تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,284,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,871,475 |
نقش زبان در مشروعیت بخشیدن به اصلاحات قوانین و مقررات مالی بخش عمومی | ||
دانش حسابداری مالی | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 30، آبان 1400، صفحه 1-23 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jfak.2021.15745.2880 | ||
نویسندگان | ||
رضا پوراحمد* 1؛ محمد مرادی2؛ عباس نرگسیان3 | ||
1دانشجوی دکتری حسابداری پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 09 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 26 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این تحقیق، بررسی ماهیت زبان نمایندگان مجلس در ارتباط با اعمال تغییرات در قانون محاسبات عمومی کشور و نیز بررسی نقش زبان در مشروعیت بخشیدن به اینگونه تغییرات و همچنین بررسی نوع استراتژی های مشروعیت بخشی بکار گرفته شده توسط نمایندگان مجلس، می باشد. روش: روش تحقیق حاضر مبتنی بر تحلیل گفتمان انتقادی با رویکرد فرکلاف است. جامعه این تحقیق، شامل کلیه مباحثه ها و گفتمان های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تغییرات قانون محاسبات عمومی مرتبط با حسابداری بخش عمومی از سال 1365 تا سال 1399 می باشد که تعداد 17 متن از مشروح مذاکرات فوق از روزنامه رسمی کشور به عنوان نمونه مبتنی بر روش نمونه گیری اشباع تئوریک انتخاب شده است. یافته ها: تغییرات قانون محاسبات عمومی کشور به عنوان زیر بنای حسابداری بخش عمومی، تحت تاثیر زبان بوروکراتیک نمایندگان مجلس مشروعیت بخشیده شده است و قدرت زبان نمایندگان مجلس در اینگونه تغییرات تاثیرگذار بوده است و آنها با تاکید بر استراتژی خردگرایی و اقتدارگرا، به دنبال مشروعیت بخشی به این تغییرات بوده اند. نتیجه گیری: استفاده نمایندگان مجلس از زبان بوروکراتیک در اعمال تغییرات قانون محاسبات عمومی کشور، بیانگر این است که آنان سعی دارند اینگونه تغییرات را همسو با منافع عمومی به تصویر بکشند (لیگوری و استیکولینی1، 2018؛ 161) و با بهره بردن از قدرت زبان و با تاکید بر استراتژی های خردگرایی و اقتدارگرا، برای جلب حمایت عمومی نسبت به اقدامات خود، تلاش می کنند. دانش افزایی: توجه به نقش زبان سیاستمداران در اصلاحات حسابداری بخش عمومی و استراتژی های آنان جهت مشروعیت بخشی به قوانین و مقررات مالی زیر بنای حسابداری بخش عمومی، از جمله مواردی است که در مطالعات حسابداری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و می تواند در تصمیم گیری و قضاوت استفاده کنندگان گزارشات حسابداری بخش عمومی موثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
: استراتژی های مشروعیت بخشی؛ حسابداری بخش عمومی؛ زبان بوروکراتیک؛ قانون محاسبات عمومی؛ قوانین و مقررات مالی؛ نمایندگان مجلس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Language in Legitimating Public Sector Financial Laws and Regulations | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Pourahmad1؛ Mohammad Moradi2؛ Abbas Nargesian3 | ||
1Phd Student in Accounting, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran, | ||
2Assistant Professor, Department of Accounting, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this study is to investigate the nature of the language of parliamentarians in relation to changes in the law of public accounting and also to investigate the role of language in legitimating such changes and also to examine the type of legitimation strategies used by parliamentarians. Method: The present research method is based on critical discourse analysis with Fairclough approach. The population of this research includes all discussions and discourses of the members of the Islamic Consultative Assembly in connection with the changes in the law of public accounting related to public sector accounting from 1986 to 2020 and 17 texts of the above negotiations from the official newspaper of the country as an example Based on the theoretical saturation sampling method has been selected. Results: Changes in the public Accounting Law of the country as the basis of public sector accounting have been legitimated under the influence of bureaucratic language of MPs and the power of MPs's language has been effective in such changes and they seek legitimacy by emphasizing rationalist and authoritarian strategies. Conclusion: MPs' use of the bureaucratic language in implementing changes to the country's public accounting law indicates that they are trying to portray such changes in line with the public interest (Ligouri and Steccolini, 2018; 161) and try to gain public support by using the power of language and emphasizing rationalization and authorization strategies. Contribution: Paying attention to the role of politicians' language in public sector accounting reforms and their strategies to legitimate the financial rules and regulations underlying public sector accounting are among the issues that have received less attention in accounting studies and can be effective in decisions and judgments of the users of public sector accounting reports. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bureaucratic Language, Financial Laws and Regulations, Legitimation Strategies, MPS, Public Accounting Law, Public Sector Accounting | ||
مراجع | ||
آقا گل زاده، فردوس، (1386)، تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، تهران، علمی و فرهنگی.
افشین وفایی، محمد و غلامی، علی، (1397)، زبان، ابزار قدرت در روزنامه های دربار دوران قاجار. مجله ادب فارسی، 8 (2): 1-22.
باباجانی، جعفر، (1386)، حسابداری و کنترل های مالی دولتی، چاپ چهارم، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
بلیکی، نورمن، (1384)، طراحی پژوهش های اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نشر نی.
بهرام پور، شعبانعلی، (1379)، تحلیل انتقادی گفتمان، تهران، دفتر مطالعات و توسعة رسانه ها.
ضیائی، محمدصادق و نرگسیان، عباس و کیامنفرد، منیژه، (1388)، بررسی رابطه بین زبان اقتدار با مشروعیت دولتها: تحلیل گفتمان انتقادی سخنان امام خمینی (ره)، نشریه مدیریت دولتی، 1(3): 85-104.
مرادی، محمد و نرگسیان، عباس و اخوان، هانیه، (1396)، مطالعه و مقایسة پاسخگویی مالی دولت در چهار دورة ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی با استفاده از تحلیل گفتمان انتقادی، نشریه مدیریت دولتی، 9(2): 193-212.
مقیمی، سید محمد و ضیائی، محمدصادق و عاملی، سعیدرضا و نرگسیان، عباس، (1391)، مطالعه ماهیت زبان دولت در سه دهه انقلاب اسلامی و ارائه ی الگوی کارآمد آن در ایران. نشریه مدیریت دولتی، 4(12): 113-128.
میرزایی اهرنجانی،حسن، (1385)، مبانی فلسفی تئوری سازمان، چاپ اول، تهران، سمت.
Adhikari, P, & Jayasinghe, K, (2017), ‘Agents-in-focus’ and ‘Agents-in-context’: The strong structuration analysis of central government accounting practices and reforms in Nepal. Accounting Forum, 5(11), 34-51.
Afshin Vafaei, M, & Gholami, A, (2018), Language, tools of power in the newspapers of the Qajar period. Journal of Persian Literature, 8 (2), 1-22. (In Persian)
AghaGolzadeh, F, (2007), Critical Discourse Analysis and Literature, Tehran, Scientific and Cultural. (In Persian)
Alexe, R, (2009), Rforming Spanish Bureaucratic Language. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, 2(51), 213-216.
Babajani, J, (2007), Accounting and Government Financial Controls, Fourth Edition, Tehran, Allameh Tabatabai University. (In Persian)
Bahrampour, Sh, (2000), Critical Analysis of Discourse, Tehran, Office of Media Studies and Development. (In Persian) Baker, P, & Ellece, S, (2011), Key Terms in Discourse Analysis. London, Continuum.
Biber ,D, Egbert, J , Keller, D, & Wizner, S, (2021), Towards a taxonomy of conversational discourse types: An empirical corpus-based analysis. Journal of Pragmatics, 33(171) , 20-35.
Bitektine, A, & Haack, P, (2015), Legitimacy, Academy of Management Annals, 11(1), 451-478. Blaikie, Norman, (2005), Social Research Design, translated by Hassan Chavoshian, Tehran, Ney Publishing. (In Persian)
Calle-Diaz, L, (2019), Possibilities of building peace through classroom discourse: A positivediscourse analysis, Linguistics and Education, 54(6), 1–10.
Chaidas, D, (2018), The benefits of narratology in the analysis of multimodal legitimation: the case of new democracy, Discourse Commun, 12 (3), 1–20.
Christensen, C.M., McDonald, R., Altman, E.J., Palmer, J.E ,(2018), an intellectual history and directions for future research, Journal of Management Studies, 55(7), 1043–1078.
Fairclough, N, (1995), Critical discourse analysis: The critical study of language, London, Longman. Fairclough, N, (2005), Discourse Analysis in Organization Studies: The Case for Critical Realism, SAGE Publications, 1-25.
Gutmann , J, and Voigt, S, (2018), The rule of law: Measurement and deep roots. European Journal of Political Economy , 6(2), 1–15.
Herman, E. S, (1992), Beyond Hypocrisy: Decoding the News in an Age of Propaganda Boston, South End Press.
Hummel, R. P, (1994), The Bureaucratic Experience: A Critique of Life in the Modern Organization, New York, St. Martin’s Press. Hummel R. P, (2008), The Bureaucratic Experience: The Postmodern Challenge, 5th ed, M.E, Sharp, Inc.
Hyndman, N, Liguori, M, Meyer, R, Polzer, T, Rota, S, & Seiwald, J, (2014), The translation and sedimentation of accounting reforms. A comparison of the UK, Austrian and Italian experiences, Critical Perspective on Accounting, 25(4-5), 388-408.
Hyndman, N, & Liguori, M, (2016), Justifying accounting change through global discourses and legitimation strategies, The case of the UK central government, Accounting and Business Research, 46(4), 390-421.
Jansen, C, & Steehouder, M, (1985), From Bureaucratic Language to Instructional Texts: How to Design An Effective Problem-Solving Tool for Citizen, Twente University of Technology, Dept. of Applied Linguistics, Enschede, Netherlands.
Lassou , P, Hopper, T, Tsamenyi, M, & Murinde, V, (2019), Varieties of neo-colonialism: Government accounting reforms in Anglophone and Francophone Africa – Benin and Ghanacompared, Critical Perspectives on Accounting, 46 (2), 13-29.
Liguori , M, & Steccolini, I, (2018), The power of language in legitimating public-sector reforms: When politicians “talk” accounting. The British Accounting Review, 50(9) , 161-173.
Lin, Y, (2021), Legitimation strategies in corporate discourse: A comparison of UK and Chinese corporate social responsibility reports, Journal of Pragmatics, 177(6), 157-169.
Lincoln, Y. S, & Guba, E, (1985), Naturalistic inquiry, Thousand Oaks, CA: Sage, P: 124. Meinard, Y, (2017), What is a legitimate conservation policy? Biological Conservation, 213(13) , 115–123.
Mirzaei Ahranjani, H, (2006), Philosophical Foundations of Organization Theory, First Edition, Tehran, Samt. (In Persian)
Moghimi, S. M, Ziaei, M. S, Ameli, S.R, & Nargesian, A, (2012), A study of the nature of government language in the three decades of the Islamic Revolution and presenting its effective model in Iran, Journal of Public Management, 4 (12), 113-128. (In Persian)
Moradi, M, Nargesian, A, & Akhavan, H, (2017), Study and Comparison of Government Financial Accountability in the Four Presidencies after the Islamic Revolution Using Critical Discourse Analysis, Journal of Public Management, 9 (2), 192-213.
(In Persian) Oakes, H, & Oakes, S, (2012), Accounting and marketing communications in arts engagement: A discourse analysis, Accounting Forum, 36(2), 209-222.
Orts, M, (2016), Power distance and persuasion: The tension between imposition and legitimation in international legal genres, Journal of Pragmatics ,92(6), 1-16.
Paré, G, Marsan, J, Mirou, J, Tamimd, H, & Lukyanenkoe, R, (2020), IT vendors’ legitimation strategies and market share: The case of EMR Systems, Information & Management, 11(9), 165-183.
Qvarfordt , A, Hoffc, D, & Bäckströmb, A, & Ahmadi, N, (2019), From fighting the bad to protecting the good: Legitimation strategies in WADA’s athlete guides, Performance Enhancement & Health, 12(2), 31-46.
Reyes, A, (2011), Strategies of legitimization in political Discourse: From words to actions, Discourse & Society, 22(6), 781-807.
Ridealgh, K, & Gomez, L, (2020), Potestas and the language of power: Conceptualising an approach to Power and Discernment politeness in ancient Languages, Journal of Pragmatics, 170(7) , 231-244.
Rotaru, V, (2019), Mimicking’ the West? Russia's legitimization discourse from Georgia war to the annexation of crimea, Communist and Post-Communist Studies, 11 (4), 23-38.
Sahlin, K, & Wedlin, L, (2008), Circulating ideas: Imitation, translation and editing, In: R. Greenwood, C, Oliver, K, Sahlin & R, Suddaby, (eds.), The SAGE Handbook of Organizational Institutionalism, London, Sage, 41-218.
Slimane, K, Diridollou, C, & Hamadache, K, (2020), The legitimation strategies of early stage disruptive innovation, Technological Forecasting & Social Change, 158(9), 120-161.
Trikha, R, (2009), Bureaucracy and Public Administration, Indiana University, ABD Publishers.
Vaara, E, Tienari, J, & Laurila, J, (2006), Pulp and paper fiction: On the discursive legitimation of global industrial restructuring, Organization Studies, 27(6), 789-813.
Vaara, E, (2015), Legitimacy Struggles and Political Corporate Social Responsibility in International Settings: A Comparative Discursive Analysis of a Contested Investment in Latin America, Organization Studies, 36(6), 741-777.
Van Leeuwen, T & Wodak, R, (2002), Discourses of un/employment in Europe: The Austrian case, Discourse Studies ,22(3),345-367.
van Leeuwen, T, (2007), Legitimation in discourse and communication, Discourse and Communication, 1(1), 91-112.
Wodak, r, (2011), Critical Discourse Analysis, In Ken Hyland, and BrianPaltridge (ed), The Continuum Companion to Discourse Analysis, London, Continuum.
Watson, R. P, (2006), On the Language of Bureaucracy: Postmodernism, Plain English, and Wittgenstein, in Handbook of Organization Theory and Management: The Philosophical Approach, by Thomas D. Lynch and Peter L. Cruise, CRC Press, Taylor & Francis Group, Second Edition, pp. 1-906.
Woods, C, (2019), From an “outside group” to a catalyst for corporate change: Examining activists’ legitimation strategies, Public Relations Review ,45(8) , 332–347.
Ziaei, M. S, & Nargesian, A, & Kiamonfared, M, (2009), A Study of the Relationship between the Language of Authority and the Legitimacy of Governments: A Critical Discourse Analysis of Imam Khomeini's Speeches, Journal of Public Management, 1 (3), 85-104. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |