تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,131 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,251,641 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,845,994 |
Comparative Rhetorical Move Analysis of Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Research Article Abstracts in Iranian vs. International Applied Linguistics Journals | ||
Journal of Modern Research in English Language Studies | ||
مقاله 2، دوره 9، شماره 3، مهر 2022، صفحه 25-47 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmrels.2022.16708.2009 | ||
نویسندگان | ||
Amir Zand-Moghadam* ؛ Kiyana Zhaleh | ||
Allameh Tabataba'i University | ||
تاریخ دریافت: 03 دی 1400، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
There is a shortage of studies on the generic structure of research article abstracts published in Iranian and international applied linguistics journals considering their employed research approach (i.e., quantitative, qualitative, or mixed methods). Thus, this study endeavored to analyze the moves in 288 quantitative, qualitative, and mixed methods research (MMR) article abstracts in six Iranian and six international applied linguistics journals published between 2012 and 2019 following Hyland’s (2000) model. To analyze the data, the frequency of distribution and percentages of the rhetorical moves were estimated, and the Kruskal-Wallis test was run on the data. The findings indicated that the moves of Purpose, Product, and Method occupied the largest portion of local and international abstracts. Furthermore, in comparison to the international corpus, the Iranian corpus contained more moves based on Hyland’s (2000) model. A deeper analysis of both corpora revealed that the rhetorical moves were distributed almost evenly within quantitative, qualitative, and MMR abstracts, with the exception that in the international corpus, the Product move appeared significantly less in qualitative abstracts than quantitative and MMR abstracts. The most frequently used move patterns in both datasets were; I-P-M-Pr-C, P-M-Pr-C, P-M-Pr, and I-P-M-Pr. It can be concluded that applied linguistics researchers tend to follow Hyland’s (2000) model as much as possible when writing research article abstracts. Furthermore, although some divergences exist regarding the rhetorical moves frequency of distribution and patterning in qualitative, quantitative, and MMR abstracts in both local and international datasets, similarities are more remarkable than differences. The results can provide practical insights about the rhetorical and discursive practices associated with research article abstracts to applied linguistics researchers, students, and instructors. | ||
کلیدواژهها | ||
Applied linguistics؛ Hyland’s (2000) five-move model؛ Research approaches؛ Research article abstracts؛ Rhetorical move analysis | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل مقایسه ای حرکت بلاغی چکیده مقالات پژوهشی با روش کیفی، کمی و ترکیبی در مجلات زبان شناسی کاربردی ایران و بین المللی | ||
نویسندگان [English] | ||
امیر زندمقدم؛ کیانا ژاله | ||
دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده [English] | ||
مطالعات اندکی به بررسی چکیدههای چاپشده در مجلات داخلی و بینالمللی با در نظر گرفتن رویکرد تحقیقاتی به کار گرفتهشده در آنها (به عنوان مثال، روش های کمی، کیفی یا آمیخته) پرداختهاند. بنابراین، مطالعه حاضر با بهکارگیری مدل هایلند (2000) به تحلیل گام در چکیده 228 مقاله کمی، کیفی و آمیخته چاپ شده در فاصله زمانی سالهای 2012 تا 2019 در شش مجله داخلی و شش مجله بینالمللی پرداخت. برای آنالیز دادهها، فراوانی و درصد گامهای به کار رفته محاسبه و از آزمون کروسکال والیس استفاده شد. نتایج این تحقیق نشانداد که گامهای هدف، روششناسی و یافتهها بیشترین فراوانی را در چکیدههای داخلی و بینالمللی دارند. همچنین، در مقایسه با پیکره بینالمللی، پیکره ایرانی تعداد بیشتری از گامهای مدل هایلند (2000) را شامل شدهاست. بررسی دقیق تر دو پیکره نشانداد که به استثنای گامِ یافتهها که در پیکره بینالمللی فراوانی کمتری در چکیدههای کیفی در مقایسه با چکیدههای کمی و آمیخته داشت، چهار نوع گام دیگر (به عبارتی مقدمه، هدف، روششناسی، نتیجهگیری) به نسبت تقریبا یکسانی در چکیدههای کیفی، کمی و آمیخته درهر دو پیکره بینالمللی و داخلی دیدهشدند. همچنین، مقدمه-هدف-روششناسی-یافتهها-نتیجهگیری، هدف-روششناسی-یافتهها-نتیجهگیری، هدف-روششناسی-یافتهها و مقدمه-هدف-روششناسی-یافتهها به عنوان چهار الگوی گام با بیشترین فراوانی در هر دو پیکره شناسایی شدند. بر این اساس میتوان نتیجهگرفت که محققان حیطه زبانشناسی کاربردی تمایل زیادی به رعایت مدل هایلند (20000) در نوشتار چکیده مقالات خود دارند. علاوه براین، اگرچه تفاوتهایی در زمینه فراوانی پراکندگی و الگوهای گام در چکیدههای کیفی، کمی و آمیخته در هر دو پیکره داخلی و بینالمللی مشاهده شد، در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که شباهتها در این زمینه قابل توجهتر از تفاوتها بودهاند. این نتایج میتواند راهکارهایی عملی در زمینه شیوههای گفتمانی و گامهای مرتبط با ژانر چکیده مقالات پژوهشی در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و مدرسان قراردهد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
تحلیل گام, مدل پنج-گامی هایلند (2000), چکیدههای مقالات, زبانشناسی کاربردی, رویکردهای پژوهشی | ||
مراجع | ||
References
Al-Khasawneh, F. M. (2017). A genre analysis of research article abstracts written by native and non-native speakers of English. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 4(1), 1–13.
Amnuai, W. (2019). Analyses of rhetorical moves and linguistic realizations in accounting research article abstracts published in international and Thai-based journals. SAGE Open, 9(1), 1–9.
Bhatia, V. K. (1993). Analyzing genre: Language use in professional settings. Longman.
Biook, B., & Zamanian, J. (2013). Genre analysis of Oxford and Tabriz applied linguistics research article abstracts: From move structure to transitivity analysis. The Journal of Applied Linguistics, 6(12), 41–59.
Can, S., Karabacak, E., & Qin, J. (2016). Structure of moves in research article abstracts in applied linguistics. Publications, 4(3), 1–16.
Chalak, A., & Norouzi, Z. (2013). Rhetorical moves and verb tense in abstracts: A comparative analysis of American and Iranian academic writing. International Journal of Language Studies, 7(4), 101–110.
Ebrahimi, S. F., & Mohsenzadeh, A. (2018). Genre analysis of applied linguistics research article introductions published in international and Iranian local journals. Journal of Teaching English Language Studies, 6(3), 48–64.
El-Dakhs, D. A. S. (2018). Comparative genre analysis of research article abstracts in more and less prestigious journals: Linguistics journals in focus. Research in Language, 16(1), 47–63.
El-Dakhs, D. A. S. (2020). Are Arabic and English research article abstracts different? Rhetorical structure and interaction in focus. The Asian ESP Journal, 16(5), 6–32.
Ganji, M., & Derakhshan, A. (2020). Developing a checklist for evaluating research articles in applied linguistics. Teaching English Language, 14(2), 239–268.
Ghane, M. H., Mazdayasna, G., & Jabbari, A. (2021). Promoting genre knowledge of writing M.A. research proposal: The case of EFL students of applied linguistics. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 10(4), 36–53.
Hashemi, M. R., & Gohari Moghaddam, I. (2016). A mixed methods genre analysis of the discussion section of MMR articles in applied linguistics. Journal of Mixed Methods Research, 13(2), 242–260.
Hyland, K. (2000). Disciplinary discourses: Social interactions in academic writing. Longman.
Hyland, K. (2002). Activity and evaluation: Reporting practices in academic writing. In J. Flowerdew (Ed.), Academic discourse (pp. 115–130). Longman.
Hyland, K. (2005). Stance and engagement: A model of interaction in academic discourse. Discourse Studies, 7(2), 173–192.
Jalilifar, A. (2010). Research article introductions: Sub-disciplinary variations in applied linguistics. The Journal of Teaching Language Skills, 2(2), 29–55.
Jalilifar, A., Hayati, A. M., & Namdari, N. (2012). A comparative study of research article discussion sections of local and international applied linguistic journals. The Journal of Asia TEFL, 9(1), 1–29.
Khany, R., & Malmir, B. (2020). A move-marker list: A study of rhetorical move-lexis linguistic realizations of research article abstracts in social and behavioural sciences. RELC Journal, 51(3), 381–396.
Li, X. (2020). Mediating cross-cultural differences in research article rhetorical moves in academic translation: A pilot corpus-based study of abstracts. Lingua, 238, 1–11.
Malmir, B., Khany, R., & Aliakbari, M. (2019). Journal article highlights in applied linguistics: An exploration into the rhetorical moves and their lexico-grammatical features. Iranian Journal of English for Academic Purposes, 8(4), 49–63.
Marefat, H., & Mohammadzadeh, S. (2013). Genre analysis of literature research article abstracts: A cross-linguistic, cross-cultural study. Applied Research on English Language, 2(2), 37–50.
Marefat, F., Farahanynia, M., Bolouri, M., Chamani, F., & Soleimani, T. (2021). Generic structure of literature reviews in research articles: Iranian and international journals (Research paper). Iranian Journal of English for Academic Purposes, 10(3), 33–50.
Nwogu, N. K. (1997). The medical research paper: Structure and functions. English for Specific Purposes, 16(2), 119–138.
Parodi, G. (2009). University genre in disciplinary domains: Social sciences and humanities and basic sciences and engineering. D.E.L.T.A., 25(2), 401-426.
Peacock, M. (2011). The structure of the methods section in research articles across eight disciplines. Asian ESP Journal, 7(2), 97–124.
Piqué-Noguera, C. (2012). Writing business research article abstracts: A genre approach. Ibérica, 24, 211–232.
Samraj, B. (2005). An exploration of a genre set: Research article abstracts and introductions in two disciplines. English for Specific Purposes, 24(2), 141–156.
Santos, M. (1996). The text organization of research papers abstracts in applied linguistics. Text, 16(4), 481–499.
Schmidt, R. (1993). Awareness and second language acquisition. Annual Review of Applied Linguistics, 13, 206–226.
Suntara, W., & Usaha, S. (2013). Research article abstracts in two related disciplines: Rhetorical variation between linguistics and applied linguistics. English Language Teaching, 6(2), 84–99.
Swales, J. (1990). Genre analysis. Cambridge University Press.
Swales, J. (2004). Research genres: Explorations and applications. Cambridge University Press.
Swales, J. M. (2019). The futures of EAP genre studies: A personal viewpoint. Journal of English for Academic Purposes, 38, 75–82.
Tullu, M. S. (2019). Writing the title and abstract for a research paper: Being concise, precise, and meticulous is the key. Saudi Journal of Anaesthesia, 13(1), 12–17.
Uzun, K. (2016). A genre analysis of the methodology sections of descriptive medical-surgical nursing articles. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 65–81.
Wannaruk, A., & Amnuai, W. (2015). A comparison of rhetorical move structure of applied linguistics research articles published in international and national Thai journals. RELC Journal, 47(2), 193–211.
Weber, M., & Campbell, C. M. (2004). In other professional journals. The Modern Language Journal, 88(2), 302–309.
Yoon, J., & Casal, J. E. (2020). Rhetorical structure, sequence, and variation: A step-driven move analysis of applied linguistics conference abstracts. International Journal of Applied Linguistics, 30(3), 462–
Zand-Moghadam, A., & Meihami, H. (2016). A rhetorical move analysis of TEFL thesis abstracts: The case of Allameh Tabataba’i University. Issues in Language Teaching, 5(1), 1–23.
Zhang, B., Thuc, Q. B. T., & Pramoolsook, I. (2012). Moves and linguistic realizations: English research article abstracts by Vietnamese agricultural researchers. Asian ESP Journal, 8(3), 126–149. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 618 |