تعداد نشریات | 19 |
تعداد شمارهها | 380 |
تعداد مقالات | 3,121 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,250,801 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,844,969 |
توسعه الگوریتمی جستجو محور برای حل مسئله تخصیص و گسیل ناوگان حمل و نقل در معادن روباز | ||
نشریه مهندسی منابع معدنی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 30، دی 1402، صفحه 63-78 اصل مقاله (935.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30479/jmre.2022.17359.1591 | ||
نویسندگان | ||
حکیمه پیرمرادیان1؛ مسعود منجزی* 2؛ هومن عسکری نسب3؛ احسان نیک بخش4؛ امین اله موسوی نقلی5 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
2استاد، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
3استاد، گروه عمران و محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آلبرتا، ادمونتون، کانادا | ||
4استادیار، گروه سیستمهای اقتصادی و اجتماعی، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
5استادیار، گروه مهندسی استخراج معدن، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
تاریخ دریافت: 22 خرداد 1401، تاریخ بازنگری: 04 دی 1401، تاریخ پذیرش: 30 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
عملیات بارگیری و باربری در معادن روباز، به عنوان آخرین مرحله فرآیند استخراج در نظر گرفته میشود. برای انجام این عملیات، استفاده از سیستم شاول- کامیون به دلیل مزایای زیاد مانند انعطافپذیری بالا، ارجحیت دارد. به دلیل هزینههای عملیاتی زیاد، مدیریت مناسب ناوگان و بهینهسازی در این بخش به طور قابل توجهی در اقتصاد پروژه موثر است. مساله تخصیص و گسیل کامیون، به ویژه در معادن بزرگ با نقاط بارگیری و تخلیه متعدد بسیار پیچیده است. با توجه به اندازه و پیچیدگی مساله، استفاده از روشهای حل ریاضی به دلیل زمان حل بسیار زیاد که به استفاده از ابررایانهها منجر میشود، توجیهپذیر نیست. برای رفع این کاستیها میتوان از الگوریتمهای ابتکاری استفاده کرد. در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری در محیط نرمافزار MATLAB، برای حل مساله تخصیص و گسیل یک معدن واقعی توسعه داده شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، زمان اجرای الگوریتم ابتکاری 39 ثانیه محاسبه شده است. در نهایت حل همین مساله با یک مدل ریاضی موجود طی 24 ساعت، نشاندهنده برتری الگوریتم پیشنهادی نسبت به مدلسازی ریاضی است. | ||
کلیدواژهها | ||
عملیات بارگیری و باربری؛ مساله تخصیص و گسیل؛ الگوریتم ابتکاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing a Local Search Algorithm for Solving the Allocation and Dispatching Problem of Transportation Fleet in Open Pit Mines | ||
نویسندگان [English] | ||
H. Pirmoradian1؛ M. Monjezi2؛ H. Askari-Nasab3؛ E. Nikbakhsh4؛ A. Mousavi Nogholi5 | ||
1Ph.D Student, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
3Professor, Dept. of Civil and Environmental Engineering, Faculty of Engineering, University of Alberta, Edmonton, Canada | ||
4Assistant Professor, Dept. of Economic and Social Systems, Faculty of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
5Assistant Professor, Dept. of Mining Engineering, Faculty of Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Loading and haulage operation in open pit mines is the last stage of the mining process. truck- shovel system, due to its many advantages including high flexibility, is preferred for this operation. Due to high operating costs, proper fleet management and optimization can significantly affect the project economics. Truck allocation and dispatching issue is a very complex problem, especially in large mines with numerous loading and dumping points. Because of the problem size and complexity, employing mathematical methods is not justified due to very high solution time which leads to employing super computers. To overcome the aforesaid shortcoming, heuristic algorithms can be applied. In this paper, in MATLAB environment, a heuristic algorithm was developed to solve allocation and dispatching problem of transportation fleet of a real mine. According to the obtained results, a running time of 39 seconds was computed for the heuristic algorithm. Finally, the same problem was solved with an available mathematical model with a running time of 24 hours which shows the superiority of the proposed algorithm over the mathematical modeling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Loading and haulage operation, Allocation and dispatching problem, Heuristic algorithm | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |