تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 335 |
تعداد مقالات | 2,752 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,106,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,257,603 |
توسعه الگوریتمی جستجو محور برای حل مسئله تخصیص و گسیل ناوگان حمل و نقل در معادن روباز | ||
نشریه مهندسی منابع معدنی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1401 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmre.2022.17359.1591 | ||
نویسندگان | ||
حکیمه پیرمرادیان1؛ مسعود منجزی* 2؛ هومن عسکری نسب3؛ احسان نیک بخش4؛ امین اله موسوی نقلی5 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2استاد، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
3استاد، گروه عمران و محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آلبرتا، ادمونتون، کانادا | ||
4استادیار، گروه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
5استادیار، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 22 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 04 دی 1401، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
عملیات بارگیری و باربری در معادن روباز، بهعنوان آخرین مرحله فرآیند استخراج در نظر گرفته میشود. برای انجام این عملیات، استفاده از سیستم شاول - کامیون به دلیل مزایای زیاد مانند انعطافپذیری بالا، دارای ارجحیت است. بهدلیل هزینههای عملیاتی زیاد، مدیریت مناسب ناوگان و بهینهسازی در این بخش میتواند بهطور قابل توجهی در اقتصاد پروژه مؤثر باشد. مسئله تخصیص و گسیل کامیون، بهویژه در معادن بزرگ با نقاط بارگیری و تخلیه متعدد بسیار پیچیده است. با توجه به اندازه و پیچیدگی مسئله، استفاده از روشهای حل ریاضی بهدلیل زمان حل بسیار زیاد که منجر به استفاده از ابررایانهها میشود، توجیهپذیر نیست. برای رفع این کاستیها میتوان از الگوریتمهای ابتکاری استفاده کرد. در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری در محیط نرمافزار MATLAB، برای حل مسئله تخصیص و گسیل یک معدن واقعی توسعه داده شده است. با توجه به نتایج بهدست آمده، زمان اجرای الگوریتم ابتکاری 39 ثانیه محاسبه شده است. در نهایت حل همین مسئله با یک مدل ریاضی موجود طی 24 ساعت، نشان دهنده برتری الگوریتم پیشنهادی نسبت به مدلسازی ریاضی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملیات بارگیری و باربری؛ مسئله تخصیص و گسیل؛ الگوریتم ابتکاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development of a local search algorithm for solving allocation and dispatching problem of transportation fleet in open pit mines | ||
نویسندگان [English] | ||
Hakime Pirmoradian1؛ Masoud Monjezi2؛ Hooman Askari-Nasab3؛ Ehsan Nikbakhsh4؛ Aminallah Mousavi Nogholi5 | ||
1Ph.D Student, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Dept. of Civil and Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Alberta, Edmonton, Canada | ||
4Assistant Professor, Dept. of Economic and Social Systems, Faculty of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
5Assistant Professor, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Loading and haulage operation in open pit mines is the last stage of the mining process. For this operation, truck- shovel system is preferred due to its many advantages such as high flexibility. Due to high operating costs, proper fleet management and optimization can significantly affect the project economics. Truck allocation and dispatching is a very complex problem, especially in large mines with numerous loading and dumping points. Because of the problem size and complexity, employing mathematical methods is not justified due to very high solution time which lead to employing super computers. To overcome the aforesaid shortcoming, heuristic algorithms can be applied. In this paper, in MATLAB environment, a heuristic algorithm was developed to solve allocation and dispatching problem of transportation fleet of a real mine. According to the obtained results, a running time of 39 seconds was computed for the heuristic algorithm. Finally, the same problem was solved with an available mathematical model with a running time of 24 hours which shows the superiority of the proposed algorithm over the mathematical modeling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Loading and haulage operation, Allocation and dispatching problem, Heuristic algorithm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 |