تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,056 |
شناسایی عوامل کلیدی موثر بر سیستم حمل و نقل ریلی باری در افق 50 ساله با استفاده از تکنیک دلفی | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1400، صفحه 205-232 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2021.14473.1245 | ||
نویسندگان | ||
علی مروتی شریف آبادی* 1؛ زهرا منصوری2؛ حبیب زارع احمدآبادی3؛ سیدمحمود زنجیرچی1 | ||
1دانشیار دانشگاه مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3استادیار دانشگاه مدیریت، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1399، تاریخ بازنگری: 22 شهریور 1400، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر آینده سیستم حمل و نقل ریلی در بخش باری است. روش: جهت شناسایی عوامل مؤثر بر سیستم حمل و نقل ریلی در بخش باری از مطالعات کتابخانه ای، میدانی، مدل PESTEL، روش دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SMART PLS استفاده شده است. یافته ها: سه مرحله این تحقیق به دنبال ارائه مهمترین عوامل مؤثر بر آینده حمل و نقل ریلی باری در ایران بوده است. در مرحله اول، همه عوامل شناسایی شدند. در مرحله دوم، با استفاده از روش دلفی در سه دوره متوالی اتفاق نظر حاصل شد و در مرحله سوم، بر اساس نظر کارشناسان و استفاده از نرم افزار SmartPLS، از 168 فاکتور شناسایی شده، 76 عامل به عنوان مهمترین عوامل مؤثر در آیندهنگری 50 ساله ایران در نظر گرفته و در 8 دسته اصلی طبقهبندی شدند. نتیجه گیری: عواملی که در آینده نگاری هر سیستم به کار می روند، در هر کشور، جامعه، فرهنگ، سیاست و حتی در برهه ای از زمان متفاوت است. شناسایی و برنامه ریزی برای عوامل تأثیرگذار در هر صنعت از اهمیت ویژهای برخوردار است. با شناسایی شاخصهای تاثیرگذار، برنامه ریزان و سیاستگذاران تعیین میکنند کدام شاخصها در اولویت قرار دارند. همچنین برای پیشروی به سوی هدف اصلی سازمانها، شناسایی این شاخصها به سیاستگذاران و برنامه ریزان برای سرمایه گذاری و بهینه کردن مهمترین شاخص کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده نگاری؛ حمل و نقل ریلی باری؛ دلفی؛ .SMART PLS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Determining the Key Factors Affecting the Freight Rail Transportation System in the 50-Year Horizon Using the Delphi | ||
نویسندگان [English] | ||
ALI MorovatiSharifabadi1؛ Zahra Mansouri2؛ Habib ZareAhmadabadi3؛ Seyed Mahmoud Zanjirchi1 | ||
1Associate Professor in Management, Yazd University, Yazd, Iran | ||
2PhD Student in Industrial Management, Yazd University, Yazd, Iran, | ||
3Assistant Professor in Management, Yazd University, Yazd, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The main goal of this research is to identify the factors influencing the future of the rail transportation system in the freight sector. Method: In order to identify the factors affecting the rail transportation system in the freight sector, the present research uses a combination of library and field investigation, PESTEL model, Delphi method and SMART PLS for data analysis. Findings: The three stages of this research seek to present the most important factors affecting the future of rail freight in Iran. In the first stage, all factors were identified. In the second stage, consensus was reached using the Delphi method in three consecutive periods. In the third stage, based on the opinion of experts and the use of SMARTPLS software, out of 168 factors identified, 76 factors are considered more important as the main effective factors in Iran's 50-year foresight which were classified into 8 main categories. Conclusion: Identifying and planning factors affecting every industry is of particular importance. By identifying indicators, planners and policymakers will determine which indicators are important. The indicators also help policymakers and planners to move towards the main goals as well as investing and optimizing the most important factor. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Foresight, Freight Rail Transportation, Delphi, SMART PLS | ||
مراجع | ||
ابطحی،سید حسین و همکاران (1387). استراتژیهای مدیریت منابع انسانی (بررسی موردی). تهران، پویند. بزرگی، محمد رضا (1388). روشهای پژوهش در حوزه آیندهاندیشی، کتاب ماه علوم اجتماعی. پاشاییزاده، حسین (1386). نگاهی اجمالی به روش دلفی، پیک نور، شماره 2، سال ششم. تقیزاده، رضا، محمدی، وحید و آقایارماکوئی، نگین، (1396). آشنایی با نمونهگیری و کاربرد در پژوهشهای کمی و کیفی، پنجمین کنفرانس بینالمللی رویکردهای پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت. حبیبی، آ. و دیگران (1393) تصمیمگیری چند معیاره فازی، تهران:نشر کتیبه گل. حیدری، امیر هوشنگ (1395)، آینده پژوهی و روش دلفی، ترویج علم،7(1): 1-19. سیفیپور، فاطمه، افروز امینی، فاطمه، (1391)، تأثیرافزایشقیمتسوختبرتقاضایباریریلیوسهمآنازحمل و نقلزمینی، مهندسی حملونقل،3(4): 315-324. شدتی، هادی، ریواسی، احمد، حسینی، سید رسول، مومنی، رضا و شاجری، غلامرضا (1386). نگاهی به روابط بین راهآهن ج.ا.ا و شرکتهای حمل و نقل ریلی، تهران، طاهر،13-9. شریفی، نورالدین، (1390)، جایگاه حملونقل و تأثیر آن بر دیگر بخشهای اقتصاد کشور: یک تحلیل داده- ستاده، فصلنامهپژوهشهایرشدوتوسعهاقتصادی،2(5): 207-237 شمالیپور، بهرام، سعیدی، ناصر، کعبی، عامر، حلافی، حمیدرضا، رشنودی، اصغر، (2014)، تخمین ترافیک باری بیست ساله آینده شیوههای حمل و نقل دریایی، جادهای و ریلی بندر امام خمینی (ره) با استفاده از مدل سریهای زمانی. اقیانوسشناسی، شماره (17). صمیمی، امیر، رحیمی، احسان و امینی، حمیدرضا (1397). تحلیل مزایای تغییر شیوه حمل کالا از جادهای به ریلی از نگاه توسعه پایدار؛ مطالعه موردی ایران، نشریه مهندسی عمران امیرکبیر، 50(3): 519-528. فطرس، محمدحسن، صحرایی، راضیه، یاوری، معصومه، (1393)، برآورد تابع تقاضای انرژیبخش حمل و نقل جادهای ایران، 1392-1357. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان،2(7): 1357-1392. قربانی، سعید، (1392)، طراحی مدل تأثیرگذاری آیندهنگاری بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در سطح ملی (مطالعه موردی جمهوری اسلامی ایران)، رساله دکتری، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشکده علوم اجتماعی، گروه آیندهپژوهی. قهرمانی، حسین، نیکو، نریمان، یحیی، سعید، (1390)، بررسی بازار حمل و نقل ریلی باری در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از دیدگاه سیستم دینامیکی. دهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی حملونقل و ترافیک. کشاورزیان، مریم، (1395)، تخمین و پیشبینی ترافیک هوایی در کل دنیا، پژوهشنامه حمل و نقل، 13(2): 153-168. محرابیان، آزاده، (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر جابجایی مسافر در شبکه حمل و نقل ریلی در ایران، فصلنامه علوم اقتصادی،7(22): 137-153. منظور، داود و کهنهوشنژاد، روح اله (1396). چشمانداز مصارف جهانی انرژی در بخش حمل و نقل، فصلنامه علمی ترویجی نشریه انرژی ایران، 20(2): 51-65. مهرگان، نادرودهقانی احمدآباد، هانی، (1389)، تخمین اثر رشد اقتصادی بخش حمل و نقل بر توزیع درآمد در ایران، پژوهشنامه حمل و نقل،7(4): 365-418. نوریان، فرشاد و فتح جلالی، آرش (1399). بررسی و تحلیل اثرات برنامهریزی کاربری اراضی و شبکه حمل و نقل بر مصرف انرژی در شهر، مورد مطالعاتی: محدوده 35 هکتاری در شهر جدید هشتگرد. معماری و شهرسازی آرمانشهر، شماره 31، 286-271.
