تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 385 |
تعداد مقالات | 3,170 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,342,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,938,033 |
تحلیل و واکاوی مبانی معرفتشناختی حقوق بشر از دیدگاه ریچارد رورتی | ||
فلسفه غرب | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، تیر 1402، صفحه 77-99 اصل مقاله (360.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/wp.2022.17484.1020 | ||
نویسنده | ||
نبی الله سلیمانی* | ||
دانشآموختة دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
وقتی فلاسفه و حقوقدانان مکتب حقوق طبیعی دربارة حقوق بشر سخن میگویند، آن را حقی برگرفته از ذات و طبیعت بشر میپندارند. اندیشمندانی نظیر ریچارد رورتی، با اتخاذ رویکردی تاریخی، عملگرایانه و ساختارشکنانه، ذات و حقیقت جهانشمول در مورد انسان، ذاتگرایی و مبناگرایی در حقوق بشر را به بوتة نقد میکشند. رورتی معتقد است بهفراخور هر زمان و مکان، نوعی گفتمان حقوقی برای هر جامعه شکل میگیرد و با اجماع کلی در همان جامعه، بهعنوان اصول حقوقی پذیرفته میشود. بنابراین، بیهوده خواهد بود که یک قانون جهانی و یکسان را بهعنوان حقوق بشر، بر همة جوامع تحمیل کنیم. بهعقیده او، آنچه ما را به هم نزدیک میکند، نه عقلانیت بشری، بلکه زمینههای مشترک تاریخی است. بنابراین، بهترین شیوه برای ارتقای فرهنگ حقوق بشری، تجربههای غمگین مشترک ماست، به این منظور که مردم را بهسمت احترام به حقوق بشری و احساس همدردی سوق دهیم. ما در این مقاله تلاش میکنیم به شبهاتی از این قبیل پاسخ دهیم: آیا عاطفهگرایی غیرعقلانی رورتی، قادر است بین داستانهای درست و جعلی حقوق بشر تمایز قائل شود؟ با فرض تبیین رورتی از حمله به هرگونه ذاتگرایی در انسان، مفهوم حقوق بشر در اندیشة وی چگونه امکانپذیر و قابل تبیین است؟ از طرف دیگر، آیا نظریة کلاسیک درباره حقوق بشر، یعنی نظریهای که حقوق بشر را بر مبنای علایق و مصالح مشترک آدمیان تعریف و تبیین میکند، مبنای نامناسبی برای فهم حقوق بشر است؟ آیا دیدگاه رورتی که ساختارشکنی اصول کلی اخلاق است، ضداخلاقی و نافی اخلاقمداری نیست؟ | ||
کلیدواژهها | ||
حقوق بشر؛ جهانشمول؛ ذات؛ همدردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Epistemological Foundations of the Concept of Human Rights from the Perspective of Richard Rorty | ||
نویسندگان [English] | ||
Nabiullah Soleimani Soleimani | ||
PhD in Philosophy, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
When philosophers and jurists of the natural law school talk about human rights, they consider them to be rights derived from human nature. Philosophers such as Richard Rorty have taken a deconstructive approach to the nature and universal truth about human beings, criticizing essentialism and fundamentalism in human rights with skepticism. Instead, with a historical and pragmatic approach, they dismiss the philosophical approach as a universal foundation for human rights and argue that fundamental rationalist projects such as the concept of human rights if Make no mistake, they are unnecessary and outdated. Rorty believes that at any time and place, a kind of legal discourse is formed for each society and is accepted as a legal principle by a consensus in the same society. Therefore, it would be futile to impose a universal and equal law as human rights on all societies. According to him, there is no transcendent human nature by which we seek to justify our beliefs. What brings us together is not human rationality but common historical contexts. Therefore, the best way to promote a culture of human rights is through our shared sad experiences, in order to lead people towards respect for human rights and a sense of empathy. Human rights here are not rational and metaphysical but constructive in the interests of humanity. Our attempt in this article is to answer such doubts: Can Rorty's irrational sentimentalism be able to distinguish between true and false human rights stories? How is his thought possible and explicable? On the other hand, is the classical theory of human rights, that is, the theory that defines human rights based on the common interests of the people, an unsuitable basis for understanding human rights in international relations? Is deconstruction the general principles of morality, is it not immoral and the negation of morality? | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Human Rights, Universal, Essence, Empathy | ||
مراجع | ||
تاجیک، محمدرضا (1386) «جزئیات الهی در اندیشة رورتی»، کتاب ماه فلسفه، شماره 6، ص34ـ23.##
دریدا و دیگران (1385الف) دیکانستراکشن و پراگماتیسم، ترجمة شیوا رویگران، تهران: گام نو.##
رورتی، ریچارد (1382) اولویت دموکراسی بر فلسفه، ترجمۀ خشایار دیهمی، تهران: طرح نو.##
رورتی، ریچارد (1384) فلسفه و امید اجتماعی، ترجمة عبدالحسین آذرنگ، تهران: نشر نی.##
رورتی، ریچارد (1385) پیشامد، بازی و همبستگی، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.##
Bernstein, J. M. (1992) “De-Divinization and the Vindication of Everyday Life: Reply to Rorty”, Tijdschrift voor Filosofie, vol 54, pp. 668-692.##
Berry, Ph. & Wernick, A. (1992) Postmodernism and Religion, London: Routledge.##
Guignon, Ch. & Hilley, D. R. (2003) Richard Rorty, Cambridge University Press.##
Hendley, B. (1991) The Conversation Continues: Rorty and Dewey, Southern Illinois University Press.##
Huang, Yong (1994) “Political Solidarity and Religious Plurality: a Rortian Alternative to Liberalism and Communitarianism”, Journal of Law and Religion, vol. 11, no. 2, pp. 499-534.##
Hutchinson, A. C. (1989) “The Three 'Rs': Reading/Rorty/Radically”, Harvard Law Review, vol. 103, no. 2, pp. 555-585.##
Kwak, D. (2004) “Reconsideration of Rorty’s View of the Liberal Ironist and its Implications for Postmodern Civic Education”, Educational Philosophy and Theory, vol. 36, no. 4, pp. 347-359.##
Lawler, P. A. (1997) “Democratic Therapy and the End of Community”, The Intercollegiatte Review, vol. 32, no. 2, pp. 27-. ##
Leigland, S. (1999) “Pragmatism, Science, and Society: a Review of Richard Rorty’s Objectivity, Relativism, and Truth; Philosophical Papers, vol. 1”, Journal of the Experimental Analysis of Behavior, vol. 71, no. 3, pp. 483-500.##
Pascal, Ana-Maria (2004) The Notion of Public Sphere in Post-Totalitarian Times: A Normative Account, Copyright © by Ana-Maria Pascal and TCDS.##
Rawls, J. (1985) “Justice as Fairness: Political Not Metaphysical”, Philosophy and Public Affairs, vol. 14, no. 3, pp. 223-251.##
Rawls, J. (1993) Political Liberalism, New York: Columbia University Press.##
Rorty, R. (1991) Essays on Heidegger and others: philosophical papers, Cambridge University Press. ##
Rorty, R. (1993) “Putnam and the Relativist Menace”, Journal of Philosophy, vol. 90, no. 9, pp. 443-461.##
Rosenow, E. (1998) “Towards an Aesthetic Education? Rorty's Conception of Education”, The Journal of the Philosophy of Education, vol. 32, no. 2, pp. 253-265.##
Seglow, J. (1996) Richard Rorty and the Problem of the Person’ Politics, Blackwell.##
Siegel, H. (1990) Educating Reason: Rationality, Critical Thinking, and Education, New York: Routledge.##
Sweet, W. (1996) Human Rights as a Foundation of Solidarity; the Contribution of Jacques Maritain, Chaire Hoover d’éthique économique et sociale, Université catholique de Louvain St Francis Xavier University.##
Tartaglia, J. (2007) Philosophy and the Mirror of Nature, Routledge.##
Tomsons, S. (2008) Philosophy, Epistemology, Required Text, Paul K. Moser and Arnold Vander Nat (eds.), Human Knowledge: Classical and Contemporary Approaches, Oxford: Oxford University Press.##
Voparil, Ch. (2011) “Rortyan Cultural Politics and the Problem of Speaking for Others”, Contemporary Pragmatism, vol. 8, no. 1, pp. 115-131.##
Walla, A. P. (2006) Justifying Human Rights: a Kantian Approach, University of Vienna.##
Ward, G. (2008) The Blackwell Companion to Postmodern Theology, Blackwell.##
Wilshire, B. (2000) The Primal Roots of American Philosophy, Pragmatism, Phenomenology, and Native American Thought, The Pennsylvania State University Press.##
Wolf, M. P. (2008) “Language, Mind, and World: Can’t We all Just get along?”, Metaphilosophy, vol. 39, no. 3, pp. 363-380.##
Woods, K. (2009) “Suffering, Sympathy, and (Environmental) Security: Reassessing Rorty’s Contribution to Human Rights Theory”, Res Publica, vol. 15, pp. 53-66.##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,166 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |