تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,900 |
شناسایی و دستهبندی پیشرانهای مؤثر بر آینده آموزش حسابداری در ایران با استفاده از الگوی EPISTLU | ||
آینده پژوهی ایران | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 10، شهریور 1400، صفحه 265-290 اصل مقاله (650.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfs.2021.15641.1295 | ||
نویسندگان | ||
محمدجواد صدیقیان1؛ فروغ حیرانی* 2؛ محمود معین الدین3؛ حمید بابایی میبدی4 | ||
1دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران | ||
3دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، یزد، ایران | ||
4استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه میبد، میبد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: مقاله حاضر به دنبال آن است که عوامل مؤثر بر آینده آموزش حسابداری در ایران را به روشی علمی و نظاممند شناسایی کرده و آنها را به صورت طبقهبندی شده معرفی نماید. روش: هرچند روشهای مختلفی برای آیندهپژوهی وجود دارد، ولی در بیشتر آنها شناسایی پیشرانهای شکلدهنده آینده ضروری است؛ بدین منظور تحقیق حاضر کوشیده است تا با روش مطالعات کتابخانهای و نظرسنجی از خبرگان، پیشرانهای تأثیرگذار بر آینده آموزش حسابداری را احصاء و سپس با استفاده از روش دلفی، مهمترین آنها را شناسایی نماید. یافتهها: 27 پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش حسابداری بر اساس الگوی EPISTLU، دستهبندی و به گروههای 7 گانه اقتصادی، سیاسی، نهادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی و دانشگاهی تقسیمبندی شدند. مشارکت کنندگان در این تحقیق 15 نفر از خبرگان متخصص در زمینه حسابداری و آشنا با مباحث آیندهپژوهی میباشند. نتیجهگیری: طبقهبندی یافتههای این تحقیق در گروههای هفتگانه بالا نشان میدهد، عوامل متعدد و در هم تنیدهای بر آینده آموزش حسابداری در ایران تأثیرگذار بوده و میتوان چنین نتیجهگیری کرد که برای شکلدهی به آینده آموزش حسابداری در ایران لازم است تمامی این عوامل متنوع را مورد توجه و برنامهریزی قرار داد. احصاء و طبقهبندی پیشرانها، زمینه لازم برای اولویتبندی و تعیین میزان اهمیت هرکدام از این پیشرانها را فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ حسابداری؛ نظام آموزشی؛ پیشرانها؛ دانشگاه آینده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Categorizing the Effective Drivers Shaping the Future of Accounting Education in Iran using the EPISTLU Model | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamadjavad sedighian1؛ Forough Hirani2؛ Mahmoud Moinuddin3؛ Hamid Babaei Meybodi4 | ||
1Ph.D. Student in Accounting, Islamic Azad University, Yazd Branch, Iran | ||
2Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran | ||
3Associate Professor of Accounting, Islamic Azad University, Yazd Branch,Yazd, Iran | ||
4Assistant Professor of Management, Meybod University, Meybod, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The present study aimed to identify and categorize the effective drivers shaping the future of accounting education in Iran in a scientific and systematic manner. Methods: Even if numerous methods have thus far developed for futures studies, it seems essential in most cases to identify the significant drivers affecting the future. For this purpose, the present study was an attempt to analyze the effective drivers in the future of accounting education through desk research methods and a survey of expert opinions, and then identify the most important ones using the Delphi method. Findings: In total, 27 effective drivers shaping the future of accounting education in Iran were categorized based on the EPISTLU model, and then divided into seven groups; namely, economic, political, institutional, social, technological, legal, and academic. The study participants also included 15 experts engaged in the field of accounting and familiar with futures studies topics. Conclusion: The categorization of the study findings with reference to the above-mentioned seven groups demonstrated that many intertwined drivers were involved in the future of accounting education in Iran. Accordingly, it is crucially important to reflect on all these various drivers and plan for them to shape the future of accounting education in this country. Therefore, analyzing and categorizing such drivers paves the way for prioritizing and determining the importance of each one in the future of accounting education in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Futures studies, Accounting, Education System, Drivers, Future University | ||
مراجع | ||
آقارفیعی, داود. (1398)، «تأثیر کتابخانه ملی در تحقق اهداف علمی جمهوری اسلامی ایران در وضعیت مطلوب خویش (تحلیل دیدگاه استادان علم اطلاعات و دانششناسی)»، آیندهپژوهی ایران،4(2) ، 155- 135. اخلاقی، آزیتا؛ صالح صدقپور، بهرام و نوید ادهم، مهدی (1399)، «آیندهپژوهی اجرای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در افق 1404»، فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 34 (10) ، 56-80. اصغری، سعید و اکبرپور شیرازی، محسن (1397)، «ارایه سناریوهای آینده آموزش عالی کشور با استفاده از روش نقشهشناختی فازی»، پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، (1)24، 1-26. باباجانی، جعفر و خنکا، عبدالخالق (1396)، «شناسایی و تحلیل کلانروندهای مؤثر بر آینده حسابداری مدیریت از منظر حرفه و کسب وکارها با رویکرد آیندهپژوهی»، حسابداری سلامت، 6 (2) ، 24-45. باباجانی، جعفر؛ برزیده، فرخ و خنکا، عبدالخالق (1397)، «آیندهپژوهی حسابداری مدیریت: از منظر علم و فناوری اطلاعات»، حسابداری مدیریت، 38 (11) ،127-138. حیدری امیرهوشنگ(1395)، آیندهپژوهیوروشدلفی، ترویج علم، 10 (12) ، 75 – 93. جعفری، عمار و کریمی، فریبا (1396). «سیاستگذاری حرفهای در نظام آموزشی در هزاره سوم با تأکید بر مبحث آیندهپژوهی»، ماهنامه علمی – تخصصی شباک، 10 (3) ، 45-56. خواجوی، شکراله و منصوری، شعله (1390)، «ترکیب بهینه تدریس وپژوهش: تحول لازم در آموزش حسابدارى»، دانش حسابرسی 5 (11) ، 69-81. رضایان قیهباشی، احد و پورعزت، علیاصغر (1397)، «ساخت اجتماعی واقعیت آینده در پرتو مطالعات میانرشتهای»، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 4 (10) ، 22-1. رمضانپور نرگسی، قاسم؛ خالقی، آرمین و حاجی حسینی، حجتاله (۱۳۹۵)، «شناسایی روندهای فناوری و پیشرانهای تغییر شکل دهنده فرصت کارآفرینانه در حوزه آموزش»، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 8 (1) ، 19-35. رهسپار، زهره؛ صالحی، کیوان؛ عزتی، میترا و ذوالفقارزاده، محمد مهدی (1398)، «شناسایی و تحلیل ساختاری تأثیر متقابل پیشرانهای تغییر در حوزه آموزشوپرورش»، نوآوریهای آموزشی، 70 (18) ، 101 -126. رومزی، هدا؛ حسینپور، محمد؛ بهمئی، لیلا و نصیری، ماریا (1398)، «طراحی مدل ایجاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان در رشتههای علوم انسانی»، کتابداری و اطلاعرسانی، 22 (4) ، 119-151. زمانی اسکندری، عین اله، مهربان پور، محمدرضا، جهانشاد، آزیتا (1399). «آیندهنگاری پیشرانهای حوزه آموزش و پژوهش در نظام مالیاتی ایران – با رویکرد اقتصادی، دانش سرمایهگذاری، 9 (36)، 371-395. سیاح مفضلی، اردشیر و اسدی، علیرضا (1394)، «بررسی ساختارهای فکری و مفاهیم کلیدی در آیندهپژوهی و ارائه چارچوب اجرای مطالعات آیندهپژوهی، آیندهپژوهی مدیریت»، پژوهشهای مدیریت 26 (102)، 15-26. صفاری، محمدجواد و صابری سرابی، فرهود (1394)، «آینده حرفه حسابرسی؛ روش تحلیل سناریو»، حسابرس، 79، 66-74. صفری گرایلی، مهدی و رضائی پیته نوئی، یاسر (۱۳۹۵)، «ارائه الگویی برای شناسایی و رتبهبندی مهارتهای مورد نیاز دانشآموختگان حسابداری»، فصلنامه حسابداری مالی 8 (32) ، ۸۳-۱۰۵. عبدی، حمید؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم؛ نیلی، محمدرضا و رجاییپور، سعید (1396)، «تبیین برنامه درسی آینده در راستای تحقق چشماندازها و رسالتهای آموزش عالی ایران در افق 1404»، مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 61، 59-88. کرمی، مرتضی و فتاحی، هدی (1394)، «تغییر برنامه درسی آموزش عالی: برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی»، مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 111-138. کشاورزی، مهدی؛ یارمحمدیان، محمدحسین و نادی محمدعلی (1396)، « طراحی الگوی روشهای تدریس مبتنی بر توسعه آیندهپژوهی در آموزش عالی ایران»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (4)8، 157-174. کوثری، سحر؛ سادات رحمتی، فاطمه (1398)، «مطالعات آینده و نقش آن در سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری»، سیاست علم و فناوری، 12 (2) ، 118-103. گرایی، احسان؛ حیدری، غلامرضا و کوکبی، مرتضی (1397)، «شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی ایران»، مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29 (1) ، 135-148. لک، جمشید؛ پورعلی، محمدرضا و منصوریراد، همت (1399)، «آیندهپژوهی در تحقیقات و آموزش حسابداری»، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 45، 133-146. مجرد سلامی، محمد مهدی و ذبیحی، محمدرضا (۱۳۹۴)، «آینده حسابداری در ایران»، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت. تهران. شرکت خدمات برتر. محمدحسینی، بابک؛ هادیزاده، مرتضی و قافلهباشی، سید فهیم (1399)، «پیشرانهای ارائه خدمات سایبری پایدار در دولت با تأکید بر حفظ امنیت از طریق هوش مصنوعی»، آینده پژوهی ایران، 5 (2) ، 65-35. مدنی، سید علی؛ کاویانی، الهام؛ سعیدیپور، بهمن و لایی، سوسن (1397)، «تبیین و طراحی الگوی پویندگی و تحرک نظام آموزش عالی: رویکرد داده بنیاد»، پژوهش در نظامهای آموزش، 12 (43) ، 165-183. ملکآرایی، نظامالدین (1388)، «سرمقاله» حسابدار رسمی ،12، 3. منتظر، غلامعلی و فلاحتی، نگار (1394)، «سناریونگاری آینده آموزش عالی و کاربرد فناوری اطلاعات در آن»، سیاست علم و فناوری، 1، 47-67. مهدی, رضا (1392)، «آیندهپژوهی در آموزش عالی: شرایط و ویژگیهای دانشگاههای سرآمد در آینده»، رهیافت، 55، 79-90. مهدی, رضا (1394)، «آیندهشناسی آموزش عالی: راهبردها و پیامدهای سازگاری دانشگاه با محیط و جامعه»، فرآیند مدیریت و توسعه، 28(91) ، 31-54. نیاز آذری، مرضیه (1391)، «تعیین مؤلفههای آیندهپژوهی جهت طراحی مدل در آموزش عالی»، پژوهشهای مدیریت، 23(97)، 55 -64. همتی، علیرضا؛ گودرزی، محمدعلی و حاجیانی، ابراهیم (1394)، «آیندهپژوهی تجاری شدن آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت یا الزام!»، آیندهپژوهی مدیریت، (1)26 1-14. همتی، علیرضا؛ گودرزی، محمدعلی و حاجیانی، ابراهیم (1394)، «ضرورت آیندهپژوهی در نظامهای آموزشوپرورش»، آیندهپژوهی مدیریت، (2) 26 ، 59-67.
Abdi, H., Mirshahjaafari, S.E., Nili, M., Rajaipoor.S (2018). An Explanation of the Future Curricula toward Realizing the Visions and Missions of Iranian Higher Education in Horizon of 2025. Journal of higher education curriculum studies, 8(16), 59-88.(In Persian) ACCA (2012). 100 Drivers of Change for the Global Accountancy Profession. ACCA (2019). Professional accountants – the future: Drivers of change and future skills. Agharafii, D. (2020). The Impact of the National Library on the Achievement of the Scientific Goals of the Islamic Republic of Iran in its Desired Status (Analyzing the Viewpoints of Information Science and Knowledge Management Professors). Iran Future Studies, 4(2), 135-155.(In Persian) Akhlaghi, A., Saleh, B., Navidadham, M. (2020). Future Study of Impelemantation of Education Nationl Policy in Horizon 1404. Strategic Studies of public policy, 10(34), 56-80.(In Persian) Apostolou, B., Dorminey, J., Hassell, J & Hickey, A. (2019).Accounting education literature review . Journal of Accounting Education. 47. 10-16 Asghari S, Akbarpour Shirazi M.(2018) Presenting Iran's future higher education scenarios using fuzzy cognitive maps.2018. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education; 24 (1) :1-26.(In Persian) Azman, N, Sirat, M, & Karim, M. A. (2010). Building future scenarios for Malaysian universities. Journal of Asian public policy, 3(1), 86-99. Babajani, J., Barzideh, F., Khonaka, A. (2018). Future Studies in Management Accounting from the Perspective of Science and Information Technology. Management Accounting, 11(38), 127-138. (In Persian) Babajani, J., Khonaka, A. (2018). A Future Studies Approach to Identifying and Macro Analyzing the Trends Influencing the Future of Management Accounting from the Perspective of Professions and Businesses. Journal of Health Accounting, 6(2), 24-45. (In Persian) Blass, E., Jasman, A & Shelley, S. (2010).Visioning 2035: The future of the higher education sector in the UK. Futures. 42. 445-453 Drivers of change: Navigating the future (cpanewbrunswick.ca) Geraei, E., Heidari, G., Kokabi, M. (2018). Identifying the Effective Driving Forces on the Future of Knowledge and Information Science Education in Iran. National Studies on Librarianship and Information Organization, 29(1), 135-148. (In Persian) Heidari, A. (2016). Futures Studies and Delphi Methods. Popularization of Science, 7(1), 75-93. (In Persian) Hemmati, A., Goudarzi, M., Hajiani, I. (2015). Exploring the Future of Commercialization of Higher Education in the Islamic Republic of Iran; a Necessity or an Obligation. Future study Management, 26(102), 1-14. (In Persian) Hemmati, A., Goudarzi, M., Hajiani, I. (2015). Futures Studies, Necessities of Education Systems. Future study Management, 26(103), 59-67. (In Persian) Huisman, J., de Boer, H. F., & Botas, P. C. P. (2011). The future of English higher education: the changing landscape. Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS). Ithnin, F., Sahib, S., Eng, C.K., Sidek, S & Raja Harun, R. (2018). Mapping the futures of Malaysian Higher Education: A meta - analysis of futures studies in the Malaysian Higher Education scenario. Journal of Futures Studies. Jafari, A., Karimi, F. (2017). Professional policy-making in the educational system in the third millennium with emphasis on the topic of future research. Shebak specialized scientific monthly, 10(3), 45-56. (In Persian) Karami, M. Fatahi, Hoda(2013). Higher Education Curriculum Change: The Master of Educational Planning Curriculum. Journal of higher education curriculum studies, 3(7), 111-138.(In Persian) Keshavarzi, M., Yarmohammadian, M., Nadi, M. (2018). Designing the pattern of the teaching methods based on the futures studies development in the Curriculum of the Iran Higher Education. Journal of New Approaches in Educational Administration, 8(32), 157-174.(In Persian) Khajavi, SH., Mansouri, SH. (2011). Optimal combination of teaching and research: The necessary development in accounting education. Auditing knowledge, 5(11), 69-81. (In Persian) Kousari, S., Sadat Rahmati, F. (2019). Future-Oriented Researches and Its Roles in STI Policy Making. Journal of Science and Technology Policy, 12(2), 103-118. (In Persian) Lak, J., Pourali, M., Mansourirad, H. (2020). Futures Study in Researches and Accounting Education. Accounting and Auditing Research, 12(45), 133-146. (In Persian) Lobo, X., Tilt, C & Forsaith, D. (2004).The future of management accounting: A South Australian perspective«. Journal of Management Accounting Research, 2, 55-70. Madani, S., Kavyani, E., Saeidipour, B., Laei, S. (2018). Explaining and Designing the Pattern of Dynamism and Persistence of the Higher Education System: Grounded Theory Approach. jiera, 12(43), 165-183. (In Persian) Mahdi, R. (2013). Future Studies in Higher Education: The Conditions and Features of Excelling Universities in the Future. Rahyaft, 23(55), 90 -79. (In Persian) Mahdi, R. (2013). Higher Education Futurology: Strategies and Consequences of University Adaptation to the Environment and Society. Management and development process, 91(1), 31 -54. (In Persian) Mohamed, E., Lashine, S (2003).Accounting Knowledge and Skills and the Challenges of a Global Business Environment. Managerial Finance. 29. 3-16 Mohammadhosseini, B., Hadizadeh, M., Ghafelebashi, S. (2021). The Drivers of Sustainable Cyber Service Offer in the Government with an Emphasis on Maintaining Security Using Artificial Intelligence. Iran Future Studies, 5(2), 35-650. (In Persian) Mojaradsalami. M.M, Zabihi. M.R(2018), The future of accounting in Iran, The 4st International Conference on Accounting and Management,Tehran. Molkaraei,N(2009)، Editorial» hesabdarrasmi,12(3). (In Persian) Montazer, G., Falahati, N. (2015). Iraninan Higher Education Future Scenarios Drived by Information Technology. Journal of Science and Technology Policy, 8(1), 47-68. (In Persian) Niaz Azari, M. (2015). Future studies to determine the components of the model in higher education. Future study Management, 23(97): 55-64. (In Persian) Pincus, K., Stout, D., Sorensen, J., Stocks, K & Lawson, R. (2017). Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education. 40. 1-18 Rahsepar, Z., Salehi, K., Ezati, M., Zolfaghar Zade Kermani, M. (2019). Identification and structural analysis of the interactional effect of the change drivers on the field of education. Educational Innovations, 18(2), 101-126. (In Persian) Ramazanpoor.n, GH, Khaleghi, A. (2016). Identify technological trends and drivers of entrepreneurial opportunity transformation in the field of education. Iranian Higher Education , 8(1), 19-35. (In Persian) Rezayan Ghayehbashi, A., Pourezzat, A. (2018). Social construction of Future Reality With emphasis on interdisciplinary studies. Interdisciplinary Studies in the Humanities, 10(4), 1-22. (In Persian) Rieckmann, M. (2011). Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures. 44. 127-135. Roumezi, H., Hosseinpour, M., Bahmei, L., Nasiri, M. (2020). Designing A Model for the Creation and Development of Knowledge-Based Companies in Human Sciences’ Fields. Library and Information Sciences, 22(4), 119-151. (In Persian) Rozanova N. C. Education in the Third Century: Quo Vadis?Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya,(2020)11, 23-30 Safai,M.j, Saberisarabi, F. (2018). The future of the auditing profession; Scenario analysis method. Auditor, 79, 66-74. (In Persian) Safari gerayli M. A(2017) Model for identifying and ranking the skills needed for accounting graduates. quarterly financial accounting journal.; 8 (32) : 83-105. (In Persian) Salem, M. SM. (2013). The future of accounting as a subject in a business school: A literature review. The journal of human resource and adult learning 9.2 Sayah Mofazali, A., Asadi, A. (2015). A review of theoretical foundation and key concepts of futures studies regards to development of implementation framework of Futures Studies. Future study Management, 26(102), 15-26. (In Persian) Shaftel, J & Shaftel, T. (2005). The Influence of Effective Teaching in Accounting on Student Attitudes, Behavior, and Performance. Issues in Accounting Education - Issues Account Educ. 20. 231-246 Szpilko, D., Glinska, E., & Szydlo, J. (2020). STEEPVL and structural analysis as a tools supporting identification of the driving forces of city development. European Research Studies Journal, 23(3), 340-363. Watson S. F., Apostolou B., Hassell J. M. and Webber S. A. (2007).Accounting education literature review. Journal of Accounting Education, 25 (3): 1-58. Zackery, A., Taheri Demne, M. (2020). A Future-oriented Study of Various Components of Education: A Vision of Interdisciplinary School of Future. New Educational Approaches, 15(1), 133-156 Zamani Eskandari, E., Mehrabanpour, M., Jahanshad, A. (2020). Foresight of education and research in the Iranian tax system - with an economic approach. Journal of Investment Knowledge, 9(36), 371-395. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 747 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |