تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 374 |
تعداد مقالات | 3,063 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,155,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,773,269 |
طراحی الگوی توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش سازمان تامین اجتماعی | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 9، اسفند 1399، صفحه 119-145 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2021.14092.1222 | ||
نویسندگان | ||
مریم عبدوس1؛ حمید شفیع زاده* 2؛ نادر سلیمانی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش سازمان تأمین اجتماعی، صورت پذیرفت. جهتگیری این مطالعه کاربردی و توسعهای بوده و مبانی آن فلسفیتفسیری است. روش: این تحقیق رویکردی استقرایی داشته و به منظور اجرای آن، روش کیفی بهکار رفته است. این مطالعه از نوع استراتژی نظریهی دادهبنیاد و میدانی میباشد. جهت گردآوری دادهها از مصاحبهی نیمهساختاریافته و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری هدفمند، استفاده شد. از 16 نفر از کلیه مدیران حوزهی تأمین اجتماعی و اعضای هیأت علمی مصاحبه شد و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق محوری، انتخابی و کدگذاری باز صورت گرفت. یافتهها:نتایج بهدست آمده نشان میدهد، توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش، نیازمند عواملی از قبیل رهبری سازمانی، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، فرهنگ آیندهپژوهی، سناریونویسی، برنامهریزی استراتژیک، توسعهی آموزش، تهیهی امکانات، مدیریت آیندهپژوهی، مشارکت کارکنان و حذف عواملی از قبیل جو سازمانی ناسالم و بوروکراسی زاید، جهت دستیابی به توسعهی سازمانی سازمان تأمین اجتماعی میباشد. نتیجهگیری:توانمندی آیندهپژوهی مدیران آموزش، مستلزم توجه به فرهنگ آیندهپژوهی، تنوع، جمعگراییو رهبری سازمان بوده و جهت ترسیم و ایجاد آیندهی دلخواه میتوان از آیندهپژوهیبه عنوان یکحامیبهره برد. دست اندرکاران با بهره گیری از توانمندی آیندهپژوهی مدیران به خوبی میتوانند فرصتها را شناسایی نموده و با پیشبینی آینده بر تهدیدها غلبه نمایند که این مهم در سازمانهای دولتی همچون تأمین اجتماعیاهمیتی دو چندان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ آموزش؛ توانمندسازی؛ تامین اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Competency Model for Future Research of Education Managers of the Social Security Organization | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam abdoos1؛ Hamid Shafizadeh2؛ Nader Soleimani2 | ||
1Ph.D Student in Educational Management, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, Iran | ||
2Associate Professor of Educational Management, Islamic Azad University, Garmsar Branch, Garmsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this study was to design a model for future research ability of education managers of the Social Security Organization. The orientation of this study is applied and developmental and its foundations are philosophical and interpretive. Method: This research has an inductive approach and in order to implement it, a qualitative method has been used. This study makes use of grounded theory and field strategy. Semi-structured interviews were used to collect data and purposive sampling method was used to select the sample. Sixteen of all social security managers and faculty members were interviewed and data were analyzed through pivotal, selective and open coding. Findings: The results show that the future research ability of education managers requires factors such as organizational leadership, organizational structure, human resource management, futuristic culture, scenario writing, strategic planning, training development, facilities, futures management, participation of employees and eliminating factors such as unhealthy organizational climate and redundant bureaucracy to achieve organizational development of the Social Security Organization. Conclusion: Future research capability of education managers requires attention to the culture of futurism, diversity, collectivism and leadership of the organization and futures research can be used as a supporter to draw and create the desired future. Stakeholders can use the ability of managers to study the future well to identify opportunities and overcome threats by predicting the future, which is very important in government organizations such as social security. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futurology, Education, Empowerment, Social Security | ||
مراجع | ||
1.اسدی، حسن و همکاران. (1388). رابطهی یادگیری و عملکرد سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران، نشریه مدیریت ورزشی، 1(1): 237-247. 2.امین بیدختی، علیاکبر؛ رستگار، عباسعلی و نامنی، احمد. (1394). آیندهپژوهی تغییرات رویکردی آموزش عالی در توسعهی سرمایهی انسانی کشور؛ سناریوی محتمل برای افق 1410، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی آموزش عالی، 21 (3): 31-55. 3.بازرگان هرندی، عباس. (1398). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری، تهران: انتشارات دیدار، چاپ هشتم. 4.پیری، زکیه؛ آصف زاده، سعید. (1385). چگونه میتوان مدیریت دانش را به کار گرفت؟، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 10(1): 123-132. 5.تابان، محمد؛ هاشمی، مهدی؛ محمودیان، امید(1395). متغیرهای مرتبط با ارتقای بهره وری نیروی انسانی در شعب سازمان تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ، فصلنامه رفاه اجتماعی16(63): 46-64. 6.حقیقی ملائی، شبنم؛ آیتی، محسن و پورشافعی، هادی. (1396). تبیین توانمندی آیندهپژوهی بر اساس سبک رهبری و ویژگیهای شخصیتی در مدیران دانشگاه بیرجند و علوم پزشکی، مدیریت بر آموزش سازمانها، 6(1): 145-178. 7.دهقانی، علی؛ دقیقی اصلی، علی رضا؛ پورولی، فاطمه. (1394). تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر توانمندی و عملکرد شغلی کارکنان در یک شرکت بیمهای، پژوهشنامه بیمه، 30(2): 1-20. 8.رضائیان، علی؛ سلطانی، فرزانه. (1388). معرفی مدل جامع و سیستمی مدیریت استعداد جهت بهبود عملکرد فردی کارکنان صنعت نفت، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت،3 (8): 7-49. 9.ستاری، صدرالدین. (1394)، بررسی میزان مهارتهای مدیران از نظر معلمان و رابطهی آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه دولتی تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 35(1): 163-176. 10. سیفری، معصومه؛ محمدی، فروغه و قاسمی، حمید. (1395). تدوین مدل تأثیر توانمندیهای آیندهپژوهی در رابطه مهارتهای فردی مدیریت زمان و ایجاد خلاقیت و نوآوری در سازمان در اصحاب رسانه شبکهی رادیو ورزش ایران، فصلنامه آینده پژوهشی مدیریت، 27(107): 75-87. 11. شاهی، سکینه؛ قاسمی، فرزانه و شهابی، مرتضی(1393). بررسی رابطه توانمندی آینده پژوهی و مهارتهای فردی مدیریت زمان دانشجویان، کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21. 12. شریعتمداری، مهدی؛ آقاجانی، مرضیه. (1394). رابطهی سواد فنآوری اطلاعات و ارتباطات معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر تهران، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 6(1): 55-70. 13. کشاورزی، مهدی، یارمحمدیان، محمد حسین و نادی، محمدعلی. (1397). روشهای تدریس مبتنی بر توسعهی آیندهپژوهی در آموزش عالی ایران: مطالعه کیفی، پژوهش در برنامهی درسی، 15(29): 16-29. 14. نریمانی، علیرضا؛ مسعودی ندوشن، عصمت و شاهمحمدی، نیره. (1397). توانمندی آیندهپژوهی مبتنی بر مدیریت زمان و فرایند آموزش ضمن خدمت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، آینده پژوهشی دفاعی، 3 (11): 29-48. 15. همتی، علیرضا؛ گودرزی، محمد علی و حاجیانی، ابراهیم. (1394). آینده پژوهی تجاری شدن آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت یا الزام. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت (پژوهش های مدیریت)، 26(102): 1-14.
1.Taban, M., Hashemi, M., and Mahmoudian, O. (2017). Variables Related to the Promotion of Human Resource Productivity in the Branches of the Social Security Organization in the East of Great Tehran. Social Welfare Quarterly, 16(63): 159-183. (In Persian). 2.Abbasi, Kh. (2015). The study of managerial skills (technical, human and perceptual) of high school principals, Research Council of Tehran Education Organization. (In Persian). 3.Altınoz, M., Çakıroğlu, D., and Çöp, S. (2013). Effects of Talent Management on Organizational Trust: A Field Study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 843-851. 4.Amin Beidokhti, A.A., Rastegar, A. A. & Namani, A. (2015). Futurism of changes in the approach of higher education in the development of human capital; Probable Scenario for Horizon 1410, Quarterly Journal of Research in Higher Education Planning, 21 (3), 55-31. (In Persian). 5.Asadi, H & et al. (2009). Relationship between learning and organizational performance in experts of the Physical Education Organization of the Islamic Republic of Iran, Journal of Sports Management, 1 (1), 247-237. (In Persian). 6.Bazargan Harandi, A. (2019). Introduction to Qualitative and Mixed Research Methods: Common Approaches in Behavioral Sciences, Tehran: Didar Publications, 8th Edition. (In Persian). 7.Creswell, J. W. (2013). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (pp. 146-166). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. 8.Dehghani, A; Daqiqi Asli, A. R.; Puroli, F. (2015). The effect of in-service training on the ability and job performance of employees in an insurance company, Insurance Research Journal, 30(2). 1-20. (In Persian). 9.Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., and Scullion, H. (2017). Special issue of International Journal of Human Resource Management. A contextualized approach to Talent Management: Advancing the field. 10. Haghighi molaei, S., Ayati, M., and Pourshafei, H. (2017). Explaining future studies capabilities based on leadership styles and managers’ personality characteristics at University of Birjand and Birjand University of Medical Sciences. Managing Education in Organizations, 6(1): 145-178. (In Persian). 11. Hemmati, A; Goodarzi, M. A & Hajiani, E. (2015). Futurism of commercialization of higher education in the Islamic Republic of Iran, necessity or obligation, Quarterly Journal of Management Futurism, 26 (2), 1-14.(In Persian). 12. Holmberg, S. (2000). A systems perspective on supply chain measurements. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 30(10): 847-868. 13. Holmberg, S. (2017). A systems perspective on supply chain measurements. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. 30 Iss: 10, p. 849. 14. Keshavarzi, M., Yarmohammadian, M. H. & Nadi, M. A. (2018). Teaching methods based on the development of futures studies in higher education in Iran: a qualitative study, curriculum research, 15 (29), 16-29.(In Persian). 15. Narimani, A, Masoudi Nadushan, E, and Shahmohammadi, N. (2018). Future research capability based on time management and in-service training process of the employees of the Army of the Islamic Republic of Iran. Future of Defense Research, 3(11): 29-48.(In Persian). 16. Parrish, D. R. (2016). Principles and a model for advancing future-oriented and student-focused teaching and learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 311-315. 17. Pedram, A. (2014). Futures Studies In Glance, Tehran: Organization Of ResearchAnd Police Studies. 18. Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1): 7-16. 19. Piri, Z & Asefzadeh, S. (1385). How can knowledge management be used? Scientific Journal of Qazvin University of Medical Sciences, 10 (1), 132-123. (In Persian). 20. Rezaian, A. and Soltani, F. (2009). Introducing a comprehensive and systematic model of talent management to improve the individual performance of oil industry employees, Quarterly Journal of Management and Human Resources in the Oil Industry, 3(8): 7-50. (In Persian). 21. Sattari, S. and Vaezi, M. (2009). A Survey of Teachers' Skills from Teachers' Relationship and Its Relationship with Academic Achievement of Tehran State Boys' High School Students. Journal of Psychology and Educational Sciences, 35(1): 163-176. (In Persian). 22. Saunila, M. (2019). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation & Knowledge,5(4): 260-265. 23. Seifari, M, Mohammadi, F and Ghasemi, H. (2016). Developing a Model for the Impact of Future Research Capabilities on Individual Time Management Skills and Creating Creativity and Innovation in the Organization of Media in Iran Sports Radio Network. Future Management Research Quarterly, 107: 75-87.(In Persian). 24. Shahi, S., Ghasemi, F., and Shahabi, M. (2014). Investigating the Relationship between Future Research Capacity and Students' Individual Time Management Skills, International Management Conference in the 21st Century. (In Persian). 25. Shariatmadari, M & Aghajani, M. (2015). The Relationship between Teachers' Information and Communication Technology Literacy and Academic Achievement of Fifth Grade Elementary Students in Tehran, Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 6, (1), 70-55.(In Persian). 26. Singh, H., Motwani, J., and Kumar, A. (2000). A review and analysis of the state‐of‐the‐art research on productivity measurement. Industrial Management & Data Systems, 100(5): 234-241. 27. Strauss, A., and Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research. Sage publications. 28. Tabibi, S. J. & Nasiripour, A. A. (2005). Designing a Model for Developing Hospital Management in the Social Security Organization of Iran, Economics and Management, 17 (2), 11-24. 29. Tayauova, G., Amirbekova, D., & Kanagatova, A. (2014). Development of Corporate Knowledge Management: A Case of Educational Sphere. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4449-4451. 30. Vaiman, V., & Vance, C. M. (2008). Smart Talent Management. Cheltenham: Edward Elgar Publishing. 31. Voegtlin, C., Boehm, S. A., & Bruch, H. (2015). How to empower employees: using training to enhance work units’ collective empowerment. International Journal of Manpower. 32. Washington, R.R., Sutton, C.D., and Feild, H.S. (2006). Individual differences in servant leadership the roles of values and personality. Leadership & organizational development journal, 27(8): 700-716. 33. Yusoff, R. B. M., Imran, A., Qureshi, M. I., & Kazi, A. G. (2016). Investigating the relationship of employee empowerment and sustainable manufacturing performance. International Review of Management and Marketing, 6(4S): 284-290. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 717 |