![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,169 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,121 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,936,472 |
صفاتِ معماری خوب، با تأمّل در معنای ساختن | ||
نشریه علمی اندیشه معماری | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 10، مهر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/at.2020.12982.1480 | ||
نویسندگان | ||
رضا مرادپور1؛ کاظم مندگاری* 2؛ هادی ندیمی3 | ||
1دانشآموخته دکترای معماری، مجتمع هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار معماری، مجتمع هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3استاد، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 06 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 11 آبان 1399 | ||
چکیده | ||
بیان مساله: ساختن، از پرکاربردترین واژه ها و بنیادی ترین کُنش ها در معماری و زندگی انسان است. این واژه در ادبیات فارسی، از غنا و زایندگی بالایی برخوردار است. تأمّل و تعمّق در معنا و ریشه «ساختن»، می تواند ما را به منبعی اصیل و جوشان متّصل نماید تا کثرت معانی در منظومه ای همبسته، بتواند ضمن پوشش گستردگی حوزه های مرتبط با معماری، آنچه را ذات معماری در جستجوی آن است، به دست دهد و صفاتی برای تشخیص و ارزیابی معماری خوب (مطلوب) فراهم کند. سوال تحقیق: در راستای این هدف، دو پرسش اصلی پژوهش میتوانند اینگونه صورت بندی شوند: 1) چه نسبتی میان ساختن و معماری وجود دارد؟ 2) معناشناسی ساختن، چگونه میتواند صفات معماری خوب را نمایان کند؟ اهداف تحقیق: در این مقاله تلاش شده است با توجه به پیوند عمیق ساختن و معماری، و با تأمّل در معنای حقیقی ساختن، صفات یا معیارهایی برای معماری مطلوب و خوب، به دست آورده شود. روش تحقیق: این پژوهش از نظر رویکرد، کیفی است. روش تحقیق آن، توصیفی- تحلیلی بوده که مبتنی بر فقهاللّغه (فیلولوژی) و استدلال منطقی است. در بخش نخست مقاله که توصیفی است، تلاش شده است با استفاده از لغتنامههای معتبر فارسی و فرهنگ های ریشه شناختی، معانی مختلف و سیر تحوّل تاریخی معنای ساختن روشن شود. در بخش دوم مقاله که تحلیلی و استدلالی است، سعی شده است با تأمّل در معانی و ریشه های واژه ساختن و تحلیل مفاهیمِ صریح و ضمنی وابسته به آن، صفات و مؤلّفههایی که با معماری خوب نسبت دارند، استنباط و استخراج شوند. مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: با توجه به معناشناسی درزمانی و همزمانی ساختن، میتوان آن را اجمالاً «آماده کردنِ جهان از طریق تألیف، برای کمال انسان» تعریف کرد. ساختن، در دو ساحت (بیرونی و درونی) روی میدهد که ملازم یکدیگرند و یک دور استعلایی را تشکیل می دهند که هر یک، دیگری را تعالی میبخشد. معانی متعدّد ساختن، وجوه و مصادیق امری واحدند و از این رو، ساختن، مشترک معنوی و امری یکپارچه و وحدتیافته است. ویژگی تألیفی ساختن، اساسیترین وجه ساختن است که مفاهیمی مانند صلح و توافق، سازگاری و اکتفا را در پی دارد. این وجه مهم ساختن، بهدلیل توجّه مفرط به یک موضوع، در معماری دوره معاصر، به فراموشی سپرده شده است. از سوی دیگر، مقصود و هدف ساختن که زمینه سازی برای کمال آدمی است؛ در دوره معاصر مورد غفلت واقع شده است. از آنجا که معماری، یکی از عرصه های ساختن است، باید با آن، همتا شود و حدود و قیود ساختن، در آن نیز جاری باشد. تصوّر رایج امروزی از ساختن، منحصر به معانی ایجاد، تبدیل و تغییر، که هیچ یک به خودی خود، ارزش نیستند. در حالی که تأمّل در تمامیّت معنایی ساختن، تصویری را بر ما می نمایاند که شامل صفات مختلف وجودی و ارزشی است که می توانند ساختن (به معنای رایج) را به درستی مقیّد کرده و از این طریق، آن را تعالی دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختن؛ فقه اللّغه (فیلولوژی)؛ معناشناسی ساختن؛ معنای ساختن؛ معماریِ خوب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The qualities of good architecture, through reflection on the meaning of building | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Moradpour1؛ Kazem Mondegari2؛ Hadi Nadimi3 | ||
1Department of Architecture, School of Arts and Architecture,, Yazd University. | ||
2Architecture Department, Art & Architecture Collage, Yazd University, Yazd, Iran | ||
3Professor, Department of Architecture, School of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Research Problem: To build, is one of the most used words and the most fundamental actions in architecture and human life. The semantic extension of this word and its use in various fields indicate that it has a richness and fertility in the Persian literature. Reflection on the meaning and origin of "building" could connect us to an original and generator source, so that the plurality of meanings in a coherent system could achieve what the essence of architecture is in search of it; and provide qualities or criteria for identifying and evaluating good architecture. Research Question: To achieve the goal, two main questions of the research, can be formulated as follows: 1) What is the relation between building and architecture? 2) How can semantics of building represents the qualities of good architecture? Research Method: This research is qualitative in terms of approach. The research method is descriptive-analytical based on philology and logical reasoning. In the first part of the paper, which is descriptive, it has been attempted to clarify the various meanings of building and the historical evolution of its meaning, by using Persian lexicons and etymological dictionaries. In the second part, which is analytical and argumentative, it has been attempted to infer the qualities and components of good architecture, through reflecting on the meanings and origin of the word “building” and analyzing its explicit and implicit concepts. The Most Important Results and Conclusion: According to the synchronic and diachronic semantics of building, it can be briefly defined as "preparing the universe through composition-reconciliation, for human perfection" in which, preparing, refers to "what", composition- reconciliation, refers to "how", and human perfection, refers to "why" of building. Building (to build) takes place in two different areas (external and internal) that are interconnected: only one can build the world who is built (ready/prepared); on the other hand, only a built (prepared) world can helps building human beings. These two areas of building, form a transcendental cycle, in which each one transcends the other. The multiple meanings of building, are the aspects and examples of a unique affair, and therefore, building (to build) is a semantic homonym and is an integrated and unified matter. The compositional feature of building -which leads to making peace, accordance, adaptability, fitness, and sufficiency- is the most fundamental aspect of building that has been neglected in the contemporary architecture. On the other hand, the end of building, which is preparation for human perfection, is another neglected matter in the contemporary era. Since architecture is one of the fields of building, it must be matched with it and the limits of building must be applied in architecture as well. Today's common notion of building, is limited to creation, transformation, and change, none of which is good in itself. While reflecting on the comprehensive and complete meaning of building, gives us an image that includes various existential and value attributes that could correctly limit building (in its common sense) and thus could transcend it. Building, in its complete sense of the word, is closely related to good architecture, and its meanings and implications reflect the qualities/criteria of good architecture, including: moderation/balance, order, consistency, proportion, coherence, harmony, sufficiency, establishment, and philanthropy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Building (sāxtan: ساختن), Philology, Semantics of Building, Meaning of Building, Good Architecture | ||
مراجع | ||
قرآن مجید. 1376. ترجمه محمدمهدی فولادوند، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/496527 ارسطو. 1385. اخلاق نیکوماخوس، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: طرح نو. https://wikinoor.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%B7%D9%88_%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82_%D9%86%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B3 افلاطون. 1385. «جمهوری، کتاب چهارم»، در: دوره آثار افلاطون، ج. 2، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: خوارزمی و شرکت سهامی انتشار. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1100062 بُستانى، فؤاد افرام. 1375. فرهنگ ابجدی، تهران: اسلامی. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/519724 پاکتچی، احمد. 1387. «آشنایی با مکاتب معناشناسی معاصر»، نامه پژوهش فرهنگی، 9 (3): 89-120. http://noo.rs/HgTfD تبریزی (بُرهان)، محمدحسین بن خَلَف. 1342. برهان قاطع، دوره 5 جلدی، چ. 2، به اهتمام: محمد معین، تهران: ابنسینا. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/493922 تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد. 1366. تصنیف غُرر الحکم و دُرر الکلم، تحقیق و تصحیحِ مصطفی درایتى، قم: دفتر تبلیغات. [بهعربی] http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/590336 ـــــــــــــ 1410ق. غُرر الحکم و دُرر الکلم، تحقیق و تصحیحِ سیدمهدی رجائى، قم: دار الکتاب الإسلامی. [بهعربی] http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1088640 تهانوى، محمدعلى بن على. 1996. کشاف اصطلاحات الفنون، دوره 2 جلدی، بیروت: مکتبة لبنان ناشرون. [بهعربی] http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/562226 جُرجانى، سید شریف على بن محمد. 1370. کتاب التعریفات، چ. 4، تهران: ناصرخسرو. [بهعربی] http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/563970 حجت، مهدی. 1390. «تقریظ»، در: الکساندر، کریستوفر (1390). معماری و راز جاودانگی: راهِ بیزمانِ ساختن، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: روزنه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/7265525 حسندوست، محمد. 1393. فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، دوره 5 جلدی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/668034 خوانساری، محمد. 1378. دوره مختصر منطق صوری، چ. 14، تهران: دانشگاه تهران. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/562602 دهخدا، علیاکبر. 1377. لغتنامه دهخدا، دوره 15 جلدی، چ. 2 از دوره جدید، تهران: دانشگاه تهران. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1097239 راغب اصفهانى، حسین بن محمد. 1374. مفردات الفاظ قرآن، دوره 4 جلدی، تهران: مرتضوی. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3341422 سعدوندی، مهدی. 1388. معماری قانعانه، رساله دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی. http://library.sbu.ac.ir/islandora/object/thesis%3A28724 صلیبا، جمیل. 1366. فرهنگ فلسفی، ترجمه منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: حکمت. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/572136 عمید، حسن. 1379. فرهنگ عمید، دوره 2 جلدی، چ. 21، تهران: امیرکبیر. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1509353 غریبپور، افرا. 1388. عملکرد و معماری: بازاندیشی مفهوم عملکردِ معماری، رساله دکتری معماری، دانشگاه تهران. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2c7e59d876fe030768f58ff26db5dd5b قرشى، علىاکبر. 1371. قاموس قرآن، دوره 7 جلدی، تهران: دار الکتب الاسلامیه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/858141 کاپلستون، فردریک. 1380. تاریخ فلسفه، ج. 1: یونان و روم، ترجمه سیدجلالالدین مجتبوی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3489081 کبیر صابر، محمدباقر. 1394. «مفهومشناسی واژه سازه در گفتمان معماری معاصر ایران»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 8 (1): 393-404. http://noo.rs/8R5R9 کلینى، محمد بن یعقوب. 1407ق. [اصول] الکافی، دوره 8 جلدی، تحقیق و تصحیحِ على اکبر غفارى و محمد آخوندى، تهران: دار الکتب الإسلامیة. https://www.noorlib.ir/view/fa/book/bookview/text/10958 مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى. 1403ق. بحار الأنوار، دوره 111 جلدی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی. [بهعربی] http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/3412921 مرادپور، رضا؛ مُندگاری، کاظم؛ ندیمی، هادی. 1398. «اخلاق ساختن در معماری: منظر اخلاقِ فضیلتگرا و اخلاقِ کانتی»، اندیشه معماری، 3 (5): 1-16. http://at.journals.ikiu.ac.ir/article_1806.html معین، محمد. 1386. فرهنگ فارسی معین، دوره 2 جلدی، چ. 4، تهران: اَدِنا. https://www.gisoom.com/book/1335572/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%AC%D9%84%D8%AF%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%AF-2/ قوامی شیرازی (ملاصدرا)، صدرالدین محمد بن ابراهیم. 1362. منطق نوین، مشتمل بر: اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه، ترجمه و شرحِ عبدالمحسن مشکوهالدینی، تهران: آگاه. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/513715 مهوش، محمد. 1397. شاخصسازی مفاهیم اسلامی در معماری؛ مطالعه موردی: قناعت، رساله دکتری معماری، دانشگاه هنر اصفهان. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/b7c14d93f355fc3edd74d0f56009bd15 نجّار نجفی، الناز. 1394. ساختن و ساخته شدن: بازنگری در مفهوم فرهنگ و نسبت آن با معماری، رساله دکتری معماری، دانشگاه شهید بهشتی. http://library.sbu.ac.ir/islandora/object/thesis%3A38555 نصر، سید حسین. 1379. «هنر قدسی در فرهنگ ایران»، ترجمه سید محمد آوینی، مطالعات هنرهای تجسمی، (10): 58-69. http://noo.rs/vfwAh نفیسی (ناظمالاطبّاء)، علیاکبر. 1355. فرهنگ نفیسی، دوره 5 جلدی، تهران: کتابفروشی خیام. چاپ افست مروی. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1682671 Alexander, Christopher. 2002-2005. The Nature of Order: An Essay on the Art of Building and the Nature of the Universe, 4 Volumes. Berkeley: The Center for Environmental Structure. http://www.natureoforder.com/overview.htm Heidegger, Martin. 1971. “Building, dwelling, thinking”, in: Poetry, Language, Thought, trans: Albert Hofstadter; New York: Harper & Row. https://www.worldcat.org/title/poetry-language-thought/oclc/200626#:~:text=Martin%20Heidegger-,Publisher%3A,%3A%20Harper%20%26%20Row%2C%201971.&text=%22Collects%20Martin%20Heidegger's%20pivotal%20writings,and%20truth%22%2D%2DPublisher%20description. Kara, Levent. 2007. For an Architecture of Discontinuity. A Commentary on the Unity of Thinking and Making in Architecture, Doctoral Dissertation, University of Florida. https://search.proquest.com/pqdtglobal/docview/304867786/40A59B761BB24538PQ/1?accountid=28204 Perez-Gomez, Alberto. 2006. Built upon Love: Architectural Longing After Ethics and Aesthetics, Cambridge: The MIT Press. https://mitpress.mit.edu/books/built-upon-love Tozer, William Richard Eric. 2011. A theory of making. Architecture and art in the practice of Adolf Loos, Doctoral Dissertation, UCL (University College London). https://search.proquest.com/pqdtglobal/docview/1442496670/F00D887225154B39PQ/3?accountid=28204 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 876 |