تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,098 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,151 |
تاثیر عناصر آموزش بر توسعه حسابداری در دانشگاه های ایران: تاریخ شفاهی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 29، شهریور 1400، صفحه 69-104 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2021.15145.2836 | ||
نویسندگان | ||
مهدی پیری سقرلو1؛ آرش تحریری* 2؛ رضوان حجازی3؛ محمود صمدی لرگانی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
3استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
4استادیار، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران، | ||
تاریخ دریافت: 08 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 25 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف:هدف این پژوهش تلاش برای کشف برخی از مسائل مربوط به تحقیقات تاریخ شفاهی با موضوع نقش عناصر متشکله آموزش در توسعه آموزش حسابداری در دانشگاه های ایران می باشد. روش: روش تحقیق پژوهش حاضر تاریخ شفاهی با رویکرد تحلیل محتوا، پارادایم تحقیق تفسیری و روش پژوهش از منظر هدف اکتشافی است. روش گردآوری داده ها، مصاحبه غیرساختارمند با 21 نفر از خبرگان و قدمای آموزش حسابداری می باشد. مراحلاجرای این پژوهششاملتدوینپرسش هایپژوهش،گردآوری و کدگذاری دادهها، نوشتنیادداشتتحلیلی، ثبتاندیشه هاوتفسیردادهها،نگارشومستندسازیمی باشد. یافتهها:نتایج به شکل گیری یک شبکه ارتباط مقوله ها انجامید و شش مقوله اصلی مرتبط با توسعه آموزش حسابداری در دانشگاه های ایران شناسایی شد. نتیجهگیری:یافته های پژوهش نشان داد که عناصر آموزش (آموزش دهنده، آموزش گیرنده، سرفصل های آموزشی، ابزار، محیط و امکانات آموزشی، منابع و محتوای آموزشی، ملاحظات خاص و سیستم نظارت و کنترل کیفیت در دانشگاه های ایران) بر توسعه حسابداری دانشگاهی موثر می باشد. دانش افزایی:این پژوهش مولفه های تاثیرگذار بر توسعه حسابداری در دانشگاه های ایران را از منظر اجزاء و عناصر آموزش تبیین نموده و موضوعات کلیدی را در این حوزه ارائه داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حسابداری؛ تاریخ شفاهی؛ دانشگاه های ایران؛ عناصر آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Education Elements on Accounting Development in Iranian Universities: Oral History | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Piri Sagharloo1؛ Arash Tahriri2؛ Rezvan Hejazi3؛ Mahmood Samadi Larghani4 | ||
1Ph.D. Student , Department of Accounting, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Professor, Department of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, University of Alzahra, Tehran, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Accounting, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this study is to try to explore some issues related to oral history research on the role of the constituent elements of education in the development of accounting education in Iranian universities. Method: The research method of the present study is oral history with a content analysis approach, interpretive research paradigm and research method from the perspective of exploratory purpose. The method of data collection is non-structured interview with 21 experts and the beginning of accounting training. The stages of conducting this research include compiling research questions, collecting and coding data, writing analytical notes, recording ideas and interpreting data, writing and documenting. Results: The results led to the formation of a category communication network and six main categories related to the development of accounting education in Iranian universities were identified. Conclusion: The findings showed that the elements of education (educator, learner, educational topics, tools, environment and educational facilities, educational resources and content, special considerations and quality monitoring and control system in Iranian universities) on the development of academic accounting It is effective. Contribution: This study explains the effective components on the development of accounting in Iranian universities from the perspective of components and elements of education and presents key issues in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accounting Education, Elements of education, Iranian universities, Oral History | ||
مراجع | ||
اعتمادی، حسین. منطقی، خسرو، همت عبیری، احسان.(1389). بررسی سیستم آموزش حسابداری در ایران و مقایسه آن با دانشگاه های برتر آمریکا، پایان نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده علوم اقتصادی (دانشکده حسابداری و مدیریت). باغومیان، رافیک. رحیمیباغی، علی. (1390). موانع پیشرفت آموزش حسابداری درایران، مطالعات تجربی حسابداری مالی،9(32): 49-72. بازرگان، عباس. (1391). مقدمه ای بر روش های پژوهش کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری، نشر دیدار، تهران. بنکداری، نسرین.مهران،گلنار. ماهروزاده، طیبه. هاشمی، سیدعباس .(1395). ویژگی های استاد شایسته در آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی، رهیافتی نودرمدیریت آموزشی،7(1): 117-138. برزگر، بهرام. رحمانی انکوشککی، عبدالرسول. کمالی راد، اسماعیل. (1398). تدوین مدلی برای بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهای تدریس با استفاده از نظریه داده بنیاد. آموزش و ارزشیابی.12(48): 103-130. پاکزاد، عطیه. دیانتی دیلمی، زهرا. (1396). بررسی درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها وعوامل موثربرآن بااستفاده از کارت ارزیابی متوازن. دانش حسابداری وحسابرسی مدیریت. 6(1): 121-141. توکلی، فائزه. (1396). تاریخ شفاهی (مبانی نظری، روش شناسی).سوره مهر (وابسته به حوزه هنری)، چاپ اول، تهران، 1-182. جامی، مجید. حسینی، سید مهدی. (1398). موانع و مشکلات موثربرآموزش وبکارگیری حسابداری زیست محیطی ازمنظردانشجویان حسابداری، چشم اندازحسابداری و مدیریت، 2(10): 13-25. حاجیها، زهره. (1388). گزینش دانش آموزان خلاق در مقطع متوسطه منشا تحول آفرینی آتی در حرفه حسابداری، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 1(1): 98-106. حریری، نجلا. (1396). اصول و روش های پژوهش های کیفی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، چاپ سوم، تهران، ایران. خاقانی زاده، مرتضی. شکرالهی، فریدون. (1388) به بررسی استفاده از رسانه ها و وسایل کمک آموزشی در تدریس، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 2(3): 127-130. خورسندیطاسکوه، علی. عبداللهی، حسین. کیخا، احمد. (1398). شناسایی عوامل مؤثر برکیفیت بخشی آموزش از دیدگاه متخصصان آموزش عالی و دانشجویان دکتری، مدیریت وبرنامه ریزی درنظامهای آموزشی، 12(22): 151-183. دهقان دهنوی، حسن. صبا، ندا. معین الدین، محمود. (1391). تعیین اجزای دانش و مهارت آموزش حسابداری در محیطهای تجاری جدید با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، پژوهش های تجربی حسابداری، 1(4): 105-119. رضائیان، حمید. قربانی، سمیرا. مشتاقی، سعید. (1387). اعتباریابی فرم فارسی مقیاس نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش میان معلمان مقطع متوسطه شهر اصفهان، نوآوری های آموزشی، (26)، 7: 108. زمانی، اصغر. (1396). شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر برکیفیت آموزش در آموزش عالی، نوآوری و ارزش آفرینی، 6(11): 23-35. رستمی، وهاب. مهدیصالحی، مهدی. نصیرزاده، فرزانه. (1393). چالشهای آموزش حسابداری درایران از دید شاغلین حرفه ومراجع دانشگاهی، دانش حسابرسی. 14(54): 67-87. سالارزاده امیری، نادر. هولستی، ال آر. (1373). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. سلیمی، محمد. مریمیعقوبی. (1397). تعیین عوامل موثربرارزشیابی آموزشی اساتید یک دانشگاه علوم پزشکی نظام درشهرتهران. مجله طب نظامی، 20(1): 73-82. علی آبادی، خدیجه. فردانش، هاشم. مومنی راد، اکبر. مزینی، ناصر. (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. اندازه گیری تربیتی، 4(14): 187-222. عباسی، یونس. محمدی زاوله، محمد. (1392). تاریخ آموزش حسابداری در ایران (قبل از آموزش در دانشگاه). همایش سراسری حسابداری ایران، دانشگاه فردوسی مشهد. دوره11. فردانش، هاشم. (1385). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. چاپ هشتم. تهران، انتشارات سمت. ملک آرائی، نظام الدین. (1394). آموزش حسابداری سنگ زیر بنای توسعه پایدار، حسابرس، شماره81، 38-42. مجتهدزاده، ویدا. (1380). بررسی برنامه آموزش حسابداری دردانشگاههای ایران در مقطع کارشناسی: دیدگاههای شاغلین در حرفه حسابداری. علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س).11(37.38): 331-370. محمدیان، محمد. (1390). توسعهدانش حسابدارى: حسابداری به عنوان یک رشته علمی دردانشگاه. دانش حسابرسی. 11(4): 74-99. ملائی توانی، علیرضا. (1389). چشم اندازهای نودرتاریخ شفاهی ایران با تأکید بر تاریخ نگاری شفاهی، دوفصلنامه علمی پژوهشی تاریخ نگری و تاریخ نگاری دانشگاهالزهرا، 20(5): 129-154. نامور، یوسف. یحیوی، طاهر. (1399). و ارزیابی محیط یادگیری وآموزشی دانشگاه براساس دیدگاه دانشجویان(مطالعه موردی دانشگاه محقق اردبیلی)، فصلنامه ی علمی توسعه آموزش جندی شاپور،11(3):521-530. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,878 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 660 |