Abdelwahab, W. M. (1998). Elasticities of mode choice probabilities and market elasticities of demand: evidence from a simultaneous mode choice/shipment-size freight transport model. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 34(4), 257-266. Abtahi, Seyed Hossein et al. (2008). Human resource management strategies (case study). Tehran, Pooyand. Alises, Ana, and José Manuel Vassallo. 2015. “Comparison of Road Freight Transport Trends in Europe. Coupling and Decoupling Factors from an Input–Output Structural Decomposition Analysis.” Transportation Research Part A 82: 141–157. doi:10.1016/j.tra.2015.09.013. Bavarsad-Ahmadi, P. (1997). Iran's Potential as a Landbridge for Former USSR Republics: A Scenario Approach. Bell, W. (2003). Foundations of Futures Studies: History. Purposes, and Knowledge, Transaction Pub. Bozorgi, Mohammad Reza (1388). Research Methods in the Field of Futurism, Social Science Month Book. Bryan, J., Weisbrod, G., & Martland, C. (2007). Rail freight as a means of reducing roadway congestion: Feasibility considerations for transportation planning. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Crainic, T. G. 2003. “Long-haul Freight Transportation.” In Handbook of Transportation Science, 451–516. Boston, MA: Springer. Crayton, T. J., & Meier, B. M. (2017). Autonomous vehicles: Developing a public health research agenda to frame the future of transportation policy. Journal of Transport & Health, 6, 245-252. Cyphert, F. R., & Gant, W. L. (1970). The Delphi technique: A tool for collecting opinions in teacher education. Journal of Teacher Education, 21(3), 417-425. Delbecq, A. L., Van de Ven, A. H., & Gustafson, D. H. (1975). Group techniques for program planning: A guide to nominal group and Delphi processes. Scott, Foresman,. Edelenbosch, O. Y., McCollum, D. L., Van Vuuren, D. P., Bertram, C., Carrara, S., Daly, H., ... & Sano, F. (2017). Decomposing passenger transport futures: comparing results of global integrated assessment models. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 55, 281-293. Eruygur, A., Kaynak, M., & Mert, M. (2012). Transportation–Communication Capital and Economic Growth: A VECM Analysis for Turkey. European Planning Studies, 20(2), 341-363. Fitras, Mohammad Hassan, Sahraei, Razieh and Yavari, Masoumeh (1393). Estimation of Energy Demand Function of Iran Road Transport Sector, 2013-2008. Quarterly Journal of Strategic and Macro Policies, Second Year, No. 7, pp. 1392-1357. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Friedrich, M., Haupt, T., & Nökel, K. (2003, August). Freight modelling: data issues, survey methods, demand and network models. In 10th International Conference on Travel Behaviour Research, Lucerne, Switzerland, August. Ghahremani, Hossein, Niko, Nariman, Yahya, Saeed (1390). Investigating the Freight Rail Transportation Market in the Railway Company of the Islamic Republic of Iran Using the Dynamic System Perspective. 10th International Conference on Transportation and Traffic Engineering. Ghorbani, Saeed, (1392). Designing a model for influencing futurism on science, technology and innovation policy-making at the national level (Case study of the Islamic Republic of Iran). PhD Thesis, Imam Khomeini International University, Faculty of Social Sciences, Department of Future Research. Goodman L.(1961). Snowball Sampling. The Annals of Mathematical Statistics; 20: 572-579. Gössling, S., Cohen, S., Higham, J., Peeters, P., & Eijgelaar, E. (2018). Desirable transport futures. 301-309. Habibi, A. Et al. (2014). Decision making of several fuzzy criteria, Tehran: Gol Inscription Publishing. Heidari, Amir Houshang (2015). Promoting Science, Year 7, Spring and Summer pp. 19-1. Holguin-Veras, J., & Thorson, E. (2000). Trip length distributions in commodity-based and trip-based freight demand modeling: investigation of relationships. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1707), 37-48. Keseru, I., Coosemans, T., & Macharis, C. (2021). Stakeholders’ preferences for the future of transport in Europe: Participatory evaluation of scenarios combining scenario planning and the multi-actor multi-criteria analysis. Futures, 127, 102690. Keshavarzian, Maryam (2015). Estimating and forecasting air traffic worldwide. Journal of Transportation, Volume 13, Number 2 (47), pp. 153-168. Klemperer, P. (1995). Competition when consumers have switching costs: An overview with applications to industrial organization, macroeconomics, and international trade. The review of economic studies, 62(4), 515-539. Lewis, K. A., Widup, D. P., & Lewis, R. A. (1982). Deregulation and rail-truck competition: evidence from a translog transport demand model for assembled automobiles. Journal of Transport Economics and Policy, 139-149. Linstone, H.A. & Turoff, M., (1975), (digital version: 2002), "Introduction", the Delphi Method: Techniques and Applications, Publisher:Addison-Wesley Pub. Co., Advanced Book Program. Ludwig, B. (1997). “Predicting the future: Have you considered using the Delphi methodology?”. Journal of Extension, 35(5), 1-4. Mäkitalo, M.and Hilmola, O.(2010), "Analysing the future of railway freight competition: a Delphi study in Finland", Foresight, Vol. 12 No. 6, pp. 20-37. Manzoor, Davood and the ancient intelligentsia, Ruhollah (1396). Perspectives on Global Energy Consumption in the Transportation Sector, Iranian Energy Magazine, Volume 20, Number 2, pp. 65-51. Martin, B. R. (2012). The evolution of science policy and innovation studies. Research policy, 41(7), 1219-1239. Mehrabian, Azadeh (1391). Investigating the Factors Affecting Passenger Transportation in the Rail Transportation Network in Iran. Quarterly Journal of Economic Sciences, Seventh Year, No. 22, pp. 137-153. Mehregan, Nader and Dehghani Ahmadabad, Hani (1389). Estimating the effect of economic growth in the transportation sector on income distribution in Iran. Journal of Transportation, Year 7, Number 4, pp. 365-418. Mutter, A., & Rohracher, H. (2021). Competing Transport Futures: Tensions between Imaginaries of Electrification and Biogas Fuel in Sweden. Science, Technology, & Human Values, 0162243921996052. Nourian, Farshad and Fath Jalali, Arash (1399). Investigating and analyzing the effects of land use planning and transportation network on energy consumption in the city, case study: 35 hectare area in the new city of Hashtgerd. Armanshahr Architecture and Urban Planning, No. 31, pp. 286-271. Pashaeizadeh, Hossein (1386). A brief look at the Delphi method, Peak Noor, No. 2, Year 6. Peeters, P., Higham, J., Cohen, S., Eijgelaar, E., & Gössling, S. (2019). Desirable tourism transport futures. Journal of Sustainable Tourism, 27(2), 173-188. Ratanavaraha, Vatanavongs, and Sajjakaj Jomnonkwao. 2015. “Trends in Thailand CO2 Emissions in the Transportation Sector and Policy Mitigation.” Transport Policy 41: 136–146. doi:10.1016/j.tranpol.2015.01.007. Roorda, M. J., Cavalcante, R., McCabe, S., & Kwan, H. (2010). A conceptual framework for agent-based modelling of logistics services. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 46(1), 18-31. Samimi, Amir, Rahimi, Ehsan and Amini, Hamidreza (1397). Analyzing the benefits of changing the way goods are transported from road to rail from the perspective of sustainable development; Case Study of Iran, Amirkabir Journal of Civil Engineering, Volume 50, Number 3, pp. 528-519. Schmedding, D., Liedtke, G. T., & Babani, J. (2006). The Rule-Based Freight Transport Simulation System InterLOG. In Transportation Research Board 85th Annual Meeting (No. 06-2436). Seifipour, Fatemeh and Afrooz Amini, Fatemeh (2012). The effect of rising fuel prices on rail freight demand and its share of land transportation. Transportation Engineering, Third Year, No. 4, pp. 315-324. Shahdati, Hadi, Rivasi, Ahmad, Hosseini, Seyed Rasoul, Momeni, Reza and Shajari, Gholamreza (2007). A Look at the Relations between the Railways of the Islamic Republic of Iran and Railway Transport Companies, Tehran, Taher, 9-13. Shamalipour, Bahram, Saeedi, Nasser, Kaabi, Amer, Halafi, Hamidreza and Rashnoodi, Asghar. (2014). Estimation of freight traffic in the next 20 years. Maritime, road and rail transportation methods of Imam Khomeini port using time series model. Oceanography (17). Sharifi, Noureddine (1390). The status of transportation and its impact on other sectors of the economy: a data-output analysis. Quarterly Journal of Economic Growth and Development Research, Second Year, Fifth Issue, pp. 207-237. Spector, S., Higham, J. E., & Gössling, S. (2020). Extraterrestrial transitions: Desirable transport futures on earth and in outer space. Energy Research & Social Science, 68, 101541. Taghizadeh, Reza, Mohammadi, Vahid and Mr. Armakouei, Negin, (1396). Introduction to Sampling and Application in Quantitative and Qualitative Research, Fifth International Conference on Research Approaches in Humanities and Management. Ubbels, B., Rietveld, P., & Peeters, P. (2002). Environmental effects of a kilometre charge in road transport: an investigation for the Netherlands. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 7(4), 255-264. UNIDO, U. (2005). UNIDO technology foresight manual: organization and methods. Vienna: United Nations Industrial Development Organization Venezia, E. (2011). Transport investments: are they crucial for the economic system?. International Journal of Engineering Management and Economics, 2(4), 351-368. Witzell, J. (2020). Assessment tensions: How climate mitigation futures are marginalized in long-term transport planning. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 87, 102503. Yang, C. H., Chow, J. Y., & Regan, A. (2009). State of the art of freight forecasting modeling: lessons learned and the road ahead. In Transportation Research Board 88th Annual Meeting (No. 09-3384). Zhang, Y., Bowden, R. O., & Allen, A. J. (2003). Intermodal transportation planning using commodity flow data. National Center for Intermodal Transportation and Mississippi Department of Transportation. Zhu, M., Liu, X. Y., Tang, F., Qiu, M., Shen, R., Shu, W., & Wu, M. Y. (2016). Public vehicles for future urban transportation. IEEE transactions on intelligent transportation systems, 17(12), 3344-3353.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |