تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 347 |
تعداد مقالات | 2,870 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,260,637 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,395,711 |
تنوع واژگانی در گفتار فارسیآموزان چینیزبان و عربیزبان: پژوهشی بر پایهی شاخص گیراد | ||
پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1401 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jtpsol.2022.17674.1606 | ||
نویسندگان | ||
سید اکبر جلیلی1؛ رضامراد صحرایی* 2 | ||
1دانشجوی دکترای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2نویسنده ی مسئول،استاد گروه زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره) | ||
تاریخ دریافت: 12 مرداد 1401، تاریخ بازنگری: 24 مهر 1401، تاریخ پذیرش: 03 دی 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی تولیدات شفاهی فارسیآموزان غیرایرانی بر پایۀ مؤلفۀ «تنوع واژگانی» (یکی از مؤلفههای غنای واژگانی) بود. ازاینرو، از یکی از سنجههای فرمولیِ تنوع واژگانی با عنوان «شاخص گیراد» بهره برده شد تا غنای واژگانی متون شفاهی آزمودنیهای پژوهش حاضر محاسبه شود و ارتباط آن با متغیرهایی همچون ملّیت، جنسیت، سن، زبان اول و تحصیلات مشخص گردد. بدین منظور، ابتدا فایلهای صوتی 268 فارسیآموز غیرایرانی از چهار ملّیت لبنانی، چینی، سوریهای و عراقی که در آزمونهای پایاندورۀ مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) شرکت کرده بودند، پیادهسازی شد. سپس براساس اصول و قواعد پیادهسازی پیکره و نرمالسازی آن، و با استفاده از نرمافزار لنکسباکس، به استخراج و شمارش موردواژهها و یکتاواژههای گفتار هر آزمودنی پرداخته شد. پس از آن، تنوع واژگانی گفتار هر آزمودنی، براساس شاخص گیراد محاسبه گردید و فرضیههای پژوهش مورد ارزیابی و راستیآزمایی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که از لحاظ ملّیت و جنسیت، بین آزمودنیهای پژوهش تفاوت معنیدار وجود دارد. همچنین، از منظر زبان اولِ آزمودنیها، عربیزبانها از تنوع واژگانی بیشتری نسبت به چینیزبانها برخوردار هستند. یافتۀ دیگر پژوهش این بود که بین سن و تنوع واژگانی، رابطهای معنیدار، اما منفی وجود دارد؛ همچنین، مشخص گردید که با افزایش سطح تحصیلات، لزوماً تنوع واژگانی روند افزایشی نمییابد. نتایج و یافتههای این پژوهش میتواند در راستای ارزیابی کمّی و عینی گفتار آزمودنیها و همچنین، کمرنگنمودن پیامدهای قضاوتهای شمّی و جلوگیری از سوگیری ارزیابها در زمینۀ ارزیابی مقولۀ دایرهواژگانی آزمودنیها بهکار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
غنای واژگانی؛ تنوع واژگانی؛ شاخص گیراد؛ گفتار فارسی آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Lexical Diversity in the Speech of Chinese and Arab Persian Language Learners: A Research Based on Guirad's Index | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Akbar Jalili1؛ Reza Morad Sahraee2 | ||
1Ph.D. candidate in Teaching Persian Language to Non-Persian Speakers, AllamehTabataba‘i University, Tehran, Iran. | ||
2Corresponding Author, AssociateProfessor, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, AllamehTabataba‘i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to evaluate the oral productions of non-Iranian Persian language learners based on the Lexical Diversity (one of the components of Lexical Richness). Therefore, we used one of the formulaic measures of lexical diversity called Guiraud's index to calculate the lexical richness of the oral texts of the subjects of the present study and find out its relationship with variables such as nationality, gender, age, first language and education background. For this purpose, first, the audio files of 268 non-Iranian Persian language learners of four nationalities, Lebanese, Chinese, Syrian, and Iraqi, who participated in the final exams of the Persian Language Education Center of Imam Khomeini International University were transcribed. Then, based on the principles and rules of corpus transcribing and using the LancsBox software, we extracted and counted the Types and Tokens of each subject's speech. After that, the lexical diversity of each subject's speech was calculated based on Guiraud's index, and the research hypotheses were evaluated and verified. Results showed that there is a significant difference between the subjects of the research in terms of nationality and gender. Also, from the perspective of the subjects' first language, Arab subjects have more lexical diversity than Chinese subjects. Another finding of the research was that there is a significant but negative relationship between age and vocabulary; Also, it was found that with the increase of the level of education, vocabulary richness does not necessarily increase. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
lexical richness, lexical diversity, Guiraud's index, Persian language learners’ speech | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |