تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,132 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,252,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,846,752 |
طراحی و توسعه ی یک چندرسانهای برای آموزش حروف الفبا به دانش-آموزان پایهی اول ابتدایی (ترک زبان) (مقاله علمی پژوهشی) | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 13، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 19، فروردین 1399، صفحه 251-274 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2021.12872.1476 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه جعفری شادپی1؛ حسین زنگنه* 2 | ||
1دانشآموخته ی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
2نویسندهی مسئول، استادیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
تاریخ دریافت: 18 اسفند 1398، تاریخ بازنگری: 09 اسفند 1399، تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی و توسعهی یک چندرسانهای (نرمافزار) برای آموزش نشانهها (حروف الفبا) به دانشآموزان کلاس اول ابتدایی (ترک زبان) انجام گرفت. روش انجام پژوهش از نوع کیفی (چندروشی) با رویکرد اکتشافی- تکوینی است. جامعهی هدف شامل کلیهی دانشآموزان (دختر و پسر) 6 تا 7 سالهی کلاس اول ابتدایی استان همدان و مشارکتکنندگان در پژوهش شامل 12 نفر از دانشآموزان (دختر و پسر) روستای یکله، منطقهی قهاوند شراء است که با روش نمونهگیری هدفمند و از نوع مبتنی بر ملاک از گروه در دسترس انتخاب شدند و نیز متخصصان چندرسانهای آموزشی که با همین سازوکار انتخاب شدند. مطالعهی موردی از طریق راهبرد گردآوری دادهی مبتنی بر مصاحبه، مشاهده و همچنین اسنادکاوی (مربوط به اجرای چندرسانهای در میدان عمل) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش 4 مرحلهای توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش شامل 3 مؤلفهی اصلی (گرافیکی- صوتی، روش آموزش با چندرسانهای و نهایتاً جمعبندی آموختهها) و 7 مؤلفهی فرعی و 22 راهبرد طراحی است. همچنین روند طراحی آموزشی بر اساس الگوی طراحی و توسعهی مدل 4 مرحلهای ایورس و بارون؛ یعنی، تصمیمگیری (برنامهریزی و تعیین اهداف، تعیین مهارتهای پیشنیاز، سازماندهی، مدیریت بارش مغزی و فعالیت پژوهش)، طراحی (طرح محتوا، ساخت روندنما، طرح صفحه، ساخت استوریبرد و سنجش تکوینی)، تولید (مدیریت تولید رسانهای، تسهیل فعالیتهای چندرسانهای و سنجش تکوینی)، ارزشیابی (سنجش یادگیرندگان، اعتباریابی و اصلاح)، انجام شد. نتایج حاصل از یافتهها بیانگر تسریع و تسهیل یادگیری حروف الفبای فارسی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"چندرسانهای"؛ "آموزش الفبا"؛ " تولید محتوای الکترونیکی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Developing a Multimedia to Instruct the Alphabet signs to First-grade Elementary Students (Turkish Language) | ||
نویسندگان [English] | ||
Marzyeh Jafarei ShadPei1؛ Hossein Zangeneh2 | ||
1M.A. of Educational Technology, Department of Educational Sciences, University of Bu-Ali Sina, Iran. | ||
2Corresponding author. Assistant Professor of Educational Technology, Department of Educational Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to design and develop a multimedia to instruct the alphabetic signs to first-grade elementary students talking Turkish. The research method was qualitative (multi-method) using an exploratory-developmental approach. The population includes all students (girls and boys) 6 to 7 years old from the first-grade elementary students in Hamedan and the participants were 12 students from Yekaleh village of Qahavand Shera region, selected with purposeful sampling method and categorized based on available criteria. Also, the educational multimedia specialists were selected with the same mechanism. The case study was done by strategies such as interviews, observations, and document-mining (reports about multimedia implementing in the field). The 4 -step method (description, analysis, inference, and explanation) was used to analyze the data. Findings include 3 main components (graphic-audio elements, multimedia teaching method and finally summarizing the learning) and there were 7 sub-components and 22 design strategies. Also, the instructional design process based on the design and development model of Ivers & Barron: decision-making (planning and setting goals, determining the skills of the advance, organizing, managing brainstorming and research activities), designing (content design, designing flowchart, page layout, storyboard, and developmental measurements), development(managing media production, facilitating multimedia activities and developmental assessment) and evaluating (measuring learners, validation and correcting). The results of the findings demonstrated the acceleration and facilitation of learning alphabetical signs. Extended Abstract: Today, instructional technology plays an irreplaceable role in the process of language learning, both in terms of its development beyond geographical boundaries and in light of the quality and pleasure of learning provided that it is well-designed and developed based on the principles of instructional design and learning sciences. This study aimed to design and develop a multimedia (software) to instruct the alphabet signs to first-grade elementary students who speak Turkish. The method of research was qualitative with an exploratory-formative approach and multiple case studies (comparative-descriptive method). The target population included all students (boys and girls) aged from 6 to 7 years old in the first grade of the elementary school in Hamadan province. The participants in this study included 12 students in the village of Yekleh, Qahvand Shara region, who were selected by purposive sampling method (based on criterion). Selecting the participants to participate in this research was done based on the criterion of availability (to groups) and speaking Turkish. Other participants in the study were instructional multimedia specialists who were selected by the same mechanism. They were specialists such as dissertation supervisors, software engineers, educational leaders of the Qahvand region, master students of educational technology, and first-grade teachers. The case study was done through an interview-based data collection strategy (with a semi-structured, context-dependent, in-depth, cyclical design) that studied the participants' encountering with multimedia in terms of what relates to learners' emotions and multimedia components (including graphical elements, teaching methods, and summarizing). The interview was contextual as a gathering data strategy. For example, during software design of the multimedia software engineers were asked about graphic and aesthetic elements or their functions; they were asked to meet the required standards from a design perspective. Beside interviews, observation and document review were used as other data-gathering strategies. Observation was used for observing students’ performance in homework, students’ behavior when teaching, observation of students' emotional behaviors, recognition of individual characteristics of each student in the general state of the class, and observing the performance of the groups. Document review was used for reviewing multimedia performance in the field, which were achieved through filming, recording, photography (photos), and detailed daily notes. The four-step method of qualitative data analysis was used to analyze the data. They were description, analysis, inference, and explanation. What are the research findings for the first question of multimedia components? It consisted of 3 main components (graphical-audio, multimedia teaching method, and finally summarizing the lessons learned), 7 sub-components, and 22 design strategies. The sub-components of multimedia graphical-audio were graphical-audio mediators (image shape, user interface sound, shape, size, and finally the color of each image), multimedia background picture (static-dynamic of background picture, free space in the multimedia background, balance in the multimedia background picture, emphasis on the considered elements in the background of the multimedia software, and finally the integration of the background image); background music (type of music and other music duration); navigating (interacting with multimedia mediators and communicating with teachers and classmates. The sub-components of the multimedia teaching method were the multimedia teaching method (which included 4 sub-components of strategy, educational agent, teaching method, and finally educational exchange); exercises for deeper learning (which included the 3 sub-components of linearity and nonlinearity of the exercises, the level of difficulty of the exercises, and finally the interactions behavioral-cognitive of the user) and finally, providing feedback along with each exercise that caused the learner to be informed of his/her performance (it included 2 sub-components of feedback time and another type of feedback). Findings of the second research question: What is the instructional design procedure? Based on the design and development model of the 4-step model of Ivers and Barron (2010) these activities were done: decision-making (planning and goal setting, determining prerequisite skills, organizing, brainstorming management, and research activities), design (content design, flowchart building, page design, storyboard construction, and formative assessment), production (media production management, facilitation of multimedia activities, and formative assessment), evaluation (learners assessment, validation, and correction). The results showed the great role of multimedia educational design in terms of accelerating, facilitating, and enjoying learning during the Persian alphabet learning process to Turkish-speaking children. According to the research findings, when the instructional design approach is in the service of the teaching-learning process in terms of integrating multimedia components with a systematic view, students learn better and are engaged emotionally, cognitively, and even have more social interactions with the subject. It can be more fruitful and effective when the basis of multimedia design is not only from the perspective of media design, but also from the viewpoint of the teaching-learning process and the effectiveness of the teaching method, and the exercises are presented playfully. To enrich this training, visual, audio and music components, etc. were used. Multimedia design based on interactive approach and situational learning increases learners' cognitive and behavioral interaction to multimedia, and as an assistant to the teacher creates a collaborative learning situation. Based on the findings of this study, the intertwined instructional design of multimedia elements causes more cognitive-motivational engagement of learners and makes the teaching-learning process more attractive. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Multimedia", "Alphabet, First-Year Elementary Students", "Technology integration" | ||
مراجع | ||
آرمند، محمد. (1390). از Education تا تعلیم و تربیت (تحلیل بر مفهوم تعلیم و تربیت). ماهنامه سوره، 52و53، صص:63-65.
آیزنک، مایکل و کین، مارک. (1389). روانشناسی شناختی. ترجمهی اکبر رهنما و محمدرضا فریدی. تهران: آییژ.
ابوالمعالی، خدیجه. (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
اسحاق آبادی، آرزو؛ کولیوند، پیرحسین و کاظمی، هادی. (1396). روانشناسی رنگ و اثر آن بر طراحی بیمارستان و درمان بیمار. علوم اعصاب شفای خاتم، 5(2)، صص: 130-142.
اسدیان، سیروس؛ بلاغی، عباس؛ کرمی، زهرا و یارمحمدزاده، پیمان. (1394). تحلیل محتوای چندرسانهایهای آموزشی درس فیزیک با توجه به اصول چندرسانهای، ساختار و محتوا. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 5(4)، صص:71-95.
الیاسی، محمود؛ کامیابیگل، عطیه و محامدی، عطیه. (1394). فرهنگ الفبایی تصویری زبان فارسی برای کودکان: از طراحی تا کاربرد. سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مطالعات زبان. تهران: موسسهی آموزش عالی نیکان.
امینیفر، الهه؛ صالح صدقپور، بهرام و صباغزاده فیروزآبادی، زهرا. (1390). مدل ساختاری دانش یادگیرنده بر اساس طراحی اهداف آموزشی. مدلسازی پیشرفت ریاضی. 1(1)، صص: 79-90.
ایورس، کارنارس و بارون، آنای. (1395). پروژههای چندرسانهای در آموزش، طراحی، تولید و ارزشیابی. ترجمهی اسماعیل اصلانی و خدیجه علیآبادی. تهران: بوی کاغذ.
چابکی، امالبنین. (1382). آموزش و جنسیت در ایران. مطالعات زنان. 1(2)، صص: 70-100.
حقی، پرستو و روحی، صمد. (1394). طراحی کاربرد آموزش الفبای فارسی با بهرهگیری از فناوری واقعیت افزوده. اولین کنفرانس ملی بازیهای رایانهای: فرصتها و چالشها. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
خالقی، نرگس. (1385). مهمترین معیارهای عمومی رابط کاربرهای مطلوب. نشریهی کتابداری و اطلاع رسانی. 9(3)، صص:96-87.
دهقانزاده، حسین و نوروزی داریوش. (1391). طراحی بازیهای رایانهای آموزشی. تهران: گویش نو.
رادبخش، ناهید؛ محمدی فر، محمدعلی و کیانارثی، فرحناز. (1392). اثربخشی بازی و قصهگویی بر افزایش خلاقیت کودکان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 2(4)، صص:177- 195.
زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا؛ فردانش، هاشم؛ فیضی، آواتو محبوبی، طاهر. (1391). اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی (14 اصل چندرسانهای ونمرینبور و کستر) بر یادگیری و یادداری در محیطهای یادگیری چندرسانهای. دوفصلنامهی مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی. 5(8)، صص: 9-27.
زارعیزوارکی، اسماعیل؛ شریفیدرآمدی، پرویز و مرادی، رحیم. (1392). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایهی پنجم ابتدایی شهر تهران. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 4(1)، صص: 5 – 22.
سیدی ثانی، سیده خدیجه؛ شفقی، خسرو و مشکی، مهدی. (1393). مقایسهی اثربخشی آموزش تغذیه به دو روش بحث گروهی و بستهی چندرسانهای بر حیطههای یادگیری زنانِ باردار. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. 21(3)، صص:441-452.
سیف، علیاکبر. (1389). روانشناسی تربیتی نوین. تهران: انتشارات دوران.
شکوهییکتا، محسن و پرند، اکرم. (1386). آموزش در منزل جایگزین آموزش در مدرسه. فصلنامهی خانوادهپژوهی. 3(10)، صص: 621-639.
صادقی، زینب و محتشمی، رضا. (1389). نقش فراشناخت در فرایند یادگیری. راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی. 3(4)، صص: 143-148.
صفری، یحیی؛ عزیزی، کیوان؛ محمدیگلینی، اسلام و یوسفپور، نسرین. (1395). ارتقاء سطح انگیزش پیشرفت درس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چندرسانهای. آموزش و ارزشیابی. 9(33)، صص: 123-135.
ضامنی، فرشید؛ نسیمی، عباس؛ رضاییراد، مجتبی و قنبرپورجویباری، منصوره. (1390). تأثیر استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای در درس جامعهشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهرستان جویبار. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 2(2)، صص: 55 – 72
عسگری، علی و خاقانیزاده، مرتضی. (1388). آموزش به شیوهی چندرسانهای. راهبرهای آموزشی در علوم پزشکی. 2(4)، صص:173 – 176.
فردانش، هاشم. (1385). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
کیارسی، آزاده؛ کیارسی، زهرا و کیارسی، سمیه. (1393). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر تکنیک انیمیشن تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بر یادگیری درس علوم. اولین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی. شادگان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان (18 و 19 اسفند).
گرجیمهلبانی، یوسف و صالحآهنگر، مژگان. (1393). طراحی رنگ در بخش بستری بیمارستانها. انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران. 6(4)، صص: 61-75.
گنجی، حمزه و امیریان، کامران. (1391). اثربخشی آموزشی الگوی خوشبینی به روش قصهگویی بر افزایش پیشرفت تحصیلی در کودکان دبستانی. علوم تربیتی. 5(18)، صص: 27-40.
نیساری، سلیم؛ نجفیپازکی، معصومه؛ قاسمپورمقدم، حسین؛ زندی، بهمن و اکبریشلدرهای، فریدون. (1395). راهنمای آموزشی زبان فارسی در دورهی ابتدایی. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
همایی، رضا؛ کجباف، محمدباقر و سیادت، سیدعلی. (1388). تأثیر قصهگویی بر سازگاری کودکان. مطالعات روانشناختی. 5(2). صص: 133-149.
یاسائی، صغری؛ داوری، عبدالرحیم؛ آقائی، سیدمحمدرضا و غفاریطرقی، مهرداد. (1394). بررسی مقایسهای دو روش آموزشی قصهگویی و سخنرانی در یادگیری بهداشت دهان و دندان دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر یزد. سلامت و بهداشت. 7(1)، صص: 103-108.
یحیی محمودی، ندا؛ ناصح، اشکان؛ صالحی، سیروس و تیزدست، طاهر. (1391). اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونسازی شده کودکان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. 9(35), صص: 249- 257.
References:
Abu al-Ma'ali, Kh. (2012). Qualitative research from theory to practice. Tehran: Elm. [in persian]
Aminifar, E., SalehSedghpour, B., SabbaghzadehFiroozabadi, Z. (2011). Structural model of learner knowledge based on designing educational objectives. Advanced Mathematical Modeling, 1 (1), 79-90. [in persian]
Armand, M. (2011). From Education to Talim va Tarbyat (analysis of the concept of education). Sooreh Monthly, 52 & 53, 63-65. [in persian]
Asadyan, S., Bolaghi, A., Karami, Z., & YarMohammadZadeh, P. (2015). Analyzing the multimedia educational content of physics lessons according to the principles of multimedia, structure and content. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 5 (4), 71-95. [in persian]
Asgari, A. & KhaghaniZadeh, M. (2009). Education in Multimedia method, education strategies in medical Sciences, 2 (4), 173-176. [in persian]
Atkins, M., & Brown, G. (2002). Effective teaching in higher education. London: Routledge.
Ausubel, D., Novack, J., & Hanesian, H. (1976). Psicología educativa desde un punto de vista cognoscitivo. México, D. F.: Trillas.
Ayres, P. (2015). State-of-the-art research into multimedia learning: A commentary on Mayer’s handbook of multimedia learning. Applied Cognitive Psychology, 29(4), 631–636.
Baylor, A. L. & Kim, S. (2008, September). The effects of agent nonverbal communication on procedural and attitudinal learning outcomes. In International Workshop on Intelligent Virtual Agents (pp. 208-214). Springer, Berlin, Heidelberg.
Chabokei, O. (2003). Education and gender in Iran. Women's Studies, 1 (2), 70-100. [in persian]
Dehghanzadeh, H. & Norouzi D. (2012). Designing educational digital games. Tehran: Gooyesh no. [in persian]
Elyasi, Mahmoud., Kamyabi Gol., Atieh., & Mohammadi, Atieh. (2015). Visual alphabetic dictionary of Persian language for children: from design to application. Third International Conference on Applied Research in Language Studies. Tehran: Nikan Higher Education Institute. [in persian]
Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (1993). Behaviorism, cognitivism, and constructivism: Comparing critical features from an instructional design perspective. Performance improvement quarterly, 6(4), 50-72.
Evars, k. S. & Baron, A. A. (2016). Multimedia projects in Education, designing, producing and assessing. Translated by Ismail Aslani and Khadijeh Aliabadi. Tehran: Boye Kaghaz. (Original 2010). [in persian]
Eysenck, M. & Keane, M. (2010). Cognitive Psychology. Translated by Akbar Rahnama and Mohammad Reza Faridi. Tehran: Ayizh. [in persian]
Fardanesh, H. (2006). Theoretical foundations of instructional technology. Tehran: Samat. [in persian]
Ganji, H. & Amirian, K. (2012). The educational effectiveness of the optimism model through storytelling on increasing academic achievement in primary school children. Educational Sciences, 5(18), 27-40. [in persian]
GorjiMohlabanei, Y. & SalehAhangar, M. (2014). Color design in hospital wards. Iranian Scientific Association of Architecture and Urban Planning, 6(4), 61-75. [in persian]
Green, E. (2011). Home, School, and Playroom: Training grounds for adult gender Roles .Sex Roles, 26(4), 129-147.
Haghi, P. & Rouhi, S. (2016). Designing the application of teaching the Persian alphabet using augmented reality technology. First National Conference on Computer Games: Opportunities and Challenges. Isfahan: University of Isfahan [in persian]
Hallam, S., Price, J., & Katsarou, G. (2002). The Effects of Background Music on Primary School Pupils’ Task Performance. Educational Studies. 28 (2). 111-122.
Higgens, K., Boone, R., & Lovitt, T. C. (1996). Hypertext support for remedial students and students whit learning disabilities. learning disabilities, 29. 402-412
Homayi, R., Kajbaf, M., & Siadat, S. (2009). the effect of storytelling on children's adjustment. Psychological studies, 5(2). 133-149. [in persian]
IshaqAbadi, A., Kolivand, P. H., & Kazemi, H. (2017). Color psychology and its effect on hospital design and patient treatment. The Neuroscience of Shefaye Khatam, 5(2), 130-142. [in persian]
Ismail, S., Siti Zaleha, S., Mohd Sarofil, A. B., & Ismail, M. (2005). Caregivers′ Evaluation On Hospitalized Children′s Preferences Concerning Garden And Ward. Asian Architecture and Building Engineering. 4(2). 331- 338.
Khaleghi, N. (2006). the most important general criteria of a desirable user interface. Library and Information Science, 9(3) 96-87. [in persian]
Kiarsi, A., Kiarsi, Z., & Kiarsi, S. (2014). Investigating the effect of teaching based on animation technique of dynamic and static graphic images on learning science lessons. First National Conference on Psychology and Educational Sciences. Shadegan: Islamic Azad University, Shadegan Branch (March 7). [in persian]
Lieberman, J. N. (1987). Playfulness and divergent thinking: an investigation of their relationship at the kindergarten level. Genetic Psychology, 4(107). 219-224.
Mayer R. (2001). Multimedia learning. 1st Ed. New York: Cambridge University Press.
Mayer R. (2009). Multimedia learning. 2rd Ed. New York: Cambridge University Press.
Mayer, R. E. & Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and instruction, 12(1). 107-119.
Nysary, S., Najafi Pazoki, M., QasemPourMoghadam, H., Zandi, B., & Akbari Shaldareei, F. (2016). Persian language educational guide in elementary school. Tehran: Educational Research and Planning Organization. [in persian]
Peter, B. (2010). A short-term longitudinal study of children’s playground games in primary school: Implication’s for adjustment to school and social adjustment in the USA and the UK. Social Development. 13(1), 107-123.
Radbakhsh, N., Mohammadifar, M., & KianErsi, F. (2013). The effectiveness of games and storytelling on increasing children's creativity. Innovation and creativity in human Sciences, 2(4). 177-195. [in persian]
Raymond, S. (2008). Digital Storytelling in the Classroom: New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity. Computers and Composition, 25(4). 449-452.
Sadeghi, Z. & Mohtashami, R. (2010). The role of metacognition in the learning process. Education Strategies in Medical Sciences, 3(4). 143-148. [in persian]
Safari, Y., Azizi, K., MohammadiGolini, E., & YousefPour, N. (2016). Improving the level of motivation to achieve English and Arabic lessons using multimedia teaching methods. Education and Evaluation, 9(33). 123-135. [in persian]
Saif, A. K. (2010). Modern Educational Psychology. Tehran: Doran. [in persian]
Saks, M. J. (1997). Merlin and Solomon: Lessons from the law's formative encounters with forensic identification science. Hastings Law Journal, 49. 10-69.
Seidel, T. & Shavelson, R. J. (2007). Teaching effectiveness research in the past decade: The role of theory and research design in disentangling meta-analysis results. Review of educational research, 77(4). 454-499.
Serin, O. (2011). The Effects of the Computer-Based Instruction on the Achievement and Problem Solving Skills of the Science and Technology Students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1). 183-201.
ShokoohiYekta, M. & Parand, A. (2007). Home education replaces school education. Family Research, 3 (10), 621-639. [in persian]
SidiThani, S. K., Shafaqi, Kh., Moshki, M. (2014). Comparison of the effectiveness of nutrition education through two methods of group discussion and multimedia package on learning areas of pregnant women. Sabzevar University of Medical Sciences, 21 (3), 441-452. [in persian]
Van Merriënboer, J. J. G., Van Gog, T., & Paas, F. (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science, 32, pp. 83-98.
YahyaMahmoudi, N., Naseh, A., Salehi, S., & Tizdast, T. (2012). The effectiveness of storytelling-based social skills group training on children's externalized behavioral problems. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 9 (35). 249-257 [in persian].
Yasaei, S., Davari, A., Aghaei, S., & GhaffariToreghi, M. (2015). A comparative study of two educational methods of storytelling and lecturing in learning oral health of primary school students in Yazd. Journal of Health, 7(1). 103-108. [in persian]
Zameni, F., Nasimi, A., RezaeiRad, M., & GhanbarpourJoybari, M. (2011). The effect of using multimedia software in sociology course on academic achievement of students in Joibar city. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 2(2), 55-72. [in persian]
Zare, H., Sarmadi, M., Fardanesh, H., Faizi, A., & Mahboubi, T. (2011). Effectiveness of Instructional Design Principles Applied to Learning and Retention in Multimedia Learning Environments. Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, 5(8), 9-27. [in persian]
ZareiZavaraki, I., SharifiDaramadi, P., & Moradi, R. (2013). The effect of multimedia education on the development of social skills of students with mental retardation in the fifth grade of elementary school in Tehran. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(1). 5 - 22. [in persian]
Zhao, X. (2013). Impact of multimedia in sina weibo. Submitted to school of information systems in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Science in information systems. Singapore Management University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 666 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 503 |