang, H. (2009). Unpacking organizational ambidexterity: Dimensions, contingencies, and synergistic effects. Organization Science, 20(4), 781-796. 11. Chaudhuri, A., & Boer, H. (2016). The impact of product-process complexity and new product development order winners on new product development performance: The mediating role of collaborative competence. Journal of Engineering and Technology Management, 42, 65-80. 12. Daheim, C., & Uerz, G. (2008). Corporate foresight in Europe: From trend based logics to open foresight. Technology Analysis & Strategic Management, 20, 321–336. 13. Desselle, S. P., Raja, L., Andrews, B., & Lui, J. (2018). Perceptions of organizational culture and organizational citizenship by faculty in US colleges and schools of pharmacy. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 10(4), 403-412. 14. De Zubielqui, G. C., Fryges, H., & Jones, J. (2017). Social media, open innovation & HRM: implications for performance. Technological Forecasting and Social Change. 15. Dufour, J., & Son, P. E. (2015). Open innovation in SMEs–towards formalization of openness. Journal of Innovation Management, 3(3), 90-117. 16. Ehls, D., Korreck, S., Jahn, R., Zeng, M. A., Heuschneider, S., Herstatt, C., Spaeth, S. (2016). Open foresight: Exploiting information from external sources. Retrieved from: https://ssrn.com/abstract=2764208 17. Felin, T., & Zenger, T. R. (2014). Closed or open innovation? Problem solving and the governance choice. Research Policy, 43(5), 914-925. 18. Fink, M., Lang, R., & Harms, R. (2013). Local responses to global technological change—contrasting restructuring practices in two rural communities in Austria. Technological Forecasting and Social Change, 80(2), 243-252. 19. Gattringer, R., Wiener, M., & Strehl, F. (2017). The challenge of partner selection in collaborative foresight projects. Technological Forecasting and Social Change, 120, 298-310. 20. Gregory, B. T., Harris, S. G., Armenakis, A. A., & Shook, Ch. L. (2008). Organizational culture and effectiveness: A study of values, attitudes, and organizational outcomes. Journal of Business Research, 62, 673–679. 21. Geldhof, G. J., Preacher, K. J., & Zyphur, M. J. (2014). Reliability estimation in a multilevel confirmatory factor analysis framework. Psychological methods, 19(1), 72. 22. Heger, T., & Boman, M. (2015). Networked foresight—the case of EIT ICT Labs. Technological Forecasting and Social Change, 101, 147-164. 23. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited. 24. Iljins, J., Skvarciany, V., & Gaile-Sarkane, E. (2015). Impact of organizational culture on organizational climate during the process of change. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 213, 944-950. 25. Keller, J., Markmann, C., & Heiko, A. (2015). Foresight support systems to facilitate regional innovations: A conceptualization case for a German logistics cluster. Technological Forecasting and Social Change, 97, 15-28. 26. Martinez-Conesa, I., Soto-Acosta, P., & Carayannis, E. G. (2017). On the path towards open innovation: Assessing the role of knowledge management capability and environmental dynamism in SMEs. Journal of Knowledge Management, 21(3), 553-570. 27. Miemis, V., Smart, J., & Brigis, A. (2012). Open foresight. Journal of Future Studies, 17, 91–98 28. Monsef, S., & Ismail, W. K. W. (2012). The impact of open innovation in new product development process. International Journal of Fundamental Psychology & Social Sciences, 2(1), 7-12. 29. Peng, J., Zhang, G., Fu, Z., & Tan, Y. (2014). An empirical investigation on organizational innovation and individual creativity. Information Systems and e-Business Management, 12(3), 465-489. 30. Rohrbeck, R., Battistella, C., & Huizingh, E. (2015). Corporate foresight: An emerging field with a rich tradition. Technological Forecasting and Social Change, 101, 1-9 31. Schmidthuber, L., & Wiener, M. (2018). Aiming for a sustainable future: conceptualizing public open foresight. Public Management Review, 20(1), 82-107. 32. Schatzmann, J., Schäfer, R., & Eichelbaum, F. (2013). Foresight 2.0-Definition, overview & evaluation. European Journal of Futures Research, 1(1), 15. 33. Silva, M. (2015). A systematic review of Foresight in Project Management literature. Procedia Computer Science, 64, 792-799. 34. Tsai, K. H. (2009). Collaborative networks and product innovation performance: Toward a contingency perspective. Research policy, 38(5), 765-778. 35. Wang, C. L.; Rafiq, M. (2014). “Ambidextrous Organizational Culture, Contextual Ambidexterity and New Product Innovation: A Comparative Study of UK and Chinese High‐tech Firms”. British Journal of management, 25(1), 58-76. 36. Wiewiora, A., Trigunarsyah, B., Murphy, G., & Coffey, V. (2013). Organizational culture and willingness to share knowledge: A competing values perspective in Australian context. International Journal of Project Management, 31(8), 1163-1174. 37. Wiener, M. (2018). Open foresight: The influence of organizational context. Creativity and Innovation Management, 27(1), 56-68. 38. Wiener, M., Gattringer, R., & Strehl, F. (2018). Collaborative open foresight-A new approach for inspiring discontinuous and sustainability-oriented innovations. Technological Forecasting and Social Change. 39. Wiener, M., Gattringer, R., & Strehl, F. (2018). Participation in inter-organisational collaborative open foresight a matter of culture. Technology Analysis & Strategic Management, 30(6), 684-700. 40. Won Park, Y., Amano, T., & Moon, G. (2012). Benchmarking open and cluster innovation: case of Korea. Benchmarking: An International Journal, 19(4/5), 517-531. 41. Yoon, J., Kim, Y., Vonortas, N. S., & Han, S. W. (2018). Corporate foresight and innovation: the effects of integrative capabilities and organisational learning. Technology Analysis & Strategic Management, 30(6), 633-645.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 916 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 776 |