تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,919 |
بررسی امکانپذیرى فراخوانش قید زمان و ترتیب به کمک ایماهای استعاری رباتهای اجتماعی در آموزش مهارت درک خوانداری محتوای پزشکی به زبان فارسی (مقاله علمی- پژوهشی) | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 22، مهر 1400، صفحه 157-181 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2022.16012.1548 | ||
نویسندگان | ||
سعید خزائی1؛ علی درخشان* 2؛ مریم کیانپور3 | ||
1مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
2نویسنده ی مسئول، دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان | ||
3استادیار پژوهشی بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 15 مرداد 1400، تاریخ بازنگری: 20 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 04 مهر 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش پیکرهبنیاد با کاربرد طرح تبیینی متوالی در دو فاز کمی و کیفی به ارزیابی امکانپذیری ایماهای استعاری رباتهای اجتماعی در یاددهی ـ یادگیری مهارت خوانداری و درک قیدهای ترتیب و زمان در متون فارسی با اهداف پزشکی به غیرایرانی از سطوح مختلف مهارتی زبان فارسی پرداخت. از این رهگذر، برپایهی نظریهی شفافسازی استعارههای مفهومی، به بررسی کاربستپذیری ایماهای ضمن خوانداری در تسهیل درک قیدهای زمان و ترتیب در متون پزشکی فارسی پرداخته میشود. با اجرای پژوهش آزمایشی، پیکرهای دیداری بهدست آمد. نوزده ایمای دست و صورت مربوط به قیدهای ترتیب و زمان با بیشترین فراوانی که براساس عینیت مکان قابل فراخوانش بود بهشیوهی شمارش دستی از پیکره استخراج شد تا در آموزش خواندار استفاده شود. در سه نیمسال متوالی در سالهای تحصیلی 1399-1400، با کاربرد طرح آزمایشها، 240 دانشجوی کارشناسی غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه علومپزشکی اصفهان انتخاب و بهشکل تصادفی به سه گروه تقسیم شدند تا مهارت خوانداری پزشکی با اهداف ویژه را در کلاسهای معکوس فراگیرند. با شرکت فراگیران در پیمایش ابتدا و حین انجام پژوهش، آموزش و سنجش مستمر درک خوانداری در 18 جلسه کلاس معکوس انجام شد. سنجش عملکرد در عرصه و مصاحبهی متمرکز در پایان دورهی آموزش خواندار متون تخصصی پزشکی به زبان فارسی، امکان پژوهشی متممی را فراهم ساخت. تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از کارآمدی رباتهای اجتماعی در ارتقای درک مهارتهای خوانداری شرکتکنندگان حکایت داشت. بهاین ترتیب، نقش فعال فراگیران بر امکانپذیری ایماهای رباتهای اجتماعی در فراخوانش قیدی و یاددهی ـ یادگیری درک خوانداری متون تخصصی پزشکی به زبان فارسی صحه میگذاشت. | ||
کلیدواژهها | ||
ایماهای استعاری؛ درک خوانداری؛ فارسی با اهداف پزشکی؛ کلاس معکوس؛ ربات اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Viability of Representing Time and Order Adverbs through the Co-verbal Gestures of Social Robots in Teaching Reading Persian for Medical Purposes | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeed Khazaie1؛ Ali Derakhshan2؛ Maryam Kianpour3 | ||
1Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. | ||
2Corresponding author, Associate Professor of English Language Teaching, Department of English Language and Literature, Golestan University, Iran. | ||
3Research Assistant Professor of Reproductive Health, Nursing and Midwifery Care Research Center, Isfahan University of Medical Scienc,Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This corpus-based study using sequential explanatory design in two quantitative and qualitative phases endeavored to explore the applicability of co-verbal gestures in teaching and learning Persian for Medical Purposes (PMP). After conducting a pilot study, a corpus of co-verbal gestures was reached. Nineteen frequent gestures of place that conceptualize the adverbs of time and order were extracted manually from the corpus to be employed in the collective practice with (human or robot) partners. In so doing, in three sequential semesters of the academic years 2020-2021, 240 undergraduate non-Iranian students of medical sciences were selected through the design of experiments and were randomly divided into three groups to practice PMP reading materials in dyads. After conducting a survey before and during the study, the participants were taught and assessed formatively in 18 sessions of the flipped classrooms. Assessing the participants' performance in the fields and carrying out a focus-group interview set the scenes for a complementarity study. The descriptive and inferential analyses of the collected data highlighted the applicability of social robots in enhancing the participants' PMP reading comprehension. The participants' active engagement in dyads confirmed the applicability of social robots in teaching and learning PMP reading comprehension skills. Extended Abstract: Parallel with the rapid expansion of state-of-the-art educational technology or Ed Tech-assisted approaches in the everyday lives of Digital Natives, college reading comprehension skills have become a digital engagement. Although solutions on how to employ Ed Tech-aided language teaching and learning may vary, as an extensive reading program, the purpose of flipped language classrooms is to give students the opportunity for collaboration to enhance their learning and comprehension wherein incorporation of Ed Tech tools (e.g., new generations of games, social robots, etc.) into language education allows for one-to-one and tailored language education. This approach enhances the organization of the language learning process mainly through the use of pre-, while, and post-classroom activities and the convergence of students' engagement, interactive communications and life experiences. This complementarity study, using the self-explanatory design in two quantitative and qualitative phases, endeavored to make use of the affordances offered by co-verbal gestures in the collective process of time and order adverbs as conceptual metaphors in the flipped classrooms of Persian for Medical Purposes (PMP) reading comprehension. This way, corpora of the most frequent gestures and PMP reading materials were formed through conducting a pilot study. Two-hundred and forty participants were selected from among 308 non-Iranian students (Arab = 171, Turk = 10, Urdu = 28, Kashmiri = 31) of nursing (N = 95), midwifery (N = 36), operation room (N = 41), anesthesia (N = 39), and medicine (N = 98) using the design of experiments in the confidence level of 99% and margin errors of 1%. They took PMP as an obligatory two-credit course in the spring and fall semesters of the academic years 2020-2021 under the Covid-19 pandemic. After assessing the participants' Persian reading proficiency levels, they were randomly divided into three groups (human-human; robot-human; human-robot) to learn PMP reading skills in the post-comprehension flipped classroom in dyads. In so doing, the data were gathered in two quantitative and qualitative phases through a researcher-made survey, formative assessment of the participants in both instructional-learning and professional contexts (viz., healthcare fields), and a focus-group interview. Initially, the participants were taught and assessed in the online classrooms by the subject-area and language teachers (viz., adjunct teaching) through NAVID learning management system. Then, they were summoned up to practice PMP reading materials with their fellow students or a social robot, as their counterparts, in dyads using co-verbal gestures of hands and face in telepresence. To be more precise, in the post-comprehension flipped classrooms, a collective course was developed through NAVID in which students have interactions with each other or social robot to practice reading the PMP materials through co-verbal gestures. Eighteeen online (teaching and assessment) sessions were accompanied by eighteen post-comprehension practice sessions. Finally, to debrief the participants perception of the course, the participants with the lowest and highest scores were invited to take part in a focus-group interview. While the gathered data in the quantitative phase was analyzed both descriptively and inferentially through a Wilcoxon signed-rank test and repeated measures ANOVA, the qualitative data were analyzed through the theme-based analysis of the selected participants' answers to the focus-group interview's prompts. Results revealed the early reports of positive impressions of reading PMP using co-verbal gestures and collective attempt for learning PMP reading materials. It was found that co-verbal gestures for reading the abstract concepts of adverbs of time and order supported students' PMP comprehension and performance. Findings also revealed that, PMP reading through the co-verbal gestures developed the participants' learning experience. On the other hand, the engagement that the teleoperated robot created in elaborating the abstract concepts of the adverbs in the PMP reading materials led to student outperformance in both instructional-learning contexts and healthcare fields. In the meantime, students were pushing the needle toward collective engagement. Likewise, the results revealed that student interaction with social robots (viz., human-robot) in doing post-comprehension activities led to significant differences in the participants' comprehension and performance, as compared with human-human or robot-human interaction in dyads. The differences indicate that why human-robot interaction for illuminating the abstract concepts of the adverbs of time and order in the PMP reading are hypothesized to be better than human-human co-verbal gestures in aiding learning and comprehension. The human-robot interaction for reading the PMP materials increased the participants' agency and the participants doubled down on the collective engagement with robots in the flipped classrooms. This study could have implications for integrating Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics (STEAM) approach into teaching PMP reading comprehension. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
co-verbal gestures, reading comprehension, Persian for Medical Purposes, flipped classrooms, social robots | ||
مراجع | ||
استوار، سید محمد. (1392). استعارة مفهومی رد در شاهنامه. به کوشش فرزاد قائمی، مجموعه مقالههای شاهنامه و پژوهشهای آیینی (صص. 399-418). مشهد: مؤسسهی چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
اسدی، احمدعلی، بصامپور، شیواسادات و ذوالفقاری، میترا. (1389). هندبوک پرستاری داخلی- جراحی برونر و سودارث. تهران: اندیشه رفیع.
افراشی، آزیتا و حسامی، تورج. (1392). تحلیل استعارههای مفهومی در یک طبقهبندی جدید با نمونههایی از زبان فارسی و اسپانیایی. نشریهی پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، 3(5)، 142-166.
افراشی، آزیتا، عاصی، سید مصطفی و جولایی، کامیار. (1394). استعارههای مفهومی در زبان فارسی؛ تحلیلی شناختی و پیکرهمدار. زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 6(2)، 39-61.
خزائی، سعید، مشهدی، امیر و ترابی، رضا. (1399). بررسی کارآیی آموزش متنوع مبتنیبر ربات در یادگیری فن ترجمه انگلیسی با اهداف پزشکی و کیفیت درمان. مطالعات زبان و ترجمه، 7، 107-130.
داوری، رضا، نیلیپور، رضا، قائمینیا، علیرضا، جاج، آنتونی جی ان جی و یارمحمدی، لطفاله. (1391). زبان استعاری و استعارههای مفهومی. تهران: هرمس.
رضایی، رؤیا، امیرمشهدی، محمد و نیکبخت، عباس. (1395). نقش پادگفتمانی استعارة زبانی در ترمیم فرایند ارتباطی در نامههای نیما یوشیج. جستارهای زبانی، 7(2)، 105-121.
رضایی، محمد و مقیمی، نرجس. (1394). بررسی استعارههای مفهومی در ضربالمثلهای فارسی. مطالعات زبانی بلاغی، 4(8)، 91-117.
زابلیزاده، اردشیر و موسوی، سید ندا. (1394). بررسی نقش استعاره در گفتمان خبری رسانهای بینالمللی. مطالعات رسانههای نوین، 1(2)، 57-85.
زاهدی، کیوان و دریکوند، عصمت. (1390). استعارههای شناختی در نثر فارسی و انگلیسی. نقد زبان و ادبیات خارجی، 3(6)، 1-19.
توفیقی، حسن و شکیبا، ابوالفضل. (1395). استعاره مفهومی و سرنوشت چهار رباعی منسوب به خیّام. شعرپژوهی (بوستان ادب)، 8(4)، 25-48.
شریفی، فرزانه.، سید حسینی، سید محمدعلی، نژادی، پویا، دلیلی، مینا، جمشیدی، مرتضی و نصیری، حامد. (1396). مروری بر پژوهشهای برتر. ماهنامهی الکترونیکی مطالعات بازی، 10، 2-9.
صباحی، حمید، حیدریان، احمدرضا و محمدحسینزاده، عبدالرضا. (1395). بررسی استعارة مفهومی در سورة بقره (1395). نشریّهی ادب و زبان دانشکدهی ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، 19(39)، 85-108.
فرخی، علی. (1389). استعاره، کنایه، تشبیه، مجاز و مقایسه آنها. وبنوشت ادبیات فارسی راهنمایی. بازیابی شده از http://farsisampad.blogfa.com/post-22.aspx
قائمینیا، علیرضا. (1391). استعارههای مفهومی در آیات قرآن. به قلم رضا داوری، رضا نیلیپور، علیرضا قائمینیا، آنتونی جی ان جاج و لطفاله یارمحمدی (ویراستاران)، زبان استعاری و استعارههای مفهومی (صص. 31-58). تهران: هرمس.
نصیب ضرابی، فهیمه و پهلواننژاد، محمدرضا. (1393). تبلور مفهوم زمان: براساس حرکات استعاری دستان. پژوهشهای زبانی، 5(1)، 109-127.
نورمحمدی، اسماعیل. (1389). استعارهی مفهومی و اکتساب توانش استعاری در زبان انگلیسی از سوی دانشجویان ایرانی رشتهی زبان: مطالعه با رویکرد زبانشناسی شناختی (پایاننامهی دکتری). پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. بازیابی شده از https://ganj.irandoc.ac.ir/dashboard
یزدانی، شهرام. (1399). ارزشیابی دانشجو. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. برگرفته از: http://jouybari.blogfa.com/post/4472
References:
Afrashi, A., & Hesami, T. (2013). Analysis of conceptual metaphors in a new classification with examples from Persian and Spanish. Journal of Comparative Linguistic Research, 3(5), 142-166. [In Persian]
Afrashi, A., Asi, S. M., & Jolaei, K. (2015). Conceptual metaphors in Persian: Cognitive and corporeal analysis. Institute for Humanities and Cultural Studies, 6(2), 39-61. [In Persian]
Asadi, A. A., Basampour, Sh. S., & Zolfaghari, M. (2010). Handbook of Brunner and Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. Tehran: Andishe Rfiee Press. [In Persian]
Conrad, D., & Libarkin, J. C. (2021). Using Conceptual Metaphor Theory within the Model of Educational Reconstruction to identify students' alternative conceptions and improve instruction: A plate tectonics example. Journal of Geoscience Education, 1-16.
Davari, R., Nilipour, R., Ghaeminia, A. R., Jaj, A. G., & Yarmohammadi, L. (2012). Metaphorical language and conceptual metaphors. Tehran: Hermes. [In Persian]
Deignan, A. (2005). Metaphor and corpus linguistics. The Netherlands: John Benjamins Publishing Company.
Díaz-Peralta, M. (2018). Metaphor and ideology: Conceptual structure and conceptual content in Spanish political discourse. Discourse & Communication, 12(2), 128-148.
Farrokhi, A. (2010). Metaphor, irony, simile, metaphor and comparison. Persian Literature Guide. Retrieved from http://farsisampad.blogfa.com/post-22.aspx [In Persian]
Ghaeminia, A. (2012). Conceptual metapjhores in Quranic verses. In R. Davari Ardekani, R. Nilipour, A. Ghaeminia, A. J. N. J. Judge, & L. Yar Mohammadi (Eds.), Metaporic language and conceptual metaphors (pp. 31-58). Hermes Press: Tehran. [In Persian]
Gibbs, R. W. (2011). Evaluating conceptual metaphor theory. Discourse Processes, 48(8), 529-562.
Grady, J. E. (2007). Metaphor. In D. Geeraerts & H., Cuyckens (Eds.), The Oxford handbook of cognitive linguistics (pp. 188−213). Oxford: Oxford University Press.
Hilliard, J., Kear, K., Donelan, H., & Heaney, C. (2020). Students' experiences of anxiety in an assessed, online, collaborative project. Computers & Education, 143, 103675.
Janzen, J. (2002). Teaching strategic reading. Methodology in language teaching: An anthology of current practice, 287-294.
Johns, T., & Davies, F. (1983). Text as a vehicle for information: The classroom use of written texts in teaching reading in a foreign language. Reading in a Foreign Language, 1, 1-19.
Khazaie, S., Mashhadi, A., & Torabi, R. (2020). Exploring the viability of robot-assisted differentiated instruction in translation of english for medical purposes and quality of treatment. Journal of Language and Translation Studies, 7, 107-130. [In Persian]
Khazaie, S., Torabi, R., & Saghaee, A. (2020). Exploring the viability of augmented reality-based cognitive therapy of low working memory in English for medical purposes comprehension and performance. Paper presented at the 5th International Conference on Computer Games; Challenges and Opportunities, Isfahan, Iran.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor. A practical introduction. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195-208.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1999). Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought (Vol. 640). New York: Basic books.
Lavie, N. (1995). Perceptual load as a necessary condition for selective attention. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 21(3), 451–468.
Masataka, N. (Ed.). (2008). The origins of language unraveling evolutionary forces. New York, NY: Springer.
McGlone, M. S. (2007). What is the explanatory value of a conceptual metaphor? Language & Communication, 27(2), 109-126.
McNeill, D., & Levy, E. (1980). Conceptual representations in language activity and gesture. Hoboken, NJ: ERIC Clearinghouse.
Montery Language service. Retrieved from http://montereylanguages.com/pdf-word-count-online-free-tool.html
Moore, K. E. (2014). The spatial language of time: Metaphor, metonymy, and frames of reference. The Netherlands: John Benjamins Publishing Company.
Nasib Zarabi, F., & Pahlavannejad, M. R. (2014). Crystallization of the concept of time: based on metaphorical hand movements. Linguistic Research, 5(1), 109-127. [In Persian]
NoorMohammadi, E. (2010). Conceptual metaphors and acquisition of metaphoric competence of Iranian students: A cognitive study (Doctoral dissertation). Iranian Research Institute for Information Science and Technology. Retrieved from https://ganj.irandoc.ac.ir/dashboard. [In Persian]
Ostoovar, S. M. (2013). Conceptual metaphor of rejection in Shahnameh. In F. Ghaemi (Ed.), A collection of articles on Shahnameh and ritual research (pp. 399-418). Mashhad: Ferdowsi University Publications and Printing Institute of Mashhad. [In Persian]
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5).
Rezaee, M., & Moghimi, N. (2015). A study of conceptual metaphors in persian proverbs. Rhetorical Linguistic Studies, 4(8), 91-117. [In Persian]
Rezaee, R., AmirMashhadi, M., & Nikbakht, A. (2016). The role of anti-discourses of linguistic metaphors in modifying the interaction process of Nima Yooshij's letters. Language Related Research, 7(2), 105-121. [In Persian]
Ritchie, L. D. (2006). Context and connection in metaphor. New York: Palgrave Macmillan.
Sabahi, H., Heydarian, A. R., & Mohammad Hosseinzadeh, A. (2016). A study of conceptual metaphor in surah Al-Baqarah. Journal of Literature and Language, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, 19(39), 85-108.
Sharifi, F., Seyed Hosseini, S. M. A., Nejadi, P., Dalili, M., Jamshidi, M., & Nasiri, H. (2017). A review of top research. Electronic Monthly Game Studies, 10, 2-9. [In Persian]
Sykes, J. (2006). Affective gaming: Advancing the argument for game-based learning. In M. Pivec (Ed.), Affective and emotional aspects of human-computer interaction, (pp. 3-7). Oxford: IOS Press.
Taherdoost, H. (2016). Validity and reliability of the research instrument; how to test the validation of a questionnaire/survey in a research. International Journal of Academic Research in Management, 5(3), 28–36.
Tawfiqi, H., & Shakiba, A. (2015). Conceptual metaphor and the fate of the four quatrains attributed to Khayyam. Journal of Poetry Research, 8(4), 25-48. [In Persian]
van den Berghe, R., Verhagen, J., Oudgenoeg-Paz, O., Van der Ven, S., & Leseman, P. (2019). Social robots for language learning: A review. Review of Educational Research, 89(2), 259-295.
White, M. (2003). Metaphor and economics: the case of growth. English for specific purposes, 22(2), 131-151.
Yazdani, Sh. (2020). Assessment of students. Tehran: Shahid Beheshti University Press. Retrieved from http://jouybari.blogfa.com/post/4472 [In Persian]
Zabolizadeh, A., & Moosavi, S. N. (2015). An investigation into the discourse of the international media. Studies of New Media, 1(2), 57-85. [In Persian]
Zahedi, S., & Drikund, E. (2010). Cognitive metaphors in Persian and English prose. Critique of Foreign Language and Literature, 3(6), 1-19. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 393 |