تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,979 |
Pedagogical Strategies of Positive Psychology Conforming to Neoliberal Ideologies in EFL Context | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 4، دی 2021، صفحه 137-158 اصل مقاله (779.8 K) | ||
نوع مقاله: research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2020.13668.1678 | ||
نویسنده | ||
Seyyed Mohammad Ali Soozandehfar* | ||
Department of TEFL, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran | ||
تاریخ دریافت: 15 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 05 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
Neoliberal changes in pedagogy focus on marketization of teaching and learning processes through different innovative interdisciplinary strategies to evoke the collective appeal (Ross, 2007). The concurrent emergence of positive psychology as both exploration of interdisciplinary positive emotional experience and as diagnostically neoliberalistic query (Freeman, 2020) and the complicated entanglement of neoliberalism and emotions (Pilkington, 2016) can imply that the integration of positive psychology into the educational context might be correspondent with a sort of neoliberalistic framing of pedagogy. This issue entails an exclusive scrutiny on pedagogical contexts, where such boundaries often coalesced into totally optimistic streams. Accordingly, this qualitative study aimed at exploring EFL teachers' different strategies in line with the tenets of positive psychology while, simultaneously, complying with the premises of neoliberalistic streams. To this end, postulating its design on Reflexive Grounded Theory, this research collected the data via the qualitative procedures such as questionnaires, interviews, focus groups, field notes, and content analyses. Totally 116 participants, i.e., 52 males and 64 females, purposively screened for homogeneity concerns via Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQ), were interviewed afterwards. Besides, diverse online/offline materials and sources pertinent to the objective were gathered for the analysis through the respective procedures of codification, memoing, categorization, thematization, and theoretical sampling. The qualitative analyses of categorization and thematization yielded five major themes as the final results: legitimation, collective empowerment, logical positivism, wisdom of negotiation, and identification approach, delineating those eudaimonic strategies which can trigger a sort of positive psycho-pedagogy susceptible to neoliberalistic intents. Finally, this study implied raising the consciousness of teachers in the EFL context with regard to the subtle interrelationships between positive psychology and neoliberalistic tenets in accordance to pedagogy. | ||
کلیدواژهها | ||
Eudaimonic؛ EFL؛ Neoliberalism؛ Pedagogy؛ Positive Psychology | ||
عنوان مقاله [English] | ||
راهبردهای خوشروانی مستعد اندیشه های نئولیبرالیستی مربوط به روانشناسی مثبت مورد استفاده در آموزش زبان انگلیسی | ||
نویسندگان [English] | ||
سید محمد علی سوزنده فر | ||
دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده [English] | ||
تغییرات نئولیبرال در آموزش بر تجاری سازی فرآیند تدریس و یادگیری ازطریق راهبردهای مختلف تمرکز دارد تا توجه جمعی را برانگیزاند. ظهور همزمان روانشناسی مثبت ، هم بعنوان کاوشی در تجربه عاطفی مثبت میان رشتهای و هم به عنوان سؤال تشخیصی نئولیبرالیالیستی و همچنین درهم پیچیده بودن نئولیبرالیسم و احساسات می تواند دال بر ادغام روانشناسی مثبت با نوعی چارچوب نئولیبرالیستی در آموزش باشد. این مسئله مستلزم بررسی آموزشی است، جایی که چنین مرزهایی اغلب در جریانهای کاملاً خوش بینانه قرار می گیرند. این مطالعه با هدف کشف استراتژیهای معلمان زبان انگلیسی در راستای اصول روانشناسی مثبت و مطابق با شرایط جریانهای نئولیبرالیستی انجام شده است. با مبنا قراردادن نظریه بازتابی بعنوان طرح پژوهش، این داده ها از طریق روش های کیفی مانند پرسشنامه ها، مصاحبه ها، گروه های تمرکز، یادداشت های میدانی و تحلیل محتوا جمع آوری شده اند. در مجموع 116 شرکت کننده ، یعنی 52 مرد و 64 زن ، که به صورت هدفمند در جهت همگنی از طریق پرسشنامه هوش هیجانی صفات غربالگری شده بودند ، پس از آن مصاحبه شدند. علاوه بر این، مواد و منابع متنوعی بصورت آنلاین و آفلاین متناسب با هدف برای تجزیه و تحلیل از طریق روشهای مربوطه مانند جدول بندی، کدگذاری باز، یادداشت اولیه، کد نویسی محوری، یادداشت میانی، کد نویسی انتخابی، یادداشت پیشرفته و نمونه برداری نظری جمع آوری شده است. یافته های این پژوهش پنج موضوع اصلی را شامل می شود: مشروعیت ، توانمندسازی جمعی، مثبت گرایی منطقی، خرد مذاکره و رویکرد شناسایی. این پنج موضوع مستخرج، استراتژی های خوشروانی را نشان می دهند که می توانند نوعی از روانشناسی مثبت تربیتی باشند که همزمان مستعد تفکر نئولیبرالیسم هستند. در پایان، پیشنهاد اصلی این مطالعه حاکی از افزایش آگاهی معلمان زبان انگلیسی از نظر نوع ظریفی از ترکیب روابط متقابل، روانشناسی مثبت و نئولیبرالیسم در امر آموزش است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش زبان انگلیسی, راهبردهای خوشروانی, روانشناسی مثبت, نئولیبرالیسم | ||
مراجع | ||
Ary, D., Jacobs, L. C., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. Wardsworth Cengage Learning.
Beckert, J. (2020). The exhausted futures of neoliberalism: from promissory legitimacy to social anomy. Journal of Cultural Economy, 13 (3), 318-330.
Belnap R. C., Bown J., Dewey D. P., Belnap L. P., & Steffen P. R. (2016). “Project perseverance: helping students become self-regulating learners in P. D. MacIntyre, T. Gregersen, & S. Mercer (Eds.), Positive psychology in SLA (pp. 282–304). Multilingual Matters.
Berggren, U. J., Blomberg, S., & Petersson, J. (2010). Traits of a representative welfare state: The Swedish example. International Journal of Social Welfare, 19, 402-11.
Binkley, S. (2011). Psychological life as enterprise: social practice and the government of neo-liberal interiority. History of the Human Sciences, 24 (3), 83-102.
Brown, W. (2003). Neo-liberalism and the end of liberal democracy. Theory & Event, 7. Retrieved from http://muse.jhu.edu/
Cabanas, E. (2018). Positive psychology and the legitimation of individualism. Theory and Psychology, 28(1), 3-19.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. Sage.
Cooperrider, D. L., & Godwin, L. (2015). Positive organization development: innovation-inspired change in an economy and ecology of strengths. In The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship, edited by K. S. Cameron and G. M. Spreitzer, 737–750. New York: Oxford University Press.
Fabian, R. & Stecher, A. (2017). Positive psychology’s promise of happiness: A new form of human capital in contemporary neoliberal governmentality. Theory and Psychology, 27(5), 600-621.
Freeman, C. (2020). Feeling neoliberal. Feminist Anthropology, 1 (1), 71-88.
Fuchs, C. (2011). Foundations of critical media and information studies. Routledge.
Gasson, S. & Waters, J. (2013). Using a grounded theory approach to study online collaboration behaviors. Advance Online Publication, 22, 95-118.
Gillborn, D. & Youdell, D. (2000). Rationing education: Policy, practice, reform and equity. Open University Press.
Habbu, A. (2011). The neoliberal legitimation crisis of 2008. Carceral Notebooks.
Harvey, L. (2020). Social Research Glossary. Quality Research International.
Hastings, M. (2019). Neoliberalism and Education. Oxford University Press.
Lasch, C. (1984). The minimal self: Psychic survival in troubled times. W. W. Norton & Company.
Lewis, S. (2016). Positive psychology and change. Oxford: Wiley Blackwell.
Madariaga, A. (2020). The three pillars of neoliberalism: Chile’s economic policy trajectory in comparative perspective. Contemporary Politics, 26(3), 308-329.
Mruk, C (2006). Self-esteem research. Theory, and practice: toward a positive psychology of self-esteem. Springer.
Najam, A. (2020). Avoid these traps when negotiating in a crisis. Harvard Business Publishing.
Petrides & Furnham (2003). Trait emotional intelligence: behavioral validation in two studies of emotion recognition and reactivity to mood induction. European Journal of Personality, 17(1), 39-57.
Pilkington, M. (2016). Well-being, happiness and the structural crisis of neoliberalism - an interdisciplinary analysis through the lenses of emotions. Mind and Society, 15(2), 265-280.
Rennert-Ariev, P. (2008). The hidden curriculum of performance-based teacher education. The Teachers College Record, 110(1), 105–138.
Robertson, S. L. (2007). Remaking the World: Neo-liberalism and the Transformation of Education and Teachers’ Labour. In L. Weis and M. Compton (Eds), The global assault on teachers, teaching and their unions (pp. 11-30). Palgrave
Ross, E. W. (2007). Neoliberalism and education reform. Hampton Press.
Sancar, M. (2012). Neoliberal mechanization of education. Turkish Online Journal of Educational Technology 11(3), 246-254.
Seligman, M. (2018). PERMA and the building blocks of well-being. The Journal of Positive Psychology, 13(4), 333-335.
Seth, K. P. (2020). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intention: an empirical study of entrepreneurship education’s four key characteristics. Brunel University.
Soozandehfar, S. M. A., & Sahragard, R. (2017). A putative model of transformative teaching self. Applied Research on English Language, 6(3), 363-386.
Sugarman, J. (2015). Neoliberalism and psychological ethics. Journal of Theoretical and Philosophical Psychology, 35(2), 103-116.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning, and identity. Cambridge University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |